Mátyás király
Mit
teremtett a humanizmus és a reneszánsz Magyarországon? Elsősorban két
nagyszabású és korszakalkotó teremtményéről kell beszámolnunk: Mátyás királyról
és a humanista történetírásról. Mátyás király alakja eszménykép és iránytű volt
korszakok szellemi élete számára. A humanista történetírás pedig tovább
építette és kiszélesítette az udar történelmi és birodalmi hagyományát.
Mátyás
király igazi reneszánsz ember volt s elsősorban testi és lelki életének
páratlan összhangja tette azzá. Fölszabadult, izmaiban, erejében, rejtelmes
belső gazdagságában gyönyörködő, az életet finom örömökkel élvező test. Vidám,
egészséges, elpusztíthatatlan ösztönök táplálták óriási szellemi erőfeszítéseit
és hatalomvágyát. Történetírója, Bonfini azt írja róla, hogy testéből többször
különös illat párázott, mint Nagy Sándoréból. Nem csupán az udvaronc
hízelkedése ez. Bonfini azt akarta éreztetni, hogy Mátyásban milyen ragyogó
értelmet nyert a szép emberi test.
Pályája
tüneményes volt. Családja a mélyből, csaknem az ismeretlenségből sugárzott elő
néhány nemzedék előtt. Mögötte véres tragédiák árnya sötétlett. Friss, őserejű
vér lüktetett benne s a szerencse két kézzel segítette. Nagy szelleme
természetesen s bámulatos eréllyel helyezkedett bele a királyi méltóságba.
Friss vére pedig lehetővé tette, hogy emellett nagyon ember maradjon. Minden
ebédjét magasröptű viták fűszerezték, a pohár mámora közben szellemi mámorok
nyíltak ki, de ebéd előtt benézett a konyhába is. Keménykezű uralkodó,
méltóságteljes minden mozdulata, de a „cseh hadjáratban hiányzott neki a
szükséges pénz, ezért tehát szavakkal és holnapra vonatkozó ígéretekkel
tartotta fenn hadseregében a lelket. Amikor a zsold kifizetésének napja
elérkezett, amelyet már nem tudott ígéretekkel tovább halasztani, a gyalogos és
lovaskapitányok kockázásában vett részt: egész éjjel játszott és folyton nyert.
Tízezer aranyat nyert azon az éjszakán és még mielőtt tovább vonultak volna,
kifizette belőle katonái zsoldját.” (Bonfinius)
A
reneszánsz-ember legfőbb ereje az egyéniség varázsa. A középkor megkövesedett
életformái lassan repedezni és omlani kezdtek, szelleme félig-meddig már
kihűlőben volt. A merevedni készülő emberi életet Európa-szerte a reneszánsz
egyéniségek óriási forrósága mentette meg. Mátyás is éltető és melegítő nap
volt, pótolhatatlan egyéniség a magyar sors számára. „Midőn a magyarok az annyi
eredménnyel felruházott királyt elvesztették, hirtelen akkora félelem fogta el
őket, hogy úgy érezték, mintha a királyukkal együtt bátorságukat, erejüket,
merészségüket, a magyar nevet is elvesztették volna. Sőt ezzel kimutatták, hogy
inkább kaptak ők a királytól erőt, bátorságot és bölcsességet, mint az tőlük” –
írja egyik humanista történetírónk.
A
reneszánsz ember szélsőségeket bírt egyesíteni magában, ezért gyakorolt olyan
átfogó emberi hatást. „Attila óta először vette rá a nyakas magyart az
engedelmességre”. Mátyás király, de ugyanakkor demokrata is volt, széles
rétegekkel érintkezett, ajtaja nyitva állott, emberek egész tömegét emelte fel
a mélyből. Óriási pompát fejtett ki s egyszerűen öltözködött. Nagy műveltsége
mellett közvetlen emberi hangon beszélt és írt. A kemény hadvezér a táborban is
szívesen áldozott a szerelemnek, amiért Pannoniai János versben dicsérte őt.
Egyéni életét is korlátlan szabadsággal intézte, de mélyen vallásos volt, sőt
babonás: „semmibe sem fogott a horoszkóp tanácsa nélkül”.
Egyénisége
nyomában legendák és mondák szállottak. Alakja teremtésre ingerelte a
szellemet. Sikerült a magyar birodalmi gondolat értelmévé emelkednie. Szellemi
hatása századokat sugárzott be s elöntötte az irodalmat és a népköltészetet, az
egész magyar lelket.
Irodalom:
Kardos Tibor: Magyar reneszánsz írók
Forrás: Féja Géza a régi magyarság – a magyar irodalom
története a legrégibb időktől 1772-ig. Tátra Könyv- és Lapkiadó r.t.
Csehszlovákia 1900.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése