
Egész
könyvtár ma már az Adyról megjelent tanulmányok, könyvek és brosúrák száma s az
Adyról írt komoly tanulmányok egyik legjelentékenyebb értéke jött éppen Erdélyből.
Makkai püspök „Magyar fa sorsa” című
könyvére gondolok, mely az Adyt ért vádakat tisztázta, s ezek között is
legdiadalmasabban azt, mely legtovább tartotta magát a köztudatban – az ateizmus
vádját.
Makkai
a hazafiatlan és kozmopolita költészet vádjával szemben klasszikus érvekkel
dönti el azt a kérdést, hogy Adyt a nemzete iránti szeretet, vagy a káröröm és
a gyűlölet indította-e azon versei megírására, melyekben a magyar költőnek és a
magyarságnak sorsát, végzetét siratja és átkozza meg.
Az
érzékiség, az erkölcstelenség, a démoniság és végül a vallástalanság vádjával
szemben Ady minden kritikusa: a Nyugat által hivatalból kirendelt védők s egyéb
szemmértékhitelesítők s végül költészetének lelkes és hozzáértő kritikusai után Makkai az, aki a példák legtisztább
sorozatával, s az érvek legtökéletesebb építményével igazolta, hogy Ady az
egyetlen magyar vallásos költő, mert nem volt az egy Balassit kivéve magyar
költő (Makkai szavai) „aki a vallást élte volna és ebből az élményből a maga
életét énekelte volna.”
A
Makkai Sándor által tisztázott szempontok voltak az Ady költészetének lényegébe
vágó utolsó olyan kérdései, melyekben a rosszindulat és meg nem értés számára
támadási felület maradt. Épp ezen könyvnek példátlan sikere igazolta legjobban,
hogy az Ady-kérdés homályos, sőt mondhatnám veszélyes pontjait is sikerült
biztos alapokra fektetni.
Ismeretesek
Révész Béla, Hatvany Lajos, Földessy Gyula, Benedek Marcell, Ady Lajos és a
többiek könyvei és írásai Adyról. Ez az irodalom a röntgenlemezek százait
mutatta be Adyról, a váteszről, az emberről, a magyarról, a keresztényről, a
forradalmárról, a kétkedőről és így tovább. De nem adott választ a vádakra!
Ha
ezt és a hasonló megnyilvánulásokat értik az Adyt revidiálók túlzott
Ady-kultusznak, akkor az ízléstelenség fogalmát tévesztik össze a túlzott
kultusz fogalmával.
Mert
az egész revízió abból indult ki, hogy túlzott-e az Ady-kultusz, vagy sem.
Petri
Mór, Ady régi professzora most fejezte be Adyról, a kisdiákról írt könyvét, ami
feltétlenül érdekes adalékokat fog nyújtani a diák-Adyról. Ez csak nem túlzott
Ady-kultusz?! Az ilyen könyv mindenképpen csak nyeresége lehet az Ady
életrajz-irodalomnak.
Az
Ady halála után megjelent Ady-könyvek nagy részének nyugodtan lehetne ez a
címe: Én és Ady. Igen sok értékes dokumentum mellett ezeknek a könyveknek
szerzői mégiscsak saját szerepüket siettek lerögzíteni Ady mellett, saját –
mondhatnám – ellenőrizhetetlen szerepüket, az irodalomtörténeti Ady mellett.
Közvetlenül
az Ady-revízió előtt, tíz évvel Ady halála után az Ady-kultusz ott tartott,
hogy évenként ötven-száz Ady-estén és Ady-matinén rengeteg Ady-szakértő,
kritikus, interpretáló lépett a jól fűtött hangversenytermek dobogóira hirdeti
és népszerűsíteni Adyt. Ugyanakkor, Ady halálának tízéves évfordulóján egy
tapintatlan újságíró – Ady régi barátainak egyike – a hivatalos Adysták nagy
felhorkanására megírta, hogy az évfordulón kint a hideg temetőben Ady sírján
három szál szegfűt látott csak, és a szociáldemokrata párt koszorúját. A sírhoz
egy diákküldöttség jött csak, s Ady szülőföldjének, a Szilágyságnak küldöttei.
Talán
nagyképűség ezt számon kérni bárkitől, - a kegyelet adóját -, melyet nem mindig
a temetőben rovunk le. De nem lehet véletlen, hogy a sírnál ott van az olvasó,
- és nincs ott kortársa, az író.
Mert
mi ez a revízió?
Egy
budapesti hetilap nagyszerű rendezésében Kosztolányi Dezsőnek „Az
írástudatlanok árulása” című cikkével kezdődik a vita. A kitűnő író mindennel
és mindenkivel szemben, sok évi visszafojtott hallgatás után elmondja
különvéleményét Adyról s ezzel felszabadul a kritika s megszólalnak pro és
kontra Ady feltétlen hívei és azok, akik szerint túlzott az Ady-kultusz.
Szerintem
az Ady-revízió azt a kétségtelen tényt igazolta, hogy korunknak ugyan
megszületett Ady személyében a maga nagy lírikusa, de nem született meg a maga
nagy Gyulai-ja! A ma irodalmából – és ezt éppen az Ady-revízió során és annak
eredményeiből látjuk -, hiányzik az a megfellebbezhetetlen kritikai fórum, ami
a maga idejében Gyulai Pál volt. Rákosi Jenő, a legnagyobb magyar újságíró és
publicista az idén 87 éves korában meghalt anélkül, hogy Adyról megalkotott
kedvezőtlen véleményét revidiálta volna. Huszonöt éven át ugyanaz maradt Adyról
a véleménye – bár sok más kérdésben revidiálta önmagát hat évtizedes újságírói
pályáján. De még így is, konzervatív elzárkózottságában és makacs
akaratosságában is mily nemes és nagyszerű ő azokhoz képest, akik Adyt életében
körültáncolták, akiket ellenállhatatlan erejével előre sodort, s akik – most elárulták.
Az
az érdektársaság, mely erre a kalandos kirándulásra indult, az egész magyar
olvasó közvélemény egyöntetű felháborodására talált. De megkapta méltó válaszát
Ignotustól s még egy-két olyan magyar írótól, akik nem voltak hajlandók követni
senkit ebben a manőverben. A manőver célja az volt, hogy Adyt megtépázzák s
egyeseknek – a talán érdemtelenül deklasszifikált kortársaknak – a méltó
irodalomtörténeti helyet megszerezzék.
A
vita egyébként Kosztolányi, Ignotus, Babits, Zilahy, Füst Milán, az erdélyi
Spektátor, Máray s még mások hozzászólása után azzal zárult le, hogy a vita
rendezője és főkönyvelője – aki különben az új magyar írónemzedék egyik
kimagasló egyénisége – azt az egyenleget vonta ki, hogy az Ady-ügy nem záródott
le véglegesen s nem érdek, hogy véglegesen lezáródjék.
A
mérleg végül megállapítja, hogy a szélsőséges Ady-kultusz, a szélsőséges
Ady-hajsza következménye, s hogy az Ady-kultusz ma elsősorban nem irodalmi,
hanem társadalmi jelenség.
Ez
utóbbi megállapítást a magam részéről annyiban osztom, hogy nem az Ady-kultusz,
hanem az Ady-vita az, mely társadalmi jelenség és pedig szigorúan és szorosan a
megcsonkított ország határai közé zsúfolt, a pesti irodalmi centrumban
összepréselt magyar írótársadalomnak, hisztérikus kitörésekben megnyilvánult
jelensége. Soha még ilyen élesen nem állt egymással szemben az üzletes irodalom
az igaz művészettel, a modern irodalom a konzervatív irány képviselőivel, sőt
tehetség a tehetséggel szemben.
Természetesen
az is, hogy ilyen harcokat csak tehetségekkel és fanatikus harcosokkal lehet
megharcolni. Akik az előtérben harcolnak, azok igaz értékei a magyar
irodalomnak, ha tévednek, vagy ha megtántorodnak is, - de a háttérben kezüket
dörgölve élveznek a gyávák, a bujkálók, annak a világszövetségnek tagjai, amely
a világon a legerősebb s melyet a tehetségtelenek világszövetségének neveznék.
Ismétlem
és hangsúlyozom, hogy amidőn az Ady-revízióhoz hozzászóltam, ezt nem a kritikus
eszközeivel, ezt a szerény figyelő érdeklődésével és igazságszeretetével
tettem.
Röviden:
Nincs szükség revízióra, mint ahogy nincs már Ady-kérdés. Ady túl van a
revízión, mert Adyt készen kapta és átvette egy új generáció, mely feloldotta
magában és Adyval egy. Ez a generáció a magyar ifjúság. Az Ady-kérdés
kirobbanása nem volt más, mint az egymással ellenfélként szembenálló sok magyar
érték kritikai összetűzése, nem volt más, mint méltatlanul mellőzött magyar
tehetségek segélykiáltása a levegő, az elismerés, a méltó pozíció után.
Forrás: Keleti Ujság 12.
évf. 258. szám Cluj, (Kolozsvár), 1929. nov. 11.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése