2016. aug. 26.

Féja Géza: Temesvári Pelbárt (1435?-1504)



Temesvári Pelbárt Johannes Rymman 1502-es kiadásának címlapján

Ha a középkori vallásos irodalom legkimagaslóbb alakját keressük, Temesvári Pelbártnál kell megállapodnunk. A középkor vallásos irodalmának minden útja összefut benne: a legenda, a példák, a hittudomány, a tudományágak, mint a hittudomány függvényei, a vallásos képzelet gazdagsága, a szónoki képesség és az írástudás, s az újkor első friss leheleteként a fejlődő valóságérzék. életéről nem sokat tudunk. Temesvárott született, mint ferencrendi szerzetes a krakkói egyetem hallgatója volt, 1483-ban a budai rendházban él és tanít, ír és szónokol. Munkái közül a Szűz Máriát dicsérő Stellárium és a szentbeszédeit tartalmazó Pomerium a legnevezetesebb.

A középkor határmezsgyéjén teljes erővel fellángolt benne a középkor egész naiv, tiszta hite. De  ugyanolyan erővel izgatta őt már a vallás világának minél közvetlenebb, minél érzékelhetőbb emberi ábrázolása. „Jámborul bizonyára elképzelhetjük – írja a Stelláriumban – hogy a világ teremtése előtt a Szentháromság személyei közt tanácskozás folyt ennek a világnak a megteremtéséről… Első kérdés: Vajon kell-e teremteni angyali természetet?... Az első kérdés tehát a Szentháromság tanácsában tárgyalás alá került”. Az egyházi zsinat képe ez, égi mezőkre vetítve. Isten gondoskodott, hogy az „égi haza polgárok hiján ne maradjon”, akár a földi király az államáról. Az isteni Gondviselés nála a józan emberi megfontolás alapján cselekszik: „A Szentháromság személyeinek tanácsában egy második terv keletkezett arról, hogy mikor kell a megtestesülésnek történnie, avagy a világ kezdetétől fogva, a bűnbeesés után mennyi időre halasztható el?”


Egészen valószerű módon érzékelteti a szent család menekülését Egyiptomba: „Ki tudná eléggé átérteni, mennyi nélkülözésen, fáradságon és könnyhullatáson ment akkor éjjel-nappal keresztül Mária ilyen pusztaságon, ahol még egy vendégfogadó sem volt, csak folytonos küzdés, aggodalom és remegés!” De rögtön mellette ragyogó szökőforrásként csap fel a vallásos ihlet: „Szomjuhozol – mondja Mária keresztfán kínlódó fiának – mért nem tudtam Neked vizet nyújtani én, aki mikor csecsemő voltál égből patakzó szűzi tejjel tápláltalak!”

A keresztény irodalom először átfestette a földi életet az égi mezők színeivel, beléje lehelte az isteni tájak lelkét. utóbb az égi sorsot alakította földivé, érzékelhetőbbé, emberibbé. A Stelláriumban Mária csodálatos testi szépségéről, s ékességéről szól, mind a nagyság, mind a szín és külső báj szempontjából:

„Ami a nagyságot illeti… sem nagyon magas, sem nagyon kicsi nem volt, hanem olyan nagyságú, mely megfelel a női alkatnak. Színe fehér-piros volt. Haja nem lehetett fodor, mert ilyen csak a nagyon hideg természetű embereknek van. De ritkás és szőke sem volt, mert az ilyen hajfürtök tompult és taníthatatlan elmére vallanak. A vörös haj viszont forró vérmérsékletre vall, tehát bizonyára barnába hajlók voltak a szent szűzi fürtjei, szemei pedig feketék”. Arca a „tejnek és rózsának színeivel volt telefuttatva”. „Szentséges szája vonzó, kellemes és minden édességgel teli. Ajkai pirosas színűek, nem nagyon duzzadtak, az első ajak kissé előre nyúló s teltebb a felsőnél s ez igen illik hozzá. Az előbb említett arcismerők szerint ugyanis ez a nagylelkűség és hősiség vonása. Fogai hófehérek, egyenesek, egyformák és ragyogók. Álla vonzó szabású, egy kissé négyszögű alakra hajló. Nyaka nem nagyon testes, nem is sovány, de szép ívelésű. Kezei fehérek, arányosak. Ujjai gömbölyűek, vékonyak, hosszúak, kecsesek. Lépése nyugodt, fegyelmezett. Járás közben magára tartóan szemérmes, s fejét kissé a földre hajtja, mint szemérmes és alázatos szűz. Hangja tiszta és csengő, édes és kellemes. Állandóan szerette a csendet, keveset beszélt…” Pelbárt legendájában az ájtatos szerzetesnek Mária ebben a csodálatos testi ragyogásban jelenik meg.

Pelbárt ragyogó színekkel festett soraiban éreznünk kell a nagy ragyogásnak, a reneszánsznak sugarait. Szinte reneszánsz-képet festett Máriáról a szentéletű szerzetes, ki Mátyás udvarának reneszánsztól áthatott világa ellen dörgött a szószékről, de íme eredendően magában hordozta az újat, mely ellen tudatosan még küzdött. Pelbártban a szociális érzés is megmozdult, ezt prédikálta a törvényről: „A törvény olyan, mint a pókháló, amely megfogja a kisebb állatokat, a nagyobbak azonban átjutnak rajta. A dongó beléje jutva széttépi s kirepül belőle, a kis légy azonban fennakad benne. Így hágják át a törvényt az előkelők és fejedelmek és nem fogják el őket, sem büntetésben nincs részük. A kis embereket azonban sújtja a törvény.” E kis szikra majd a protestáns irodalomban nő tűzzé.

Az idézetekre nézve l. Brisits Frigyes: Temesvári Pelbárt műveiből c. munkáját.

Forrás: Féja Géza a régi magyarság – a magyar irodalom története a legrégibb időktől 1772-ig. Tátra Könyv- és Lapkiadó r.t. Csehszlovákia 1900.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése