Előszó
Oly
jó, oly jó ez, az év végéről visszatekinteni az esztendőre. Az ember örül, hogy
jóváteheti bűneit. A kritikaírás üzemében lehetetlen el nem követni néhányat.
Egy színházi kritikust megkérdeztek egy bemutatón, tetszik-e neki a darab. „Nem
tudom”, felelte, „még nem olvastam a holnap reggeli bírálatomat”. Még több
joggal mondhatná az ember, akitől véleményt kérnek egy könyv felől, hogy: nem
tudom, még nem olvastam az év-végi beszámolómat. Mert úgy van a műalkotásokkal
is, mint az élet egyéb dolgaival: csak ha kellő distáncra távolodtunk tőlük,
tudjuk igazában megmondani, hogyan is hatottak reánk. Mint ahogy a művész szeme
előtt néha csak esztendők messzeségéből emelkedik ki kereken és értelmesen
valamely régi élménye, amelynek káoszában vakon és bukdácsolva topogott egykor,
akár egy sötét alagútban, úgy a kritikus is olykor csak jóval a mű elolvasása
után jön rá, egy váratlan villanásban, hogy hányadán is állt azzal a könyvvel.
De ő emlékszik, hogy délután négy órakor fejezte be a regény olvasását, akkor
még átfutotta kicsit a délutáni lapokat s negyedhatkor, mindjárt ott a
kávéházban, már belekezdett a kritika megírásába...
Oly
jó így most jóvátenni az év folyamán akaratlanul esetleg elkövetett vétkeinket.
Nincs az az ember, aki könyvről-könyvre menve cl tudná kerülni a perspektivikus
hibákat. Mindig más-más hangulatból, az íráshoz való más-más emberi
viszonylatból, változó élmények közül nézve a dolgokat, lehetetlen, hogy ne
alkalmazzon különböző mértékeket, hangjának fanyarságát vagy melegséget ne
befolyásolják szubjektív körülmények néha. Az év végén egyetlen közös pontról
tekintve azonban át az esztendő termését, ezek az igaztalanságok könnyebben
megszüntethetők...
Azért
csak vérmes reményeket ne! Ez az írás sem lesz igazán igazságos, mert nem lesz
teljes. Valljuk be: a mai magyar irodalmat két egymástól elég élesen
elválasztott réteg termeli, s ez a két réteg még csak nem is ismeri egymást.
Megvallom például, hogy Tormay Cecil
egyetlen könyvét sem olvastam, nem ismerem Szabó
Dezső „Segítség”-ét sem, Zilahy
Lajos „Két fogoly” című regényéről pedig jó véleményeket hallottam, mégsem
hiszem, hogy hozzá fogok jutni az elolvasásához. Két tábor él itt egymás
mellett a magyar művelődés világában, de híreket is csak hébe-hóba kapnak
egymásról. Igaz, terméketlen az az érdeklődés, amely gépiesen mindenhez
odafordul. De bizonyos: anyagi okai is vannak, hogy ma kritikusaink sem ismerik
a magyar irodalmi termést eléggé (egy kis körkérdés igen meglepő adatokat
deríthetne ki erről. Egy négy-ötszáz oldalas, tehát nem is nagy terjedelmű
regény elolvasása, a bírálat megírásával együtt négy-öt munkanapot kíván, a
cikkért nyerhető honorárium pedig ritkán haladja ma meg a kétszázezer magyar
koronát. A kritikus ilyenformán három-négy munkanapját valósággal
odaajándékozza a regényírónak, — oly állapot ez, amelynek tarthatatlan és segítségért
kiáltó volta még szembeszökőbbé válik, ha meggondoljuk, hogy egyedül az
irodalmi kritikánál van meg, hiszen egy színházi előadás vagy egy zenemű
meghallgatása nem tart tovább három-négy óránál. Az eredmény persze mi lehetne
más, mint amit ma Budapesten látunk: a magyar irodalmi kritika majdnem teljes
megszűnése. Egy tehetséges amerikai magyar írónak, Reményi Józsefnek négykötetes regénye jelent meg a minap: cseppet
sem lenne csodálatos, ha erről a pedig bizonyára értékes műről egyetlen
recenziót sem lehetne olvasnunk. Azok a becstelen és nagyképű zagyvaságok
pedig, amelyekkel a budapesti napilapok könyvismertetés címén bolondítják jó
olvasóikat s amelyekben a jóhiszemű igazságkeresésnek még a szikrája sem
található meg: minden, csak nem kritika. S fájdalmasan kell hozzátennünk: ebben
a minden tisztességgel szakított népbolondításban főleg a liberális újságok tűnnek
ki; az úgynevezett keresztény lapokban még inkább találni meggyőződéses
cikkeket... De mit panaszkodni Nem olyan
fontos ügy az egész.
Eszmék és mozgalmak
Ami
a magyar irodalmi életet 1926-ban legjobban jellemzi, az a megjelenés nehézsége
és a fiatalok fájó és nyugtalan mozgolódása. Teljesen beérkezett írókat tudnék
megnevezni, akiknek polcain kész regények porozódnak s akik munkájukra nem
találnak kiadót. Különös dolog: irodalmi lexikon kettő is napvilágot lát ebben
az esztendőben, az olvasót, úgy látszik, érdeklik az író életrajzi adatai, csak
a művei nem.
Budapesten
nem akad kiadó modern magyar lírai antológiára, Párisban igen. De az egyik
legelőkelőbb budapesti könyvkiadó megvásárolja Maurice Dekobra összes műveinek
kiadási jogát, — egyedül a magyar író üzleti sikere iránt rendült meg a
bizalom. Divatba jön, hogy az írók saját kiadásukban, előfizetők segítségével
jelentetik meg könyveiket; sőt olykor ismert és jó írók alkotásai is, mint a
középkorban, csak kéziratban vándorolnak kézről kézre.
Természetes,
hogy ezeket a nehézségeket fokozottan érzik a fiatalok. Előlük nemcsak a könyv alakban,
hanem a folyóirat-hasábokon való megjelenés is csaknem el van zárva. A „Nyugat” még mindig az egyetlen komoly
irodalmi orgánum Magyarországon s ide a fiatalok, már helyszűke miatt is, csak
korlátolt mértékben kerülhetnek be. Persze felhangzott a csatakiáltás: a
„Nyugat” színvonala lesüllyedt, iránya pedig konzervatívvá vált. Az első váddal
könnyű végezni: egyik folyóiratunk színvonala sem lehet magasabb, mint az egykorú
magyar irodalomé. De vajon csakugyan alacsonyabb-e ma Osvát lapjának a nívója, mint tizenöt-húsz évvel ezelőtt? Ady mindenesetre hiányzik belőle, — de
viszont mennyivel érettebb a mai Móricz
Zsigmond, Babits Mihály, Gellért Oszkár, Kosztolányi Dezső, mint a régi!
Tagadhatatlan — ezt a sznobok jól érezték meg — a „Nyugat” jelentősége ma
sokkalta kisebb, mint megindulása első éveiben. Ezen azonban nem lehet
segíteni. Hiába: törvény, hogy a művészeti korszakoknak csak a kezdetei tudnak
lelkendező érdeklődést támasztani. Mély oka van ennek: a művészetnek csak
olyankor nagy a becsülete, ha nem puszta élvezetet, hanem egy új magasabb rendű
élet sugalmát is várhatjuk tőle. Ez a várakozás azonban oly korszakokkal
szemben lehetséges csupán, amelyek még inkább az ígéret, mint a megvalósulás
állapotában vannak (s ez, azt hiszem, arra vall, hogy a művészet mégis csak
hamis Messiás). A „Nyugat” nemzedéke pedig már megmutatta, hogyan látja és éli
az életet s kifejtette a szuggesztív erőt is, amely benne rejlett, — nem
csillapíthatja tehát az ember örök sóvárgását megváltás, új, jobb élet után. Ha
még érettebb műveket teremne is, mint aminőket terem. Törzsökös nagy írói
azonban mégsem üríthetik ki hadállásaikat a fiatalok kedvéért. Mint Osvát Ernő mondja: „A „Nyugat”-nak
nemcsak a jövővel szemben vannak kötelességei, hanem a múlttal szemben is.”
A
fiataloknak maguknak kell megteremteniük a maguk orgánumait. Ha még oly nehéz
is ez egy oly rendkívüli tehetséges nemzedék után, mint amilyen előttünk járt,
(ebből a szempontból a múlt század ötvenes évei óta nem volt nehezebb sora íróinknak,
mint ma az Ady—Babits után járóknak). S ha a mai Magyarország még oly rossz
szemmel nézi is a fiatalokat: gonosz felbujtót sejtve mindenkiben. A
hétesztendős bécsi emigrációjából minap hazatért Kassák Lajos „Dokumentum” címen karácsonykor már meg is indított
egy új folyóiratot (Kassák és több társa hazatértével a magyar emigráció
irodalmi élete teljesen megszűntnek tekinthető, ha néhány kitűnő író még
odakünn él és működik is). Február havában napvilágot lát Szabó Lőrinc „Pandorá”-ja is. Higgyük, hogy a revü fiataljai új
eszméket és harcokat, pezsgőbb életet fognak hozni a mai Magyarország tunya és
üres szellemi életébe. Magyarországon 1919 óta máig szünetelt az apák és fiúk
csatája. De ez a szünet: hiány volt. Reméljük, hogy a csata, a nemzedékek
termékeny birkózása rövidesen újból megindul. Nem véletlen, hogy a fiatalok ma
nem érik be egy folyóirattal. Onnan van ez, hogy ma nem egy feltörekvő
fiatalság van, hanem több. A háború és a forradalmat követő évek alatt egész
nemzedékek nőttek fel, amelyeket a lövészárok és a nyomorúság megakadályozott a
kibontakozásban. A két folyóirat körül torlódnak a nemzedékek.
Könyvek és emberek
Ha
pár évvel ezelőtt rovom ezt a cikket, valamely szakasz fölé bizonyára ezt a
címet kell írnom: „Izmusok”. Ma már fölösleges ez a cím. A nagy izmuslaboratórium,
amelyben a háború-utáni évek alatt az új és végérvényes tökéletességű művészet
patentjein, a művészeti bölcsek-kövén dolgoztak, nagyjából felhagyott az
üzemével. Van ugyan most is egy kisszámú költő-csoport, amely szürrealizmust
akar importálni Magyarországra (a csoport neve: „Új Föld”.) De úgy érzem, mintha az írók ma már letettek volna arról
a reménységről, amely pár éve még némileg élt bennök: hogy a művészetet, akár a
technika vívmányait vagy a tökéletesebb szervezettségű társadalmat, fel lehet
találni. Vannak emberi dolgok, amelyek lényegükben mindig egyformák maradnak.
Az álom vagy a szerelem helyett például ma sem tudunk jobbat, mint cölöplakó
ősapáink.
1926-ban
már nem születtek izmusok, csak könyvek.
De
köztük egy remekmű: Móricz Zsigmond:
„Kivilágos kivirradtig”-ja. Talán legszebb könyve az írónak.
Evésről-ivásról, anekdotázásról van csak szó benne, karácsony-éjjeli
mulatozásról a régi Magyarországon, s mégis: az egymás mellé rakódó gondtalan
anekdoták között ott-érezni állandóan a költő némán remegő, meleg szívét.
(Melegség dolgában egyedül a „Légy jó mindhalálig” vetekszik ezzel a könyvvel
Móricz művei közt.) Mert a víg kompánia mulatozásának látszólag igénytelen
keretében, Móricz a magyar sors ezer szorongató kérdését tudja felidézni —s a
falusi idillként induló elbeszélésre egy közelgő monumentális katasztrófa veti
rá fekete árnyékát, egy ország katasztrófája. Főleg két probléma
megrajzolásában mutatkozik emberi és művészi szempontból egyaránt érettnek:
amit a zsidó és a magyar fajta idegenségének áthidalhatatlanságáról, általában
a két fajta egymáshoz való viszonyáról s amit a magyar nép — az öreg Szücs
bácsiban képviselt — géniuszáról mond, az amott oly elfogulatlanul őszinte,
emitt oly mély és meghatóan szép, hogy alig van párja az egész magyar
irodalomban. A regénynek Magyarországon jóformán semmi visszhangja nem volt.
Nagyon
finom munka Kosztolányi Dezső „Édes Anná”-ja
is: egy buta, szinte öntudatlan kis cseléd története, aki gazdái
szeretetlensége miatt úgyszólván beletéved a gyilkosságba. Ez a regény az
impasszibilitás netovábbja: Kosztolányi nem könnyíti meg a feladatát, rossz
írók módján, azzal, hogy megvastagítaná az urak bűneit és Anna mártíriumát.
Végtelenül diszkrét jellemzési mód az övé, alig észrevehető súlyokkal dolgozik.
Jellemző erre, hogy egy úrinő, kivel elolvastattam a könyvet, észre sem vette
Édes Anna gazdáinak bűnösségét és a cselédet rosszaságán kezdett sopánkodni.
Diszkrét jellemzési mód ez, de korántsem vague: ellenkezőleg a lehető legélesebb
rajzú. Sohsem éri be holmi lírai általánosságokkal. Édes Anna köré nem sző
hamis glóriát. Mily szép például, hogy a kis cseléd otromba paraszt-humorral
évődik, mikor az úrfi elveszi a szüzességét. „Esküszöm”, — mondja az úrfi. —
„Ez bűn, úrfi”, — leckézteti a leány. — „Miért volna bűn?” „Megesküdni minden
vöröshagymáért.” S a csodálatos tárgyilagosság mögött mégis diszkrét meleg
érzik néhol: a különös és meghitt tárgyaké, amelyek úgy élnek itt, mint
Kosztolányi régi verseiben és a költő keresztény állásfoglalásáé, hogy a
társadalmi ellentétek nem oldhatók meg intézmények útján, hanem csak úgy, hogy
lélekben asztalunk mellé ültetjük a cselédeket.
Kassák Lajos önéletrajza, az „Egy ember élete” nem jelent meg ugyan
még könyv alakban, csak a „Nyugat” oldalain, mégis meg kell itt emlékezni róla,
mert az 1926. év ajándéka és eseménye volt. Maga Kassák ugyan nem tartja igazi
művészi alkotásnak, mert ez a műve készen-kapott tényeket másol. De Kassáknak
nincs igaza. Ilyen áradó gazdagsággal visszaidézni a múltat, annak minden
színét, szagát, szavát s abban ilyen ösztönös biztossággal rátapintani a
jellemzőre, a lényegesre: az bizony művészet. Rendkívül izgalmas és megkapó
látvány, ahogy Kassák küszködve és csodálkozva napról napra tanulja és
felfedezi az életet. Ami ezenkívül különösen vonzóvá teszi ezt az önéletrajzot,
az alighanem a költő figurájának szépsége. Kassák ugyan ritka őszinteséggel
feltárja a gyengeségeit, de hiába: ez a kemény és tiszta figura mégis rendkívül
szimpatikus marad. S a kemény és tiszta erkölcsi levegő az, ami Kassák
önéletrajzát egyszersmind a legkívánatosabb szocialista olvasmányok egyikévé
teszi.
Zsolt Béla „Házassággal
végződik”
című regénye: a kegyetlen, szinte virtuskodóan kaján őszinteségű lelki
leleplezések regénye. Alig van olyan lapja a könyvnek, amelyben egy-két
frappánsul igaz és új világítású szót ne találnánk. A történések kerete az
utolsó évtized társadalmi-politikai élete, igazi magva azonban egy sok
neuraszténiával teli, keserű szerelmi történet, amelyet Zsolt a lelki
fordulatok meglepően gazdag leleményével és az elbeszélő stílusnak valami siető
és a dokumentumok bőségét mintegy e sietés miatt ki nem aknázó, de annál
erősebben sejttető módján jelenít meg.
Nagy Lajos regénye, „A vadember”, bár expozíciója elnagyolt
és befejezése is gyengébb, főalakja miatt igen erős benyomást tesz. Ez a főalak
új figura és él. Orosz regényekben találni ilyen embereket, akik a társadalom
sorsaival nem törődve követik civilizálhatatlan ösztöneiket. Nagy Lajos talán a
polgári világban sínylődő szocialista férfi sorsát akarta bemutatni regényében,
de a „vadember” nem fér el a szocialista elmélet korlátai közt, — s ép ez a
megragadó benne: az anarchikus, gátat nem ismerő tigris ős-ereje. Ez a vadember
nem mondható egyszerűen jó embernek, de látni szép őt: az ereje teszi széppé. Úgy
szép, mint egy vadállat. Az íróhoz láthatólag közel áll, de Nagy Lajos mégsem
idealizálja őt: bevallja minden hibáját, a brutális vadságát, önzését, ravasz
ingyenélő voltát. A vadember ezzel az érdekes és bonyolult elevenségével válik
feledhetetlenné.
Elgondolásban
alighanem Földi Mihály „A
Halasi-Hirsch-fiú”-ja az esztendő legnagyobb szabású regénye. Alapvető
világnézeti probléma körül felépített mű ez, amely sok alakot mozgató
ágas-bogas és érdekes mesében a zsidókérdés minden társadalmi és lelki
mozzanatát is meg akarja érzékíteni. Az ilyen világnézet körül épülő művek
sikerének azonban van egy alapfeltétele: a regény problémáját átélő hősről el
kell tudni hitetniök, hogy ez a világnézeti kérdés valóban oly halálosan fontos
nekik. Földinek ez, sajnos, nem sikerült eléggé: főhőse kissé valószínűtlenné
olvad a „metafizikai problémák” levében.
De
felvonultak ebben az esztendőben a fiatalok epikusai is. Közülök a termékeny Kodolányi János és Gergely Sándor a társadalmi kérdések iránt érdeklődik. Amaz a
paraszt, az ormánsági paraszt állati kapzsiságát és aljasságát rajzolja
regényeiben (legújabb könyve a „Kántor
József megdicsőülése”) igen nagy erővel, pontossággal és plaszticitással,
de szeretetlen ridegséggel, sőt csaknem pamflet-író gyűlölettel, emez „Achrem Fickó csodálatos élete” című regényében
a zsebmetszőket dicsőíti és teszi meg az eljövendő proletár-forradalom
reményeivé, sajnos, akaratlanul inkább ellenérveket szolgáltatva
álláspontjához. Molnár Ákost és Komor Andrást a lelki élet érdekli
jobban: amaz „Gyereknek lenni” című
novellás kötetében úgyszólván kitakarja a hősei tudatalattiságát, szörnyű
félelmeit, sóvárgó csodavárását, örökösen működő éber álmait, felvonagló
asszociációik bő, meleg és piros véráradását, emez pedig, (aki „Állomás” című érdekes és megható
verses füzetében a humornak, mondhatnám a chaplinizmusnak egyetlen lírai
pendantját teremtette meg nálunk) „Jane
és Jonny” című regényében csinál hasonlót: megmutatja, kicsit már
laboratóriumi, túlságos tisztasággal, hogy azok az apró képzetbuborékok döntik
el az életünket, amelyeket rendesen észre sem szoktunk venni.
Hiányos
volna ez a kép, ha Erdős Renée „Báró
Herzfeld Clarissz”-áról is meg nem emlékeznénk. E regényben minden
fontosabb szereplőnek megismerjük a nemi képességeit és sajátságait. De a
költőnő a hősök nemi aktusai közben állandóan az égre néz. Herzfeld Clarissz
minden egyes aktus előtt és után vallásfilozófiai fejtegetésekbe bocsátkozik. S
Erdős Renée, miután 400 oldalon keresztül a legmesszebbmenő módon kielégítette
olvasói nemi fantáziáját legvégül elítéli a szexuális kicsapongást. Lehet, hogy
könyvével erkölcsnemesítő hatásokra pályázik. Bizonyára ennek is
tulajdonítható, hogy a „Báró Herzfeld Clarissz” majdnem olyan példányszámban
jelent meg egymaga, mint a felsorolt könyvek együttvéve...
A
líra persze kevesebb visszhangot keltett, mint a regények. Az előttünk járt
nemzedékből a gazdag másodvirágzású Gellért
Oszkár keltett nagy figyelmet „Velem
vagytok” című verseskönyvével. Gellért kezdettől fogva tiszta karakterű
hangja ma még tisztább, mint azelőtt: férfias és gyengéd, emelkedett és józan,
vakmerően meztelen és áhítatosan szemérmes. Több tehetséges fiatal költő is
jelentkezett: a folyton mintegy megafonon át kiáltozó Bányai Kornél (Örök arc), akit mintha egy irodalomtörténész úgy
talált volna ki, hogy összerakta a háború-utáni „kozmikus” költők tipikus
vonásait, de akinek egyhangú nyelvében kétségtelenül igen sok az erő, a
szimpatikus Sárközi György, akinek „Angyalok harca” című kötetét kissé
drámaiatlanná sápasztja ugyan, hogy harcra nem igen kerül sor benne, a jóság
elegáns karcsú angyala oly könnyen legyőzte nála a gonoszság angyalát, de aki
mégis minden sorában költő, mert a szeme állandóan színes és boldog látásokban
fürdik, Fenyő László („Elveszett évek”),
akinek a képek barokk terhétől szinte roskadó verseiben őszinte vergődést látni
egy emelkedett élet felé és a forrongó Szabó
Lőrinc (A Sátán műremekei), aki évekkel ezelőtt végtelen csendű pantheista
verseket írt, verseket, amelyek mindent megmondóan világosaknak látszottak, de
éreztük, oly mélyek, hogy mégsem vagyunk képesek a fenekükre látni: az utóbbi
időben az elégületlenség és nyugtalanság állandó magas tartásába helyezkedett.
Azt hiszem, ez az érdekes és tehetséges ember azért nem képes még mindig
megtalálni magát, mert folyton merev konstrukciókat ír elő magának, ahelyett,
hogy egyszerűen az ösztöne szabad kanyargását követné.
Kassák Lajos „Tisztaság
könyve”
címen antológia-szerű gyűjteményt állított össze utolsó esztendei
leglényegesebb tanulmányaiból és legszebb versiből. Kassák most
konstruktivistának mondja magát. Büszke rá, hogy a technikai vívmányok korában
él, a csúcsra-érkezettség jegyével néz a múltra s a legszimplább hasznosság
mértékével elkormányozhatónak tartja az egész életet. A konstruktivizmus, úgy
látszik, a „sofőrtípus” művészete. Annál meglepőbb aztán, hogy a tapasztalati
valósághoz ragaszkodó, józan hasznosságot hirdető, élesen látó, egyszerű
összetételű Kassák verseinek olvastakor mégis szédülést érzünk: mintha
nyomasztó irreális dolgok közt volnánk, egy elvarázsolt kastélyban, amelynek
földjén nem bírunk megállni. A konstruktivizmus tehát a gyakorlatban megtagadja
önmagát: nem vállalja a magahirdette szabályos egyszerűséget, szükségét érzi a
fantasztikumnak. De Kassák igazában nem lát tapasztalat-fölötti dolgokat. Hát
gyárt magának. Alighanem ezért hatnak oly kínosaknak néha e kitűnő művész
csinált bizarrságai. A konstruktivista költőnek sem volna szabad tovább nyújtóznia,
mint ameddig a takarója ér. A takarója csak a hasznosságig és az
átlagtapasztalásig´ ér: miért merészkedik hát ki az irrealitásba?
Akiknek
a könyveit pedig nem olvastam vagy akikről megfeledkeztem: bocsássanak meg.
Prognózis
Az
1927. esztendő, ha anyagi bajok el nem verik a reménységeinket, úgy látszik,
elevenebb életű lesz, mint az elődje volt. Jó könyvekben nem volt hiány
1926-ban sem, csak a jó könyvek visszhangja, problémák, gondolatok hiányoztak.
A felmozgolódó fiatalság folyóiratainak sikerülni fog talán megindítani
Magyarországon az irodalmi élet drámáját.
A
harc nagyjából három erőcsoport között fog végbemenni. A formalisztikus, a
szociális és a metafizikai érdeklődésű erőcsoportok között. Azok között, akik
formai reformoktól, vagy a társadalmi és mai emberhez, vagy pedig a
társadalom-fölötti örök emberhez szólástól várják a művészet új nagy kivirulását.
Ezekre a harcokra s e harcok fiatalságára gondolok ma, szerény reménykedéssel
és lankadt bizodalommal.
Forrás: Korunk 2. évf. 2. sz. 1927. február
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése