Sherwood Anderson (1876-1941)
Az
amerikai regényírás voltaképpen csak Edgar Allan Poe és annak halála után
Francis Bret Barte fellépésével kapja meg egyéni jellegét. A kalandos életű
Poe, Amerika legnagyobb és egyúttal legszerencsétlenebb írója, még idegen
hatásokon nevelődött, elbeszélő művészete elsősorban E. T. A. Hoffmann hatása
alatt áll.
Francis
Bret Barte már néhány lépéssel továbbra tart: amerikaibb. Letört emberek,
kalandorok, új konkistátorok özönlik el Kaliforniát, az aranyláz új lelkületet
ad ennek a százfelől szakadt és száz nyelvet beszélő emberhadnak, a törvény
megmásul, győz a keményebb ököl, durvábbak és szabadabbak az ösztönök, mint a
jó polgári koszton hízó keletieknél, a föld aranyat és halált ad, temérdek
erőszakos halált. Ezt a világot tükrözik Harte regényei. És ezt a pionír életet
láthatjuk a zseniálisabb és szerencsésebb tollú utódja, a nemrég elhunyt Jack
London írásaiban is. Jack London, az állatvilág szenvedéseinek és
szenvedélyeinek bravúros festője, az ember elemi küszködéseinek oly
utánozhatatlan érzékeltetője, amerikai az utolsó izéig. Alakjai munkába tört
félvad félműveltek, az újkor barbárjai, kegyetlenek vagy csupaszív
romantikusok, akik a forró égöv óceánjain és Alaszka jégmezőin törtetnek pénz,
arany, asszony után; sikerült férfitípusai mellett azonban a nőalakjai
elmosódottak, színtelen sémák, élettelenek, akár a nagy angol regények
nőalakjai. Jack London örökét, — anélkül, hogy témakörben utánzója volna, — egy
új ember: Sherwood Anderson vette
át.
Anderson
is, mint valamennyi elődje, a pionír ember életének meglátója. A szegény
fehérben pionír regényt ír, de nem a földet foglaló, erdőt irtó, arany után
futó úttörők Amerikáját, hanem a földfoglalás és térhódítás munkájával
elkészültek, az iparpionírok, a Frickok, Mac Cormicok, Vanderbiltek, Carnegiek,
Rockefellerek, Fordok és Edisonok, a feltalálók Amerikáját. A föld kiontja méhe
hatalmas gazdagságát, a vas, a szén és a petróleum korszaka köszönt be, falvak
helyén városok és ipartelepek nőnek, a farmerek egyhangú élete új tartalmat és
hajtóerőt kap és az egyszerű farmermunkás, kézműves és favágó gyárakról kezd
álmodozni.
Sherwood Anderson
regénye korrajz
erről az új indusztrializált Amerikáról. Hőse, Hugh Me Vey, állatias
tunyaságban éli le gyerekéveit, az apja egy részeges napszámos, egy „poor white
trash”, egy szegény fehér, ahogy lenn délen a négerek a nyomorgó fehéreket
hívják. Hugh, akinek anyja korán hal meg, apja csavargó életét éli és az ö
sorsára van kárhoztatva. Tizennégy éves korában azonban Sarah Shepard, egy
gyermektelen asszony, gondjaiba veszi a naplopót és embert farag belőle; évek
kemény munkájával elöli lustaságát, rendhez szoktatja. A henyélésre, naplopásra
hajlamos kamasz Hugh dolgos fiatalemberré érik, akit a tetterő, az alkotni
akarás vágya idegenbe hajt, hogy ott a maga erejéből felépítse életét. Más
miliőben, más életkörülmények közt költő válnék belőle, de Amerikában még nem
ütött a szépet megálmodók és megvalósítók órája és így Hugh fantáziáját az ipar
szolgálatába állítja. Logikus fantáziája megláttatja vele az emberi mozdulatokban
rejlő gépiest, gépeket konstruál, hogy megkönnyítse embertársai nehéz munkáját;
a szegény, nyomorult fehér, ipartelepeket teremt elő a semmiből, ezreket juttat
kenyérhez találmányaival, anélkül, hogy felfedezése gyümölcsöztetésére, saját
hasznára gondolna. Gépeket alkot, mert fantáziája és az élettempó ezt a kiélést
követeli tőle.
Az
alvó zseni felébresztését és munkája hasznosítását egy másik típus vállalja, az
iparosított Amerika legjellegzetesebb új emberpéldánya. Steve Hunternek hívják
a regényben, de ugyanígy hívhatnók Rockefellernek vagy Morgannak. Ő a
vállalkozó, az organizátor, a minden hájjal megkent pénzember, aki skrupulus
nélkül szaporítja dollárjait, akit egy kudarc nem tud útjáról letéríteni.
Anderson
Hugh férfivá éréséről, lázairól és megnyugvásáról a legtisztább analíziseket
adja, a stílusművészetnek valóságos remeke néhány epizódnak megfestése, ezzel
szemben azonban túlságosan hamar fárad el a meseszövésben, a nagyvonalú
kompozíció szétesik, a remek epizódok dominálnak és a regény tendenciája, érdekessége
rovására dominál a miliő rajza is. Ha Anderson regényét nem a lélek és
jellemrajz, hanem a miliő megfestése szempontjából ítéljük meg, el fogjuk
ismerni, hogy földízesebbet csak az oroszok nagyjai tudtak adni. Emellett a
meseszövés technikájában még járatlan Anderson páratlan megfigyelő; Hugh kissé
esetlen és álmatag, minden energiája és zsenije ellenére passzív alakja mellé
egy csomó élesen meglátott életteljes alakot állít: Steve Huntert, a
szerencsés kezű vállalkozót; az új idővel haladó Tom Butterworthot, a ravasz
farmert; Jim Priest, egy csodásan megrajzolt vénülő farmermunkást és a többit
roind: a felelőtlen életet élő John Mayt; a konok fejű Ezra Frenchet
hasznavehetetlen konzervatizmusával; a békés indulatú Joe nyergesmestert, akit a
gép korszaka gyilkossá tesz és megőrjít és mindezek mellé Clarat, Tom
Butterworth lányát, az angol nyelvű regényírás egyik legmélyebben meglátott
nőalakját. Anderson Claraja valóságos forradalmi tett az angol regények lapos
és élettelen asszonyai mellett. Merész ennek az érdekes lánynak a jellemzése,
merészek az egyes jelenetek, annál figyelemreméltóbb az a finomság, mellyel
Anderson ezeket a jeleneteket megfesti. A modern európai irodalomban csak Jens
Peter Jacobsen vagy Knut Hamsun alkotott hozzáfoghatót.
Clara
felébredésének jellemzése a könyv legsikerültebb része, valami könnyes ízű,
halk virágillat árad ezekből a lapokból. Clara nem bírja soká az erős indulatú,
kendőzetlen beszédű parasztok környezetét és mikor felébredésével kapcsolatban
félreértés támad közte és az apja között, idegenbe megy. Az idegen városban
aztán egy lánytársa oly hatással lesz rá, hogy elidegeníti a férfitől és
később, apja házába visszatérve, csak nehezen leli meg az utat a férfihoz,
akkor is a passzív lelkű Hughot választja, aki mellett évek küzdelmei után
találja csak meg teljes asszonyiságát. Három esztendő telik el, míg a
házaséletben Clara és Hugh megtalálják egymást. Claranál ez asszonyi pszichéje
természetes átalakulásának következménye, a szűzies lelkű Hughnál azonban egyénisége
jelentékeny részének feláldozása, feltaláló énje megsemmisítése után következik
be. A fejlődés képe hiánytalan az álmodozótól a feltalálóig és analitikailag
tökéletes Hughnak a társadalomba való asszimilálódása, de a végső probléma
andersoni megoldása nem elégit ki. Feltétlenül szükséges-e, hogy az alkotó
ember az útjában előrehajtó énjét, titkos nyugtalanságait, lelke belső motorját
a békés családi életért feláldozza ? Vajon a célok betetőzése-e a nyugalmas
családi tűzhely? Az író azt is példázza, hogy a feltaláló elérte nagy célját
első gépei megalkotásával és minden más csak folytatás, ismétlés. De ha az
életstációk ismétlése szempontjából is nézzük a regény tendenciáját, akkor a
végső megnyugvás, megállapodás nincs, az igazi álmodozó, igazi csavargó ereiben
egy Ahasvér vére folyik, mely nem engedi a tűzhely mellett melegedni.
Anderson
nem írta meg a lelki értelemben vett felelőtlen ember regényét, de valamiben
tagadhatatlanul újat hozott: két érintetlen, lelkileg és testileg tolsztoji
tisztaságú embert, ezeknek harcait, kételyeit és találkozásukat. A regénynek ez
a hallatlan belső tisztasága Andersont a legnagyobb európai epikusok mellé
emeli.
(Nagyszombat)
Egri
Viktor
Forrás: Korunk 2. évf. 7. sz. 1927. július
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése