2019. nov. 5.

Farkas Jenő (1922-1979): Csendország




Farkas Jenő a harmadvirágzás idősebb generációjához tartozik, annak ellenére, hogy jóval később indult. Késése és sajátos körülményeinek közbejátszása folytán nem kellett keresztülvergődnie azokon a buktatókon, amelyek egyrészt fékezően hatottak a költők fejlődésére, másrészt kitérőkhöz, téves utakhoz vezették őket. A későbbi indulás ebből a szempontból többletet jelent, de ha e korszak fejlődésének távlatába állítjuk költészetét, akkor kevesebbet. Lírája kívül rekedt azon az áramlaton, amely végül mégiscsak megteremtette a maga eredményeit. Költészete, életszemlélete tehát elütő a többiekétől, a vele egyívásúakétól. Mi az mégis, ami hozzájuk köti? Realisztikus látásmódja, gazdagon áradó nyelvezete, a klasszikus hagyományokon nevelkedett költő stiláris velejárója.

A „Csendország” külön világ, természetszemléletével, sajátos hangulati elemeivel, patetikus emelkedettségével vagy elégikus sóvárgásával. Egy magános lélek szemléli benne a természet színeváltozását s azon át a világot, és a saját életét. A természet jelenségei, a füvek, a fák, a bokrok, a madarak, az őzek mind-mind lelket kapnak ebben a költészetben, kilépnek a személytelenségből, egy ősi panteizmus szintézisében egybeforrnak az emberrel „… Anyatej! Belőled szívja mohón ki / állat és ember a jóság tiszta aranyát / Benned szunnyad az izmok acélja s a csóknak, / Tebenned rejlik az ész. Belőled pattan ki a szikra, mely lángba borítja a földet s az égre szökik, hogy / fényesség legyen ott, hol a köd még kínai falként tiltakozik. / Őzgida, sejted-e mindezt?”

A kötet „Anyatej” című záró versében írja ezeket a költő, és az anyamelltől elszakadt kis őzgida sorsában az ember sorsát látja, és láttatja: - Emberi sors a te sorsod, kis gida, hidd el / Minket is langy anyamellnek üde bimbaja táplált. / Jött az idő, és távolodó köröket írva, a jóság / messze szökött.

Ez a nosztalgikus vágyakozás, ez a visszakívánkozó sóvárgás végigvonul Farkas Jenő egész költészetén. A családból kiszakadt, magára maradt ember életérzése ez, aki tudja, érzi, hogy az emberi boldogsághoz, az emberi teljességhez olyan társa van szüksége, akivel meg lehet osztani gondunkat és örömünket, s az együvé tartozás érzésében az emberi élet értelméhez, a megnyugváshoz jutunk el. „Nem piros a kályhád, nem ad sok meleget / csupán hangulatot a pattogó rőzse… / Nos, nyugodj hát bele. Ez a világ rendje. / Nem is érdemel mást, ki rőzsével fűt csak / s elhagyja repülni a csicsergő fecskét, / s nem vonta szívére szorosan a párját.”

A „Csendország” majd minden versében ott él a természet, a természet egészéből kiragadott képek, amelyek átszűrődnek a szemlélődőn, gondolatokat ébresztenek, költészetet építenek. De ez Farkas Jenőnél nem efféle rousseau-i természetérzés, felfedező út, az enervált lélek felfrissülésre vágyó törekvése. Ő nem felfedezi, hanem benne él, mert valójában sohasem szakadt el tőle, mint ahogyan nem szakadt el a földet művelő paraszt. Neki éltetőközege, mindennapja, kifejező eszköze a természet, éppen ezért nem is tudja elvonatkoztatni tőle az embert. az intellektuális költészet platformjáról nézve egyfajta passzivitásnak hat ez a mély természetérzés, de akkor passzivitás a fordítottja is, az az egzisztencializmus, amely az egyedet, az egyes embert emeli ki a sokrétű világból. Farkas Jenő költészetében benne van az élet egésze, természetesen ez ő egyéni látószögéből nézve. Más ember bizonyára másként látja. De aki verseit olvasgatva azonosulni tud vele, aki fel tudja fogni lelkének rezdüléseit, aki megsejti benne az örök emberit, az magára ismer a költőben. Farkas Jenő kerüli a nagy szavakat, a hangzatos kifejezéseket, talán nem is annyira szeméremből – de lelki alkatánál fogva. Költészetében nem találunk végleteket, sodró dinamizmust, keménységet. Ő is a meghitt hangulatok festője, meleg pasztell színekből keveri ki anyagát, az emberség, jóság szeretet szavával szól: „Olyan jó hinni a jóságban és szeretetben / elképzelni valakit este, amikor már, / kezedből a könyv is kiesik, de még vársz, / nem kattantod le a villanyt, / emlékeid között keresgélsz, / arcod az ablak üvegje visszavetíti, / s érzed: így ez a csend kell…”

Van azonban a kötetben egy másik arcú Farkas Jenő is, az, amelyik – sajnos, csak egy-két versében – kitör a maga szabta keretből, s erőteljes, sodró szenvedéllyel énekel a pórok, jobbágyok igazáról, akibe mintha Nagybotú Lőrinc sugaras lelke költözne, s egyetlen sodró lendülettel vázolja fel versét”… Dózsa! Örvendj, Dózsa! / Megjött Cegléd papja! / Megjöttem. Itt állok gyászszínű csuhában. / Hadd vegyem ki részem népem bánatában. / Kínos keservében osztozni kívánok, / s szegények szívében szítani a lángot! / Vessünk tüzet urak udvarára! / Előre, kenyeres! A rendet már vágja / jó Nagybotú Lőrinc. Rajta, rongyos, rajta! Kaszára, kaszára! Az a vér, mi folyt most - / latrok vére. Ne bánd az ebanyját! Rajta! / Féreg lesz az űrből. Vesszen a mihaszna…” / Nagybotú Lőrinc /

Áradó dinamizmus, balladás tömörség, erőteljes nyelvezet jellemzi ezt a verset, megelevenedik és fölmagaslik előttünk Dózsa egyik alvezérének, Nagybotú Lőrincnek fekete árnya, ahogy rohamra tüzeli a jobbágysereget. Remekbe szabott, nagyhatású vers ez és érdemes lenne kielemezni eredeti képeit. Pl. „Láttam az új hajnal tüzes fényét – vége. / földre loccsant immár kupám tüzes vére.” Vagy: „Hortobágy homokja égeti a talpam / nyugtalanul fortyog a föld is alattam…”

De megkapóak népi hangszerelésű, játékos versei is, amelyek maradéktalanul adják vissza a régi mondókák üde színeit és töretlen zengéssel áradnak el bennünk. Ilyen például a „Regősének”. Régi törvény, nagy rőt ökör / nem búsulok vizes tökön- /szarva tele sült pereccel, farka bojtján egy hordó ser. / Hej regő rejtem! / Legyen minden ember / boldog, büszke ember! /

Farkas Jenő könyvét olvasva úgy érezzük, valami újat kapunk, a megszokottól eltérőet, nem a csillagokba törés nagyravágyó lendületét, nem is a mindenáron való eredetleskedés kusza egyvelegét, de a csend világa felé forduló lélek áhítatát az élet szépségében, a természet nagy műhelyében szemlélődő ember hitét, bizakodását, aki felhozza a mélyből, ami szép és jó és az őszinte emberek szeretetével osztja szét mindenkinek.

Dénes György

Forrás: A Hét 1966. 11. évf. 3. sz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése