2021. okt. 9.

Virág István: A kereszt panasza


Tépjetek, tövestől tépjetek ki innen,

Elapad az élet úgyis ereimben,

Mert aki csak átmegy, sárral szór be minden.

 

Mely ide ültetett piacz közepére,

Hol az a nemzedék, hol van, hal-e, él-e;

Sírba’ porlad, avagy korcsabb lett a vére?

 

Szép palota-körben büszke magas dombra,

Amely emberkézzel úgy lett összehordva,

Föl nem tűz a jámbor, ha ezt tudta volna.

 

Vetett volna tűzre, könnyebb a parázson;

De ő azt akarta, hogy minden szem lásson:

S lett világra szóló fölmagasztalásom.

 

Lábamnál az ember – rég vala, mit mondok –

Nyilt szívvel, födetlen fővel sürgött-forgott;

Lelkem örült rajta, hogy olyan nagy boldog.

 

Gondoltam: a népár egy zokogó csermely,

Én viruló fűzfa, melyet ő nevelt fel,

S behintém áldással, hulló levelemmel.

 

Most ha végig nézek háborgó nagy árján,

Én vagyok, úgy rémlik, én, itt veszteg állván,

A holttenger fölött meredő sóbálvány.

 

Akire karomnak csak árnyéka szálla,

Oh milyen boldog lett, hogy ujjongott már a’,

Hogy megeredt ajkán az imádás, hála!

 

Akkor aki vérzett, rohant ide menten,

- Minden sebre gyógyír fakad a kereszten –

Lehajoltam értte, magamhoz emeltem.

 

De kit saját keze most ver meg, ha álnok,

S akit érdem nélkül gazdagon megáldok,

Rám kiáltja: hitvány, ne csald a világot!

 

- Ahonnan kivágtak: siket erdő, zordon,

Hogyne mennék a föld főhelyére, mondom,

… S ím’ a szégyen mint szú rág e… szemétdombon.

 

„Örök dicsőség vár” ekép’ biztatának;

Biztatóm sírban… nem is szórok vádat;

… Van becsületem, van mint a… bitófának.

 

Hah! e dicsőséggel bételettem régen,

Kérem mint a testvért sok nagy ellenségem:

Ne rugdaljanak, hát döntsenek ki szépen.

 

S rám törnek… hiába… bár mind összecsődül,

Százszor összeroppan féktelen erő, düh,

Lábam egy tapodtat nem mozdul a földbül.

 

Gyökerem a földet mint az ér a testet

Ugy átszövi, fonja – nem is inog, reszket;

Nagy erőlködésük nem mozdítja ezt meg.

 

Gyökér! mért nem engedsz? lekiáltom kérdve.

Mert nem ereszt – úgymond – szorít a föld kérge,

Van énbennem élet, megdicsőülsz még te!

 

Forrás: Magyar Szemle 1. évf. 3. sz. 1889. jan. 6.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése