Szabó Dezső (1879-1945)
Az
1848-ik évi törvényhozás nem oldotta meg végleg a magyarság problémáját. A
jobbágyság felszabadult ugyan, de a magyar őserők rejtetten maradtak és a
szabadságharcot követő évtizedekben jórészt azok az erők bontakoztak ki,
melyeket a „nagy idők” forrongása szökkentett életre. A szabadságharc tragikus,
legendás eseményei kifogyhatatlan meseanyagot adnak Jókai kezébe, de éppen,
mert a lefolyt események szinte az egyéni élmény erejével hatnak e kor
olvasóira s a politikai felszabadulás vágya kizárólagos erővel fogta át a
lelkeket, nem eshetett szó szociális problémákról. Kossuth, Széchenyi, Petőfi,
Eötvös nagy, problématermő fellángolása és munkája után ezért oly sivár a
szabadságharcot követő néhány évtized. Hogy milyen lesz Magyarország jövője –ez
csak országos politikai vonatkozásban érdekelte e kor embereit és
megfeledkeztek erről a kérdésről: milyen lesz a magyar nép sorsa? hogyan
befolyásolhatja a nép sorsa az idők titkos homályában derengő magyar jövőt? A
jobbágyság fel volt szabadítva s ezzel a nép kérdése elintézettnek látszott. A
szabadságharc utáni politikai elnyomás előbb tetszhalottá tette a kérdést,
aztán elsodorta az emberek emlékezetéből. Egészen mégsem lehetett elsodorni...
Különösen a kiegyezés után nem. A városok fejlődtek, az ipar kezdett
fellendülni, a gyáripar virágzásnak indult, az úgynevezett honorácior osztály
kezdett kialakulni s majdnem kialakulásával együtt kezdett nyomorogni...
Mikszáth, Herczeg, Benedek Elek, Gárdonyi, Bródy túl vannak a legendás idők
minden mást kizáró tárgykörén. Az idők változása éreztetni kezdi a gondolkodó
emberekkel, elsősorban az írókkal, hogy a földkérdés a jobbágyfelszabadítás
aktusával még nincs megoldva, hogy ennek megoldása ugyan közvetlen
vonatkozásban a nép kérdése, de tágabb értelemben az egész ország életkérdése.
A politikai elbénultságban Hamupipőke sorsára jutott a nép. Szerepelni
szerepelt ugyan színpadon, regényekben, humoreszkekben s amikor naivitást,
egyszerűséget, bölcs belenyugvást vagy együgyűséget kellett a művelt közönség
számára ábrázolni, akkor az írók megjelentették a népet, persze a jól rászabott
mentékben s a jól megválogatott szavakkal... Ám az igazi életkérdés nem hagyja
magát sokáig elfojtani s a múlt század végső éveiben már a politika sem
rejtheti hamu alá az izzó parazsat. A föld népe szervezkedni kezd, egy széles
látókörű alföldi pap, Szeberényi Lajos könyveket ír az alföldi parasztság
tömegmozgalmairól, politikusok bukkannak fel, akik a népet minél szélesebb
rétegekben szeretnék a hatalom bástyái közé segíteni. Az irodalomban Móricz
Zsigmondnál jelenik meg először a nép új meglátásban: a maga őserejével,
erényeivel, hibáival együtt. A magyar sors intézői s a magyar nép zöme nem
tudják az új látást eltanulni, nem tudnak vagy nem akarnak apáiktól eltérően
látni. Móricznál is tovább kellett jutni... Támadniok kellett olyan íróknak,
akiknek lelkében a magyar sors problémája nem pusztán kiaknázatlan téma és
égető kérdés, de az életüket betöltő egyetlen tartalom is. Ilyenek voltak Ady
Endre és Szabó Dezső. Ady és Szabó a magyar írók azon fajtájához tartoznak,
akik a magyarság fanatikus szeretetéből még azt az áldozatot is vállalják, hogy
rossz magyaroknak tartsák őket. Móriczot, mint teremtő művészt fogják meg azok
a lehetőségek, melyek az alvó magyar parasztóriás izmaiban cselekvésre
feszülnek (gondoljunk a Sárarany legendás parasztjára, Túri Danira); Ady és
Szabó életének az az egyetlen értelme, hogy –más-más úton –feleletet keressenek
a magyar sorsprobléma nagy kérdésére...
A
magyar sors intézői még nem „vállalták” a nagy háborút, mikor Szabó Dezső
prófétás intuícióval megérezte a magyar sorsprobléma végzetes komolyságát.
Szabó Dezső 14 évvel ezelőtt a magyar protestantizmus renaissance-a által
szerette volna biztosítani a magyar jövőt. Éles szemmel mutatott rá (és ha
elgondoljuk, hogy akkor még középiskolai tanár volt, hozzátehetjük, hogy nagy
erkölcsi bátorsággal) olyan alapvető szociális igazságokra, melyeket
végzetszerűen még ma sem akarnak a mi tanult embereink megérezni. Nem mondom,
hogy egészen zavartalan az okfejtése és hogy egészen világos megoldásokat
ajánl. De igazságai súlyosabbak a tévedéseinél és nálunk, ahol a magyarság
problémájával foglalkozókat a profán többség közönye vagy gúnyja némította el,
hol az Eötvösöknek, Széchenyieknek szobrokat emeltek ugyan, de csak azért, hogy
a szobrok talpazata alá jól eltemessék haladásra elhívó eszméiket, nálunk
nagyon is kell értékeim a bátran kimondott szociális gondolatokat és az úttörés
érdemét nem szabad elvitatni. „Magyarország jövőjére –írja Szabó Dezső 1913-ban
–nyereség volna, ha a protestantizmus, ez a hatalmas szolidaritás, a
szociáldemokrácia harcos orgánumává válna, ha a nyugat haladó eszméit oly
szervezet asszimilálná a magyar élet számára, mely elemeiben túlnyomóan magyar
és mély gyökerei vannak múltunk szerves fejlődésében.” Másik, háború utáni kívánsága:
„Tiszának kellett volna a középosztályt erősíteni, neki kellett volna a népet
megszervezni, neki kellett volna élére állnia a háború folytán nyilvánvalóan
fenyegető forradalomnak, a magyarság életfegyverévé kellett volna tenni a
szociális erőket s elkészülnie arra, hogy „még egy ideiglenes kommunizmus is a
magyar érdekeket szolgálja”... Senki se kételkedik abban, hogy a
protestantizmus, ha a szociális eszmék szolgálatába, illetve a nép érdekeinek a
szolgálatába áll, nagy nyereséget jelentett volna Magyarország jövőjére. Talán
meg is mentette volna a magyar jövőt. De hiszen éppen az volt a végzetes, hogy,
amint Szabó Dezső a magyar protestantizmus problémáiról írt legújabb füzetében
is kifejti, a protestantizmust hivatalosan képviselő Egyház elfelejtette
népművelő tradícióit, eltávolodott a nép érdekeitől, folyton erősbödő
kapcsokkal tapadt a dinasztia és az uralkodó osztály érdekeihez, tehát szó sem
lehetett arról, hogy belekapcsolódjék a szociális mozgalomba... S ugyanazért
még utólagosan is irreálisnak kell tartanunk Szabó Dezső kívánságát, hogy
„Tiszának kellett volna a középosztályt erősíteni, a népet szervezni” stb. A
szókimondásában kíméletlen Szabó Dezső nagyon is érthető megindultsággal gondol
egykori hatalmas ellenfelére, Tiszára és objektíve igyekszik alakját
megvizsgálni. Nagy magyarnak tartja, aki a liberalizmust új morállal szerette
volna megtölteni. De mégis kénytelen róla megállapítani, (mert a belátott
igazságok logikája előtt alázatosan meghajtja fejét Szabó Dezső), hogy „Tisza
István minden akadályt le tudott győzni, csak Tisza Istvánt nem.” És azt is
megállapítja róla, hogy bár érezte a szociális kérdés növekvő súlyát, de
„vérrel született látása a történelmi osztályokról, döbbenetes képtelensége,
–melyben a protestáns aszkéta és milliomos főúr találkoznak –hogy megélje a
középosztály anyagi helyzetének egész nyomorát, a magyarság legértékesebb
részét kergetik a forradalom karjaiba és teszik a magyar szellemet a törtető
zsidóság akaratlan eszközévé.” A felsorolt idézetek maguk magyarázzák még,
miért nem kapcsolódott a protestáns egyház, melynek Tisza egyik oszlopos tagja
volt, a nyugati kultúrába és szociális mozgalomba. A Tisza Kálmán
protestantizmusa és egyháza nem akart egyebet, mint a dinasztia, még ha a
kálvinista lakosok ellenzéki magatartásából másra is lehetett volna
következtetni. Mily tényezők határozták meg Tiszát –apai ház, udvar, nevelés
–olyan mindegy. Ha a politikus Tisza úgy gondolkozik, mint Szabó Dezső, akkor
idejekorán kibukott volna vezető szerepéből, vagy odáig se jutott volna. Tény,
hogy voltak Tisza Kálmánjaink, akik jóhiszeműségükben is gátlói voltak a
haladásnak és így el kellett jönniök Móricznak, Adynak, Szabónak. Móriczra, ki
az őserő sodrával zuhog rá az emberekre szociális igazságaival, (Fáklya,
Sárarany,) korán ráfogják, hogy durva és még református intézetekben is indexre
teszik; Adynak hivatalos megtámadtatásai még halála után is szabályos
időközökben megismétlődtek, Szabó Dezsőt még tanárkorában végighajszolták az
országnak legalább tíz-tizenöt iskoláján s mint irót –az Elsodort faluért –egy
ideig bámulták, magasztalták, aztán mint visszaeső bűnöst agyonhallgatták vagy
irodalmi perverzitással vádolták... A tettek hamarább értek meg, mint a
gondolatok. Kitört a forradalom, mert a tények folytán ki kellett törnie és a
lelkek nem voltak rá megérve. Éretlenek voltak a lelkek és Ady jóslatának
rosszabbik fele „elveszünk egy szálig” már-már beteljesedőben volt. A
forradalom még forradalomnak is torz maradt: a középosztály nem rázta le
bilincseit, a föld népe nem jutott földhöz, a magyar intelligencia Budapestre
özönlik. Ebben a nagy, mindent elborító sötétségben, ebben a véres
kijátszottságban, mintegy a tetszhalottságból életre döbbenve írja meg Szabó
Dezső Az elsodort falut, ezt a hatásában páratlanul álló könyvet. Eddig sohasem
hallott formában és így soha fel nem lángoló fanatizmussal érezteti meg Szabó
Dezső e könyvben a magyarság problémáját. Igaz, hogy a lángoló fanatizmusból
nem szoktak objektív meggondolások származni, de igenis kipattanhatnak belőle
olyan zseniális meglátások, amelyek irányt mutatnak arra, hogy objektíve tovább
építsük a szenvedély lángolásában megvilágított gondolatrendszert. Szabó
Dezsőben őserővel szólalt meg az évszázadokon át s idegen érdekek bilincseivel
fojtogatott nemzet életösztöne. Van-e természetesebb kérdés ennél: az idegen
népfajok Magyarország testéből oldották meg a maguk kérdéseit –hát itthon
hogyan állunk a szegény, megtépázott magyar fajjal? A megszégyenített faj
minden panasza, megalázása, régi és új fájdalma prófétikus megérzésekké nő
Szabó Dezső lelkében s ebből az érzésből következik, hogy a magyar fajokkal
szemben győzedelmes fajokat lát –az új határokon kívül és belül. Ez tévedés
ugyan, de a legszentebb fájdalomból eredő tévedés és nem érheti érte gáncs az
írót. Szabó Dezső Az elsodort faluban nagyon is kiélezetten a magyar faj
problémájáról beszél és a magyar fajt a zsidó, a szláv és germán fajjal állítja
szembe.
Elérkeztünk
a magyar problémával kapcsolatos zsidókérdéshez. A kérdés előtérbe nyomulását
gyorsíthatták a vesztett háború nyomában fellépő politikai zavarok,
pártpolitikai érdekek, de mégis naivitás volna azt állítani, hogy nincs vagy
nem volt zsidókérdés. A probléma meg volt, csak nem tudtak benne tisztán látni.
A „Huszadik Század” hasábjain a forradalmat megelőzően lefolyt vita sok okos
hozzászólások ellenére sem tudta tisztázni a kérdést. Nem egy zsidó író vagy
professzor hozzászólásából kitetszett, hogy a zsidóság egy része nemcsak más
vallásának tartja magát, de más fajnak is s az ilyen vallomások nagyon is
elfogulttá tették a középosztálynak túlnyomó rétegét, mely nem mélyed el
szociológiai tanulmányokban és inkább készen vesz át, örökségül fogad el avult
megállapodásokat vagy előítéleteket. A magyar középosztály nem gondolt arra, hogy
egy nép, melynek a mesze múltba nyúló tradíciói vannak, 50—60 év alatt nem
juthat az asszimiláció betetőzéséhez... És ebből a meg nem értésből egy. másik,
már súlyosabb félreértés következett. A szocializmust és radikalizmust a zsidó
érdekek hivatalos szerveinek tartotta a magyar középosztály, mivel tényleg sok
zsidó helyezkedett el bennök. Ezért idegenkedett tőlük –a szervezetektől is s
azok tagjaitól is. Szabó Dezső tudja legjobban, hogy ez nem így van s mégis Az
elsodort falu írója abban a tévedésben van, hogy a zsidóság a szocializmusban
és radikalizmusban mint faj érvényesül... Ha Szabó Dezső már 1913-ban úgy
szerette volna megoldani a jövő Magyarország problémáját, hogy „álljon a
protestáns egyház a szociáldemokrácia elvi alapjára”, biztosan nem akarta
elzsidósítani a protestáns egyházat. Nagy tévedés azt hinni, hogy a zsidó
fizikai vagy szellemi proletár, kit osztályhelyzete és meggyőződése a szocialista
és radikális táborba sodor, a legkisebb mértékben is érdek –vagy lelki
közösséget érez a zsidó milliárdos bankigazgatóval vagy a zsidó ezer-holdassal...
Hogy egyes zsidók több kultúrérzékükkel, elevenségükkel, szívósságukkal (s e
tulajdonságok mégis a fajt jellemzik) jobban boldogultak az életben,
irodalomban, kereskedésben, katonaságnál stb., abban igaza lehet Szabó
Dezsőnek, de nincs igaza, mikor ebből arra következtet, hogy a magyarnak hát
nem kell a demokrácia... Az elsodort falun és egész munkásságán végigvonuló
alapgondolat: a feudális arisztokrácia, a zsidó pénzvilág, a keresztény klérus
akadályozzák meg a magyar demokráciát, a magyar fejlődést, a magyar tehetségek
érvényesülését.
Nagyon
fáj Szabó Dezsőnek a magyar fejlődés elgáncsolása s ezért ostorozza oly
kíméletlenül a germán és szláv fajból eredt „magyarkodókat.” Ez ismét szociológiai
tévedés. A nemzetnek teljesen mindegy, hogy tősgyökeres magyarok (Tisza István)
vagy a germán fajból származó magyarok (Rákosi Jenő) irányítják e sorsát, ha
egyébként egyformán irányítják... S ami a „magyarkodókat” illeti –ilyenek
lehetnek a született magyarok közt is s viszont a magyar föld nemcsak magyar
zseniket tud idegen magvakból kitermelni (Petőfi), de a magyar géniusz
legnagyobb megértőit is (Riedl). Nem az volt nálunk a baj, hogy a magyar faj
nem érett meg a demokráciára, (ezt csak fajának szenvedélyes szeretete mondatja
Az elsodort falu írójával), hanem az, hogy csak látszatdemokrácia volt, melynek
szárnyain még a Szabó Dezső „idegen fajain” belül is csak azok emelkedhettek,
kik abból politikai tőkét tudtak és akartak kovácsolni. Kétségtelen, hogy erre
való képessége több volt a germán-szláv vagy zsidó származású embereknek, akik
régebbi, nem egyenrangú helyzetükből több szociális érzékenységet hoztak
magukkal, de ezek a boldogulások mégis csak az élelmesebb egyének sikerei
voltak. Ezekben a törtetésekben sohasem faj állt fajjal szemben, még a zsidóság
esetében sem, melynek akár egyenként, akár együttesen éreznie kellett, hogy
csak egy kiteljesedett magyar demokrácia teremtheti meg a teljes asszimiláció
feltételeit... Ez a teljes magyar demokrácia késett a forradalom előtt, nem
teljesült a forradalom alatt, ma is reménytelenül vajúdik vele az ország,
holott csak ennek kiteljesedése fejtheti ki igazán a szunnyadó magyar erőket és
veheti élét a magyarországi zsidó kérdésnek és –hogy Szabó Dezső nyelvén
szóljunk –egyéb faji problémáknak. Szabó Dezső tárgyi tévedései semmit sem
változtatnak azon a könyvében nagyon hangsúlyozott tényen, hogy a magyarság
tényleg nem érvényesülhetett képességei szerint, sőt a tehetségek mellőzésben
részesültek, gyötrelemre, meddőségre voltak kárhoztatva. Szüntelenül égő
fájdalom, égő seb volt ez a jobbak lelkében s annál szomorúbb volt, hogy az a
bizonyos „háromság” a feudális arisztokrácia, a zsidó pénz és a keresztény
klérus érdeke még a Tisza István-féle római jellemeket is a magyar fejlődéssel
ellenkező irányba sodorta. És mikor Ady jóslásai halálos biztonsággal
beigazolódnak, mikor Móricz buja termésű regényei, melyek a magyar parasztot,
mint egy mesebeli izomóriást állítják elénk, a hivatalos Magyarország előtt és
a nem hivatalos Magyarország nagy tömegei előtt süket fülekre találnak, mint
egy fájdalmas égzengés zendül bele az elsötétült magyar világba Az elsodort
falu. Csodálatosan, vakítóan rávilágított ez a könyv emberekre, dolgokra,
emberek és dolgok belső gyökereire, szociális összefüggésekre. A magyar
közelmúlt és jelen hangyabolyát folyton szemmel tartja, a magyar élet
komplexumát és részleteit fáradhatatlanul vetíti elénk, üt, vág, magasztal,
lelkesedik, ahogy a magyar faj érdekében valónak érzi. A páratlan hatású
könyvről alig mernek véleményt mondani. Feldúlt lelkű magyarok zsidóellenesnek
érzik s ezért szeretik, de szociális tendenciája van s ezért zavarba jönnek.
Zsidó magyarok is mohón olvassák és túlságos érzékenységükben ők is félreértik:
antiszemitizmust olvasnak ki belőle. Holott a szociális tendencia még nem
magyarellenesség és a magyar faj fanatikus szeretete még nem antiszemitizmus. A
magyarság, mely történeti okok folytán nem volt felkészült a demokrácia
megértésére s főleg: megteremtésére, nem értette meg hiány nélkül az író átfogó
megérzése szerint „Az elsodort falut”; a könyveket jobban bújó magyar-zsidó
olvasók megbántva érezték magukat s nem tudtak tárgyilagosan megállni a
csodálatos mű előtt. Szabó Dezsőnek tehát nem lehetett más a sorsa, minthogy
egyedül maradjon heroikus küzdelmében. Nemcsak a szokatlan tárgynak, a magyar
sorsproblémának, szociális gondolkodáshoz nem szokott magyar lélek előtt való
hirtelen felbukkanása, de Szabó Dezső kíméletlen szókimondása is oka lett
annak, hogy Szabó Dezső egyedül maradt. Szabó Dezső végigsújt mindenkin és
mindeneken, akikről vagy amikről úgy érzi, hogy bántják a magyart. Ez
magyarázza meg, hogy némely kritikus agyonbírálta, más agyonhallgatta. Akik az
érdekeltek körén kívül estek, azokat nem egyszer némaságra döbbentette az a
különös tény, hogy Szabó Dezső sokat ír és sokat beszél magáról, a maga
kialakult meggyőződéséről, a magyar tehetségek üldözéséről, a maga
tehetségéről, elhivatottságáról. Ha munkáinak során és értelmén végigtekintünk,
nem kell csodálkozni ezen az elbeszélőknél szokatlan líraiságon sem. Szabó
Dezső legtöbb munkájában érezzük nemcsak művészetét, de azt is, hogy tehetsége
csak alázatos, engedelmes eszköz magyar elhivatottsága szolgálatában. (Boldog
Misi magyar és emberi sorsot ábrázoló rajza, Bors vezér megtérése, Kálvinista
legenda stb...) Mint Ady Endre, egy Szabó Dezső is, a magyarság lappangó
életerejét szeretné tudatra kelteni... Az idők távolában, a szabad
pogányságban, a föld életadó erejében keresik ezt az erőt. Mindketten vérbeli kálvinisták:
hisznek a predesztinációban... Mindketten szembeszállnak az őket fenyegető
idegen akarattal, a rontás szellemével... Titáni erővel akarják, hogy a jobb
énjük győzzön. Adyban, úgy érzem, több a pesszimizmus... „Így kellett lenni” –e
szókkal halt meg Tisza István. „Nem lehetett másképp” –e szókkal hagyta el Ady
Endre lakószobáját, mielőtt elment a klinikára meghalni. Szabó Dezsőnél, a
katasztrofális levezetés után életbe szökkent hatalmas életakarat itt-ott átüti
a predesztinációs hit kemény falát, nála néha rákacag az élet a nehézsorsú
emberekre és mosolyog a jó Isten, ha feljut hozzá az emberi jóság híre, (A jó
Isten malaca c. gyönyörű elbeszélés végén a bíró könnyek közt öleli át a
malaclopással vádolt szegény embert, mert megérzi, hogy nem bűnös, csak egy
szegény, meggyötört magyar testvér áll előtte). Szabó Dezső nem egy írása (pl.
a Kálvinista legenda, mely egy a fővárosba menekült pap zsoltáréneklés közben
történt éhen halását beszéli el félelmetes erővel) hirdeti a predesztináció
hatalmát, akár így akarta Szabó Dezső, akár nem, mert a születése, nevelése
által való meghatározottsága felette is ott lebeg, bele van szőve a
gondolkodásába, benne van a vérében. És ezért, éppen ezért látjuk heroikusnak
Szabó Dezső írói munkáját, mert titáni erővel akar szembeszállni valami
ősveszedelemmel, mely érzése szerint ott lebeg a magyarság feje felett; ezzel
az ősveszedelemmel harcol, mint ember, mint író, ezért hajlik kálvinista papok
ivadéka gyanánt is a katolicizmushoz, mert meg akar. szabadulni a predesztinációtól,
az előre elvégzettség dermesztő tanától; mert a katolicizmus, ahogy ő gondolja
és ahogy Farkas Miklós, „Az elsodort falu” egyik hőse gondolja „a magyarok
hatalmas, áttörhetetlen egységét jelentené”. Gondoljunk csak arra a sok-sok,
előre elvégeztetett csapásra, mely rásújt „Az elsodort falu” magyarjaira. A
kálvinista Szabó Dezsőnek azt kellene hinnie, hogy elpusztul az az ország, mely
ilyen romlásba süllyedt, de a hitének erős tradícióival is szembe szálló magyar
ember és magyar író prófétás hittel emeli fel fejét, bizakodóan néz az égre és
nagy hittel hiszi: Élni fogunk, ha halottaknak látszunk is, megjavulunk, habár
nagyon megromlottunk és ha bűnbe süllyedtünk, meg fogunk tisztulni ...
Hogyan
történik ez a megtisztulás? Menekülni kell az álcivilizációtól, az
áldemokráciától, vissza kell térni a földhöz, a drága jó, igazságos földhöz,
visszatérni a városból a faluhoz, dolgozni kell és ebből az egészséges munkából
új, egészséges gondolatok, új, egészséges kultúra fog támadni: a kiváltságosak
történelmi osztálya helyett az eddig kisemmizett magyar népet kell történelmi
osztállyá tenni... Ebben a nagy célban kell minden magyarnak találkoznia és az
idegen fajokkal is, kik itt élnek „nagy emberi megértés s a közös munka szent
ölelkezése fog ebből támadni” –ez teremti meg a teljes, minden gyanakodást
kizáró asszimilációt... Még a költő Farkas Miklós is, ki a bűnbe zuhant szép
Juditot szeretné feleségül venni, a földhöz akar visszatérni. „Visszaszerzem az
apám birtokát és gazdálkodni fogok. Tejet fogunk inni, ős, pihentető, erős
tejet s attól erősek és jók leszünk. Lesznek gyermekeink, hozzád fognak
hasonlítani és az én szemeimmel fognak gyönyörködni...” Hiába minden. Miklós
lángesze, Judit szépsége prédái lesznek az elsodró életnek. Egyedül Böjthe
János jelenti a minden régi bűnt megtisztító ősmagyar erőt. Szimbolikus alak
Böjthe János. Csupa erő, csupa egészség ez a Böjthe János, erős, termékeny,
hálás anyag, mint maga az ősi, szűzi föld... Feleségül venné Juditot, tudva,
hogy a leány már Sarkadinak adta magát, látva, hogy már Miklóssal egyesült és
sejtve, hogy mint feleség, nem maradna hű hozzá sem –de mégis kész volna
feleségül venni, mert érzi, hogy az ő nagy, erős, egészséges szerelmében újra
meg újra megtisztulna ez az esendő fehérnép ... Úgy érzi, hogy szép, erős,
egészséges termései lennének e házasságnak, mint ahogy a jóságos föld is
megsemmisíti a belévetett ocsút és csak a jó szemeket válogatja ki és teszi
életbe szökkenő, embereket tápláló terméssé... Az elsodort falu világképe
pesszimisztikus, Böjthe János ereje, egészsége, minden bűnt megtisztító
romlatlansága egyetlen fénycsóva a komor hangú regényben... Ujjá kell születni
egészséges munka által s akkor megújul a magyar szellemi élet is... Akkor nem
fognak félni a magyar tehetségektől, a szabadságtól, a nagy, tágas horizonttól,
a mindent látó, nagy ölelésű szemektől... akkor látni fogja az „ellenzéki
zörgőt lóbáló protestantizmus, hogy itt többé nem szűk papi érdekről, hanem az
egész faj feltámadásáról van szó”. Akkor „mi hangsúlyozhatjuk a haladás jogát
az ős, vad elfogultságok, a becsületes munka jogát, a minden eszközzel való
boldogulás, az emberiség jogát az érdek és a vér vad összefogása ellen”... „Meg
kell mutatni, hogy a kereszténység nem ellensége a nép érdekeinek, hanem éppen
a legszélesebb forma minden emberi jóság érvényesülésére”.
Visszatérni
a földhöz, a faluhoz, a nép igazi érdekeihez –a világirodalomban is páratlan
erővel rajzolja meg Szabó Dezső ennek a visszatérésnek szédületes hatalmát az
emberi lélekre. Gondoljunk arra a nagy jelenetre, („Csodálatos élet”), melyben
Szabó Pista, a szűzi tisztának gondolt Évát hűtlenségen kapván, leveti úri
ruháit s felveszi a székely daróc ruhát. És a darócruhában, mint az ősi
szilajságú falu, egyszerre hősnek, erősnek, bosszúra hatalmasnak érzi magát a
művelt bűnös társasággal szemben. A L´homme qui rit Gwimplainje is ledobja
lordsága díszeit, de csak azért, hogy meneküljön a nem neki való új életből és
a tengerbe vesse magát; Szabó Pista felveszi a daróc ruhát és új élet
teremtésére érzi magát képesnek... Pista Tündérországban ismét fényes ruhába
öltözik, idegen megszállottság hatalmába jut s Csak akkor könnyebbül meg, mikor
leveti a királyi ruhákat, ott hagyja a királyi menyasszonyt, a hosszú betegség
és bolyongás után újra felölti székelyruháját s az új élet diadalmas
reménységével mondja –és ki ne érezné, hogy itt az ezer éven át meghurcolt
nemzet örömkiáltása hangzik fel: „Most már vissza öltöttem a régi lelkemet” ...
Szabó
Dezső hősei visszatérnek a földhöz. Farkas Miklósnak már nem lehet, ö már
elsodródott; Böjthe János visszatér; a Segítség földmívelési minisztere, Rostás
nem tudja beváltani, amivel paraszttestvéreinek tartozik (... „És ezzel az
erővel hagytam magam lekegyelmesezni!”) s halálba kergeti az önvád. Szabó
Pistát (Csodálatos élet) a föld, a székely falu hívja vissza, ott gyökerezik a
talajba, ott építi magát a parasztságba... De hogyan építse magát a talajba a
nép, melynek nincs talaj a lába alatt? Szabó Dezsőnek, mint szociológusnak, nem
lehet egyéb vezető gondolata, mint az, hogy földhöz kell juttatni a magyar
néptömegeket, azaz hogy, jobban hangsúlyozva: a magyar néptömegeket kell első
sorban földhöz juttatni –a jó kövér földért elmagyarosodott Garamvölgyi
Ádámokkal szemben. Ezt hirdeti Szabó Dezső 1923-ban Auróra, majd Élet és Irodalom
c. folyóiratban („A dinasztikus politika a magyar fajt rögtúróvá tette, idegen
hódítók földjének robotosává.” „A magyar paraszt csak „rögöt túr, adót és
voksot köpik.”) Nem lehet szó fajvédelemről, ha nem juttatjuk földhöz a magyar
néptömegeket. E nélkül nincs kulturális, politikai fejlődés, nincs élethódítás.
Folyóirata örömmel számol be a földbirtokreform megindulásáról, de csakhamar
csüggedten állapítja meg, hogy „ismeretlen erők közbelépése miatt nem tudják
végrehajtani...” Tehát csak egy mód van: magyar demokratikus politikát
csinálni. „Magyar demokrácia, ez megismétlődő tanulsága minden
vizsgálódásunknak.”
Az
elsodort falu megmutatta a magyar nép nagy elesettségét, komor pesszimista
hangulatú munka; a Csodálatos élet majdnem a magyar utópiát rajzolja meg:
látjátok mily boldogság vár reátok, ha visszatértek a földhöz, a faluhoz...
Visszatérni
a földhöz, egészséges munkát végezni, egészséges kultúrát kisarjasztani –mily
könnyű ezt a regényírónak megálmodni. Az élet karavánja mégis csak lassan halad,
néha úgy érezzük, mintha visszafelé haladna... A regényíró –mert nála a mese
nem l´art pour l´art –szociológussá lesz, tanulmányokat ír. „Új magyar
ideológia felé” c. tanulmánysorozatában vázolja a haladás feltételeit. „A
lehető legszélesebb emberrétegeknek a legszabadabb, legtermékenyebb fejlődést
biztosítani —” ez a kitűzött cél. A szociáldemokráciáról ír, mely minden
országban hatalmas hajtóereje a történelmi életnek és a keresztény-szocializmus
képtelenségéről. „Azok az ártatlan analfabéták, akik azt hiszik, hogy az
evangélium szegényekre és gazdagokra vonatkozó mondatai szocializmust
jelentenek, hihetnek egy keresztény szocializmus lehetőségében. De a kegyelem
alapján nyugvó kereszténység lényeg szerinti, élet szerinti ellentéte minden
szocializmusnak. A kereszténység, mint vallás nyugodtan élhet tovább egy
szociális vagy szocialista állam keretében. De a szocializmus sohasem
valósulhat meg a kereszténység kereteiben.” Szeretné, ha a nyomorult,
öntudatlan és öngyilkos középosztály helyesebben ítélné meg a szervezett
munkásságot, mint amely egészséges, jövőt jelentő képletet mutat a fejlődés
szempontjából és szeretné, ha a szociáldemokrácia nagyobb megértést mutatna a
magyarság sajátos szükségei és pszichéje iránt... Szabó Dezső meggyőződése
szerint „a magyar középosztály szellemi és szociális regenerálásának a
szervezett munkásságtól, a szociáldemokráciától kell kiindulnia, mert a magyar
középosztály önmagától vagy az őt kihasználó érdekszövetségekből sohasem újulhat
meg”...
A
magyar szocializmus gondolata végig kíséri Szabó Dezső munkáját, A magyar
protestantizmus problémáiról írt füzetében is történelmi feladatnak érzi, hogy
a kálvinisták helyezkedjenek a szociális haladás alapjára. A katolikus
internacionálé nemcsak a kálvinistáknak, de minden magyar érzésű katolikusnak
is ellensége. „Rá kell-é mutatnom a folyton növekvő szerzetes és apáca
lavinákra, melyek rázuhannak a magyar fejlődésre?” Szerinte a protestantizmus
villámszerű elterjedése a magyarságban lényegében nem volt egyéb, mint „a
magyarság visszaeszmélése ősi egyéniségére a lefojtott magyar psziche
fellélegzése új, szabadabb keretek közt.” S politikailag: „védelem volt a
germán faji imperializmust beépítő, megemésztő Habsburg politika ellen” tehát
„a magyar protestantizmus megnyilatkozása, természetes életformája,
fejlődésének egyetlen lehető útja a demokrácia: a magyarság nagy tömegeinek
érvényesülése politikai, gazdasági, kulturális téren egyaránt.” 1867-ig be is
töltötte a protestantizmus történelmi hivatását: megismerte, megtartotta a
magyar lélek ősi terméseit, tovább fejlesztette ezt a termést és asszimilálta a
nyugati kultúra terméseit... 1867 óta Habsburg politikát, népellenes politikát
csinál a protestantizmus és bár a „haladás”-ról még mindig mondanak frázisokat,
de a nyugati haladásról nem tudnak s nem akarnak tudni a kálvinisták vezetői és
„dekadenseket” láttak és láttattak az ifjúsággal is a legmagyarabb költőkben.
(Ady, Móricz stb.) Egyetlen kivezető út: álljon a protestáns egyház a magyar
néptömegek életérdekei mellé, legyen ezután is, mint 1867-ig volt, a magyar
kultúra fenntartója és a nyugati műveltség asszimiláló szerve ...
Könyvekben,
röpiratokban, élőszóval hirdeti Szabó Dezső megváltóknak érzett gondolatait. A
szó szoros értelmében fel akarja az embereket kábultságukból ébreszteni. „Én
elveszem tőlük az öröm szavát´ –mondja Jeremiás veszendő népének. Szabó
Dezső, ki az irodalmat nem az irodalomért műveli, akinél az írói munka
profétikus tett –szokatlanul erős színekkel festi, ostorozza esendő nemzetét. Úgy
ostorozza faját, ahogy csak halálos szeretetből lehet egy fajt ostorozni...
Lehet, hogy a mentési akciót nem jól gondolja végig, lehet, hogy nem jó
szociológus Szabó Dezső. De a bajokat jól érzi meg s a bajok igazán fájnak
neki. Munkája rapszodikus, szenvedélyes, kíméletlen, tele mély szeretetből
származó kegyetlenséggel, gyilkos következetességgel. Határtalan szenvedélye,
fajának szinte delíriumos szeretete szociális meglátásában homályt okoz. Innen:
egyoldalúsága... Szent István politikájának „csődjét” (a magyar fajiság szempontjából)
lehet-e ma, ezer év után, gyökeres változtatásokkal megjavítani ? Lehet-e
ezeréves történetből tabula rasat csinálni? Szabó Dezső Kálvin szigorúságával
építi ki a maga eszményeit és korbácsot suhogtat mindenek ellen, akik nem elég
erősek vagy belátóak arra, hogy vele egy úton járjanak. De ismétlem: faj
szeretete forrása tévedéseinek. A magyar Tisza István politikáját ezért ítéli
meg a türelmetlenség lefokozottabb erejével, mint a germán eredetű Rákosi
Jenőét..
Sorsa:
Ady sorsa. Hivatalos és társadalmi apparátusok még jó ideig ellene hangolják az
embereket.
De
a jövő az övé. Erdélyből s a régi Magyarország más részeiből Budapestre
verődött fiatalok társasága (Bartha Miklós Társaság) vitaestéken foglalkozik
Szabó Dezső gondolatrendszerével. Az Erdélyből kijutott művek legjobbjai is
(Förgeteg, Felfelé, Vaskenyéren stb.) mutatják, hogy munkáját már nem lehet
megkerülni. S akinek iskolája van, azé a jövő.
Korunk 2. évf. 9. sz. 1927. szeptember
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése