Arról
beszélni, hogy ki volt Ady és mit jelent értékben és fellépésének
jelentőségében és kihatásában az egész magyar literatúrára, fölösleges ma
ismételni, már régen irodalomtörténetileg is befejezett, nem vitatható, örökké
élő és aktuális fejezete az irodalomnak.
Egész
könyvtár ma már az Adyról megjelent tanulmányok, könyvek és brosúrák száma s az
Adyról írt komoly tanulmányok egyik legjelentékenyebb értéke jött éppen Erdélyből.
Makkai püspök „Magyar fa sorsa” című
könyvére gondolok, mely az Adyt ért vádakat tisztázta, s ezek között is
legdiadalmasabban azt, mely legtovább tartotta magát a köztudatban – az ateizmus
vádját.
Makkai
a hazafiatlan és kozmopolita költészet vádjával szemben klasszikus érvekkel
dönti el azt a kérdést, hogy Adyt a nemzete iránti szeretet, vagy a káröröm és
a gyűlölet indította-e azon versei megírására, melyekben a magyar költőnek és a
magyarságnak sorsát, végzetét siratja és átkozza meg.
Az
érzékiség, az erkölcstelenség, a démoniság és végül a vallástalanság vádjával
szemben Ady minden kritikusa: a Nyugat által hivatalból kirendelt védők s egyéb
szemmértékhitelesítők s végül költészetének lelkes és hozzáértő kritikusai után Makkai az, aki a példák legtisztább
sorozatával, s az érvek legtökéletesebb építményével igazolta, hogy Ady az
egyetlen magyar vallásos költő, mert nem volt az egy Balassit kivéve magyar
költő (Makkai szavai) „aki a vallást élte volna és ebből az élményből a maga
életét énekelte volna.”
A
Makkai Sándor által tisztázott szempontok voltak az Ady költészetének lényegébe
vágó utolsó olyan kérdései, melyekben a rosszindulat és meg nem értés számára
támadási felület maradt. Épp ezen könyvnek példátlan sikere igazolta legjobban,
hogy az Ady-kérdés homályos, sőt mondhatnám veszélyes pontjait is sikerült
biztos alapokra fektetni.
Ismeretesek
Révész Béla, Hatvany Lajos, Földessy Gyula, Benedek Marcell, Ady Lajos és a
többiek könyvei és írásai Adyról. Ez az irodalom a röntgenlemezek százait
mutatta be Adyról, a váteszről, az emberről, a magyarról, a keresztényről, a
forradalmárról, a kétkedőről és így tovább. De nem adott választ a vádakra!
Ha
ezt és a hasonló megnyilvánulásokat értik az Adyt revidiálók túlzott
Ady-kultusznak, akkor az ízléstelenség fogalmát tévesztik össze a túlzott
kultusz fogalmával.
Mert
az egész revízió abból indult ki, hogy túlzott-e az Ady-kultusz, vagy sem.
Petri
Mór, Ady régi professzora most fejezte be Adyról, a kisdiákról írt könyvét, ami
feltétlenül érdekes adalékokat fog nyújtani a diák-Adyról. Ez csak nem túlzott
Ady-kultusz?! Az ilyen könyv mindenképpen csak nyeresége lehet az Ady
életrajz-irodalomnak.
Az
Ady halála után megjelent Ady-könyvek nagy részének nyugodtan lehetne ez a
címe: Én és Ady. Igen sok értékes dokumentum mellett ezeknek a könyveknek
szerzői mégiscsak saját szerepüket siettek lerögzíteni Ady mellett, saját –
mondhatnám – ellenőrizhetetlen szerepüket, az irodalomtörténeti Ady mellett.
Közvetlenül
az Ady-revízió előtt, tíz évvel Ady halála után az Ady-kultusz ott tartott,
hogy évenként ötven-száz Ady-estén és Ady-matinén rengeteg Ady-szakértő,
kritikus, interpretáló lépett a jól fűtött hangversenytermek dobogóira hirdeti
és népszerűsíteni Adyt. Ugyanakkor, Ady halálának tízéves évfordulóján egy
tapintatlan újságíró – Ady régi barátainak egyike – a hivatalos Adysták nagy
felhorkanására megírta, hogy az évfordulón kint a hideg temetőben Ady sírján
három szál szegfűt látott csak, és a szociáldemokrata párt koszorúját. A sírhoz
egy diákküldöttség jött csak, s Ady szülőföldjének, a Szilágyságnak küldöttei.
Talán
nagyképűség ezt számon kérni bárkitől, - a kegyelet adóját -, melyet nem mindig
a temetőben rovunk le. De nem lehet véletlen, hogy a sírnál ott van az olvasó,
- és nincs ott kortársa, az író.
Mert
mi ez a revízió?
Egy
budapesti hetilap nagyszerű rendezésében Kosztolányi Dezsőnek „Az
írástudatlanok árulása” című cikkével kezdődik a vita. A kitűnő író mindennel
és mindenkivel szemben, sok évi visszafojtott hallgatás után elmondja
különvéleményét Adyról s ezzel felszabadul a kritika s megszólalnak pro és
kontra Ady feltétlen hívei és azok, akik szerint túlzott az Ady-kultusz.
Szerintem
az Ady-revízió azt a kétségtelen tényt igazolta, hogy korunknak ugyan
megszületett Ady személyében a maga nagy lírikusa, de nem született meg a maga
nagy Gyulai-ja! A ma irodalmából – és ezt éppen az Ady-revízió során és annak
eredményeiből látjuk -, hiányzik az a megfellebbezhetetlen kritikai fórum, ami
a maga idejében Gyulai Pál volt. Rákosi Jenő, a legnagyobb magyar újságíró és
publicista az idén 87 éves korában meghalt anélkül, hogy Adyról megalkotott
kedvezőtlen véleményét revidiálta volna. Huszonöt éven át ugyanaz maradt Adyról
a véleménye – bár sok más kérdésben revidiálta önmagát hat évtizedes újságírói
pályáján. De még így is, konzervatív elzárkózottságában és makacs
akaratosságában is mily nemes és nagyszerű ő azokhoz képest, akik Adyt életében
körültáncolták, akiket ellenállhatatlan erejével előre sodort, s akik – most elárulták.
Az
az érdektársaság, mely erre a kalandos kirándulásra indult, az egész magyar
olvasó közvélemény egyöntetű felháborodására talált. De megkapta méltó válaszát
Ignotustól s még egy-két olyan magyar írótól, akik nem voltak hajlandók követni
senkit ebben a manőverben. A manőver célja az volt, hogy Adyt megtépázzák s
egyeseknek – a talán érdemtelenül deklasszifikált kortársaknak – a méltó
irodalomtörténeti helyet megszerezzék.
A
vita egyébként Kosztolányi, Ignotus, Babits, Zilahy, Füst Milán, az erdélyi
Spektátor, Máray s még mások hozzászólása után azzal zárult le, hogy a vita
rendezője és főkönyvelője – aki különben az új magyar írónemzedék egyik
kimagasló egyénisége – azt az egyenleget vonta ki, hogy az Ady-ügy nem záródott
le véglegesen s nem érdek, hogy véglegesen lezáródjék.
A
mérleg végül megállapítja, hogy a szélsőséges Ady-kultusz, a szélsőséges
Ady-hajsza következménye, s hogy az Ady-kultusz ma elsősorban nem irodalmi,
hanem társadalmi jelenség.
Ez
utóbbi megállapítást a magam részéről annyiban osztom, hogy nem az Ady-kultusz,
hanem az Ady-vita az, mely társadalmi jelenség és pedig szigorúan és szorosan a
megcsonkított ország határai közé zsúfolt, a pesti irodalmi centrumban
összepréselt magyar írótársadalomnak, hisztérikus kitörésekben megnyilvánult
jelensége. Soha még ilyen élesen nem állt egymással szemben az üzletes irodalom
az igaz művészettel, a modern irodalom a konzervatív irány képviselőivel, sőt
tehetség a tehetséggel szemben.
Természetesen
az is, hogy ilyen harcokat csak tehetségekkel és fanatikus harcosokkal lehet
megharcolni. Akik az előtérben harcolnak, azok igaz értékei a magyar
irodalomnak, ha tévednek, vagy ha megtántorodnak is, - de a háttérben kezüket
dörgölve élveznek a gyávák, a bujkálók, annak a világszövetségnek tagjai, amely
a világon a legerősebb s melyet a tehetségtelenek világszövetségének neveznék.
Ismétlem
és hangsúlyozom, hogy amidőn az Ady-revízióhoz hozzászóltam, ezt nem a kritikus
eszközeivel, ezt a szerény figyelő érdeklődésével és igazságszeretetével
tettem.
Röviden:
Nincs szükség revízióra, mint ahogy nincs már Ady-kérdés. Ady túl van a
revízión, mert Adyt készen kapta és átvette egy új generáció, mely feloldotta
magában és Adyval egy. Ez a generáció a magyar ifjúság. Az Ady-kérdés
kirobbanása nem volt más, mint az egymással ellenfélként szembenálló sok magyar
érték kritikai összetűzése, nem volt más, mint méltatlanul mellőzött magyar
tehetségek segélykiáltása a levegő, az elismerés, a méltó pozíció után.
Forrás: Keleti Ujság 12.
évf. 258. szám Cluj, (Kolozsvár), 1929. nov. 11.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése