2019. nov. 19.

Rab Gusztáv (1901-1963): Miért, Dániel? (könyvismertetés)




Ennek a regénynek tulajdonképpeni hőse – amint ezt már a Dante Paradicsomából vett mottó is elárulja – „a Szeretet, mely mozgat napot és minden csillagot”. Hogy mit jelent ez a szeretet, azt kerülő úton mutatja meg a szerző: egy minden tekintetben derék, tisztességes és tehetséges ember történetével, akinek egyéb hibája nincs, csak az, hogy nem hisz a szeretet bűvös erejében. Hisz eszméiben, hisz munkájában, csak a szeretetbe vetett hit képessége hiányzik belőle.

Különös, de így van: néha éppen a másokban meglévő önzetlen szeretet tudja oly melegen, kényelmesen bebónyálni az embert, hogy észre sem veszi saját lelkének ezt a gyilkos hiányosságát. Rab Gusztáv Técsy Dénielje is csak akkor kezd a „miért” gondolatával viaskodni, amikor öregedő leánynővére, aki hat esztendőn keresztül megosztotta vele az életét, elhagyja. Azért hagyja el, hogy „hasznos” eszméinek világából kilódítsa, s a házasság útján az áldozni tudó szeretet felé terelje.

De hát akinek lelkéből ennek a szeretetnek természetes és mégis oly titokzatos adottsága hiányzik, azon segíteni nem lehet. Dánielnek két erősen különböző asszonyt kínál a sors. Egy hideg, okos, gazdag leányt, meg egy rejtélyes, „kusza, kósza” teremtést. Az előbbit feleségül akarják adni hozzá, az utóbbival szenvedélyes viszony fűzi össze, amíg el nem tűnik az életéből. Az a szeretet, amelyről Dante sorai szólnak, egyik kapcsolatban sincs meg. Dániel a szenvedély elől a józan házasságba szeretne menekülni, de a kóbor leány eltűnése után menyasszonyával is szakít, karrierjéről is lemond s visszatér – most már fásultan – a munkához, a rideg „eszmékhez”.

A legforróbb szerelem sem fejezhetné ki plasztikusabban és meggyőzőbben az író gondolatát, a napot és csillagokat mozgató szeretetről.

Rab Gusztáv ebben a regényében is érdekesen, izgalmasan mesél s a jól meglátott alakoknak egész sorát rajzolja elénk. A hőst, Dánielt, belülről ábrázolja, gondolatainak és ösztöneinek minden rezdülésében; de éppen úgy „érezzük” a kívülről megmutatott alakokat is, Irmát, Dániel nővérét, a gazdag, nagyhangú Opplert, rezignált feleségét, hűvös és modern leányát, Karvaly urat, a megbolondult jámbor családapát – még Zorkát is, a „kusza, kósza” leányt, noha nem tudjuk, mi igaz, mi nem, a maga-mesélte történetekből.

Ezt a mesélő és ábrázoló képességet Rab Gusztáv eddigi munkáiban is megtaláltuk; de úgy érzem, most nagy lépést tett az élet legfőbb kérdéseinek megszólaltatása felé.

Forrás: Uj Idők XLVIII. évf. 454. sz. 1942. nov. 7.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése