Ha
jó meggondoljuk, mégiscsak boldog egy ország ez a miénk! Itt könnyen és
egyszerűen oldódnak meg a legbonyolultabb problémák is, mindenkinek van a
zsebében egy kis penicilus-darab az Alexander Magnus kardjából, amelyikkel ama
híres-neves gordiusi csomó egyszeriben kettévágódott s itt mindenki jónak is
látja, ha a maga kiskésével bele-belemetél a problémák kuszaságaiba.
Kávéházi
feketekávé-szeánszokon, meg dlutáni emésztgetések borozgató csevegései közben
kinek-kinek kinyílik a zsebében ez az ősi bicska, ez a mi magyar mindenhez
hozzászólni kívánó hozzáértésünk s kedélyesen boncolunk, hadakozunk s bizony
akárhányszor gyilkolunk is vele. És azt hisszük, hogy nagyszerű dolgot
míveltünk, egyetemi tanáraink könyveket írnak erről, mondván, hogy a magyar faj
rettenetesen fene nagy intelligenciáját mi sem bizonyítja jobban, mint ez a
jellegzetes jelenség, hogy itt alulró fölfelé és felülről lefelé mindenki
politizál, mindenkinek minden főbenjáró közdologról megvan a maga véleménye, az
irodalomhoz és művészethez való konyítást kinek-kinek még pólyásbaba korában a
kisujjába préselte a bölcsőnk körül bábáskodó saját külön nemzeti őrangyal.
Nos, talán nem egészen így van a dolog s talán inkább azoknak van igazuk, akik
úgy vélik, hogy az a legtöbb magyar intelligensnél konstatálható fent említett
penicilus, ez a híres mindenhez való hozzáértésünk voltaképpen csak gyenge és
dilettáns pengécske, amivel bármilyen jellegzetes módon hegyezgetjük is a
magunk probléma-zabszemecskéit, ettől ugyan nem hízik gömbölyűre haladásunk és
fejlődésünk előrevágtató paripája s nem lesz belőle hétvilágra csattogó patkójú
dicsőség-táltos.
Ezúttal
csak arról essék itt nehány szerény és vázlatos szó, hogy mily dilettáns és
káros dolog a mi úgynevezett társadalmi kultúréletünkben az, hogy nálunk
például az irodalomhoz is mindenki „ért”. A gimnáziumi évekről megmaradt
értesítők, melyek tanúbizonyságul szolgálnak arra nézve, hogy egy-egy úriember
annakidején jelesül vagy jól sajátította el a
retorika és poétika nemes tételeit, megannyi útlevélül szolgálnak a
szabad hozzászólás kényelmes és fantasztikus berkeibe. Nagyközönségünk
„irodalompártolás”-a abban merül ki, hogy irodalmi témákat rángatnak elő s
végiggázolva rajtuk, mint megannyi szegény, mezítelenre vetkőztetett
Patroklos-tetem körül, vívják az achillesi hevű és sarkú frázisok zajos, de
dicstelen csatáját. A baj pedig ott van, hogy ezeket az irodalmi témákat a mi
műveltnek tartott nagyközönségünk valójában nem is ismeri, az írókról, a
művekről csak hallomás vagy hírlapi cikkek alapján mondogat nagyképű egyéni
véleményeket s minduntalan átugrálja azt a Rubikont, amely a közönség érzés és
tetszés után induló ítélkezési jogát a gondos és hozzáértő analízissel
objektíve dolgozó, képzett szakember, a kritikus területétől elválasztja.
Pedig
nagyon-nagyon meg kellene fontolnunk, hogy egy-egy szalonbeli vagy feketekávé
melletti szócsatán már a dolog természeténél fogva sem lehet fontos és komoly
irodalmi dolgok felől csak úgy könnyedén rendelkezni. És az sem elég, ha az
ember végigböngészgeti a napilapok tárcarovatának legtöbbször könnyű pénzért
íródott versikéit és novelláit. És egypár divatos színdarab végig-gukkerezése
se minden. Valamint hogy egy-egy irodalmi társaság felolvasó-estéinek szükség
kényszerítette, szűkös műsora sem az úgynevezett irodalom. Irodalmat igazándi
módon pártolni, irodalmi dolgokban alapos előtanulmányok nélkül is helyes,
ösztönszerű ítéletet mondani csak tömérdek olvasás után, a megjelenő fontosabb
irodalmi művek tényleges és lelkiismeretes figyelemmel kísérésével lehet. Ez a
recept a világon a legegyszerűbb és legtermészetesebb: meg kell venni és el
kell olvasni a könyveket és csak azután beszélgeti róluk, ha tetszik. Többet ér
ez minden ábrándos filozófiával ránk sütögetett nemzeti hozzáértésnél, ősmagyar
józanésznél, jóízlésnél és a többinél. Ám tessék kisütni az Ady Endre
kiskaliberűségét, de okosan és nem fölületes világba beszéléssel, ahogy,
sajnos, még úgynevezett „nagy íróink” is teszik, akik az új irodalom tényleges
ismerete nélkül hadarnak össze hetet-havat hazafiatlanságról, dekadenciáról,
holnaposokról, tücsökről, bogárról. A magyar irodalompártolás akkor volt igazán
büszkeségre indító nemzeti jelességünk, mikor az írók műveit el is olvasta a
közönség, de amíg megelégszünk egy bármilyen tiszteletre méltó „Budapesti
Hírlap” recenzióin keresztül közönségünkbe szivárgó felfogási módjával az
irodalomnak, nem lehet jogunk „irodalomszeretet” fitogtatásával csacsiságokat
fecsegnünk egymásnak nagy kényelmesen és nagy felületesen az irodalom szent és
nagy problémáiról.
(Forrás: Debreceni Szemle 1912. 3. szám)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése