2019. nov. 5.

Szalatnay Rezső: Komjáthy Jenő avagy Fény és zene a szenicei porban




Jókútról ma motoros vonat robog Szenicére, amely az utóbbi években jelentős ipari településsé változott, de az állomás ma is messze esik a nagyközség központjától. Én még fiákeren gördültem a piacára, melyet akkoriban hagyományszerűen a templom körül keresett a szem. Hosszú, széles, poros, gágogó libákkal teli főutca közepén áll a templom. 1631-ben építették, körülötte hólyagszerűen duzzad az útvonal, ez a szenicei urbanitás. A házak felett a Kárpátok zöldeskék színskálája percek alatt kékes-szürkévé vedlik, a puhán gomolygó fehér-kék ég is elszürkül, megered az eső, langyos nyári zápor hosszú, tejfehér ujjakkal szakad ránk. Kávéház, vendéglő sehol: egy boltajtóba állok be, várom, hogy elmúlik a kárpáti vendég látogatása. Hirtelen elcsöndesedett a falu, elbújtak a libák, eltűntek az emberek egy kordéba fogott stájer lóról csorog az esővíz, a ló lehajtja fejét s ázik, ázik megadóan. A baktató fiáker még fényben úszott az aranyló porban, fényszín plenair-tünemény volt Szenice, most komor örökkévalóság és végtelenség fogja el az ember szívét. A por sárrá válik,a falakon mindenütt piszkos-szürke esőlé csorog végig, fű és kamilla szaga érzik, s a valóság és álomközti sorsérzés igézete huzatként vonul át a lelken. Itt élt egy költő, aki túlszárnyalta a falu földre-lapító, libalábak nyomaival teleszőtt szintjét, helybül repült fel a túlrepülte a Kárpátokat is, fölemelkedett a nap és a csillagok magasságába. Komjáthy Jenő volt ez a költő. 1887. augusztus 20-án, kétévi állástalanság után nevezték ki Szenicére polgári iskolai tanítónak, vagy szebben hangzó címmel tanárnak, feleségével Márkus Gizellával együtt. 1887. augusztus végétől itt élt haláláig, csak éppen meghalni ment el Budapestre, a kórházba. Költeményeinek zömét itt írta, itt rendezte kötetbe, 1895. januárjának végén még láthatta egyetlen verseskötete korrektúrált, pár óra múlva meghalt. A halott nemcsak a szenicei polgári oktatója volt, hanem egy nagy költő. Palágyi Lajos, aki kortársa és barátja volt, azt írta róla: „Századok múlhatnak el, míg ily sajátos, rendkívüli egyéniség előáll. Nem földi láng volt, hanem égi.” A fiatal Juhász Gyula „Egy elfelejtett magyar lángész” címen ébresztgeti Komjáthy Jenőt 195-ben. Évekig gondolt vele. Mikor 1911 nyarán megérkezik Szakolcára, első írásműve A homályból címmel a magához és Szakolcához társított Komájáthy Jenőről íródott. Goethét idézi Juhász, hogy ugyanis aki a költőt meg akarja ismerni, szűkebb hazáját kell felkeresnie. Faluba, a végekre, hegyek alá, az ország határára kell elmennie a fájó idegzetű költőnek, hogy „szívét a világ szívének érezze, hogy a tér és idő őszi köddé váljék, amelyen túl a végtelenség van, és e magányban, e csöndben állandóan, hallhatóan érezze ennek a végtelennek, ennek a thalattának harsogó, polifón, wagneri muzsikáját.”

Nézem hatalmas, mogorva falusi templomot és árnyékát, amint az eső után végigdől a friss pocsolyákon fénylő napsugárban. megyek, megyek, keresem az iskolát, ahol tanított. Mutatják a templommal szemben a zsidó elemit, ott tanított eleinte, a polgári innen aztán átköltözött az új, sárágra festett, tégla alakú épületbe. Magyart és németet tanított. Elvezetnek a házhoz, a Zellinger házhoz, az iskolával szemben, ahol lakott. A ház mögött kis kert húzódik meg, azontúl egy nagy patak kanyarog, a Vrbovka, ott ered a Fehér Kárpátokban, pontosan az országhatáron, s Szenicéről délre ömlik a Miavába, az pedig a Morvába. Nyári zivatarok után folyóként hömpölyög a Vrbovka, végigáztatja Szenice kertjeit, szántóit. A Zellinger-ház kertjében kispolgári igényű filagória található, körbefutó paddal, kis asztalkával, melyen most éppen a szedett körte érik s hullott alma található. Talán itt ült és tűnődött a költő? Lement a patak partjához, kisétált a szabadba, végig a mezei utakon, ösvényeken, toronyiránt a Kárpátok felé, napkeltekor s napnyugtakor, várta a csillagok első lángját az égbolton. Talán. De lehet, hogy a természet végtelenségét a szoba négy fala között érezte át, s nem volt szüksége tapasztalatra. „Köd, álom, árnyék, eszmepára, ím ebből állott urasága” – írta önmagáról.

Magányban és homályban élt Komjáthy Jenő Szenicén. A magasság és mélység, melyet átérzett és kifejezett, nem Szenice környékéről való, teljesebb, óriásibb, valóban végtelen Komjáthy lírájának természeti színtere. A szenicei határ csak megközelítése lehetett annak, ami a költőben élt a világ térfogatából, a végtelenből, mely fény és zene, gyémántfény és harsogó szimfónia. Ilyen gazdag volt a szegény tanító, akinek szűk lakásában öt gyerek kért kenyeret, s a háztartásban együtt dolgozott a két pedagógus, a férj és feleség, a költő és Éloa, a „dús, királyi, büszke nő”, akit magával tudott ragadni a mosogató dézsa mellől, a gyereksírástól, a pénztelenségből az egetverő szerelem mámorába, s a gyönyöróceánon át a fénybe. Komjáthy szobájában Munkácsy Ecce homo-jának nagy reprodukciója függött, ezt nézte versírás közben. Az asszony feljegyzéseiből tudjuk, hogy ihletett állapotában Komjáthy valósággal extázisba esett, „s akkor bámulatos rövid idő alatt írt egy verset a másik után.”

Verseiben alig találunk valaminő reális adatszerűséget a szenicei költő életére. Komlós Aladár állítja, pontos kutatásai summájaként, hogy anyagi helyzete elképesztően sivár volt, fuldokolt az adósságoktól, öreg apja segítségére volt ráutalva. Folyton Pestre vágyódott, városba, s barátok után sóvárgott. Komlós szerint voltak nemes szívű s lelkes barátai Szenicén is, hárman. S a költő emberi közelsége megnyerő lehetett, mert a három pajtás roppant megbecsülte Komjáthy barátságát. De Szenice és társadalma meg se érintette fényéhes és melódialeső idegzetét. A falu szlovák lakosságát nem ismerte. A magyar urak, Schmertzing István, Kuffner Károly, Vagyon István éppúgy visszahúzódtak kastélyaikba, mint Grünfeld, a bérlő. vagyonnak számon tartott képzőművészeti gyűjteménye volt, de Komjáthy Jenő, a nemesi származású magyar költő át sem lépte a Vagyon kastély parkjának bejáratát. Szenicétől macskaugrásnyira terül el egy Nyitra-megyében jó hírű fürdő, a kénsavas gyógyforrásairól nevezetes Büdöskő, de nincs értesülésünk róla, járt-e ott Komjáthy, pihent-e egyet a pöttöm, fehérre meszelt, oszlopos kúriához hasonló fürdőcskében? Komlós Aladár idézi az egyetlen Komjáthy-verset, mely a szenicei létformára konkrétan is utal, bár nagyon sommásan:

Itt élek megvetetten,
Mint egy elátkozott:
Már szinte elfeledtem,
Hogy voltam és vagyok.


Ez a „Szenicén” című versben található, melyben száműzetésnek, börtönnek és magánynak nevezi a szenicei létet. „Olykor csaknem szétveti a düh e lélek börtönét” – panaszolja nyíltan, mit sem leplezve. „Ha tehettek értem valamit, kérlek az istenekre! Csak Pestre, Pestre, ha lehet!” – esdekel Palágyi Menyhérthez írt levelében. Juhász Gyula zsémbelt így szakolcai leveleiben, de Komjáthy versben is folytatja, nem zsémbelve, hanem kitörve:

Hol vagyok, óh végzet irója?
Mi suttog a mélybe, mi mozdul?
Hol van, ki lelkemet ója
A vésztül, az éjtől, a rossztul?
Vérem a hóban szerteomol,
Bennem a  léttűz ős heve forr,

S bennem az élő hit szava szól:
Élek, óh, élek!
S föltör az élet
A hó alól.

Ez az állapot, a vidéki csöndben, porban, fásultságban, szürkeségben, szívfullasztó havas magányban, értetlenségben, szegénységben és elhagyatottságban, amikor belülről  megbizonyosodik a maga igazáról s fölpattan, segítség nélkül, egyedül felszáll önnön szárnyain, küldetése erejével, mintegy látomás után törve. Csontváry Tivadar ilyen kedélyállapotban hallotta az iglói patikában az égi szózatot: „Fess, nagyobb leszel, mint Ráfael!” Mednyánszky László emelkedik fel így a Kápátok folyói, hegyei, párás hajnalai, szívfájdító erdei alkonyatai felől „egy spiritualizált világba”, ahogyan naplójában vallja. Ez a vidéki világ mozdulatlan, hisz Juhász Gyula két esztendővel az első világháború előtt Szakolcán – pár kilométernyire Szenicétől – még mindig a nyomasztó, tömény csend óhatatlanul feltörő képzettársításaiba ütközött. Csontváry  Mednyánszky színei és formái benső látomások, lírai finomságuk, szívünkig ható igézetességük, a magányos lélek nagy sóhajtása rokon Komjáthy verseivel. Komjáthy is égi szózatot hall Szenicén, monumentális himnuszainak és ódáinak lírai nyitját csak így értjük meg, s evvel együtt verskomponáló érzékét, szigorú és mesteri szerkezeteit, a legkényesebb hangnál is végig töretlen, el nem csukló, félre nem sikló melódiáját.

Az ember nem győzi csodálni ezt a roppant hevet és erőt. Mondják, Komjáthy nem volt nagytestű ember. Mednyánszky ismerte rokonlelkét: szénrajzportréja a búsan tündöklő, rejtelmesen lángoló, a komisz valóság ellen daccal szembeszálló költőt mutatja. „Szemem a benső örvényekbe néz” – ez a Komjáthy-sor lehetne a portré címszava. Szavai, mint a röntgen-sugarak, áthatoltak a testeken, felfedték a lélek titkait, vágyait, egy legyűrhetetlen szabadságvágy jelét. Ez a szabadságvágy – megszabadulni Istentől és emberektől, földi hatalomtól és gondoktól, sártól, nyomortól, bűntől, előítéletektől, egyesülni forró szerelemben és tiszta szeretetben az egyetlen méltó rokonlénnyel – felkavarta Komjáthy Jenő démoni igézetének mélységeit. Ott, a Nyitra-megyei patakparton, egy földszintes kis szobában, ahová napestig behallatszott a tehénbőgés, a libagágogás, a gyerekek csínytevése, a részeg parasztok átkozódása, a szüntelen szóló harang, a temetési ének, tehát a falu hangvegyüléke, a szobába, melyet körülvett az éhes gyerekek hangja, a tejet hozó parasztmenyecske pénzkérő szava,  az iskolai füzetekkel érkező diákok kopogása, kutyavonítás és macskanyávogás, zörgő szél, hó és napfény, ahol padlásra vitte a mosást és pincébe lépkedett lefelé, hogy fölhozza a krumplit, ez a kiváló tanár, aki németül, franciául, angolul és latinul tudott, s eredetiben olvasta a klasszikusokat, költőket és bölcselőket vegyest, ez az elhatározóan individualista lélek minden akadályt elsöprő erővel és méltósággal szól a lelki közösségről, a lélekben élők birodalmáról. „Bennem lehetnek milliók. Én vagyok az emberiség” – énekli a szenicei porban.

Ki fény vagyok, homályban éltem,
Világ elől elrejtezém:
Hogy ismeretlen messzeségben
magányosan lobogtam én.

Ez az ő Bevezető verse. A század végén a szegény magyar értelmiség mind ilyen fényérzékenységgel vigasztalta magát, kigyulladtak, csillagként égtek homályban, sötétségben, hólepte házakban képletesen és a valóságban, lelkük büszke várában sétáltak:

Csupán a boldog csillagokra
Néztem föl a nagy éjszakán,
Velük keringve és lobogva
Epedtem felsőbb lét után.

- folytatja vallomását a fény és harmónia rajongója, ez a fejedelmi lélek. Forradalmi erő és lángolás volt. Ady kapuját ő törte fel.

Az már csak a szenicei krónikához tartozik, s emberi végzet, hogy ez a kiváló költő egy januári estén a pincébe menet megcsúszott, megsértette a hátgerincét, fájdalmára a szenicei körorvos csak azt a tanácsot tudta adni, menjen fel Pestre, egy kórházba. Komjáthy fogta nádfonalú kofferét, elbúcsúzott Eolától és a gyerekhadtól s felszállt a szenicei állomáson és elzakatolt Jókútra, onnan Pozsonyba, onnan Pestre. Egy januári délelőtt a szenicei polgári iskola igazgatója, Horcsin Antal, táviratot kapott tanára elhunytáról. Az iskolai értesítőben olvasható, hogy „az intézet homlokáról gyászlobogó hirdeti a szomorú hírt”. Ez a gyászlobogó lengi körül most is Szenice nevét irodalmunk történetében. De a régi elmúlás feketeségét a költői érvényesülés tűzként feltörő lángszíneire váltotta immár.

Forrás: A Hét 1966. 11. évf. 4. sz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése