A
Petőfi baráti viszonyai közül alig érdekesebb és meghatóbb egy is, mint a
Szemere Pállal való, legkivált azért, mert alig értette valaki oly mértékben
akkor Petőfi jelentőségét mint Szemere, ki pedig 1785-ben születvén, 57 éves
volt akkor, mikor Petőfi 1842-ben föllépett.
Ha
egész őszintén akarunk lenni, Petőfi e jelentőségének fölfogása és megértése s
egyszersmind hirdetése is, már akkor nagyon meglepő. Mert ez Szemerét úgy
tünteti fel, mint ki együtt nőtt az idővel és haladt a korral, mely pedig
eszmékben sohasem változott még oly gyorsan sem az irodalom, sem a politika
terén mint abban az időben, mit Szemere átélt. Így szemere a Kazinczy és a
nyelvújítás irányaiba és eszméibe növekedik belé, egyik tagja is utóbb, mint
Kazinczy lelkes követője, a híres triasznak. De ez nem teszi őt maradivá. A
Kazinczy utáni romantikus nemzeti költői irányt nem csak szeretni és érteni
bírja, de csatlakozik is hozzá, sikerre juttatásában működik s Körner
Zrínyi-jét fordítja le. Utóbb pedig megérti az új, Petőfi-féle költői irány
teljes jelentőségét s csatlakozik hozzá, mint Petőfi buzdítója és csodálója,
bárha nem is mívelhette ez irányt. Szemere tehát érezte úgy a művészet igazi
lényegét, mint meg bírta mindig érteni az idők lelkét s értette, mi ennek
legtermészetesebb visszhangja a költésben. Ismételjük, ez kiválóan jelentékeny
vonása Szemere Pálnak.
Már
1845-ben s tehát akkor, mikor Petőfit legjobban támadta meg az álesztétikán
alapuló kritika s kivált a hírhedt Császár-féle az Irodalmi Őrben, Szemere
mindig a legnagyobb elragadtatással szólt róla. A Pesti Divatlapban (1845. II.
860 l. 27. sz. okt. 2-án) Szeverin
szólván Petőfiről, ki különben szintén lelkes ismerője és tisztelője volt
Petőfinek, fölemlíti, hogy „az ily középszerű, fanyar tehetséggel bíró
irkászok, s a mindenben gáncsoskodó kritikasterek üldözik s rágalmazzák
Petőfit; míg hazánk legfinomabb tapintatú, legalaposabb ítéletű bírálói,
milyenek Schedel Ferenc és Szemere Pál,
mindenkor a legnagyobb méltánylattal emlékeznek a lángeszű Petőfiről (az első a Budapesti Híradóban, az utóbbi
csak privát körökben, de mindig lelkesedéssel, elragadtatással).” E sorokat
szándékosan mi húztuk alá, nem szólván most a Schedel bírálatáról és
dicséretéről, mert ahhoz némi szó fér még; hanem a Szemere lelkesedése a
legnemesebb, legtermészetesebb forrásból eredt: t. i. a lángész és a művészet
iránti rajongásából, abból az érdek nélküli tetszésből, mit Kant az esztétikai
érzésnek nevez.
De nem
csak e hely, sőt Petőfinek „Szemere
Pálhoz” c. költeménye* *) Pesti Divatl. 1846. I. 26. l. 2. szám, jav. 8.
jelent meg e költemény.) még jobban rajzolja Szemere emez elragadtatását s egyszersmind
azt a mély szeretetet és hálát, mellyel Petőfi ezt fogadta. Mily érdeme, mily
dicsősége, de mily bizonyítéka is a Szemere léleknagyságának, hogy Petőfit ily
sorokra bírta lelkesíteni:
Sok van, miben büszkélkednem lehet,
De büszkeségem mindenek felett,
Hogy, mint barátod, ugy állok
szivednél,
Bár korra nézve nagyapám lehetnél.
Tiszteltelek; mint tisztelőd menék
Hozzád. Te szóltál, hogy: ez nem
elég;
Engem ne tisztelj, engemet szeress!
Mostan szeretlek és tisztellek téged.
Mind a kettőre vagy te érdemes
Míg tiszteletre indit öregséged,
Szeretnem kell ifjui szivedet.
Meret nyom nélkül haladt el e felett
Esztendeidnek terhe, sokasága
Hervadhatatlan kebled e virága.
Öreg barátom, fiatal sziveddel!
Fa vagy te, mellynek elhullt levele,
A mellyet már a téli hó lepett el,
De rajta vigan zeng a czinege.
S bár késő este van már életedben,
Szemed még most is tisztán s messze
lát:
Megismeréd a felhők madarát,
Kit fényes nappal sem láttak meg
többen.
Magamról szólok. – Hah, míg annyian
Vetnek reám lenéző szemeket,
Kezedben a borostyán lombja van,
Megkoszorúzni véle fejemet.
És hogy
még csak a végét idézzük, a költő azt mondja:
Ha ezt a hosszú pályát megfutandom,
S egy nemzet fogja megtapsolni
lantom:
Nem lesz előttem e taps kedvesebb,
Mint az volt; mellyel pályám kezdetén
Egy magad által idvezeltetém,
És mind szivednek dobbanása volt,
Midőn szivemre először hajolt.
E
költemény egyaránt emeli előttünk Szeremét és Petőfit. Petőfi gyönyörűen emeli
ki Szemere lelki ifjúságát, mit fennebb említénk, hogy kora dacára megérezte
azt és úgy, ahogy Petőfi érezett s kifejezte költeményeiben.
Szemere
e költeményre hosszasan maradt adós a nyilvános felelettel; de felelt végre az
Életképek 1846. II. felében (387. l. 12. szám, szept. 19),mely mindennél jobban
rajzolja Szemere lelkesedését.
„- T.
veteránírónk Szemere Pál -, mond a szerkesztő, következő nyílt választ küldött Petőfy (!) Sándorhoz: Nagyérdemű férfi,
becsült barátom! Nem egyszer teszek szemrehányást magamnak amiatt, hogy oly
sokáig késedelmeskedem, felőled és lantászatod felől közönségünk előtt szólani
– ha csak azt, amit, és valamit is. Az az átkozott túlszerénység, való igaz
nevezetével: gyávaság! De hiába. Sok év, s annál kevesebb erély! Pedig,
legalább én úgy sejtem – versíróinkra nézve, néhányra tudniillik, fölvilágosító
szövétnekecske gyanánt fognék szolgálhatni. Hiszem: ez a világosság
egyszersmind égetne is. Igen. És ez éppen a baj.
A
fiatal, s Veled egy vagy közel korú, félrabilag érzi magát Körüled, midőn
előd-mímeléssel kezdé pályafutását; holott Téged saját kebled örök ifjúságú
Istene szólaltat meg, s gyermek – s legény – s férfiéveidből egyiránt.
Tünemény, mely a világirodalom történetei között, a legszerényebben szólva bár:
ritka és gyér; én hasonlót egyet sem tudok, egyre sem emlékezem. Az öregebbek?
Olvasám többeknek bírálatát. Boldog Isten!... Köszönjék meg a jámborok, hogy
káromkodás helyett ezen iróniai fölkiáltással hallgatok el.
És hány
lehet, sőt hány van, mint nemegyszer tapasztalám némely társalgásom alatt, ki
materiát és formát, mint ikeregységet felfogni elégtelen levén, egyiket a másik
nélkül bírálgatja. Némely bírálócska a legszembetűnőbb soccust sem képes lelki szemeivel meglátni, s úgy kél ki ellene,
mintha az cothurnus volna; s amazon
is oly sokágú sarkantyútaréjt keres, mint ezen.
És így
tovább stb.
Sajnálom,
hogy nem volt módodban, ha csak egy-két napra is kiröppenni. Neked többször
kellene velem lenned. Én a szó legsajátabb (s nem átviteles) értelmében vagyok
irántad: ájtatos. Megtörténhető, hogy
e szent érzelem elragad; de hiszen miféle silány érzelem is az olyan, melynek
ily sikere sincs? Mindemellett vajmi jól eshetnék Neked, ha a budapesti
hanyagokat, azoknak vállvonogatásaikkal együtt, olykor-olykor elhagynád, s az
én örömfelsikoltásaimat hallgatnád és mosolyganád! Különben is éveim meg vannak
számítva, s ki tudja, meddig lehetek ösztönzésedre, buzdításodra? No de míg
élek: vagyok és maradok tisztelőd s híved.
Pécel,
aug. 29. 1846.
SZEMERE
PÁL
**
Petőfi
iránti mély tisztelete és lelkesedése utóbb is megmaradt. A forradalom után
„Tandithyramb és Dalverseny” c. alatt a költészetről hosszú tankölteményt írt,
melynek egy részét Halász Dezső Ráth Mórnál 1860-ban „Erdei lak, mint hármas
dalverseny, és Petőfi Sándor” c. alatt kiadta.* (* Erdei lak mint hármas dalverseny, és Petőfi Sándor, Szemere Pál
„Tandithyramb és dalverseny” c. munkájából közli Halász Dezső. Pest, 1860. Ráth
Mór, 8. 16. l.) E kis füzet ma már ismeretlennek mondható, pedig a
Petőfi-irodalomra nézve nagyon jelentős, ezért célszerűnek láttuk folyóiratunk
más helyén újra közölni. A Szemere fölfogásának lényege abban áll, hogy a
valódi költői elv szerint az idom a költészet lényege, mit a latin így fejez
ki: „forma rei esse semper dabat.” Ezt azonban igen kevesen értik, de Petőfi
ezek közé tartozik, kik fel tudták fogni ezt és eszerint írtak. Természetesen
Szemere forma alatt tehát a felfogást s az ebben nyilatkozó szívet, érzelmeket
érti. Petőfi tehát mindig „főleg saját érzelmeit dallá” s ezt mindig tette
illőn a tárgyhoz, méltón és szabadon, akár a hazáról, szabadságról vagy
szerelemről volt szó s mindegyik lényegét föl bírta fogni. Ezért különböznek
szerelemről szóló énekei is korának rodomontádjaitól.
Így írt
az „Erdei lak”-ban is, nem leltározva, hanem „az erdei lakot újra építé fel”, s
mindaz, mit mond benne „a legelső ténytől az utolsó tényig, bár szívben
történik, előttünk történik.”
A
Petőfi „dalzené”-jének lényege továbbá, hogy nem szónoklat s nem egyhangú, hanem
mint kell, folyton együtt hangzik benne a keserű
s az édes s változataiban a mennyig
szárnyal és akár bölcselkedik, akár elmélkedik, nála nem az „elme dalol, oh
nem, de a kedély.” Az erdei lakot is
igazán zengi s így ő belsővé teszi a
leírást s tehát megfejtette a nagy feladatot: „nem mást zengeni, hanem önmagát
s így régibb és újabb dalain, valamint ebben is diadalt ül a lírai idom, ez,
ami minden, az anyag csak fél-semmi.”
De
azért az anyag is valami a dalidom mellett, de emez több, mert lelkiesebb, ez
hát a műdal lelke és szelleme; amaz kevesebb, mert testiesebb s emennek csak
teste és teteme; de azért a kettő elválaszthatatlan, amint ez Petőfi dalaiban
látható. Az általunk közölt tanköltemény 4-dik részében aztán gyönyörűen
összegezi e felfogását, melyben dicséneket zeng Petőfihez, kit maga előtt
gondol, azt mondja róla, hogy „ő maga a műdal, a dalszemély”, kiben idom és
anyag mindig együtt van s „együtt zeng mind testi, mind lelki rhytmusa”, melyek
„társ ellenikrek, társ ellenpárok.”
Kár,
hogy e tanköltemény többi, kivált Petőfire vonatkozó része nem ismeretes mind.*
(* Több részét l. kiadva Egressy G.
Magyar Színházi lapjában 1860.) Igen jó volna, ha akár az 1860-diki kiadója
e füzetnek, Halász Dezső úr, akár más kiadná; ma bizonyosan akadna rá
vállalkozó. A többi részből még világosabb volna, esztétikai fölfogása, sőt
talán egész rendszere, mely e részletben kissé elfödve nyilatkozik. A Halász Dezső utószavában az is áll, hogy
műve többi részeiben: „kit annyira szeret, kit itt érdeméhez méltólag oly
melegen magasztal, Petőfit magát is
kíméletlenül, de igazságosan rója meg a nála hellyel-hellyel itt-ott található
tisztaság, nem nyelv – hanem műtisztaság
hiányáért.”
Ezekből
világos az is egyszersmind, hogy Szemere a Petőfi-irodalom egyik
legnevezetesebb munkása volt, Petőfinek nem csak megértője és felfogója, hanem
esztétikus magyarázója is. Ilyenek pedig ma is kevesen vannak s ezért nagy
örömmel újítám fel emlékét Petőfi nevével kapcsolatban, bár módomban volna
mindazt közölni tőle, mi Petőfire vonatkozik. Jellemző lehet az egész, mert
amint a líra vegyes hangulatáról igen szépen mondja, hogy az keser-édes,
ugyanazt mondja tankölteményéről is, hogy:
Legény legyen, ki több ily tanverset
írand,
Ha csak nem nevetend egyszersmind nem sirand!
FERENCZI
ZOLTÁN
Forrás:
Petőfi-Muzeum I. évf. 4. szám, 1888.
okt. 1. (október-decemberi füzet)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése