2019. nov. 21.

Pán Imre: A százéves Szinyei




A halhatatlanság kényelmetlen dolog. Azt hiszem, csak a halandók vágyakoznak utána.

A halhatatlanokat nem hagyják élni, amíg élnek és nem engedik meghalni, amikor már meghaltak. Örökké rendőri felügyelet alatt állnak: folytonosan meg kell jelenniök és mindig újból igazolniok kell magukat a közvélemény, sőt különvélemény ítélőszéke előtt.

Most Szinyei Merse Pált idézzük. Huszonöt éve, hogy meghalt, száz éve, hogy megszületett. A százéves Szinyei azonban még elintézetlen probléma Magyarországon. Van valami titok az életében (miért hallgatott el?) és van valami titok a művészetében (megelőzte vagy követte a francia impresszionistákat?) Jó volna végre ezekre a kérdésekre őszintén megfelelni.

Az itt következő festő-ankéton felvonultatjuk néhány művészünk véleményét. Illő volna őket előre engedni; mégis, egy perc türelmet kell kérnem. Előbb összefoglalom a tényeket; s ha sikerül ezeket pontosan megfogalmaznunk, részben már meg is adtuk a feleletet.

*

1867-ben, huszonkét éves korában vette föl Szinyeit Piloty, a müncheni festőakadémia hírhedt barna mestere; de már nem volt ideje elrontani.

Ebben az évben volt a párizsi világkiállítás, amelyen sajátságos francia módon nemcsak a hivatalok és szatócsok, hanem a művészek is sátrakat állítottak. A festőforradalom egész Európa előtt bemutatkozott. Szinyei sokat hallott róla, de csak két év múlva látta szemtől-szembe. Ekkor azonnal szakított Pilotyval és mintegy varázslatszerűen, megfestette legszebb impresszionista képeit, élükön a „Hintá”-val.

Mi történt itt? Ugyanaz, ami Monet-val, Renoir-ral, Sisley-vel történt néhány évvel előbb, mikor meglátták Manet műveit: valaki megmutatta nekik az utat, amelyet kerestek. Egy régi kirándulásunk jut eszembe, amelyre külföldi vendégünkkel indultunk el: keresztülvágtunk a végtelen Hortobágyon. Visszafelé azután sehol sem találtuk az országutat. Az esti szürkületben végre egy lovas került elénk, megkérdeztük. Nem szólt semmit, csak a lábunk elé mutatott. Ott álltunk már az országút szélén.

Szinyei egyedül vágott neki a nagy természetnek. Olyan szoros szövetségben volt már vele, mint Anteusz; a müncheni történelmi kulisszatologatók nem tudták többé elvonni róla tekintetét. Bizonyítékai: az Anya gyermekeivel és a Szerelmesek. Ezekkel eljutott a párizsi országútig; Manet volt a magányos lovas, aki az útra mutatott.

A Majális, amely öt évvel később készült, már nem impresszionista kép. Ezzel a művével sikerült megvalósítania Szinyeinek azt a szintézist, amelyet az impresszionizmus legnagyobbjai kerestek: az élő természetet, áthatolva varázslatos felületen, klasszikus kompozícióban kifejezni. Gondoljunk Degas-ra, aki azonnal szakított az impresszionistákkal, mikor azok ezt az elnevezést elfogadták. Du l’impressionisme j’ai voulu faire quelque chose de solide et de durable comme l’art des musées – mondta Cézanne: az impresszionizmusból valami szolidabb és tartósabb művészetet akart csinálni, olyat, mint a múzeumok művészete.

Szinyeinek sikerült; ezzel azonban úgy látszik, ki is adta erejét.

A Majális-t követő évben kezdődik hanyatlása – tehát nem a néma tíz év után! Tíz éven át még festeget, de egyre ritkábban és valljuk be, egyre érdektelenebbül. A következő tíz évben aztán már nem nyúl ecsethez.

Miért? Azért, mert nem kapott elég művészi ösztönzést – de nem kívülről, hanem belülről! A művészet nem elhatározás kérdése, hanem kényszeré, amelynek engedelmeskedni kell. Szinyei nyilván érezte, hogy festészete többé nem tudja a dolgok fölé emelni. Semmi más nem magyarázhatja ezt a végzetes elhatározást.

Bizonyos, hogy az a Probster Zsófia nevű német hölgy, akit a Majális évében feleségül vett és akitől 14 év múlva elvált (olyan okok miatt, amelyekről életrajzívói egyelőre nem akarnak beszélni), nem sok szerencsét hozott neki. Szinyei 1873-ban, de még házassága előtt élte mézesheteit a művészettel.

A baj tehát nem az, bármilyen kegyetlenül hangzik is, hogy elhallgatott, hanem, hogy újra festeni kezdett.

*

Most vegyék át a szót a festők: Először az „öregek”. Bernáth Aurél és Szőnyi István, azután a „fiatalok”: Barcsay Jenő, Bán Béla és Bálint Endre. Igaz, hogy például Szőnyi daliás fiatalember és a dússzakállú Barcsay olyan komoly, meggondolt úr, mint egy francia akadémikus – de a művészek korát műveikkel kell mérni.


BERNÁTH AURÉL

- Szinyei hatása már az előttünk járó generációban, Rippl generációjában lezajlott. Képei azért számunkra is élők és üdülést jelentenek. Sok vita folyt arról, hogy Szinyei valóban az impresszionisták előfutárának tekinthető-e? Sok kapcsolat van köztük, de lényegében Szinyei oeuvreje nem tekinthető impresszionistának. Ez azonban mit sem von le az értékéből.

- Szinyei korán jött, amikor jött és amikor a legjobb volt, akkor nem figyeltek rá. Hazánkban más felfogás uralkodott a festészetben. Az egész magyar festészet másképp alakulhatott volna, ha Szinyeit 1870 és 80 között itthon megértés fogadja. Akkoriban nálunk a történelmi festészet volt uralmon, a közvetlenségnek, csendességnek, intimségnek vajmi kevés tere volt. Az ország a millenium lázában égett és a festészet is igyekezett ennek a kicsit fellengzős lelkesedésnek eleget tenni.

- Amikor Szinyei újra felbukkant, kissé már fáradtabb volt és az a generáció, amely a századforduló után támadt, már nem tekintette őt vezérének. Ez azonban mit sem jelent Szinyei értékelésére nézve. Szinyei a magyar festészet egyik legnagyobb alakja, képei már régen tl vannak a stílusháborúk problémáin. A Majális pedig, remélem, mindig megmarad a magyar festészet egyik legszebb gyöngyszemének.

- Magát Szinyeit személyesen nem ismertem. Mint minden festő műveivel, így az ő legfontosabb munkáival is sok belső vitám volt, de ahogy az embernek küzdelmes fiatalkora elmúlik, annál tisztábban és nagyobb fénnyel látom az ő korai képeinek ragyogását.


SZŐNYI ISTVÁN

- Azt hiszem, hogy az egész magyar piktúra legklasszikusabb képe a Majális. A klasszikus szót a kvalitás értelmében és nem időmeghatározásként használom. Annak idején rendkívüli benyomást tett rám. Viszont hozzá kell tennem hiányérzetemet: sem előtte, sem utána ehhez fogható képet nem produkált. Kis vázlatait sem véve ki ez alól. Ezek remek munkák, de a Majálisban éppen ennek befejezettsége, véghezvitele és amellett a megoldott probléma frissessége a megejtő, a csodálatra méltó.

- Evvel a képével tulajdonképpen a magyar életsors tragédiáját, a félbemaradottságot mintegy lebírta a Majálissal teljes oeuvre-t tudott adni.

- Személyesen is ismertem, testi mivoltán is látszott emberi nagyszerűsége. Nem kerültem közel hozzá, hiszen ő akkor az intézet főigazgatója volt s bár néhány korrektúrán is részt vett: én még zöldfülű kezdő voltam, amikor ő rövidesen meg is halt.


BARCSAY JENŐ

- Impresszionista volt-e vagy nem? Azt hiszem, nem impresszionista volt, hanem zseni. Ma már nem is, tudjuk, milyen hihetetlenül nagy dolog volt kimenni a barna aszfaltból és megteremteni az új, élő palettát, amit Szinyei megtett. Nagyon nagy dolog volt, hogy akadtak festők, akik az árnyékot kékkel merték festeni: ez akkor új életre ébresztette az embereket, elvonta a hamis pátosztól és újra közelebb vitte őket a természethez.

- Bevallom, mint festő olyan távol áll tőlem, hogy álmomban sem gondolok rá -, de tisztán látom, hogy vázlatai, élükön a Hintázókkal, a legnagyobb impresszionista festők között nemcsak megállják helyüket, de verik is őket. Számomra nem a Majális a legjobb képe (ezt talán nem is kellene megírni?) – a Majális klasszikus kompozíció és a legnagyobb meseterek képeivel vetekszik, de hozzám közelebb állnak vázlatai. Tudom, hogy mit ér a Majális és tudom, hogy a Louvre-ban is méltó helye volna: olyan egységes ihlet vonul végig ezen a képen, annyira átgondolt és mégis annyira egységes és friss, mintha egyszerre lett volna festve; ezt csak a legnagyobbak tudják! Átéltem magam is, megkíséreltem, tudom, milyen nagy dolog az ilyen hatalmas fellettel szemben végig megtartani az első lendületet – nekem nem sikerült. Picasso-nál láttam ennyi egységes erőt.

- Ezzel azonban azt hiszem, el is mondta festői mondanivalóit. Ha erőt tudott volna venni magán és nem festett volna soha többet, nem születtek volna meg rossz dolgai. A piktúra azonban olyan, mint az alkoholista kezében az alkohol, nem könnyű lemondani róla. Aki ezt véglegesen meg tudta tenni, nem is lehetett nagy festő! Azonban a lángész is ember, akkor is remél, amikor már alig van remény.


BÁN BÉLA

- Mindenesetre Szinyei az a magyar festő, aki szabad szellemet hozott a maga idején a művészetbe. Fiatal koromban éppen ezért nagyon szerettem a Majálist. Ezt a képét ma is szeretem, azonban Szinyei idillikus világképe – rendszerint egy-egy figura az ünnepi tájban, amely a festő világtól elzárkózott voltát fejezi ki – ma már bizony távol áll tőlünk.

- Impresszionista volt-e? Az impresszionizmus francia művészet volt és ebben az irányban Szinyei nem érte el a teljes felszabadulást. Nem jutott olyan közel az élethez, mint a franciák, mint például Renoir a városi élethez és én úgy látom, hogy Szinyei festészete (a festő, aki szinte egyedül van a természetben) nem hatol elég mélyre saját lelki léetében sem és a természetben sem.


BÁLINT ENDRE

- Amiről elsősorban szeretnék beszélni, az az, hogy ennek a mesternek hosszú hallgatását főképpen művészet-politikai erők idézték elő. Szinyei hangja kora művészetében forradalmi hang volt, mint ahogyan a francia impresszionizmus is az. A nagy művésznek éppen az a kritériuma, hogy minden korban tudja, sőt talán ő tudja egyedül, hogy merre kell menni. Az akkori kultúrpolitikai tényezők elhallgattatták. Ki kell mondanom, hogy jó lesz vigyázni, mert fenyegető jelként merednek elénk ezek a bajok ma is. Az ilyen tilt hangok veszedelmesek a művészetre, még akkor is, ha vannak művészek, akiket ösztökélnek. Szinyei, sajnos, nem tartozott ezek közé.

- Mégis, Szinyei nagy művész volt, bár megfelelő hiányérzeteim vannak nála. Maradt két-három képe, ami remekmű (a Léggömb, a Majális) és ez esetben mindegy, hogy utánuk rossz következett. Ezeken a képein olyan rendkívüli festői bátorság megfogalmazása látható, hogy ezen többé nem változtathat soha semmi.

Forrás: Új Idők LI évf. 2. sz. 1945. augusztus 11.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése