2016. nov. 7.

Szász Károly: Románcz





Dalnok ifju elesett a harczban,
Hű pajtása sirva rá hajolt.
Ő felvetvén szemét utoljára,
Tört hangjával haldokolva szólt:
„Két kincsem volt, lantom és a kardom,
Lelkem amaz; és ez: életem:
Oh hogy őket a halál után is
Mély siromba el nem vihetem!

„Mégis, mégis! a véres mezőben
Áss e karddal hideg sirt nekem.
Fektesd mellém ezt a hű barátot,
Melly örökké együtt volt velem,
Nyugodjunk egymásnak oldalánál,
Megillet minket e nyúgalom...
Ő: töretlen, fényes, ép aczéllal,
Én: a halálban is szabadon!”

„De e lantot, mellynek minden húrja
Lelkemnek megannyi szála volt,
Melly a harczban szárnyra kelt mint a szél
És a lengő zászlónál dalolt:
A lantot nem vihetem magammal,
Mert a lélek nem száll sirba le...
- Hadd maradjon, jó leszen fejfának,
Sirom helyét jelöld meg vele.”

„Majd ha ujra harczra riasztó dal
Indul meg a szelek szárnyain:
Érintését majd megérzi lantom,
S szilaj ének támad hurjain.
Szilaj ének, melly lehat a sírba,
S zúg fülembe támadó vihart.
Felébredek, - felkelek, - kiállok,
Kezemben lesz a hű régi kard!”

**

És mikor a harczok elvonultak,
Véres mezőn ott állott a hant.
Benne nyugszik hű kardjával a hős,
És felette fejfáúl a lant.
Jőnek szellők s a húrokba kapnak,
Ah! de nem riasztó szilajan –
És az ifju ébredését várja...
Várja, várja... de csak hasztalan!

Forrás: Magyar Emléklapok 1848-49-ből. I. kötet 1850.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése