(Részlet a Bécsi Képes Krónikából)
„A
király a győzelem után átkelt a befagyott Tiszán Tokajnál és megszállott Péter
fiának kúriájában. Itt értesült, hogy Géza egyesült László és Ottó hercegekkel
és erős sereggel feléje közeledik. Az utálatos Vid pedig bujtogatta a királyt e
szavakkal: „Megint tönkretesszük seregét, az előkelőket megöljük, őt
megriasztjuk. Most cselédeket szedett össze, kaszásokat toborzott és ezeknek
seregébe veti erejét: semmi kétség, egy pillanat alatt elnyeljük őket; a csehek
seregét pedig, amíg a többi társaim nyugszanak, én magam a bácskaiakkal a korai
halál veszedelmébe döntöm.” De Erney, ki mindig békeszerető volt, mikor ezt
hallotta, sírt. Salamon, mikor látta, hogy sír, ezt mondta: Erney ispán! Úgy
látom, te a herceg embere vagy, csak színlelésből maradsz mellettem. Erney meg
válaszolt: „Nem úgy uram de nem tetszik nekem, hogy te testvéreiddel harcolsz
és a vitézek egymást gyilkolják, az apa a fiút, vagy a fiú az apát”. Azután Vid
ispánnak ezt mondta Erney: „Be bíztatod urunkat, hogy testvéreivel harcoljon,
mert amint mondod, csak kaszásokat és villásokat szedtek össze. Meglátod, hogy
amit ezer kaszás vág, tízezer villás nem tudja majd összeszedni és csak Isten
tudja számát adni. Nekünk illendő a királyért meghalni, de bár jobb tanácsot
követnénk”.
A
király hát bizakodva Vid beszédében, megindult seregével és szerdán megszállott
a Rákoson. De Géza, László és Ottó hercegek és az egész magyar hadsereg, amely
velük volt, megszállottak Vác táján. És ottan volt egy nagy erdő és senki sem
tanyázott benne, csak Vác nevű szentéletű remete, akinek nevéről nevezte el
később Géza herceg az ott alapított várost. Mikor így az említett sereg
Salamonra várakozott, egy reggelen a hercegek lovaikon tanácskozás céljából
azon a helyen állottak, ahol most Péter apostol kőkápolnája áll, és arról
beszélgettek, hogy miképpen kellene harcolni. És amint ott állottak, szent
László fényes nappal égi látomást látott és így szólt testvéréhez Gézához:
„Láttál valamit?” Felel az: „Semmit”. Erre folytatta szent László: „Amíg itten
tanácskozunk, íme az Úr angyala leszállt az égből, arany koronát hozva kezében
és azt fejedre tette: amiből biztosan tudom, hogy győzelem adatik nekünk és Salamon
leverve, száműzötten fut ki az országból, a királyságot és koronát pedig az Úr
neked adja”. Mire Géza így szólt: „Ha az Uristen velünk lészen és megoltalmaz
bennünket ellenségeinktől és ez a látomány beteljesül, itt ezen a helyen a szűz
szent istenanyának, Máriának templomot építek.”
Erre
tábort bontottak és megszállottak a Cinkota nevű tanyán. Egy Mogyoród nevű hegy
feküdt a seregek között és csütörtök pittymallatkor meg akarták ütközni, de a
keletkező sűrű sötét köd megakadályozta őket ebben. A következő éjjel azután
paripáikat kantárszáron tartva, lesték a napfelkeltét. Pénteken szürkületkor a
király fellovagolt a Mogyoród hegy nyergére és megparancsolta a
poggyászhordozóknak, hogy maradjanak a hegy oldalán, hogy az ellenség
csapataikat őrségnek gondolja, ne teherhordozóknak. Vid pedig így szólt: „Mihelyt
seregünket megpillantják, tüstént meg fognak futni”. De a hercegek is, reggelre
kelvén, elrendezték csapataikat és László, midőn felfegyverkezett, a földre
borult, a mindenható jó Isten kegyelméhez fohászkodott és fogadalmat tett szent
Mártonnak, hogyha az Isten győzelmet ad nekik, ott azon a helyen szent Márton
tiszteletére templomot fog építeni, ami meg is történt. Középre helyezkedett a
bihariak serege, László bal felől, Ottó meg jobbról állott, Gézát pedig a
nyitrai sereggel középre állították; ezenkívül mindkét oldalon háromszor három
csapatot állítottak fel négyes sorjában. és mikor a király leszállott a
hegyről, Géza serege, mely alacsonyabb helyen állott, Salamon egész seregénél
magasabbnak látszott. Aminek láttára Erney így szólt Vid ispánhoz: „Csodálnám,
ha ezek a csapatok megfutnának előlünk, mert hiszen a Duna van a hátuk mögött;
inkább azt hiszem, azt tették fel, hogy győznek vagy meghalnak”. László herceg
pedig nagy lován körben lovagolt serege előtt, hogy buzdítsa és lelkesítse
övéit és amint lándzsájával megérintett egy bokrot, csodálatos módon egy kis
fehér menyét ült a lándzsájára és végig futva azon, ölébe szaladt.”
Géza
és László megnyerték a csatát. „Mikor pedig László sóhajtozva lovagolt a
holttestek között, megpillantotta Erney ispán holttestét és tüstént leugrott
lováról, átölelte őt és sírva szólott: „Erney ispán, békeszerető ember!
Siratlak téged, mintha testvérem volnál, mert szíved és eszed békességes vala.”
És fölemelte saját kezével, megcsókolta és meghagyta katonáinak, hogy Bácson
tisztességesen temessék el. És mikor tovább ment, megpillantotta Vid holttestét
és így szólt: „Fájlalom halálodat, bár mindig ellenségünk voltál. Bárcsak
győztél, megtértél volna és békességet szereztél volna közöttünk. De
csodálkozom azon, hogy noha nem származtál hercegek nemzetségéből, miért
óhajtottad mégis a hercegséget, sem királyok véréből, miért vágytál mégis a
koronára? Íme, szívedet, mely a hercegségre sóvárgott, lándzsa járta át, és
fejedet, mely koronát kívánt, kard hasította szét.” De azért őt is
eltemettette. Hanem Géza és László katonái, kik a Vid keltette harcban
testvéreik, vagy fiaik halálán keseregtek, tüstént leugrottak lovaikról, keblét
késsel felhasították, azután szemeinek estek és azokra földet dobtak, mondván:
„A te szemeid sohasem laktak jól kinccsel és méltósággal, most hát lakják jól
kebeled és szemed földdel.” A csehek hercege, Ottó pedig, ki életét tette
érettük kockára, gazdagon megjutalmazva hazatért.”
Salamon
pedig futott. Pozsony és Mosony várába vette be magát.
Arany
János azt vallotta középkori mondakincsünkről „Naiv époszunk” c. tanulmányában,
hogy meg volt bennük a lehetőség egy naiv éposz kialakulásához. Gondolatát a
bécsi krónika irodalmi levegője megerősíti.
Irodalom:
Hóman Bálint: A Szent László-kori Gesta Ungagorum. A magyar történetírás első
korszaka. Horváth Cyrill irodalomtörténete.
Forrás: Féja Géza a régi magyarság – a magyar irodalom
története a legrégibb időktől 1772-ig. Tátra Könyv- és Lapkiadó r.t.
Csehszlovákia 1900.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése