-
Zelk
Zoltán válogatott versei -
Kiemelve
az időrendből, mely költői fejlődését tükrözi, a kötet élére újabb verseinek
egyikét helyezte a költő. sokunknak felejthetetlen élménye ez a vers; címe: Szabadság, dátuma: 1945. január 12. Ez
volt az első vers, melyet a pince sötétje után még káprázó szemekkel betűztünk,
az első híradás, mely a pince mélyénél is nagyobb mélységből felbukó lelkünket
a romok között máris építő munkára szólította. Akkor még vánszorgó léptekkel
jártuk be a várost, hogy összekeresgéljük egymást, akik megmaradtunk. S mintha
a szomorúan emlékezetes „Ki tud róla?” rovatban maga a magyar költészet
jelentkezett volna: itt vagyok, túléltem a kataklizmát és tisztában vagyok
küldetésemmel.
Politikai
költészet? Semmi esetre sem abban az értelemben, mintha politikai jelszavak
népszerűsítésére, behízelgő, emlékezetbe vésődő megfogalmazására vállalkoznék.
Ha egy szóval kellene jellemeznem, azt mondanám: Zelk Zoltán a valóság költője. De nem is metafizikátlan költő. Meg
kell kockáztatnom a paradoxont: állásfoglalása a fizikai valóság mellett
lényegében metafizikai természetű. Egy „negatív” platonizmus” az, amiről vele
kapcsolatban beszélhetünk. Platon kivágyódott a test börtönéből, hogy
szemtől-szembe, az érzéki csalódásoktól szabadult, meztelen lélekkel gyönyörködhessék
az ideában, melynek a földi életben csak a „barlang” falára vetődött árnyékát
láthatta. Zelk Zoltánnál a lélek így panaszkodik:
Ha szólnék szájjal s értenétek,
a halált jobban rettegnétek,
tudnátok, nincs igazabb házunk,
hűbb őrizőnk, mint húsunk-vázunk.
Mert ő a Van, ő a Valóság –
börtön az örökkévalóság!...
„Ars
poeticája” sem politikai, hanem metafizikai álláspontjából következik. A költő
a teremtésnek nemcsak tanúja, hanem részese: az életet teszi teljesebbé, a valóságot intenzívebbé,
azáltal, hogy megtalálja nevét a dolgoknak, felfedezi a „tetszhalottként”
rejtőző árnyalatokat, hivatása, hogy életre keltse azáltal, hogy nevükön
szólítja őket. Így épít verset „folyókból, fákból, csillagokból, felhőkből”, de
nemcsak folyókból és fákból, s nem is elsősorban csillagokból és felhőkből.
Létének szociális valósága nem politikai programból, hanem e lírai realizmus követelményeként kerül
költészete középpontjába. Nem „megtudjuk” az ő verseiből, hogy ifjú volt és nem
volt munkája, hogy osztályosa a proletársors minden nyomorúságának, hanem ez
verseinek építő anyaga, éltető levegője. Csak találomra hivatkozom éppen az „Ágyrajárók”-ra: pontos szociográfiai
felvétel a nagyvárosi szegénység e legmélyebb rétegéről s egyben kísérteties
megjelenítés, nemcsak színekben és formákban, de szagokban, sőt helyzetérzésben
is.
Hová
lesz eközben a költő avantgardista kezdeteinek, a válogatott versek között
talán a kelleténél is kevesebb példával szereplő szabadverseknek merész
szürrealizmusa? Nem tűnt el nyomtalanul, hanem a valóság többrétegűségét
érzékeltetve, a lírai realizmus szolgálatába szegődött. Gyakran ezáltal kap
éppen mélységet, plasztikát, atmoszférát a valóság, mely egyrétegű
ábrázolásában legfeljebb képszerű volna. Már az imént említett „Ágyrajárók”-ban így játszik a „tisztább,
szellősebb szegénység” évei után a legmélyebb nyomorba visszasüllyedő lírai Én
alakjába a Hazatérő Király örök meséje, egy hasonlat által:
Hát visszatértem, lásd, anyácskám,
mély-mély nyomor… Rámhunyorog
szemed, a hályogos vakablak
és ismerős, régi
szagok
futnak vödörből,
mosdótálból,
miként örvendő, hű ebek,
kik megismertek… Meghatódva
ejtem mellemre fejemet.
Sőt
mondhatni: a lírai realizmus aranypróbáját éppen azok a versek hívják ki,
amelyek a valóság többrétegűségéről vallanak. „Mint farkas emlőin”: két gyerek hajtja haza a rétről a városszéli
szegénység táplálóját, a kecskét, s a valóság mögött feltűnik a vízió, a
farkas, amely emlőin a Városalapító két gyermeket ringatta, de csak azért, hogy
a külvárosi látomásból a képzelet szétfoszlása nyomán az új város, az új birodalom, az új társadalmi
rend kívánsága maradjon vissza. „Ákombákom”:
a tájkép és a tájképi háttérből kibontakozó figurák gyermekded
valószerűtlenségét az alkonyati megvilágítás igazolja. „Részegek megdicsőülése”: a mámor röpíti a Hold köré a táncol
angyallá lett szegényeket. Vagy mindegyiknél jellemzőbb a csodálatosan könnyű „Kis mese a nincs erdőről”: maga az
érzékelhető irrealitás. „Nincsen fája,
nincsen bokra – Mégis erdő és susog”: a puha lombok között alvó mogyorószín
mókusok valósággal kézzel tapinthatók benne, de valóságának szép szomorúságra
hangoló háttere az éppen, hogy – nincsen. Ez a „nincsen” persze csupán a lírikus
rezignációja, de nem hiányzik minden belső összefüggés e között a rezignáció
között, s aközött a káromkodásba fojtott lázadás között, amely a villasorok dús
„van”-jáal szemben lesz úrrá a költő lelkén:
Miért, hogy ellenem készül itt minden,
aki liszttel és szénnel megrakom
a pincék gyomrát…
Pedig
a „Bakon” sem forradalmi program, csupán hajszálig hű ábrázolása a kocsisnak,
de már az ábrázolt harmadik személynek és a lírai Én-nek különös összeolvadásával.
Forradalmibb hangot üt meg például a sok tekintetben rokon „Zuglói kutyák”.
Zelk
Zoltán lírai realizmusa előtt az „elefántcsonttorony” még mint probléma sem
merülhet fel. Hiszen ha az élet teljességénél is teljesebb életet jelent a
költészet, kívül maradhat-e rajta az ember a maga teljes meghatározottságával?
S teljes meghatározottságáról lehet-e beszélni szociális háttere nélkül s
szembenézhet-e ezzel becsületesen – csak a művészi becsületre gondolok ezúttal
-, ha büszke zárkózottságának gyémántpajzsáról visszapattannak az élmények,
melyek az embert csúfolták meg benne és másokban? Ismétlem, nem politikai program, de nem is pusztán
életrajzi véletlenek tették József Attila halála után Zelk Zoltánt a városi
proletársors legnagyobb magyar költőjévé, hanem éppen az alapvető költői
tulajdonsága gyanánt megismert lírai realizmus. Megesik, hogy nem is a
közvetlen élmény, hanem egy, a külváros szociális nyomorát leleplező rendőri
hír indítja el a vers születését („Szilveszter
a Fóti-úton) de természetes, hogy ukrajnai munkaszolgálatos élményei is e
lírai realizmust táplálják. „Parancs”
című verse szájról-szájra, kézről-kézre adja járta be az orosz mezőket; a
hatalmas területen szétszórt munkaszolgálatosok úgy érezték, hogy saját
sorsukkal szembesítette őket a költő s emberfeletti szenvedéseik költői
megformálása a művészet katartikus kielégülését jelentette számukra. A
felszabadulás után írt nagy verseinek is az határozza meg nemcsak művészi
jellegét, hanem politikai jelentőségét is, hogy tájékozódásunkat tudatosítja az
új naprendszerben, melyben még sok minden gomolyog tisztázatlanul, de máris
természetes középpontja és fényforrása a Szabadság.
Azok
kedvéért, akik eleve bizalmatlanok minden olyan költészettel szemben, melynek
politikai jelentőség tulajdonítható, utalhatnék Zelk Zoltán egy egész sor olyan
költeményére, melyektől távol áll minden politikai vonatozás. De csak „A kertben aludtam”, a „Biztató”, és az „Erzsébet halálára” címűeket említem. Nem mintha Zelk Zoltán költői
tehetségének ilyen ügyetlen igazolásra volna szüksége, hanem mert ezek a versek
a csakugyan a mai magyar líra legtökéletesebb remekei közé tartoznak.
Trencsényi-Waldapfel
Imre
Forrás: Fényszóró 2. évf. 3. sz. (1946. január 15.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése