2019. nov. 19.

Nagy írók kis mondatokban – Arthur Schopenhauer (1788-1860)



Schopenhauer (1788-1860) a múlt század nagy pesszimista filozófusa. Nagyságát a világ csak élete vége felé kezdte felfedezni; addig a félreismert lángész keserű szerepében élt, ami csak megerősítette komor világnézetében és az emberekről alkotott rossz véleményében. (De ettől eltekintve igen jól élt, mint gazdag, független és jó étvágyú agglegény.) Később, a múlt század második felében nemzedéke szemében ő a bölcsek-bölcse. Pesszimista filozófiájának, melyet filozófustól egészen szokatlan művész és közérthető stílusban adott elő, az a furcsasága, hogy meg is vigasztalja az embert ugyanakkor, amikor igyekszik kiábrándítani minden világi hiúságból: mert Schopenhauernél jobban senki sem tudta elmondani, hogy a hiúságokon túl mennyi igazi szépséget is kínál az élet: a szellem, a gondolat, a művészet és a magunkba vonult belső élet birodalmait.  Az itt következő idézetek a Parerga und Paralipomena első részéből valók.

Megbocsátani és elfelejteni annyi, mint a szerzett értékes tapasztalatokat kidobni az ablakon.

*

A barátok őszintéknek mondják magukat, az ellenségek valóban azok: ezért gáncsaikat úgy kellene felhasználnunk önismeretünkhöz, mint egy keserű orvosságot.

*

Az udvariasság hallgatólagos megegyezés, hogy kölcsönösen nem vesszük tudomásul egymásról, milyen silányak vagyunk mind erkölcsileg, mind szellemileg.

*

Helyesebb okosságunkat abban megmutatni, hogy mit hallgatunk el, mint abban, hogy mit mondunk el.

*

Ha titkomat elhallgatom, ő az én foglyom; ha elmondom, én vagyok az ő foglya.

*

Gyermekkorunkban a világ olyan, mint egy színházi díszlet, messziről; öregkorunkban olyan, mint ugyanaz közelről.

*

Rossz jel mind erkölcsi, mind szellemi szempontból, ha egy fiatalember nagyon is hamar kiismeri magát az emberek között, mindjárt odahaza van és úgy lé be a világba, mint akit már előre előkészítettek erre; ez közönséges lélek jele. Idegenkedő, zavart, ügyetlen és fonák viselkedésből viszont nemesebb természetre lehet következtetni.

*

Mindegyik nemzet gúnyolódik a többin és mindegyiknek igaza van.

*

A legnemesebb tettnek is csak ideig tartó a hatása; a lángelméjű alkotás viszont időtlen időkig él és hat, jótékonyan és felemelően. A tetteknek Csak emlékük marad meg és az is egyre gyengül, míg idővel ki nem alszik, ha csak fel nem veszi a történelem és nem adja át megkövesedett állapotban az utókornak. A művek azonban önmaguk halhatatlanok és kiváltképp az írott művek – átélik a századokat.

*

Az a dicsőség, amely örök dicsőséggé lesz, tölgyfához hasonlít: nagyon lassan kél ki; a könnyű, efemér dicsőség az egyéves, gyorsnövésű növényhez hasonló, a hamis hírnév pedig a gyorsan felburjánzó gazhoz, amelyet gyorsan ki is irtanak.

*

Öregkorunkban nincs szebb vigasz, mint az, hogy ifjúságunkat művekbe testesítettük meg, amelyek nem öregednek velünk együtt.

*

Az okos ember nem az élvezetet keresi, hanem a fájdalom hiányát.

*

Ha a fájdalom hiányához hozzájárul még az unalom hiánya is, akkor nagyobbára már el is értük a földi boldogságot; minden egyéb csak agyrém.

*

Ahol sok a vendég, sok a csőcselék – még ha csillagos visel is a mellén valamennyi.

*

Azok,akik törekvésükkel és reményeikkel mindig a jövőben élnek, mindig előre néznek és türelmetlenül sietnek az eljövendő dolgok felé, közben pedig hagyják, hogy a jelen elfusson mellettük, észre sem veszik, nem is élvezik: az ilyen emberek,bármily bölcs és öreg arcot vágnak is, amaz olaszországi szamarakhoz hasonlítanak, amelyeket azáltal bírnak gyorsabb haladásra, hogy a fejük előtt lévő rúdra egy köteg szénát lógatnak, s a szamarak azt mindig maguk előtt látják és abban reménykednek, hogy elérhetik.

*

Igazán önmaga csak akkor lehet az ember, amikor egyedül van; aki tehát nem szereti a magányt, nem szereti a szabadságot sem; mert csak amikor egyedül van az ember, akkor szabad. A kényszer minden társaság elválaszthatatlan velejárója, minden társaság áldozatot követel, annál nagyobb áldozatot, minél jelentékenyebb, minél jelentékenyebb az ember saját egyénisége.

*

Ismeretes dolog, hogy a balsors könnyebbé válik, ha közösen viselik el; úgy látszik, az emberek az unalmat is annak tekintik; ezért összeülnek, hogy együtt unatkozzanak.

*

Minden nap egy kis élet, - minden felébredés és felkelés egy kis születés, minden üde reggel egy kis ifjúság és minden lefekvés és elalvás egy kis halál.

*

Miként a kicsi tárgyak, ha szemünkhöz közel tartjuk, látómezőnket megszűkítve elfedik a világot,- úgy a közvetlen környezetünkhöz tartozó emberek és dolgok, bármily jelentéktelenek és közömbösek is, a kelleténél jobban foglalkoztatják gondolatainkat és figyelmünket, méghozzá egyáltalán nem örvendetes módon, és kiszorítják a fontos gondolatokat és ügyeket. Ennek elejét kell vennünk.

*

Hogy milyen hátrányos a tervszerű tevékenység, a munka hiánya, hossz kéjutazásokon vesszük észre, amikor is az ember olykor-olykor nagyon szerencsétlennek érzi magát; mert igazi elfoglaltság nélkül az embert mintha természetes eleméből ragadnák ki. Fáradozni és leküzdeni az ellenállást, olyan szükséglete az embernek, mint a vakondoknak az ásás.

*

Az ember másnak csak annyi lehet, amennyi az neki.

*

Még a kutyák is nehezen viselik el, ha túlságosan barátságosak vagyunk hozzájuk; hát még az emberek.

*

Minél többje van az embernek önmagában, annál kevesebb kívülről jövő dologra van szüksége és annál kevesebbet jelenthetnek számára a többiek. Ezért vezet a szellemi kiválóság társtalanságra. Igen, ha a társaság minőségét pótolná a mennyiség, érdemes volna a nagyvilágban élni; de sajnos, száz bolond egyrakáson még mindig nem ér fel egy okos emberrel.

*

Minden idők legnagyobb szellemi a szabad időt tartották a legfőbb kincsnek.

*

A gazdagság a tenger vizéhez hasonlít: minél többet iszol belőle, annál szomjasabb leszel. Ugyanez áll a dicsőségre is.

*

Minthogy a szabad idő a virága, vagyis inkább a gyümölcse az ember életének, mert csak ekkor jut az ember tulajdon magának birtokába: azokat kell boldogaknak mondanunk, akik szabadidejükben valóban valami rendes dolgot tudnak kezdeni magukkal: de a legtöbb embernek mit sem használ a szabadidő, nem tudnak mihez kezdeni, szörnyen unatkoznak és önmaguknak is terhükre vannak.

*

Az olyan világban, mint a mienk, az ember, aki sokat hord önmagában, világos, meleg, vidám karácsonyi szobához hasonlít, körülötte havas és jeges a decemberi éjszaka.

*

Filozófiám nem jövedelmezett nekem semmit; de nagyon sok mindent megtakarított nekem.

Összeállította és fordította: SZERB ANTAL


Forrás: Uj Idők XLVIII. évf. 43. sz. Bp., 1942. okt. 24.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése