2019. nov. 19.

Kornis Gyula: Herczeg Ferenc, a publicista




Bölcs és termékeny gondolat volt Herczeg Ferenc vezércikkeinek legjavát, amelyek a trianoni katasztrófa óta jelentek meg, összegyűjteni és könyv alakjában kiadni. A trianoni vonatkozású cikkek gyűjteménye, Napkelte előtt címmel, öt esztendővel ezelőtt aratott különös sikert. Most azok a cikkek kerültek testes kötetben az olvasó asztalára, amelyekben a magyarság sorskérdéseire keresi a választ a költő. Új könyvének már a címe is: Gondok és gondolatok utal arra a súlyos két étvizedre, amelyben a cikkek megszülettek. Ezek a kis írások oly maradandó politikai és irodalmi értékűek, hogy nem tűnhettek el az újság egynapi életével. A könyv a maga egészében a magyar trianoni korszaknak történeti tükre: szemünkbe szökik belőle, micsoda kérdések súlya nehezedik rá és feszíti ebben a korban a magára eszmélő magyar lelket?

Első pillanatra lélektudományi problémának tűnik fel, vajon miképp válik a magasban szárnyaló költő a reális élet elemzőjévé és kritikusává: publicistává? Ha mélyebben nézünk a kérdés bensejébe, kitűnik, hogy a költészet és a publicisztika egy lelki tőről fakad. A költői mű nem csupán esztétikai alkotás: a szépérzéssel együtt rezeg benne erkölcsi, nemzeti, politikai, társadalmi vagy egyéb lelki indíték is, ezek mögött pedig tudatosan vagy öntudatlanul ott húzódik meg valamely érték, mint eszmény, amely megvalósítást követel. Nyilván egy költői művet sem avat a benne rejlő erkölcsi, nemzeti vagy társadalmi-politikai eszme már emlékké, ha nem él benne elevenen az esztétikai benső forma. De ebből természetesen nem következik, hogy a költői alkotásból minden mozzanatot ki kell iktatni, ami nem esztétikai. Hisz a lelki élet egységet való, amelyben a különféle elemek szerves egységben forrnak össze. A klasszikus költői művek nagy és állandó hatásának forrása az esztétikai öröm mellett mindig a teremtő személyiség értékrendszeréből és világfelfogásából kisugárzó erkölcsi, társadalmi, vallási motívum. Az olvasó vagy nézőközönség a regényben vagy a drámában rögtön megtalálja egyéni és társadalmi, érzelmi és akarati életének, tipikus viselkedésmódjainak hű és megkapó kifejezését: a költőnek legtöbbször nem is kiáltó, hanem halk szavú és rejtett sugallata alapján önmagára s az élet nagy kérdéseire eszmél. Éppen ebben rejlik az irodalomnak hatékony lélekformáló s nevelő ereje, világnézetet sugalló és alakító hatalma. A költői mű mindig alkotója és kora világnézetének is tükre és sugalmazója.

A publicista a költő és a politikus közt lebeg, amikor a közdolgokról ír: az értelemhez szól ugyan, de a művészi kifejezésmód sugalló hatalmával az akaratot bizonyos társadalmi értékek, a saját világnézete irányában mozgatni iparkodik. tudatosan választja ki a közélet kérdéseit, amelyek kifejtésében magasabb elvi állásponton, felsőbbrendű erkölcsi és politikai értékrendszer alapján áll. Az igazán bensőleg megélt értékek élményéből önkéntelenül fellángol a stílusnak megkapó lendülete, a szemléletes kifejezések plasztikus kiöltői sugalmazó ereje: a publicista szélesebb társadalmi rétegekre akar hatni, ezeket a tőle helyesnek tartott értékeszméknek megnyerni. A költőnek a művészet nem engedi meg, hogy társadalmi-politikai eszményeit nyíltan és irányzatosan képviselje, költői formában vezércikkeket írjon. Ezért a költő gyakran átalakul publicistává, hogy politikai eszméit a művészi követelményektől nem feszélyezetten hirdethesse. A lírikus költő politikai cikkeit is átitatja én-jének forró szubjektivitásával; a vérbeli regény- és drámaíró, mint a költészet objektív fajának képviselője, itt is higgadtabb, tárgyával szemben hűvösebb távolságban áll, anyagát énjével inkább szembe tudja szegezni és elemezni, politikai ítéleteit megbízhatóbb és egyetemesebb alapra helyezni.

Herczeg Ferenc a költő-publicistáknak ebből a magasabb rendű fajából való. A Pogányok, Ocskay, Bizánc, A híd, Az élet kapuja, A hét sváb – hogy csak legragyogóbb klasszikus regényeit és drámáit emeljem ki – mind a magyarság legfőbb sorskérdéseinek művészi  megéreztetése. A magyarság történeti világfelfogásának lehelete árad ki valamennyiből: a nemzet fennmaradásának és fejlesztésének gondolata, a magyar faj életének súlyos problémája. Ugyanebből a lelki forrásból fakad Herczeg régebbi publicisztikai működése. Tisza Istvánnal a század elején megalapítja a Magyar Figyelő-t s ebben támadó hadjáratot indít a politikai radikalizmus, a világpolgári gondolkodás, a történelmi materializmus, az erkölcstelen irodalom, a művészeti dekadencia s főképp az ellen a nyegle szellem ellen, amely bizonyos intellektüell-réteget arra izgatott, hogy a forradalom gondolatával kacérkodjék. Herczeg bátran és férfiasan szembehelyezkedett mindennel, ami akkor divat, haladás, felvilágosodás, szellemi fölény, nyugatoskodó előkelőség vagy radikalizmus címén kellette magát. Küzdött a nemzetellenes ideológia ellen, amely a parlamentarizmus obstrukciós betegsége óta lassan úgy elborította a magyar látóhatárt, mint a felvonuló fekete viharfelhő. Herczeget nem az újítóvágy bántotta, hanem az a leplezetlen gyűlölet és megvetés, amely mindannak szólt, ami magyar. Később joggal állapította meg A gótikus ház-ban, hogy már ekkor éppen azoknak lelki méregkeverésétől óvta a közvéleményt, akik nemsokára egytől-egyig a forradalom főkolomposai, majd a véres tragikomédia után az emigráns sajtóban a magyarság galád rágalmazói, vagy a csehek és románok kitartottjai lettek. A nagy nemzeti katasztrófa bekövetkezett, úgy, ahogy a költő a Bizáncban, másrészt politikai cikkeiben megjósolta.

A trianoni siralomvölgyben ülve, Herczeg mind mélyebben merül el a magyar nemzeti lélek természetébe és történeti hivatásába. A két trianoni évtizedben ott ül a nemzet betegágya mellett: mind költői művészetével, mind politikai cikkeivel a jövőbe vetett hitnek orvosságát csepegteti be a nemzet lelkébe a lemondás rémképeivel szemben. A Gondok és Gondolatok-ban összegyűjtött cikkekből fölényes életbölcsesség, forró nemzeti érzés és felelősségtudat, a magyarság jelen helyzetét és kérdéseit is a történet nagy távlatába állító gondolkodás, átlátszóan világos elmejárás, de szívbe is szökő művészi forma tárul elénk. Herczeg nemcsak regényeiben és drámáiban nagy nemzetnevelő, hanem politikai cikkeiben is: ezek konkrét tárgyát mindig elvi magaslatra emeli, az örök magyar természet történeti távlatába állítja. Hol a komoly meggyőzés hangján, hol a bátor szatíra ostorozó modorában „történeti leckét” ad a nemzetnek. Támadja ősi hibánkat: a széthúzást és gyűlölködést éppen a nagy történeti fordulópontok előtt, az önző érdekeket szolgáló sallangos retorikát és hazafias gargalizálást; és nemes lendülettel izgat a nemzeti egység és összetartás mellett. Joga van ehhez, mert költő tehát látnok is. A század elején egész világosan megjósolta a bekövetkezett nemzeti tragédiát. Most 1939 március elején, tehát fél évvel a háború kitörése előtt arra int, hogy minden erőnket egyesítsük, mert nemsokára kirobban az új világháború: „Hogy egy világégés tűzorkánja éppen Magyarországot elkerülje, az lehetséges, de nem bizonyos, sőt, nem is valószínű. Számolnunk kell a lehetőséggel, hogy a magyarság fizikai és erkölcsi erejének előbb-utóbb olyan próbát kell állania, amelyhez fogható az elmúlt ezer esztendőben csak kevés volt – mindössze talán három: Muhi, Mohács és Trianon”. Mind a három katasztrófának jórészt maguk voltunk az okai. A Sajó-menti pusztulás előtt a pesti csőcselék idegengyűlölete megöli a kún fejedelmet, aki nagy sereggel jött segítségünkre: ez a magyarság öngyilkossági kísérlete volt. A mohácsi vész előtt a pápai követ szerint az egyes társadalmi osztályok közt akkora a gyűlölség és irigység, hogy Magyarország már elveszettnek tekinthető. S a nemzet egymás gyűlölésével százötven esztendei török rabságra ítélte önmagát. S Trianon előtt az igazi hazafiság abban nyilvánult, hogy megobstruáltuk a véderő-javaslatokat s meggátoltuk a monarchia haderejének modern fejlesztését. S fölszakad Herczeg lelkéből a lelkiismeret-rázó kérdés: jobban felkészültünk-e ezúttal a nagy erőpróbára, mint elődeink, IV. Béla, II. Lajos vagy I. Ferenc József idején?

Ennek a legnagyobb nemzeti problémának kérdőjelét még a második világháború előtt többször felgörbíti és csakis a nemzeti erők összefogásában látja kiegyenesítve: „Az életrevaló társadalmat arról lehet megismerni, hogy külső támadás idején össze tudja fogni a nemzeti erőket. Az összefogásnak pedig csak egy célja lehet: pártkülönbség nélkül a legtehetségesebbek álljanak a nemzeti arcélre… A magyar politikának ki kell józanodnia abból a szégyenletes, gyűlölködő halállal szemben, amely vakká és süketté teszi a közeledő halállal szemben, mint a dürgő fajdkakast.” (1939. márc. 25.) A gyűlöletben látja Herczeg a magyarság szervezetének halálos mérgét. Ezer esztendő története tanúsítja, hogy a mi nemzetünket mindig a gyűlölködés vitte a pusztulásba. A politikai pártok Deák Ferenc szerint nálunk jobban gyűlölik egymást, mint szeretik a hazát. Herczeg a magyar múltban két embertípus kegyetlen játékát látja: a duhajokét, akik egyetlen lázas forradalmi órában elherdálják a magyar élet egész aranytartalmát; és a serényekét, akik követik az előbbieket, fillérenkint megint összekaparnak valamit a hajdani gazdagságból. „A mindig jelenlévő duhajok nem tűrik, hogy a magyarság végleg fölépüljön; a serények nem engedik, hogy elpusztuljon.”

A könyv csak úgy szórja Herczeg elméjének gazdag kincseit, amelyek fénye nemcsak a cikkek megjelenésének napján, hanem állandóan ragyog. Amit Szent Istvánról, a kormányzóról, a magyar középosztályról, a magyar katonáról, a magyar kultúráról és sajtóról, falusi és városi életünkről, az egykéről, a protekcióról stb. ír, az mind egy hosszú élet bölcsességének prizmáján keresztül szűrődött szellemi fénysugár: megcáfolhatatlan logikájával világít, művészi formájával melegít. E könyv olvasása közben szellemi érverésünk fokozatosan gyorsul.

Forrás: Uj Idők XLVIII. évf. 43. sz. Bp., 1942. okt. 24.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése