(P.
Ábrahám Ernő: Bús király. Csathó Kálmán: A kék táska. Dobosi Pécsi Mária:
Antoni Dániel. Bónyi Adorján: Szomjúság)
P. Ábrahám
Ernő
kis kötetében legendákat írt anyai dédapjáról: Bús Király Józsefről, kinek képe nagyanyja ágya felett díszítette a
falat s komolyan, szeretettel nézett onnan a kései unokákra. Az író mítoszoknak
nevezi e kegyelettel rajzolt képeket s hőse valóban mitikus ködben borong,
kinek lelki arcáról csak vázlatos képet kapunk, s kilétét inkább sejtjük, mint
látjuk. E homály azonban csak arra való, hogy Bús Király még nagyobbá nőjön
benne s a legendák írója így az olvasó képzeletét is segítségül hívja alakja megteremtésében.
Ezért természetes, hogy e kis könyv még azonos műveltségű olvasókra is
különbözőképp hat: hidegen hagyja azt, kinek nincsenek hasonló élményei, s az
emlékezés édes-bús melegségével tölti be annak a szívét, ki éppoly áhítattal
néz vissza valamelyik ősére, mint az író.
Bús Király József régi magyar nemes Ferenc
császár korában, ki idejét gazdálkodással, zsémbeskedéssel, az insurrekció
emlékezéseivel, de főképp azzal tölti, hogy unokáinak – gyűjt. Kevés szavú
ember, mint az öregek, kiket gyermekkorunkban láttunk nagy karosszékekben,
csibukkal a szájukban s kik szemök egy pillantásával fejezték ki akaratukat. A
pillantásnak ez az ereje különösen jellemző Bús Királyra. Csodálatos nézése
van: ha a szarva szemébe néz, ez „két királyi szem egybefonódásának
misztériuma”, ha kocsmai verekedők közé megy, egy komor pillantással
lefegyverzi őket. Annyi a birtoka, hogy azt csak ő tudja számon tartani, ki
talán „minden barázdát” ismer a sok tanyán. Emellett felségesen jó ember,
utolsó cselédjének is atyafiúi gondviselője. Cselédeivel együtt megy a vásárra
s oly kemények megüli a lovat, hogy mikor útközben meghal, holtan is tovább lovagol s halálát csak a
hazaérkezéskor veszik észre. halála után Attila tragédiája éri. felesége, „a
nagyasszony” uralma alatt hamarosan csődbe megy az óriás birtokbirodalom, tán
kissé túl hamar is, mert az unokák még kicsinyek s így az író alig hagyott időt
a nagyasszonynak a vagyon elprédálására.
Látnivaló, hogy az epizódokból álló történetnek
(melynek csak egyes részeit kaptuk ki) kissé Jókai-íze van. Ez a nagyítás
azonban nem annyira az íróé, mint inkább a szerető unokáé, aki a vérségi
kapcsolatnál fogva is áhítattal néz egy letűnt történeti korszak érdekes magyarjára. Amit a jelen nem ad meg – egyszerű életet,
gazdagságot, tekintélyt -, „megadják a holtak”. Innen az érdeklődés, mellyel az
író a múltat nézi s a szeretet,mellyel képzelme minden csecsebecséjét annak
megszépítésére fordítja. P. Ábrahám Ernő nagy gyöngédséggel és elfogult
szeretette nézi tárgyát s ebből a lelkességből az olvasó lelkében is marad
valami. Kissé tán szimbólum is Bús Király örökségének sorsa: mikor az unokákra
hárul a nagy vagyon visszaszerzéének kötelessége, ez kissé mindannyiunknak
szól. Az elbeszélések sovány meséjéért az író kiválóan magyaros nyelvével s
vonzó előadásával kárpótol.
*
Bús
Király borújával ellenkező hangulat van Csathó
Kálmán írásaiban s legújabb művében, a Kék
táskában is. A serdülő lánykák világa ez, melyet első szerelmes csókok
csattanása, párbajsegédek, pisztolydurranás, kertbe mászás és holdas éj
töltenek be. Nyakig limonádéban járunk,d e nem ez-e a süldőleányok
ábrándországa? Csathó kitűnően ismeri itt az utakat s mitől sem áll távolabb,
mint attól a professzortól, kit ő maga említ s ki elvont dolgokról beszél
lányoknak. A kék táska szerelmes levelekkel teli kincs (mi is lehetne benne más
egy Csathó-regényben?), mellyel a regényhős menyasszonyához utazik, hogy vele
kibéküljön. A táskát egy utas kidobja a vonat ablakán, a hős utána ugrik, de
nem találja. Addig keresi s keresteti egy közeli faluban, míg új ismeretség
révén táska helyett új szerelmet talál. A táska végre megkerül, de a volt
menyasszonyra nézve éppúgy elavult tartalma, mint a hősre nézve. Csathó ügyes
bonyolítással szövi meséjét s alakjai ritkán vesztik el szeretetreméltóságukat.
Amily könnyed az előadásmódja, oly könnyű sorsot biztosít hőseinek: alig
ütköznek virágos útjukon akadályokba. Még a lakáskérdés sem nehézség itt:
vendégszeretettel oldódik meg s a regényhőst első látásra ismeretlenül is
hetekig magánál tartja a regény egy másik alakja. De félünk, hogy az ilyen s
ehhez hasonló könnyű boldogulás végül majd a süldő leányokkritikáját is
kihívja, mert hiszen a mai élet sok mindenre megtanítja őket is. Szeretnők, ha
Csathó e tekintetben kissé komolyabban motiválna. Nyílt szemű olvasóhősével s
hősnőjével sem lesz megelégedve. Amaz a szélhámosság mezsgyéjét érinti apropós
szerelmi vallomásaival s egy régi és új szerelem közt hihetetlen
férfiatlansággal, csaknem szánalmasan ing-leng, emez oly ártatlan és szűzies,
hogy egy előtte ismeretlen fiatalember táskáját nem átallja eltulajdonítani. Az
ilyen jellemhibákat Csathó sok szépségflastrommal ragasztja be, de hőseit
szebbé nem teszi velök.
*
Sokkal
több írói becsvágyra mutat Dobosi Pécsi
Mária regénye: Antoni Dániel.
Egy nagy, szinte nem e világra való szerelem rajzát kapjuk itt, melyben a
regényhős szatócsból lesz emberré, hogy aztán szerelme tárgya elvesztésével a
szatócsnál is mélyebbre süllyedve elpusztuljon. A jellemrajz a regényben
kezdetleges: az írónő típusokat ad, nem egyéneket. Trafikosa, jósnője olyan,
mint minden más trafikos és jósnő s főalakjában is alig látunk egy-két
tulajdonságnál többet. Az írónő többet beszél alakjairól, mint amennyit azok
beszélnek és tesznek s ha végre cselekvésre kényszeríti őket: cselekvésük
messze jár a valószínűségtő. Mintha a regény nem is az életnek, csak az élet
egy darabjának ismeretén épülne: legnagyobb részében légies, elméleti. E
fogyatkozások dacára is ez a regény kötheti le leginkább az olvasó
érdeklődését. Vannak fejezetei, melyek, úgy látszik, a szerző élményeit
tükrözik s ezek megragadóak. Különösen a zárdai jelenet s a hősnő haldoklásának
jelenete válik ki. Ki kell emelnünk az írónő bölcselő hajlamát s ennek
termékeképpen több szép gondolatát; nemes életszempontjait, mely utóbbiak arra
vallanak, hogy az emberi szellem legjobbjainál időzött. Eleven elbeszélő modora
épp oly lebilincselő, mint egyéni stílusa s egész regényén elömlő lírája.
Dobosi Pécsi Mária e könyve után az olvasó valószínűleg nemcsak következő
munkái elé néz kíváncsisággal, de előbb megjelent regényét is felkutatja
érdeklődése.
*
Erkölcsi
szempontból kevésbé előkelő, de világi szempontból annál fényesebb körbe visz
egy másik regény. Bónyi Adorján
Szomjúság c. könyve. Itt társaságok, látogatók, autók, esték, színházak s
kábító illatszerek vannak napirenden, de a hősnőt mindez nem elégíti ki,
mert pénzsóvár, törtető, közönséges
férje mellett egy nagy érzés marja szívét: a szomj valami végtelen nagy szerelem
után. Ezt a nagy szerelmet aztán meg is találja egy költő szerelmében, aki
tévedésből címezi hozzá érzéseit, mert régi bálványképét, kit éveken át nem
látott, valami csodálatos hasonlatosság következtében benne véli fölismerni. A
hősnő belemegy a játékba, szeszélyből, hiúságból, de pórul jár, mert egy
találka alkalmával a költő, hogy, hogy nem, rájon (az író elfeledte megírni,
hogyan?), hogy a nő nem az ő régi ideálja. Faképnél hagyja a megalázott s most
már lassanként mind szerelmesebbé váló asszonyt, hogy aztán még egyszer
megalázza s végül, mikor az már kellemetlen férjétől is elvált, mégis karjaiba
zárja. –
A
regény mesterkélt alapötlete ellenére is jól indul s érdekes bonyodalomra is ad
alkalmat, megoldása azonban oly villámszerűen meglepő, hogy hatáában komikus.
Az utolsó jelenet egyáltalán nincs exponálva: az író annyira belemerült hősnője
lelki rajzába, hogy hősét elfeledte szerepére előkészíteni. Az asszony
jellemzésében is több következetlenség van (ilyen pl., hogy megunt udvarlójának
akkor adja oda magát, mikor legjobban szerelmes másba): az író azzal az olcsó
eszközzel igyekszik őt menteni, hogy férjét a lehető legembertelenebb szörnynek
rajzolja. Az egész regény arra vall, hogy szerzőjének nem volt ideje tárgyát
egészében kidolgozni: innen van tán, hogy a regény utolsó fele nyers, vázlatos,
elnagyolt. Pedig aki helyzetet úgy ki tud használni s férfit, hőt oly éles
világításba tenni, mint a regény első fejezetében s akinek nemcsak törekvése,
de több helyt megvillanó adománya is a pszichológiai részletrajz, attól az
olvasó méltán várhat egész munkát.
Hartmann
János
Forrás: Napkelet
1. köt. (1923.) 4. sz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése