2016. nov. 7.

Mentovich Ferenc: Testvérem fölött





’Igy látlak-é, igy kell hogy lássalak hát
Szegény szegény testvérem tégedet?!
Forditsd el arczod rémletes vonásit,
Forditsd el sápadt, véres képedet,
Vagy im csakhogy ne lássam siri arczod,
Hogy össze ne roskadjon kebelem.
A szánalom nehéz nehéz terhétől,
Im két kezemmel arczom elfedem.’

„Ne fedd el arczod, jó bátyám, ne fedd el,
Jer közelebb hogy megöleljelek,
Végbúcsút venni jöttem én tehozzád,
És nem azért hogy megrémitselek.
Aztán töröld le a könnyet szemedből,
Mellyben bánat, mély szánalom ragyog,
Mert elhidd nékem azt, hogy szánalomra
Méltó nem én vagyok, nem én vagyok.

Nem látod a nagy változást e földön?
Gyászt ölt magára völgy, mező, a tér,
Mert fényes napja, a dicső szabadság,
Honába az egekbe visszatér.
Nézd, nyitva áll a menny. Mi szép kiséret
Indul nyomába... milly hős bajnokok...
Légy büszke rám, mivel ezek sorában,
A kiséretben én is ott vagyok.

Ne engem szánj hát. Oh mert szánalomra
Méltó te vagy bátyám, te, s mindazok
Kik a föld gyászhatárin elmaradtok,
Keserv-, bú-, fájdalomban osztozók.
Én fényes angyaloknak hallgatandom
Zenéjét új hazámban odafent,
A ti zenétek itt alat a földön
Halotti ének s lánczcsörgés leend.”

Igy láttalak álmomban utoljára,
S hogy rettentő álmodnak vége lett,
Nem hittem én... elhinni nem akartam,
Hogy ez végső beszédem volt veled
Ugy volt pedig. Csatáknak viharában
Hervadt el életednek tavasza.
Harczolni mentél... és a harczmezőről
Lovad, gazdája nélkül tért haza.

Oh köszönöm hogy éji álmaimhoz
Jövél s megvígasztaltál engemet,
Majd fölkereslek én is, és megállok
Vigasztaló szóval sírod felett,
S megkérdem ajkam reszkető szavával,
Hogy álmod és a bajnoktársaké
A sír alatt nincs-é megháborítva,
Hogy békén csendesen nyugosztok-é?

S vigasztalásul elmondom fölötted,
Hogy éltünkön nem olly setét az ég,
Mert rajta egy csendes holdnak világa,
A szép reménynek csendes holdja ég,
S e szép remény, hogy sziveteknek vére
Nem elpazarlott kincs, elhányt vagyon,
De a sorsnak kölcsönzött öszveg, a melly
Dúsan fog kamatozni egykoron.

E vérből fog a jóltevő szabadság
Lombernyős fája fölsarjadni még,
Mellynek hüs árnyékában megpihenhet
Egy tán a jóra méltóbb nemzedék.
Igyen szólok hozzád vigasztalásul,
Sokat fogok még elbeszélni, hogy
Alant a sírban bajnoktársaiddal
Nem háboritva, csendesen nyugodj.

Forrás: Magyar Emléklapok 1848-49-ből. I. kötet 1850.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése