2019. nov. 5.

Romain Rolland (1866-1944)



100 évvel ezelőtt,
1866. január 29-én
született Romain Rolland
Novel-díjas francia író.

Romain Rolland az első világháború előtt vált híressé, Jean-Christophe c. tízkötetes regényével. A mű első kötete Németországban egy Rajna-menti városban játszódik, s egy lángeszű német muzsikusról szól. Gyermekkora Beethovenére emlékeztet, akinek életéről ekkor már megírja Rolland szubjektív érzésektől fűtött nagysikerű könyvét. A csodagyermekként kezelt kis muzsikus szenvedései, a meg nem értett újító küzdelmeivel folytatódnak. Egy szerencsétlen végű kocsmai kaland miatt Christophe-nak menekülnie kell hazájából. Párizsba megy, s ott megismerkedik a századvégi értelmiség és vagyonos polgárság „piaci vásárá”-val s csak később bukkan rá a „ház”-ban rejtőző, passzivitásba vonuló franciák erkölcsi értékeire. Barátsága Olivier-vel az írónak azt a vágyát fejezi ki, hogy egy arcvonalba állítsa franciák és németek erényeit. A regény vége a „háborús őrködés” pillanatában mutatja meg Európát. Két évvel az utolsó kötet megjelenése után kitört az első világháború.

A Jean Christophe tárgyilagossága miatt sok támadás érte Rolland-t. A világháborút az író Svájcban éli át, itt kezdi meg harcát, mint író, és mint publicista a háborús őrület és gyűlölködés ellen. Clérambault c. regénye egy népszerű íróról szól, akit eleinte magával ragad a háború szele, de fiának eleste után „egyedül mindenki ellen” harcolni kezd a béke, a megértés gondolatáért. A háborús szellemet gúnyolta keserű iróniával Liluli c. komédiájában is. A tragédiaellenes polgári korban a népet akarta a művészet legmagasabb csúcsára, a tragédiához fölemelni. 1900 körül sikertelen harcot vív a nép színházáért. De ez nem keserítette el Rolland-t, írta tovább tragédiáinak sorozatát, s belefogott egy másik sorozatba is a francia forradalomról. A Farkasok bemutatóját az tette szenzációvá, hogy a darab világos célzás volt a Dreyfus-ügyre. A Július 14 nevezetessége az, hogy hőse: a tömeg. A Szerelem és halál játéka az egyéni önfeláldozás drámája. Az öregkori Robespierre hatalmas arányaival kinő a színpad keretei közül. Három utolsó hónapját mutatja be a népfelségért rajongó, idealista Rousseau-tanítványnak, akit elméleteihez való vak ragaszkodása félelmetes zsarnokká tesz. A drámák nevelő célzata az emberi nagyság ábrázolása a tömeg számára; ez adja meg igazi értelmét azoknak az életrajzi műveinek is, amelyek Beethoven, Michelangelo, Tolsztoj vagy Gandhi alakját világítják meg Rolland szellemében.

Rolland szellemi fejlődése mind nagyobb egységek összefogásának irányában halad. A nemzethez való ragaszkodásról soha nem mondott le, de a nemzetek fölött az egységes Európát kereste. Eszméinek tisztulása során a kommunizmushoz való csatlakozása, az egész emberiséget egybefogó igazi testvériség jegyében történt. Fejlődésének eddig a fokáig visz el utolsó nagy szépirodalmi műve, az Elvarázsolt lélek. Rolland sohasem hirdetett dogmákat; hatása azért volt oly nagy, mert fejlődésében követhette az olvasó, s mert példaadó emberi magatartása megérdemelte, hogy „Európa lelkiismereté”-nek nevezték.

Forrás: A Hét 1966. 11. évf. 5. sz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése