A
vallásos irodalommal szemben a latin nyelvű Gestákat udvari irodalomnak
tekinthetjük. A királyi udvar légkörében keletkeztek, a királyi udvar szellemét
fejezték ki. A középkori magyar irodalomnak a Gesták a csúcspontjai. A magyar régiség képe elsősorban bennük
tükröződik, a Gesták szívták magukba az élet szélesebb területeinek a nedveit,
s a szűk vallásos nézőpont fölé emelkedtek. Íróit az egész magyarság élete,
érzülete és gondolkodása irányította, akár egyetértettek vele, mint a hivatalos
udvari felfogással, akár kárhoztatták, mint a hegedősöknek, a népi
énekmondóknak „csacska énekeit, de tekintetbe vették mindenképpen s számoltak
vele. Hol a magyarok teljes „történetét” írták csupán egy korszakét. Belső
mélységben az akkori magyar élet egészét bejárták.
A
Gesták anyaga igen változatos. Külföldi és hazai kútfők és hagyományok voltak a
forrásaik. Íróik a külföldi krónikákat éppen úgy felhasználtál, mint a felsőbb
társadalmi rétegek hagyományait s a törzsek ősi mondáit, de természetesen egész
anyagukat a királyi udvar levegőjén és felfogásán szűrték át. E gazdag
szőttesbe azután saját korunknak a színeit is beszőtték. Íróikat választékos
írói magatartásra való törekvés jellemzi, ami az udvari ember sajátossága.
Közös forrásuk, a Szent László korabeli ős-Gesta, elveszett.
Az
első Gestát III. Béla király névtelen jegyzője írta a magyarok bejöveteléről, a
honfoglalásról. Az eseményt kiszélesítette és megszépítette. Nemcsak históriát
írt, hanem ódát is a hódító magyarokról, a katonáról.
A
második Gesta körülbelül egy évszázad múlva keletkezett, szerzője Kézai Simon,
Kún László király udvari papja. Kézai műve élénken tükrözi a Gesták szellemének
fejlődését. Műve már nem olyan egyhangú „hősköltemény”, mint a névtelen
jegyzőé, hanem mélyen belenyúl a magyar életbe, korának társadalmi viszonyaiba.
Nemcsak színeket és felfogásmódot merít korából, hanem társadalmi alkatát is
jellemzi. Műve a magyar társadalmi és politikai gondolatnak első komoly
megnyilatkozása.
Másik
jellemző vonása Kézai krónikájának a nagy idegengyűlölet, elsősorban a
németgyűlölet. Szár László fiainak (Endre, Béla, Levente) nemzeti ellenhatása
diadalmaskodott s Kézai e diadal szemüvegén keresztül nézi Szent István korát
is. Menti István minden cselekedetét, melyek a nemzeti szellem mérlegén kárára
billentenék az egyensúlyt. A bűnök Gizellát és környezetét terhelik, mely
Péterrel együtt „német vadsággal dühöngve megvetette az ország nemeseit, a föld
javait pedig a svábokkal és olaszokkal együtt felfuvalkodottan és telhetetlen
szívvel falta. Az erődöket és várakat és az ország minden méltóságát pedig a
magyaroktól elvette és a németek és olaszok kezébe adta.” A Szent István után
felszabaduló nemzeti szellem hangja ez, mely Endrétől kezdve uralomra jutott és
megcsinálta a középutat Szent István idegen hadai és a pogánysághoz visszaszító
Jánusok és Vathák között.
A
magyar Gesták harmadik komoly állomása a Bécsi Képes Krónika, mely Márk barát
műve. A díszes kézirat Nagy Lajos király számára készült. Már határozottan az
író szólal meg benne, az elbeszélő, kit a történések izgalmának a sodra
vezérel. A névtelen jegyző lenézi a parasztok „csácsogásait”, Kézai fölényes
bírálattal intézi el a mondákat, a Bécsi Képes Krónika azonban valósággal
felszívja őket. Mint komoly írói tehetség: ő merített legtöbbet a
mondakincsből, de ugyanezért: ő alakíthatott rajtuk legtöbbet. Legenda, monda s
valóság az elbeszélő kedv szerves, természetes hullámaivá válnak nála, igazi
epikus művész. Az árpád-házi királyokról Kézai többnyire szűkszavúan beszél,
Márk barát krónikájában viszont már az Árpád-ház fejlett, gazdag mondakincsét
kapjuk. Elődjeink szokott egyszínűségével szemben a jellemek, az egyéniségek
egész sokasága bontakozik ki művében: a józan, fontolgató Géza, az erős,
mindenki fölé növekedő László, a fontorkodó Vid ispán, a hűség hőse: Erney,
Toldi Miklós őse: Bátor Opus, a férfierő nyughatatlan lávája.
Forrás: Féja Géza a régi magyarság – a magyar irodalom
története a legrégibb időktől 1772-ig. Tátra Könyv- és Lapkiadó r.t.
Csehszlovákia 1900.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése