Ne
feledkezzünk meg a magyar föld 1823-as termésének kisebb kalászairól sem.
Petőfi és Madách világirodalmi méretéig a velük egy évben született Pákh
Albert, Vas Gereben és Lisznyay Kálmán bizonyosan nem nyúlnak fel, de nemzeti
művelődésünkön mindenesetre rajta hagyták kezük nyomát, és semmiképpen sem
volna méltó, ha az ő centenáriumuk a kegyelet szava nélkül röppenne el
felettünk.
E
három másodrendű fényesség között a legmelegebb sugár mindenesetre Pákh Albert.
Bájos egyénisége, szellemes, de sohasem vérig sértő szatírája,
ábrázolóképességének valószerűsége és szerkesztői agilitása mind olyan
kvalitások voltak, amelyek irodalomtörténetünkben állandó helyet biztosítanak
neki.
Pákh
Albertet mint novellaírót és mint szerkesztőt már elégszer jellemezték. E téren
az ő írói arcképéhez már nehéz volna új vonást festeni. Humoros novelláiban üde
valóságszemlélet, elvi erősségű realizmus nyilatkozik meg, derűs tréfák
sorakoznak előttünk s minden során keresztüllüktet a társadalom kis embereinek
sorsával együtt dobbanó szíve, ami persze nem akadályozza abban, hogy valami
fölényes mosolygással ne emelkedjék föléjük. A negyvenes évek városi életének
egy-két érdekes genreképét vetette vászonra, amikor megrajzolta a házi
mindenesnek használt instruktort, a városi írnokot és a szobaurat. (Pák Albert humoros életképei. Kiadta a
Kisfaludy-Társaság. Pest 1870.)
Mint
szerkesztőt nagy szeretettel mutatta őt be Gyulai Pál, akivel az ötvenes
években egy lakásban lakott, s akivel együtt indították meg 1854-ben a később
méltán nagy népszerűségre jutott Vasárnapi
Ujságot. Gyulai az első számok után visszavonult a szerkesztéstől, s innen
kezdve a lap szellemi vezetése – egészen 1867-ben történt haláláig – teljesen
Pákh kezébe került. Ez volt az abszolutisztikus korban az első sikerült
irodalmi vállalkozás, s e siker az eszmélkedni kezdő nemzeti öntudatnak első
megnyilvánulása. – Pákh népszerűvé tudta tenni lapját, anélkül, hogy komázósan
népies lett volna, fel tudta magához emelni a nagyközönséget, könnyebb fajta
ismeretekkel el tudta látni anélkül, hogy ő ereszkedett volna nagyon mélyre,
egyszóval nemes mértéktartásával ízlésfejlesztően hatott. (Ld.: Gyulai Pál: A Vasárnapi Ujság XXV. évfordulóján.)
Kevesebb
szó esett eddig Pákhnak tárcaírói működéséről.
Tárcán
e műfaj kezdő stádiumában nem szépirodalmi művet, nem kis novellát értettek,
hanem az aktuális társadalmi kérdéseknek csevegő formájú megbeszélését. E műfaj
francia eredetű és a gall szellemnek igen jellemző megnyilatkozása. A mi
irodalmunkba Garay János vezette be a Honművésznek
Pesti vizsgáló című rovatában.
(1833.) Kissé különös, hogy éppen a patetikus balladák és a fegyverzörgéses
eposzok művelője, Garay János teremti meg irodalmunkban ezt a joujou-műfajt, de
hogy a genre-szerű iránt érzéke volt, azt éppen legsikerültebb költeménye, Az obsitos mutatja. De igazi diadalra
juttatója e formának Nagy Ignác, aki szatirikus csevegéseivel több évtizeden
keresztül úgy szerepel, mint a magyar feuilleton atyamestere. Kossuth Pesti Hirlap-ja a maga nagy elterjedését
lángelméjű szerkesztője vezércikkei mellett részben Frankenburg Adolf
csevegéseinek is köszöni. Amennyit azonban Frankenburg eleven tollának e műfaj
fejlődése köszön, annyit veszített általa a hang és tónus nemességében. Ez
ügyes tárcaírónk nagy kedvteléssel teregette napvilágra a fővárosi igazgatás
szennyeseit, s egyes visszaélések harsány kikürtölésével a közönség
szenzációéhes szenvedélyének hízelgett. Az ő hatása alatt több magyar és német
pesti napilap is hasonló modort kezdett, úgyhogy a tárcacsevegés kezdett
chronique scandaleuse-zé fajulni. Jellemző, hogy a negyvenes évek egyik
társadalmi darabjában – Obernyik Főúr és
pór-jában -, amikor Tollasi mint feuilletonistát mutatja be magát, nyomban
tartózkodóbban fogadják.
E
műfaj nemesebb tónusra való hangolásában nagy érdeme van Pákh Albertnek. Mikor
1845-ben Csengery veszi át a Pesti Hírlap
szerkesztését, feuilletonistának Pákhot szerződteti, aki mindjárt első a nemű
cikkében kifejti, hogy mérsékeltebb hangot fog használni. Elvéhez hű is marad
és ízléses mértéktartásával finomabbá teszi tárcáját, anélkül, hogy tollát
tompábbra törné, amikor szúró szatírájának látja szükségét. Érdekes, hogy a
feuilletonistát ő nevezi el tréfásan újdondásznak.
E szó azután több mint egy évtizedig életben marad. A szónak az a magyarázata,
hogy ez első magyar tárcák nem külön tárcarovatban, nem a vonal alatt jelentek
meg, hanem a hírek közé sorozva, s ilyenféle címük volt: fővárosi újdonságok. E rovat t. i. a társadalmi jelenségeknek
nemcsak csevegő modorú megbeszélését tartalmazta, hanem ugyancsak a szerzőnek
tollából bizonyos aktualitásoknak (pl. új könyvek megjelenésének, időjárásnak,
hangversenyeknek) hírközlő szárazságú felsorolását is.
E
műfaj azután az ötvenes-hatvanas években tovább fejlődik, majd a század utolsó
negyedében éri el virágkorát, de ugyanakkor nagyot is kanyarodik, s egypár
évtized alatt a csevegő tárcából teljesen átalakul tárcanovellává. Mai köztudatunkban már úgyszólván csak ebben a
jelentésben ismerős. Ne essék ki azonban irodalmi emlékezetünkből e műfajnak
régebbi szerepe és formája, és ne legyünk hálátlanok azzal az íróval szemben,
akinek fejlődése folyamán annyit köszönhet: ne legyünk feledékenyek Pákh Albert
iránt.
Galamb
Sándor
Forrás: Napkelet 1923. 3. sz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése