Az
irodalmi társaságok dolgát aktuálissá ezúttal a Kisfaludy-társaság tagválasztó
ülése teszi, mely a napokban folyt le. Mint a napilapok hírül adták, a társaság
költői helyét ebben az évben nem lehetett betölteni, mert a két tagjelölt: Pap
Zoltán és – nos, és Molnár Ferenc egyenlőképpen 16-16 voksot kaptak. Nemde
furcsa az eset? Még itt, vidéken is, ahol nemigen köti be a közvélemény a
szemét a fővárosi irodalmi pártoskodások elfogultság-keszkenője, méltán
feltűnést kelt, hogy egy irodalmi ítélkezésekre hivatott, tekintélyes testület
csak egy percig is habozhatott a mostani tagválasztó szavazáson.
Pap
Zoltán, szó sincs róla, ügyes dalszerző, de ugye, legsikerültebb produktumai
sem emelkednek túl azon a színvonalon, amit egy-egy névtelen népember is
gyakran elér, mikor nótát sikerít? Sőt a legnagyobb dicséret, amit Pap Zoltán
méltatására elmondtak – Herczeg Ferenc mondta itt Debrecenben – éppen az, hogy
Pap Zoltán egyik-másik szerzeményét a nép is ajkára vette. Nos, ajakra vétel
ide és nótafa-kultusz oda, ma már, úgy hisszük, mindenki tisztában van azzal,
hogy a népdal irodalmi értékének túlbecsülésén túl vagyunk s annyival is inkább
meggondolandó, hogy mesterségesen kiteremtettézett mű-népdalokat oly előkelő
kitüntetéssel honoráljunk, mint aminőnek a Kisfaludy-tagságot tartani
szeretjük. A népdal nagy szerepét a magyar irodalom legutóbbi aranykorában nem
a népdal valóságos esztétikai értékéből kell magyaráznunk, hanem egyszerűen
abból, hogy abban a túlontúl ellangyosodott, elfakult almanach-költészetben, mely
a Bajzáék idején irodalmunkat eljelentéktelenítette, a legalkalmasabb
felfrissítő irodalmi mozgalom a naiv, konkrétumokban gazdag népi költészet
alapul-vevésével indulhatott meg legsikeresebben. A magyar népdal ezt az
erjesztő, kovász-szerepét betöltötte, ma már, mikor az úgynevezett
esztéta-irodalom fogja meg legigazábban a közönség szívét, a népdal elvesztette
jelentőségét, „helyzeti energiáját”, melyet a közel múlt idők biztosítottak
számára. Ma már igen kevéssé gyönyörködünk oly szépségekben, melyek a
Göncöl-szekér hét csillagát az én hét szeretőmmel, vagy a madárka helyfoglalása
által reszketeggé tett bokrot az egyébként kétség kívül világzseni Petőfi szíve
reszketésével fűzik naiv és megható kapcsolata. A népdal kissé elzüllött, maga
Herczeg Ferenc úr konstatálta ezt ugyancsak Debrecenben s íme – a
Kisfaludy-társaság nem tud dönteni Pap Zoltán nótafa-specialitása és Molnár
Ferenc európai hírű és egyébként is csakugyan a legnagyobb elismerésre méltó
írói kiválósága között,mely utóbbit részletesen szájába rágni a tisztelt
publikumnak valóban humorosan felesleges szószaporítás volna.
Nos,
a Kisfaludy-társaság legújabb ténye is igen furcsa fényt vet arra, hogy ez az előkelő
társaság mily viszonyban van az igazi, eleven irodalommal. De, mint bizonyára
tudni méltóztatnak, az Akadémia irodalmi szakosztályával, azután meg a
Petőfi-társaság irodalmi működésével is így állnak a dolgok. Igen sok év óta
alig került ki ezeknek a fő-fő irodalmi testületeknek a pályázataiból és
tagválasztásaiból valami olyan eredmény,mely a Ma élő és érdeklő irodalmával
nexusban volna.(Talán csak Oláh Gábor Petőfi tagsága, meg a Juhász Gyula
legutóbbi díjnyerése könyvelhető el igazi eredményül.)
S
érdekes itt leszögezni egy másik igazságot. A vidék irodalmi társságai viszont
konstatálhatóan virágzanak, céljaik,eredményeik vannak. Csak a debreceni
Csokonai-kört említem itt, melynek utóbbi években határozott emelkedő vonalat
mutat a működése.
Ezekből
a tényekből régi, de eléggé nem ismételhető megállapítások következnek. A
főváros irodalmi társaságai immár feleslegesekké váltak, a vidék irodalmi
társaságai meg ellenkezőleg, most érkeztek el hivatásuk legeredményesebb
teljesítéséhez. Miért? A dolog igen egyszerű. A főváros irodalmi élete immár
oly elevenné vált, a nagyközönség igazi, nem kiagitált, nem előmesterkedett
érdeklődését annyira megnyerte, hogy olyan, hivatalos tekintéllyel támogató,
közönség-fogdosó, mindenféle nemzeti és élvi jelszavakkal közérdeklődést
ébreszthető társaságokra, aminők eredetileg a főváros irodalmi társaságai,
immár nincs szüksége az irodalomnak. Egy irodalmi aktualitásokkal megtűzdelt
Nagy Endre-féle kabaré-műsor inkább tükre már a főváros irodalmi életének, mint
a zárkózott és fontolva maradó irodalmi társaságok. A fővárosban minden igazi
írói tehetség aránylag könnyen érvényesül, nincs szüksége a társasági tagságok
és díjak tekintély-mankóira.
A
vidéken viszont most következett el az irodalmi társaságok fénykora. Az országszerte
megelevenült irodalmi termeléstermészetes központjaivá lettek ezek az irodalmi
egyesületek. A vidéken való közönségszerzésnél még igenis nagy szükség van
egy-egy ilyen helyi érdekű irodalmi-kör beajánló tekintélyére, mert nehezen
mozduló vidéki közönségünknek nincs meg az az önállósága, hogy a maga esze és
szíve szerint válogassa meg az íróit. Valóban gyönyörű és érdekes jelenség,
hogy egy-egy vidéki irodalmi társaság mily békés együttesben tudja közösségébe
ölelni és érvényesüléshez segíteni a legkülönbözőbb irodalmi „irányok” vidéki
reprezentálásait. Ezek a sokszor, méltatlanul kigúnyolt vicinálisok biztos
döcögéssel viszik a hír, az elismertetés fővonalai felé legkülönbözőbb irodalmi
poggyászú utasaikat. S befejező mondatul hadd iktassuk ide ezt a „hazabeszélést”,
hogy éppen a debreceni Csokonai-kör kupéiból nem egy ünnepi fogadtatással várt
író szállt ki az országos hírnév ragyogó, felkoszorúzott, lobogódíszes
peronján.
(Forrás: Debreczeni Szemle I. évf. 7. sz. 1912. febr. 11.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése