2019. dec. 18.

Darázs Endre: Kunyhó, füsttel – Versek. Egyetemi nyomda (könyvismertetés)




Darázs Endre kötete jelentkezés: az első tőle, s hozzá kell tenni azt is, hogy döntő. Döntő azért is, mert pontosan meg tudta határozni azt, amerre járni akar. Az első kötetek általában tapogatódzók, keresők, tele bizonytalan izgalommal. De. E. majdnem szenvedélytelen biztonsággal jelentkezett.

Az egész kötet határozott ízt hagy maga után, sajátosat, egyénit. Nem mindenáron egyénieskedő, különbözősége önmagából következő és természetes. Nem újít, de ő maga új, s ezért ez az „új” nála nem csinált cégér, nem irodalmi kozmetika, s nem feltűnő (a szó rosszabbik értelmében). Tudatos és fegyelmezett költő D. E. Rendbe lép be, e ezt a rendet tiszteli. Tiszteli és se szemre, se értelemre nem bontja fel a formát. (Némely formakísérlete sem bontás, inkább csak teret tágít a mondanivalónak.) A megtartott formákon belül azonban ő van jelen – egyedül és sajátosan.

Tárgya nem keresett, arról szól, amit szemével bárki láthat, vagy arról,ami a mindennapokban bárkivel bekövetkezhet. Tárgya szerint nincs kuriózuma verseinek. Nem ír rendkívüliről, vagy csak önmaga által egyedül megélhető élményről. Az egyszerűt fogja meg, a mindennapit. Nem nyúl túl azon a világon, amiben él. – Miről ír? – Hajnali séta, Balatoni ősz, Magdaléna, Zápor, Szarvasok futása, stb.

az anyag, a mondat, a szavak összképe, benne alig használ színező elemeket, nem rejt el agyafúrt (szó-) díszeket, s nem gyárt- az értelmetlenség határáig is elhajszolt – új, „egyéni” szavakat. Azt használja, ami van. A kész szóelemekkel épít, de a „készet” úgy csoportosítja, hogy az övé legyen. Az egyszerűség jellemzi mondatait, jelzőkkel éppen csak szükséggel él; nem díszít velük. Hasonlatai, ami van, az sem az annyiszor megszokott lágy, értelmet elborító formájában jelentkezik; kemények ezek s egyenértékűek azzal, amihez kapcsolódnak. Pl.:

Szűk az udvar, egyhangú, kopár;
Ki lép, mint az óra: körbe jár.

Kemények a mondatai, dísztelenek, önmagukban nem szépek, mert nem önmagukért készültek. Nem fedik el az értelmet, hanem maguk fölé emelik, s alárakódnak szilárd alapul. Mondatai elszakíthatatlan kényszerrel kapcsolódnak egymáshoz; veszteség nélkül el nem választhatók.

Mi menti meg a költőt, aki sem formában, sem tárgyában, sem anyagában nem akart újat teremteni? – Az, ahogy a tárgyról beszél amit róla mond, ahogy élővé teszi, illetve élettel átmenti a rímes sorok közé. Belefegyelmezi s nem belefaragja. Nem hal el az, amiről ír, s nem sérül meg, de él tovább épen, s feszül a keretek között.

Versei jellege ez: fegyelem és feszültség. Ez a kettősség eredményezi azt a szenvedélytelen izzást, ami belőlük árad. Ez a kettősség adja voltaképpen a feladatot is. jelen tudja-e tartani mindkettőt anélkül, hogy a mondanivaló világossága csökkenne? – Igen, csaknem maradéktalanul.

Verseinek felépítésében áramlás, iram, mozgás van. Amihez nyúl; él, a holt anyag is. Irama nem tűr mozdulatlanságot, sem egycélúságot. Átlényegít, személyesít, néha alig észrevehető „átvarázslással”. Pl.:

Sűrű rács az őszi zápor,
Elmosódtál nem hiányzol
Pedig itt vagy szakadatlan
A csapódó vonalakban.

Az első, második sorban még a zápor s mögötte az elmosódó, tűnő emlékű; a harmadik s negyedik sorban egyszerre egész közel, elénk kerül a tünedező, változó alakban: „A csapódó vonalakban.”

D. E. szűkítette, fegyelmezte eszközeit, amivel élt, s ezért egész természetes, hogy ebből a szűkülő világból, valamerre falat kellett bontania. Kiváló érzékkel választott, bár változatlanul hagyott, formát, tárgyat, anyagot, sőt, még az utóbbit keményebbé, dísztelenebbé tette, de a tárgyról szóló mondanivalónak tágabb, cselekvőbb teret adott. A legtöbbet ígérő területhez ért így el – a minden lehetségeshez. Nem ejti meg ez a nagy lehetőség, mértékkel él vele. Nem „lehetetlenül” el a kép, amit rajzol, a lehető határán marad; mindenképpen valóság az, ami történik, csak az okban van eltérés, a valóság és ő közötte, vagy inkább így: az ok megfogalmazásban. Pl.:

Amerre szaporán elzörögnek,
Indulása van a nehéz rögnek;
De mégis fél, ijed rátaposnak,
itten marad kőnek, darabosnak.

Érezzük: a rög megmarad rögnek a fizikai törvények szerint,”csupán” fél, ijed!

A költő abban a világban marad,amelyben él; éli s megmozgatja, a jövendő holtnak is célt ad:

S méhed is majd újra termő:
Tarka gizt-gazt szül föléd.

Kő, fa, kunyhó, zápor, szándékkal, tulajdonsággal vannak és élnek a költővel – vele, benne és általa. Mese-elevenítő, bő életű! S erre a duzzadó anyagra, mint kemény fegyelem feszül rá a megfogalmazás. A sorok, bennük a mondatok, ezek a sallangtalanok szinte kicserzett burkok. Ellentét ez és megkapó!

a módszer, ami a költő lényéből önkéntelen jő, kétségtelen rangot ad számára.

A költő szemléleti alakjáról, amit mondani lehetne, az első kötet után, az csak találgatás volna. Inkább látásmód a helyes meghatározása annak, amiről beszélhetünk. Az egyik D. E.-ről írott bírálat pesszimistának jelzi látását. Ezzel a megállapítással szembe kell helyezkedni még akkor is, ha D. E. jelentené ki.

Figyeljük csak meg D. E. egyik – az előbb említett megállapítás alapján – pesszimista versét, a „Napfürdő2 utolsó versszakát:

S a ruhátlan napsütötte testek
Közt már egyenruhák is hevertek
Zöldesen, szürkén tarkázva itt
S egy tank mesze a tengerbe gázolt
Mosni láncait.

A meddő képek után, a heverő pusztult testek után ezzel zár, ezzel a fenti két utolsó sorral. Mozgás van, történik valami,nem állt meg semmi s addig van remény is. Vagy nézzünk a „Magdaléna” végző versszakaira:

A képzelet tenger-fenék.
Sokkal jobb fönn a víz színén.
-        -        -        -        -        -
-        -        -        -        -        -
Hamar emelj. Távol dereng.
Aztán majd fent a tengeren
egymás mellett felbukkanunk
Napfényben, szélben, hirtelen.

A vers nem fejeződött be, költőileg igen, a képzelt számára azonban nem s általában D. E.-re ez jellemző; nem zárja le mondanivalóját egy véglegessel, nyitva hagyja, engedi tovább.

Bizonyos vagyok abban, hogy D. E.-nél, a mostani kötetében mutatkozó komor látás megenyhül s természetéhez jobban illő színek kerülnek elő.

*

Elvileg minden verseskötetnek s általában mindenféle kötetnek akkor van értelme és jelentősége, ha egy kísérlet, vagy fejlődés befejezését jelzi. A kötet elénk tárja a különbséget, a volt s a jelenlegi között. D. E. az, akire ilyen szempontból érdemes figyelni. Az a sajátos íz, s különállás, amit az első kötettel hozott, nemcsak érdemet adott neki, de igényes feladatot is rótt rá. Bennünk pedig várakozást ébresztett: mi lesz? Életet tud adni annak az anyagnak tovább is, amivel kezdett, viszi tovább, növeli, kiteljesíti, vagy csupán gyakorlattá lesz? Veszélyes, s nem könnyű út az övé. A természetes különbségénél fogva, injekciós, mesterséges izgatás a további iramra nála csak eltorzulást jelenthet. Önmagából folyóan, önerejéből kell érnie, hosszan s éppen olyan természetességgel, mint amilyen természetes a „más” jellege benne. Ha túlhaladunk a „huszonkét” s az azóta megjelenteket bevonjuk az előbbi megállapításba – ezek igazolják azt. A kötete után D. E. nem bocsátkozott önmaga számára újszerű „kalandokba”. Megmaradt helyén. Nem lendül tovább, annál is inkább, mert verseskötete nem kor, vagy fejlődés zárása volt, hanem jelentkezés. Még tart az a korszaka, amivel akkor kezdte s ezzel végeznie kell. Fejlődése csak természetes lehet, lassú, szinte észrevétlen, ahogy a test építi önmagát, ahogy a sejtek növelik az egészet. Nála, a teljes változást csak elkövetkező köteteiben fogjuk látni, ahol az egész folyamat egyszerre szemünk elé kerül.
Gombkötő László

Forrás: Tiszatáj I. évf. 10. sz. 1947. december

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése