2019. nov. 5.

Veres János: Földrengés után




Az elbeszélőként jelentkező költő, Veres János, egy emberöltőnyi kor sajátos képét igyekszik egyéni módon megrajzolni e kötet tizenegy novellájában.

Előre bocsátom. nem olyan könyv ez, amelyet ki lehet meríteni egy kritikával, egyszeri olvasással elintézni magunkban. Sokszor eszünkbe fog még jutni, sokat elmélkedünk majd rajta, sokat fogunk még miatta vitatkozni önmagunkkal, az íróval, az olvasókkal.

Elöljáróban el kell mondani az íróról, hogy igényes, társadalmi méretekben gondolkodó szocialista művész. Hazai prózánk színképében ezzel a kötettel ő képviseli a sötétebb, borús színeket, mely felfigyeltető, elgondolkoztató és akaratlan is vitára késztető.

Ha sorra vesszük elbeszéléseit, akkor tűnik ki igazán mindez.

A második hajnal partizántörténet. Péntek, a sebesült partizán egy villába kerül. Idegen, majdnem ellenséges környezetbe. Marianne az utolsó pillanatban megmenti őt, ám ő maga meghal. Az író egyetlen napot ragad ki a villa életéből. A környezet keltette emlékek felidézésével feltárja az örvényes múltat. Az elbeszélést lépten-nyomon átszövi a dráma és bár a kapcsolórészek nem hézagosak, zavarólag hat, hogy Marianne gondolatait első személyben mondja el, és így elmarad az elbeszélőktől megszokott állásfoglalás. Lehet az is, hogy az író tudatosan hallgat. Velünk mérlegeltet.

Földrengés után. A címadó elbeszélésben már leplezetlenül elénk lép az író, saját történetét mondja el. Minden mozzanat megtelik lüktető élettel, az érzelmek játékával. A háború, illetve a „földrengés” utáni időben mi jelenthet többet egy fiatalember számára a szerelemnél? Egy alattomosan elrejtett akna azonban végzetesen megpecsételheti a sorsát.

Szürke kalap. Ebben az elbeszélésben az első köztársaság munkásmozgalmában részt vevőknek állít emléket az író. Valószínűleg Rimaszombatban és környékén – a nevek elváltoztatása ellenére is – felismerik majd az olvasók a szereplőket. Az elbeszélésben még a látszatát is kerüli Veres János bármiféle lírai hangvételnek és talán ezért hat lenyűgözően az alibit bizonyító Horváth sorsa, emberi magatartása.

Vér és festék. Borsos, illegális pártmunkás feliratot fest a gyárkerítésre: Le a nácikkal! Le a háborúval! Egy német tiszt az utolsó pillanatban, amikor már a város északi részéből hatalmas robbanás hallatszik, lelövi őt. Visszatérő képlet ez Veres Jánosnál: a hős elbukik, de az elv győzedelmeskedik. Ez így volt igaz és így is lesz, amíg bátor harcosok küzdenek az eszméért. Az elbeszélést olvasva azonban valamilyen hiányérzet megmarad az olvasóban. Talán éppen a kegyetlen és kérlelhetetlen pontosságú leírás után valamilyen feloldódás igénylése.

Vasco da Gamá-ban a külföldre vetődött, hazátlanná vált Keszei sorsának egy napjával ismerkedhetünk meg. A hajszálfinom érzelmi árnyalatokat, melyek az emberek sorsát és egymáshoz való viszonyát meghatározzák, oly plasztikusan ábrázolta az író ebben az elbeszélésben, hogy feledtetni tudja sablonos jelenségek leírását.

Július. az író a mai társadalom bizonyos problémáinak, bonyolult összefüggéseinek megragadására törekszik, ezért oly különös Zsuzsa ebben a szépen megírt nyári idillben. Különössége azonban a vitatható pszichológiai jellemzés ellenére is kedves és megnyerő.

Bimbó. Falusi történet, a felszabadulás előtti időből. Szopóczi nagygazda kedvenc bikája megvadul. A falu ezermestere, Gyula, lelövi. Veres a legpontosabb realitással ábrázol mindent. A cselekmény olyan, mint egy kifogástalan logikával summájáig vezetett szillogizmus. A befejezés adja meg a formulázhatatlan ihletet: a nagygazda lelkének megismerését.

Egyszerű történet. Egy szerelmi tragédia okát keresi az író, annak összetevőit napjainkban, a mi rendszerünkben, amikor a legelemibb, a legintenzívebb emberi érzés, a szerelem elvben már megszabadult az osztálytársadalmak kötöttségeitől, az előítélettől. Problémafelvetése dicséretre méltó. Vitatható az író igazságszolgáltatásának jogosultsága. Ez azonban semmit sem von le a filmszerűen pergő történet értékéből.

Fegyverek és csillagok. Edina szerelmének és életének történetét olvasva eltűnik az író apró rezdülésekre reagáló érzékenysége, a lelki élet válságai iránti érzéke.

Az út vége. Egy kezdő színésznő megmérgezi magát, öngyilkos lesz. Miért? Hogyan történhetett? Mi volt az oka? Az elbeszélésben erre keres feleletet az író. Közben olyan tipikus képletet állít fel, mely a mai társadalmat még hátrahúzó, a múltból örökölt erkölcsiséget marasztalja el, még akkor is, ha az éppen egy komoly színházi rendező életének alapja.

*

Veres János kötete igen ízléses kiállításban jelent meg. A borít és kötés Nagy József munkáját dicséri.

Ha ebben a röpke kis ismertetésben elő is fordult néha a „vitatható” szó, ez nem a mű értékelését jelenti, hanem csupán azoknak a részeknek a megjelölését, melyek szempontul szolgálhatnak egy-egy író-olvasó találkozóhoz, irodalmi ízlésünk, tudásunk bővítését célzó eszmecseréhez.

HAJDÚ ANDRÁS

Forrás: A Hét 1966. 11. évf. 5. sz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése