2020. ápr. 27.

Uno von Schrowe: Adj’ Isten, magyar!




A te utad fény koszoruzza,
az enyémen – jaj! – hó porol át:
Adj’ Isten, magyar, puszták fia,
Testvéred köszönt, csapj parolát!

Hajdan kürtszódra rendült a föld,
Hol paripáid elrobogtak.
Zimankó zúgta legendáid,
Hol őrtüzeid fellobogtak.

Kardod szögön lóg. Rónádon most
Nincs harc, rézsűdön nincs zendülés.
Ebéd nyomán, dus dülőiden
Virágba fakadt a zsendülés.

Buckáidon a rekkenő nap
Érleli szőlőd vérpirossá.
Nedüjétől lesz költőd hangja
Zengővé, álma biborossá.

Kurjantásaid röpke szárnyon
Repülnek pusztáról pusztára.
Szájtátva fülel a nagyvilág
A kivirágzott nótafára.

Ám ki tudja, hogy Suomi földjét
Ugartöréskor vérrel sózom?
Mit bánja más, hogy egy ingujjban
Marcona mackóval birkózom?

Régen engem is jól ösertek:
Sisakom barka bús forgója
Mikor átuszott a tengeren,
Lábujjra állt a tarka gólya.

De a harcmezőn, azt hiszitek,
Hogy szülőföldem elfeledtem?
Visszahivtak a karcsu nyirfák;
Ha bárányfelhő szállt felettem.

Haj dinom-dánom másutt: e föld
Ott hajdinánál ócskább ocsú.
Nekem ez a rög paradicsom,
Melytől örökké fáj a búcsú.

Hangák földje és lankák zöldje
Termi delivé a babámat.
Ha fenyő sir, az én szivemből
Veri az eget a búbánat.

Hol ily azur az ég azurja?
Nyári éj hol ily holdvilágos?
Csillag hol csókol égi lángot,
Mikor az ablak hóvirágos?

Sellők tajtékja harsog zenét,
Ha kedvemre a táncot lejtem –
Édes szavára hiú hirnév
Csalóka szavát elfelejtem.

A te utad a fény koszoruzza,
Az enyémen – jaj! – hó porol át:
Adj’ Isten, magyar, puszták fia,
Testvéred köszönt, csapj parolát!

Ford.: Faragó József

*

Uno von Schrowe (1853-1886) a fennofil ébredés ismert nevű poétája, akinek itt közölt költeménye csaknem minden finn iskolakönyvben olvasható. A vers hetedik strófája a harmincéves háborúra céloz, amelyben a régi német krónikásoktól csatakiáltásuk után („hakkan päälle!” = „csak a fejét!”) hakka-peliitta-knak nevezett finn harcosok voltak Gusztáv Adolf legfélelmetesebb katonái. A tizenegyedik versszakban említett „égi láng” az északi fényre vonatkozik. Suomi Finnország nemzeti neve.

Forrás: Keleti Ujság 12. évf. 258. szám Cluj, (Kolozsvár), 1929. nov. 11.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése