2020. okt. 11.

Lisznyai Kálmán (1823-1863): Szépapa hattyudala


 
 

Volt idő, hol sírva boldog voltam!

Gyermekélet nyájas kebelén,

Álmodó sejtelmek távolában

Pásztortűzként ége a remény.

Pillangókkal játszva és virággal,

Nem törődtem a zajos világgal:

 

Melly közel-tengerként zajla hozzám,

S mellynek még csak gyöngyeit birám,

Nem sejtvén, hogy én is csepp vagyok nagy

Hullámid közt életóceán!

De melly csepp még habtoronynyá nőhet,

S megbirkózik vészeiddel, élet!

 

Bimbódzó érzelmek bájvirányin

Gyöngypatakként folyt le gyönyöröm;

S ringatott a legszelidebb dajka,

A nyájasság, a vidám öröm.

Szűmben még a vágyak szunnyadának,

Mellyek később égig szárnyalának.

 

Alvó sasok voltak, s ébredezvén,

A legszentebb naphoz törtenek,

A szabadság lángoló napjához,

S soknak szárnyi hamvvá égtenek!

- Itt viradt az ifjukor szivemre,

Hozva tündérhajnalt életemre.

 

S lángszivem deléjes ihletében

Azt hivém: a menny szakadt reám;

Édes kínt, majd tiszta üdvet érzék,

S ez – szerelmed volt hölgyem s hazám!

Szerelmetek mint két testvéristen,

Mennyet vagy pokolt teremt szivemben!

 

Katonává lettem, érezém, hogy

Szabadságért legszebb küzdeni;

Itt nő legszebb súgárt a dicsőség,

Hősi pályán kéj elvérzeni.

Üstökösként innen szárnyal a hír,

Melly röptében elfáradni nem bír.

 

A képzelet önmagát teremti,

Lelkeinkre rózsafátyolt von,

Majd, mint egy végetlen szellemtenger,

Ránk hullámzik gyöngyben gazdagon.

- Itt viradt rám a dalok világa,

A költészet, ég legszebb virága.

 

Lángdalokkal egy hont lelkesíték,

Örömhymnust zenge minden hang,

S vérző honfibút, - majd vésztjósolva

Szóla, mint a félrevert harang!

- Itt viradt a férfikor nagy napja,

A nagy élet legnagyobb alapja:

 

Erre épit tettek, hős erények

Pantheonját a szív és az ész;

Melly, mint a szellem kincstárába,

Rakva minden gyöngy, s nem éri vész.

Férfikor! láng és erő van véled,

Az érzelmet, vágyat tetté érted.

 

Nőm, mint házi istennőm szerettem!

Ő valódi honleányt nevelt,

A kinek szivén a hon szerelme,

Mint legelső szentség ünnepelt.

S én neveltem polgárt a hazának,

S méltán hívnak jó családapának.

 

S – rám viradt az élet hűvös ősze!

Vők, menyek őrgondja szálla rám,

Kor derében csillogó szakálam

Hóselymével játszék únokám.

S úgy füződtek ősz apjok karára,

Mint borostyán agg cser oldalára.

 

Szent önérzet ad csókot szivemnek,

Lelki csenddel várom a jövőt;

Sirom szélén a természet újja

Őszhajamból szőtt rám szemfedőt.

Úgy sírhatnám! s könye nincs szememnek,

- Holt csigában gyöngyök nem teremnek!

 

Rég „aranymenyegzőt” ünnepeltem!

Száz esztendős vőlegény valék,

Ezüsthajú menyasszony ölében

Túlvilági kéjről álmodék.

Jeggyürűmön halálfő volt festve,

Hozzád illő csendes életestve.

 

Násznagyúl a sírásót ohajtám,

Hogy majd nászi ágyat vet nekem;

S a halált, e jégkeblű menyasszonyt,

Reszkető szivemhez ölelem:

S gyászharangszó lenne nászi ének,

Mint az élet fáradt emberének.

 

……Ah, de isten! a ki megteremtél,

Hogy szenvedjem át ez életet.

Mért vagy olly kegyetlen? Nyílt egedtől

Mért tart vissza sujtoló kezed?

Midőn tőlem mindent elragadtál!

Nincsen senkim! S így magamra hagytál!

 

- Kórágyamnál szólt leányom lánya:

Ősz apám, ha sírod álma jő,

Sírhalmodra ültetek virágot,

Bús emlényt, melly könyáztatva nő.

Édes lányod, mint fiam nagyanyja,

Éltedet még lángolón kivánja.”

 

S szólt fiam, kit üdvemül nevelte,

Szent bánatba olvadt hangokon:

Könyeinkkel a nemzet könyűje

Olvad össze néma sírodon!

…… S jó enyémek, kik így biztatának,

Mennybe mentek! Engem itt hagyának!

 

Költő, polgár, hős, gazdag hatással

Voltam együtt, - és most mi vagyok?

Évemésztett ember, őszült gyermek,

Szép halál jőjj, érted lángolok!

 

S ím e perczben mért remeg s örül ő?

- Egy elkésett vendég, a halál jő!!

 

Forrás: Pesti Divatlap 30-dik sz. – Szépirodalmi közlöny a társasélet, irodalom és művészet körében. Második félévi folyam. Szerkeszti Vahot Imre. Pesten, nyomatott Beimel Józsefnél 1847. Julius 22-én

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése