2015. júl. 13.

Andor Leon (1897–1983): Beszélgetés Thomas Mann-nal







A müncheni rádió nemrég közölte, hogy Thomas Mann rövidesen visszatér Németországba. Nyolc esztendős emigráció után a tengerentúlról visszatér hazájába a világ egyik legnagyobb írója s első útja talán Münchenbe vezet, abba a városba, ahol először raktak máglyát könyveiből. Nyolc éve annak, hogy Svájcból pár napra Bécsbe jött elbúcsúzni néhány barátjától mielőtt áthajózik az Óceánon s a riporternek akkor módjában volt rövid beszélgetést folytatni vele s a beszélgetés jegyzeteit – emlékként őrizte noteszkönyvében mostanáig, amikor érdemes megint elővenni bizonyítékául annak, hogy politikusok, államférfiak, hadvezérek tévedhetnek, a költő, akit a lángész ösztöne vezet – soha.

Bécs… 1937… A Hotel Imperial negyedik emeleti kis szobájában várok a költőfejedelemre izgatottan és elfogultan, mint egy vizsgára készülő iskolás gyerek. Soha nem beszéltem vele ezelőtt s a tanító előtti félelem ösztönös előérzet. Tipikusan „Schulmeister” jelenség, modorában, hanghordozásában végtelenül szerény, de minden félszeg jellegzetesség nélkül. Tanár, állandó készenlétben a dolgok lelkiismeretes magyarázására, minden kérdésre olyan kimerítően s annak minden oldalát megvilágítva válaszol mint a pedagógus, aki súlyt helyez arra, hogy az előadott tárgyat a leggyengébb tanuló is megértse az osztályban.


A hotelszoba asztalkáján friss horogkeresztes röpirat fekszik „Freiheit und Disziplin” címmel…

- Szabadság… igen… - mondja -, de tudni kell, mire való s mihez, mert ha nem állítják nemes, emberséges elvek és célok szolgálatába, anarchikus és züllött lesz. És ugyanígy vagyunk a fegyelemmel is, itt még fokozottabb mértékben fontos tudni, mire való a fegyelem, amely megköveteli a teljes alárendeltséget s a testi és szellemi kiszolgáltatottságot. A német nép nem tudott élni a szabadsággal, de fanatikus tisztelője a fegyelemnek és fegyelmezettségében most olyan szörnyű vadságokra készül, hogy megdöbben majd az egész világ.

… Az író és a politika viszonyáról beszélgetünk s a sokak által vitatott problémáról, vajon köteles-e az író állást foglalni a mindenkori eseményekkel szemben? Általában…  mondja -, az apolitikus írónál nem hiányosság, hogy nem rezonál a napi politikára és érzéketlen ezen a vonalon, mint ahogy nem mindenáron művészietlenség, ha az írót a napi politika indulatai elragadják, viszont lehetnek az emberiség történetében döntő pillanatok – s ez a pillanat ma adva van -, mikor az írónak feladata szót emelni, ebben az esetben a veszélyeztetett civilizáció és az emberi méltóság védelmében. Hallgatva visszavonulni, csak azért, hogy ilyen módon mindentől elvonatkozva nyugodtabban lehessen alkotni, túlságos mesterségbeli önzést jelentene.
- Véleménye a jövőről? Németországról?
- Egy megalomániás őrült rövidesen lángba borítja a világot s a német népnek évtizedekig Canossát kell majd járnia a nemzetközi közvélemény előtt, hogy levezekelje bűneit.
- Tervei?
Az ablakhoz lépett és lenézett a gyönyörű bécsi Ring évszázados fáira… Most elmegyek Európából – mondotta csendesen -, de igyekszem majd kint megtenni, amit lehet.

Mindannyian tudjuk, hogy megtette… Nyolc éves emigrációja alatt írásban és szóban az éter hullámain keresztül igyekezett felrázni a német nép lelkiismeretét, első volt, aki kétségbeesetten felsikoltott a rádióban, mikor a horogkereszt őrültjei negyven hollandus fiatalemberen először próbálták ki a gázfürdők szörnyűségét, de szenvedélyes tiltakozásai és irodalmi remekműveknek számító manifesztummal nem találtak meghallgatásra s végül tehetetlen haragjában „apokaliptische Lausbuben”-névvel bélyegezte meg a harmadik birodalom vezetőit…

A költőfejedelem most visszatér hazájába s a németek, akik nemrég még a kefebajuszú Caesart üdvözítették, bűnbánatos alázattal hívják s talán most követni fogják tanításait.

Forrás: Fényszóró 1. évf. 15. sz. (1945. október 31.)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése