2018. máj. 20.

Endrődi Sándor: Karácsonyi lángok




Befutta sirodat a tiszta téli hó,
Alig-alig látszik fejfád ága ki, -
Mint egy mozdulatlan, fehér oczeánból
Az elmerült sajka törpe roncsai.

Szirt ez a kis halom, melyen szétzuzódott
A jövendők elé hajózó remény;
Itt vagyok, itt állok ütköző ormánál,
Sivatag roncsok közt roncsolt szivvel én.

Szeretet ünnepe, örömök szép napja,
Karácsony, karácsony! gyász lettél nekem:
Liljom-lengésednek, galamb-kaczajodnak
Nem örülhetek már többé, gyermekem!

Nem tudok örülni, szeretni sem tudok
Oly mélyen, oly tisztán, drágám, nélküled:
Azt a más kettőt is csak félve szeretem,
Amióta téged elvesztettelek.

Követelő szóval kérdezgetik otthon,
Váltig tudakolják: Margit hova ment?
Keserves a sürü „hol van?”-ra felelni –
Az égre mutatok s szólok: „Odafent”.

Pedig jól tudom, hogy ott lent vagy a földben
S tompa nyugalomban, mélyen alszol ott,
Nincs többé fájdalmad, nincs többé örömöd,
Nincsenek álmaid, sem karácsonyod.

Mégis, szivem unszolt s titokban kihoztam
Zöld fenyőgalyakból készült koszorum:
Sirhalmod ez estén ne legyen oly árva,
Ormára boritom védőn, szomorun.

S felgyujtom szivemet égő fájdalommal
Koszorudra sirom hű könnyeimet:
Lobogjon fölötted szeretetem gyásza
karácsonyi lángok pompája helyett...

Forrás: Endrődi Sándor összegyűjtött költeményei 1867-1897. II. kötet. Bp. az Athenaeum Irod. és Nyomdai R.T. kiadása 1898.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése