Az
alább közlendő tankölteményt, mint a „Petőfi
és Szemere Pál” c. cikkben jeleztem, Szemere
Pál írta és Halász Dezső adta ki 1860-ban Ráth Mórnál az idézett helyen
részletezett cím alatt és füzetben. Kétszeres érdekű: mert Petőfire
vonatkozik s mert kevéssé vagy éppen nem ismert s ezért adjuk ki itt újólag.
Halász Dezső kiadó jegyzete szerint ez egy
része a „Taudithyramb és
Dalverseny” c. nagyszabású tankölteménynek, melyet Szemere Pál 1860-ban 2
hó alatt írt; de melynek eszméi 17 év alatt értek meg a szerző lelkében, t. i.
1842-ben Vörösmarty „Fóti dal”-áról kezdett tanművet írni, melyet 36-szor
dolgozva át, Kazinczy Gábornak adott, mert nem volt vele megelégedve. Utóbb az
eredetileg prózaművet alexandrinekbe öntötte, majd a számos költői versenyt véve
szemügyre, mely régen divatos volt irodalmunkban, meg azt, hogy ugyanegy
tárgyat több költőnk dolgozott fel: dalverseny
és tandithyramb c. alatt tankölteményt írt ezekről, melyben 80 magyar
költőről szól. Ezen kívül még 25 ítészeti cikket írt régibb és újabb
költőinkről, mint kiadó megjegyzi: „A költészet örök törvényeit is játszi-komolyan tárgyalólag” e ezek közt
egyest Petőfiről is. Ez mind ugyanakkor megjelenésre várt, de Ráth Mór attól
tevé függővé az ügyet, hogy emez egyetlen próbaív miként fogadtatik s minthogy
a fogadtatás a várakozásnak nem felelt meg, csak a már jelzett részlet jelent
meg. Az egészről is lehet azonban némi fölfogást szereznünk, amennyiben Egressy
Gábor az ő „Magyar színházi lap”-jában 1860-ban több részletet közölt,
melyekben szintén van egy-egy vonatkozás Petőfire. E részek: Költészet (6 l.),
Tandithyramb, Közbeszólás (31 l.), Kulacs és dalítész (39 és 47 l.), Költészet
és dalmű (55 l.), Költészet és nemz. szinházunk (73 l.), Költészet és színmű
(79 l.), Költészet, színmű és Thespis (87 l.), Költészet, színmű és Shakespeare
a színész (93 l.), Megelégedés (415 l.). Ezeknek is meg megvan az a
tulajdonságuk, hogy kissé homályosak.
A külön
kiadott kis füzetben elől a Tompa, Kerényi és Petőfi „Erdei lak” c. költeménye
van, s erre következik az alábbi tanköltemény-részlet:
Erdei lak. Dalverseny és Petőfi
Írta: Szemere Pál
1.
Árgyérust oktatván a vasorrú bábák,
Mondják, materiam opus superábát,
Értették bölcseink, s kik nem voltak
kábák,
Tánczra egyengetvén mindenki verslábát,
Hosszu-rövid lábát, rövid-hosszu
lábát,
Mondják: forma rei esse semper dábát.
Mondák, sokszor mondák, de hiába
mondák,
Mert csak Isten teremt aranydús
Golcondát,
És csak Isten teremt keblet, mely
tevékeny,
Keblet, mely érzésben gazdag és
termékeny.
Hol meddő a kebel, sőt puszta és
üres,
A mit szül nem egyéb, mint csak
markó-füles.
Hiába emleget varázst, bájt és
kecset,
Az ilyen szív nem zeng, csupán nyelve
fecseg.
Az ily szív a lombok virágán rút
hernyó,
Horácz szavaival csak pedestis sermó,
Ki bár tudós bagoly, igen tudós
bagoly,
Csak az apostolok nyergesén lovagol.
A formát nem lehet hordani tenyeren,
Mert alkotó szellem szent méhében
terem.
De nálad, öcsém, fő dolog a forma,
Koporsódeszkádnak mindig fönn volt
orma.
Hol előtted feltünt a románcz vagy
ballád,
Ott is főleg saját érzelmidet dallád,
Nem ijesztett vissza bitó és
pelengér,
Édes, dicső hazát, szabadságot
zengél;
S míg más csak poharát s egri borát
látta:
A te lelked Dobót és tettét imádta.
Hányan verselték el, hányan a
szerelmet!
De csak hazug szájjal szóltak ő
kegyelmek.
A kis, szelid rózsa lett nagy
napraforgó,
Nehéz szaga csipős volt mint
papramorgó.
A sohaj, a fohász dühöngött mint
orkán,
A sziv oltárlángja lett tüzhányó
volkán,
S midőn féldivattá vált e rodomontád,
A női világot igy te nem boszantád,
Szerelmed rózsáját a hányszor
elzengéd:
Nyájas voltál mindig, szelid, nemes,
gyengéd!
2.
Szabadulva a köz-élet körmeitől,
Lantnemtőiséged jelenleg is kitör.
Te, nem leltározván mit testi szemed
lel,
Az erdei lakot ujra építed fel;
S belép veled a sziv, mint ritka egy
vendég,
Zenével töltvén el épitményed
csendét;
Belép egy harmadik, mely szinte oly
ritka,
Mivelhogy az első szerelemnek titka;
S míg a nyitány édes nótáját elhúzod:
A lakot és erdőt körülkoszorúzod!
Majd vigáleánykák s imádójok a méh,
Napsúgár és szellő sereglenek elé,
Tagadhatatlanul mint lyrai egyének,
Mindeniknek tette maga egy-egy ének
A legelső ténytől az utolsó tényig,
Bár szivben történik, előttünk
történik,
S mert köztök egyet sem látunk kelni
lábra:
Mindenik tény egy-egy tündér
zene-ábra.
Mióta újonnan épült fel a kis ház:
Előtted, előttünk, szentséges
szentegyház,
Hol, ki maga kent föl nagy költővé
téged,
Látjuk a legmagasb lényt, az
Istenséget,
Égiháborúnak mennydörgése mellett,
S ezen hangulatot szükség volt fölvenned,
Mert ha indulatod egy húron pengene,
Szónoklat volnál csak, nem pedig
dalzene,
Hol mindig együtt jár az édes és
keser,
S mellettök a műélv tapsolva repdes
el.
Most, midőn Istenünk, jó atyánk, az
örök,
Föltünik, és az ég imára mennydörög:
Bennünket egy bátor dalellenzaj lep
el,
S a szent szivárvánnyal szivünk is
ünnepel.
Fönn az égben szántasz, ott vetsz és
ott aratsz,
Lyraiságodhoz hálásan hü maradsz,
Noha bölcselkedél, noha elmélkedél,
Nem az elméd dalol, oh nem, de a
kedély!
Ösztönöd társaid szavának sem enged,
Te nem elbeszéled a lakot, de zenged,
Nem irsz le egyetmást, mintha volnál
rege,
Tebensődnek cseng-peng mindenütt
idege.
Hol vigan, hol busan, hol csinnal,
hol nyersen,
Jól teszed, mert dal vagy, és pedig
dalverseny.
nem vagy bitor festész, de nem is
daltalan
Nem aranyfüst, hanem aranyláng,
lángarany.
Tündér Árgyérus is elfojtván a
mérget,
Az irigység mérgét, téged igy
dicsérget:
Általad megfejtve lévén a feladat,
Nem mást zengeni el, hanem
tenmagadat,
Mostan is, mint régibb s ujabb dalaidon,
Diadalt ünnepel a lyrai idom.
S ime mit nem is sejt a legtöbb
divatlap,
E fő igazsággal megkoronáztatlak:
Csak ott van át meg átihlelve agy és
szü,
S az ily nemtő nyomán keletkezett szé
mű,
Hol sohasem kérdés lenni vagy nem
lenni,
Mert minden az idom, az anyag
fél-semmi!
3.
Volt ki járma alatt a klapáncznak,
rímnek,
Legendákat gyártott, ódákat és
hymnet,
Mert hiszen mesterség, de könnyű
mesterség,
Egy vagy más dalfajnak eltanulni
versét.
Verselhetünk nagyobb dalfajban,
kisebben,
De ha nem zeng a szó, mely szánkból
kilebben,
Ha a hang nem édes, egyszersmind nem
keser,
Mely egymással zenél, egymással
felesel,
S agyunk nem dalideg, s nem dalideg a
szü:
Versünk is vesztegel, nem szól, mert
nem dalmű,
Hanem szól a kakuk, pitty-palatty és
gömpöly,
Láncz, mely mindig csak sír, mindig
csak csörömpöl,
Szól a madártalan téli ligetbokor,
Hol a vendégfutár, a szarka szónokol.
Szól a bőrrel bevont, két oldalt réz,
szita,
S versünk, bár versenyez, fél-török
muzsika,
A mit látott, hallott itt-ott,
elmeséli,
S meséje oly hosszú, mint éjünk, a
téli,
És a mit fejteget és a mit magyaráz:
A harmatok gyöngye nem más, mint
zúzmaráz. –
Ennek apja nem volt édes, de mostoha,
A dalok honába be nem léphet soha,
Verse hasztalanul zörget a kilincsen,
Itt künn elbeszélhet, ott benn helye
nincsen!
4.
A te kebelednek, mely gazdag egy
bánya,
Mindenütt csak nemes ércze és
ásványa.
Legritkább ezek közt a dalidom s
anyag,
Egymás irányában egyik fél sem
hanyag.
Amaz elmondhatni több, mert
lelkiesebb,
Ez viszont kevesebb, mivel testiesebb
Az elsőbb a műdal lelke és szelleme,
Az utóbb társának teste és teteme;
S e kettő egymástól
elválaszthatatlan,
Ilyen elszakadás, eset, mely
hallatlan.
Te anyagot hozsz fel akkor is, és
formát,
Midőn orrunk alá reszelsz néha
tormát.
Egyébiránt kebled, ha csakugyan
bánya,
S csak nemes ércze van és nemes
ásványa,
Ilyen ércz az arany isteni félelem,
Ezüst honszeretet, vas tusa-türelem.
De tenbensődben van mind idom, mind
anyag,
Kik együtt zenélnek és ritkán
szólanak.
Benned a belábránd, benned a külélet,
Amaz merő önélv, ez félig szemlélet.
S a külélet holmit ha leir, elbeszél,
Általa társát sem érheti kár s
veszély.
Benned van az édes, és benned a
keser,
Az semmit sem sokal, ez mindent
kevesel.
Magad vagy a műdal, magad a
dalszemély,
Mely mindig magáról, önmagáról zenél.
S együtt zeng mind testi mind lelki
rhythmusa,
S e tény már maga is önküzdés,
öntusa.
E társ ellenikrek, e társ ellenpárok
Után hány dal eseng, és mennyi
sovárog!
De csak ugy nyer teljes idomot a
dalmü,
Ha érzemény-zene mind az agy, mind a
szü.
Hanem mert a mérleg, az eddigi
mérleg,
Dalversenyünk körén tul csapongó
mérleg,
S tanommal egynémelyt csábútra
vezérlek,
Pihenjünk meg öcsém, míg ismét
dicsérlek.
Te pedig versenytárs, kit bár nem
becsmérlek,
De megtörténhető, hogy félreismerlek,
Az erdei lakhoz mert némán kisérlek,
Bocsásd meg bünömet, igen nagyon
kérlek!
Közli:
FERENCZI ZOLTÁN
Forrás:
Petőfi-Muzeum I. évf. 4. szám, 1888.
okt. 1. (október-decemberi füzet)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése