Vitéz János
A
királyi udvar Mátyás király korában nemcsak a magyarhoni műveltség központja,
hanem otthona az egész közép-európai kultúrának is. A középkor szellemi
határait és korlátait feszegető humanizmus szívesen húzódott meg a világi vagy
a véle rokonszenvező egyházi udvar védőszárnyai alatt, ahol a klasszikus ókor
élményétől megittasulva a teljesebb és korlátlanabb emberi életet élhetett,
műveket és életstílust alkothatott. A műveltség alulról induló szerves
felépítése még ismeretlen fogalom volt, de az udvarban a humanista szellem nap
és csillag lehetett. Pályát futhatott be és ragyoghatott. S a humanista és a
reneszánsztól ittasult szellemeket többnyire elsősorban a nagy pálya izgatta.
A
humanizmus egyelőre teljesen nemzetközi mozgalom volt, hiszen a nemzetközi
keresztény műveltség leváltását, vagy átszínezését akarta. Nyelve elsősorban a
latin nyelv, melynek itt Közép-Kelet-Európában megvolt a maga különös
jelentősége: az egymás mellé sodródott, sőt egymásba nyúló népek számára a
természetes életközösség és kultúrközösség nyelve lett.
Az
első magyar humanista udvart Vitéz János, a későbbi esztergomi érsek alapította
még nagyváradi püspök korában. Mátyásnak már csak ki kellett szélesítenie ezt a
hagyományt, ami annál könnyebben ment, mert Mátyásban forró latin vonzódások
éltek, s kortársaitól meg nem értve, eleitől fogva tudatosan közép-európai
politikát csinált. Cseh király és osztrák herceg is volt. Kancellárjai
magyarok, csehek, osztrákok s németek is voltak, udvarának közép-európai
levegője s közismert bőkezűsége idevonzotta a vándorló humanistákat.
A
humanista szellemek együttműködésének módja: a vitatkozás, a szónoklás és a
levél volt mindenek felett. az élőszó kultusza lobogott magasra, a túl bő
humanista egyéniségek mindenek felett a szónoklás zuhatagában törtek ki. A
humanista, mint korszakalkotó emberi nyugtalanság „kalandos életet” élt,
országok, udvarok, hatalmak között forgott. Egyéni életük is az új
emberi korszak egyelőre szinte kielégíthetetlen nyugtalanságát példázza.
Író, tudós, diplomata és szónok a legtöbb, mert országokon átnyúló pályát
csakis az egyéniség csillogásával, a lélek sokarcú kibontakozásával lehetett
befutni.
Később
felvetődött közöttük a szellemi társulás gondolata is. Celtes Konrád a dunai
tudós társasággal kísérletezett, mely szellemi igényt tartott egész
Kelet-Közép-Európára. De milyen szellemi területeken dolgoztak a humanisták elsősorban?
Egyetemes volt náluk a világegyetem iránti érdeklődés. Nagyon izgatta
valamennyit az állampolitikai gondolat. Az udvar légkörében természetesen az
uralkodónak szellemi tápláló forrásai és igazolásai akartak lenni. Megelőzve a
reformációt hittudományi munkáikban már vitatták és hirdették az emberi ész
fontosságát a középkor gyermeki, alázatos hitével szemben. Költőik többnyire a
klasszikus költészetet korszerűsítették. Érzéki verseikben a test lázad és
követel sok százados lefojtottság után. Írtak történelmi műveket díszes
ünnepélyes prózában; klasszikus hasonlatoktól és ragyogó szónoklatoktól
hemzsegő dicsőítő hősköltemények rendszerint ezek, de a mindennapok sziporkáit
és csillámlásait is szívesen megörökítették. Egyes képviselői már áttértek a latin
nyelvről a magyarra. Báthory László, pálos szerzetes lefordította a Szentírást,
de műve elveszett s fennmaradt Magyar Gábor neve, ki latinul és magyarul és
Gergely deáké, ki magyarul verselt. Műveikből azonban, sajnos semmi sem maradt.
A
magyar humanizmus irodalmi útja nem állt meg Mátyás udvarában. Hatása több
százados hatás lett s legelsősorban is az egész szellemi folyam beleömlött a
protestáns korba, tehát a legközvetlenebb jövőbe, s eleven vérkeringés volt
időkön keresztül minden magyar íróban. Mátyás alakja pedig egyre nőtt eközben,
az irodalomban éppen úgy, mint a néplélekben.
Irodalom:
Kardos Tibor: Magyar reneszánsz írók. Csánki Dezső: Mátyás udvara. Békési:
Magyar írók Hunyady Mátyás korábann s Ábel Jenő idevágó értekezései.
Forrás: Féja Géza a régi magyarság – a magyar irodalom
története a legrégibb időktől 1772-ig. Tátra Könyv- és Lapkiadó r.t.
Csehszlovákia 1900.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése