2015. júl. 12.

Déri Tibor: Tengerparti gyár (könyvismertetés)






Déri Tibor könyve egy sztrájk mesteri leírása. A Földközi-tenger mellett, egy dél-franciaországi városban a zsákgyári munkásnők béremelést követelnek, leállítják a  munkát s néhány napra megszállják az üzemet. A könyv az eseményektől, várakozástól és elszántságtól telített néhány nap történetét beszéli el.

Minden sztrájk lázadás, a kizsákmányoltak jogos harca a kizsákmányolókkal. De ez a sztrájk több és más, mint a munkás önvédelmi harca a tőkéssel, melyet Zola csodálatos Germinal-ja óta már olyan sokan megírtak. A dolgozó és dolgoztató szükségszerű szembenállásán túl benne van még a kihasznált nő lázadása a férfival szemben.

A szép Fabre, a munkások felügyelője csak azt a nőt vette fel és tűrte meg az üzemben, aki odaadta magát neki. A sztrájkoló munkásnők foglyuk ejtik a felügyelőt, összekötözve tartják az üzem raktárában. Még maguk sem tudják, hogy mit is kezdjenek vele, bosszújuk nem mert tudatos szándékban, vagy éppenséggel elhatározásban alakot ölteni. Tétován ingadoznak az ésszerű megegyezés és a megtorlás elemi indulata között. Csak egy nőben, az izmos, vörös-szőke Marieban lobog az eltökéltség komoran, mindent vállalón. A bosszú az ő számára igazságszolgáltatás. Neki nem kellett odaadnia testét a felügyelőnek; a letiprottakért, a szenvedőkért követeli Fabre életét.

Miért folyik a sztrájk? Béremelésért vagy bosszúért? Vannak pillanatok és helyzetek, mikor maguk a szereplők sem tudják s nem tudja az olvasó sem. Ahogy a munkásnők egyre inkább hajlanak a józan megalkuvás felé s csupán a felügyelő elbocsátását kívánják a béremelésen kívül, úgy nő egyre nagyobbá  fojtott nyugalmú Marie, kire társnői öntudatlanul áthárítják a megtorlás végzetes és hősi feladatát… A munkásnők a sztrájk utolsó éjjelén áthajítják a megkötözött felügyelőt a palánkon az utcára  végzetének s lerázzák magukról a felelősséget; Marie végez vele, vállalva a tettet a maga teljességében, minden következményével a bátortalanok helyett. Az elbeszélés pátosz nélküli, megrendítő tragikuma a művészi erővel és egyszerűséggel megformált alakok az időt álló irodalmi alkotások magaslatára emelik az elbeszélést.

Dániel Anna

Forrás: Fényszóró 1. évf. 20. sz. (1945. december 4.)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése