Képek forrása: http://varoskepp.blog.hu/2009/08/11/foteret_akarok
Pál,
Péter, Barnabás és még ahányan a régi városházáról néznek alá, kőből faragottan
– tizenkét kőapostolok alászállanak a megsemmisülésbe. Jan Sladovnik, a felföldi
szláv, a régi városháza oldalába döfi a
csákányt, s míg déli pihenőre az egykori virágpiac gesztenyefái alá hever,
siket és érzéketlen füle nem hallja, hogy körülötte a kövek sóhajtoznak. Mert
mély fájdalom s a Mohácshoz hasonló alagyahangulat lebeg a főtemplom mögött.
Ruskin ide – sóhajtják a kövek – hiába jött volna, minket, Budapest köveit
megírni. Budapestnek nincsenek kövei; Budapest a köveit szétvereti a
városszabályozókkal s negyvennégyezer napszámos tóttal; s azután hatszázezer
emberrel elhiteti, hogy mértani vonalarányokat kell teremteni, mert mértani
vonalarány nélkül nincsen szépség. S ámbár a régi városházáért magáért nem kár,
mégis a régi városháza lebontása alkalmából kell ezeket elmondani, mert Róma
akkor szűnik meg, ha meg talál szűnni a Péter-templom, Bécs akkor nem Bécs többé,
ha nem látom benne Jasomirgott Henrik fekete tornyát, a koros „Steffelt”: s a
régi Belváros is akkor omlik a jelenből Kuzsinszky Bálint laboratóriumba, midőn
a vén városházát dönti le a csákány.
Ez
a háromemeletes, sárga épületkocka volt a Belvárosnak az, ami a Gellérthegynek
a citadella, az ormótlan, vén hegy lapos házisipkája. S valamint oda jámbor
ízléstelenség bármely más épületet is elhelyezni, mert Szent Gellértnek ezáltal
komoly méltósága vész el, s a stilizált fejek alatt egy kövér pulcinellóvá
változik a tiszteletre méltó, potrohos hegy: akként, ha most ledöntetik a
városháza, a XVIII-ik századbeli városrészhez, a Belvároshoz e valóban
hozzáillő központ, mindenné lehet a jövendő Belváros, csak a maivá nem lesz
többé. A mait megölik, esetleg nevetségesen tarka városharlequinné változtatják
át, sőt, nem lehetetlen, hogy gazdagabbá teszik, mint volt régen, de ez nem
vigasztal, valamint az sem, hogy itt a régi szimbólummal együtt elvész a régi
város is, mintha amott a citadellával együtt ledöntenék a hegyet. Sőt, épp
ezért szórok magam köré emlékeztető hamut, mert ez az elmúlás így még jobban
fáj. S kérdik önök az én vén fejemtől, hogy micsoda fájdalmas motívum van
abban, ha a középítési ügyosztály ily derekasan fungál?!...
Kérdezzék
a Nordsee-cyklus költőjétől, hogy neki mely fájdalma lehetett akkor, midőn a
hajó korlátján kihajolt, s a vörös tüzű habok alatt tündéri ragyogásban látott
egy elsüllyedt várost: gót házfeliratokkal, selymes szüzekkel s a dóm körül
hamuszínű sírkövekkel, mik körül tavaszi lágysággal rezeg a fű s az
almafavirág…
Ah,
a hajó így visz, ragad magával, s önök bizonyár sejtik, hogy a hajó a jelen
esetben az élet, s az én víztükröm a múlt, s e hullámzó tükörben mély
megindultsággal nézem a ledöntött, régi várost…
A
kettős házfödelen nekem is májusi fényben zöldell a moha, s miként e
nagyvárosban sok ezer fanyar lateinernek, nekem is ünnepi harangszó csendül a
vízből… Ott voltunk, e tiszta, komor utcákban ifjak és boldogok mindannyian, s
aki a romok közt most nem keresi valamely barokk foglalatú ablak nyomát, s aki
nem keres köztük hervadt virágokat; azt mondom, esedezem, hogy annak talán
szíve sincsen.
Azonban
okos beszéd, hogy lehetetlen valamely nagy művészi vagy gazdasági alkotást
elhalasztani azért, mert némelyeknek ez szomorúságot okoz. Igazuk van, s nem is
azzal kívánok argumentálni, ami fáj, hanem azzal, ami bosszant. S e végből
elsőbben is tagadom, hogy Magyarország 17 és fél millió lakosa közül ismernék
csak egyet, aki szükségesnek és sürgősnek találta volna, hogy lebontsák a
legrégibb Budapestet. Amióta fölépült a Vámház téri híd, a két városrész oly
nagyszerűen össze van kapcsolva, hogy a következendő hídra elvárhattunk volna
még ezer esztendeig. Sajnálom, tudniillik, hogy még mindig külön meg kell
magyarázni mindenkinek, aki a sok párisi, berlini meg bécsi híddal argumentál,
hogy ezekben a városokban egyrészt nincs ötszáz lépés szélességük a
folyóvizeknek, s a Wien-folyóra például úgyszólván csak „hecc” ráépíteni egy új
hidat, jobbról-balról nyolc-tíz győzelmes tábornokkal: sajnálom továbbá, hogy
azt is külön meg kell magyarázni, hogy más metropolisokat rendesen a közepükön
szoktak metszeni a folyók, Budapestnek ellenben a szélén folyik a Duna; Buda
ugyanis épp azon a felén, ahol az új hidak épülnek, kevésbé főváros már, mint
inkább kirándulóhely. S hasonló célokra mindenkit kielégíthet a már meglevő új
híd és negyven csavargőzös. S mivel a Belvárost mégis az ötödik híd
feljárójáért rombolták le, ez azt mutatja, hogy az új hidat gazdasági okokkal
nem lehet motiválni.
Külön
marad a művészi és a históriai szempont. Históriai és művészi szempontból nem
elég a tizenkét kőapostolt s a régi polgármesterek arcképét elhelyezni a
fővárosi múzeumban. Budapest oly szürke város, hogy a színeit megőrizni
fontosabb feladat, mint a históriai városrész helyén új palotákat építeni, melyekhez hasonlót elegendőt találunk
a körutakon s az Andrássy úton. Mert ha az a szempont döntött volna Rómában is,
hogy ami architektonice régiség, az okvetlenül szűk és nem célszerű, tehát
újjal pótolandó, akkor az Angyalvár helyén ma kioszk állana, s a Colosseumot
lebontották volna, s pótolták volna modern lóversenytérrel. Ennélfogva világos,
hogy az a Duna utcai ház, amelyben Laczkovics kapitány az Oratio ad proceres-t
fogalmazta Martinoviccsal, vagy a Rózsa téri épület, melynek homlokzata és
loggiája hozzávaló a városrész történeti jellegéhez, ég a római műemlékeknél is
szorgosabban lett volna konzerválandó, mert nálunk tudvalevőleg még annyi
régiség sincs, mint Rómában. Továbbá ennélfogva, mivel minderre nem tekintenek,
ez a fiatal város csakhamar csúnya és visszataszító látvány lesz, mint Hauser
Gáspár, aki húszesztendős korában még egy lelenc benyomását tette, s egy szót
sem tudott dadogni arról, hogy ki volt az apja, anyja. Budapestet ugyanebbe a
hülyesége taszítja vissza a „restauráció”. Óriási, erős város les belőle,
amelynek egy porcikája sem tud majd beszélni a múltról; néma háztenger, a
csevegő város-princek között egy szánalmas Hauser Gáspár.
Persze,
az „útvonalak”, azok egyenesek lesznek. Teringettét!... A szép formáknak a
geometriától való szabadulása már a női stikkelések tulipánjairól is leolvasható,
s a világ legszebb városaiban csak mérsékelten állítják be a hosszú, egyenes
vonalakat, kivált, ha a harmadik harmadot negyven fok alatt úgyis meg kell
törni: de ez már nekünk mindegy. Sem gazdasági, sem művészi vagy históriai
okokat nem tudunk kirázni a tarsolyunkból, csak döntögetjük a házakat és utcák
sorát. S midőn betetőződik a munka – a mostani esetben a régi városháza
lerombolásával -, a szabad polgár megáll, és megszopja a hüvelykujját: „Hó,
megálljunk! – suttogja bűnbánóan. – Részben bolondot cselekedtünk, részben
fölöslegeset.”
DÁNIEL
(Papp
Dániel)
Forrás: A Hét XI.
évfolyam, 1900.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése