Alighanem
az erdélyi olvasó is tud a pörről, amely az Akadémia és a „Nyugat” között ismét
felújult. Berzeviczy Albert megint megdorgálta Ady Endrét és táborát — ha így
haladunk, — nemsokára a Halotti Beszéd írója is bele fog szólni irodalmi
életünkbe, hogy: Latyatuc feleym, ez a Kassák Lajos nem jó költő —, Babits és
Schöpflin pedig megpróbálta kimutatni az akadémikus vádak alaptalanságát és
helyreállítani a „kettészakadt magyar irodalom” egységét. Azt hiszem, nem kell
nagy jóstehetség a jövendöléshez, hogy Babitsék jószándéka nem fog sikerre
vezetni. Mert a „Nyugat” és az Akadémia közt valóban szakadék van, hiszen Ady
és Babits költészete nem a megelőző magyar írónemzedék törekvéseinek a
folytatása.
Míg
a „Nyugat” itt a valóságos szakadék betömésének hiábavaló kísérletén fáradozik,
elkerüli a figyelmet az a másik, mondvacsinált szakadék, amely, lassan
valóságossá mérgesedve, a magyar irodalom háromfelé szakadásával fenyeget. Arra
a szakadékra gondolok, amely a „Nyugat”-ot a fiatal íróktól és a divattal tartó
olvasóktól választja el.
Itt
valami baj van.
Az
erdélyi magyar olvasó talán tudja, hogy Magyarországon az utóbbi hónapokban egy
sereg új folyóirat indult meg (az ősi Magyar Írás mellé a Dokumentum, Pandora,
Új Föld, Láthatár). Mind azzal az ígérettel jött, hogy a „Nyugat” helyébe,
amely elavult, ők majd elhozzák a várva várt újat. Az eredmény? Az egyik
folyóirat valóban új, de akiben mákszemnyi Őszinteség van, érzi, hogy édeskevés
köze van hozzá; a másikat meg ajkbiggyesztve intézik el: de hisz ez nem is új.
A
divatos műveltségű mai olvasó pedig úgy van, hogy már nem veszi elő Ady Endrét
és semmiféle műalkotásnak nem meri odaadni magát, amely meglevő, ismert
műalkotásokra emlékezteti, — csak akkor volna elmondhatatlanul boldog, ha
egyszer már egy kicsit igazán élvezni tudná a „Dokumentum” valamelyik
munkatársának a verseit. Szegény jó olvasó! Az egyiket, amit szeretni tudna,
nem meri szeretni, mert már nem divat; amelyik meg divat, hiába erőlteti, nem
ad neki örömet. A végén éhen marad s persze otthagyja az irodalmat. Az Újnak
ebbe a kultuszába — a meg nem kapott visszhang miatt — belépusztul a „Nyugat”
is, de eltorzulva születnek meg a fiatalok folyóiratai is. A forradalom és az
Új múzsája az írókat oktalan tróndöntő gesztusokra és mindenféle
keresettségekre, az olvasókat pedig őszintétlen hamis értékelésekre készteti.
De
valóban semmirekellő epigonságban marasztalódik minden művészi nemzedék, amely
nem csinál forradalmat?
1. Én azt hiszem, az újnak ez a mindenáron
akarása kisebb részben ered belső szükségből s nagyobb részben abból az
elméleti meggyőződésből, hogy állandóan, minden évben új művészetre van
szükség. Ennek az — egyébként igen újkeletű — elméletnek a lélektani és
ideológiai alapjai a következők: Aki tudni véli, mi az igaz és a jó, az mindent
az igazhoz és jóhoz fog mérni. Akinek nincs meg ez a hite — s a mai szkeptikus
és individualista embernek nincs meg —, annak egy mértéke marad csak: az
„érdekes”, az új.
2. A mai ember a szépségnek sem hisz állandó és
biztos ismérveiben. Így aztán a szépség felől nézve sem maradt számára más
érték, mint az érzékeit felverő újszerűség.
3. Az úgynevezett evolucionizmus elterjesztette
az emberekben azt a naiv hitet, hogy minden ami új, jobb mint a régi. Mily
balga tévhit! A technikai eszközeink valóban folytonosan javíthatók, de
szeretni, álmodni, verset írni ma sem tudunk jobban, mint évezredekkel ezelőtt.
4. Az emberek könnyen felcserélik a
történelmi és az esztétikai értékelést. A történetírás tudniillik, már
technikai okokból is, csak a nagy változást jelentő művekkel számolhat. Az
esztétikai kritika azonban szép műveket keres, — s nem a legszebb műveknek van
mindig a legnagyobb „történeti érdem”-ük.
*
Így
keletkezett a mai állapot, amelyben minden fiatal művésznek, aki tart magára
valamit, első kötelessége, hogy „szembeszálljon” az előző nemzedékkel és
forradalmat ígérjen. Aki nem veri a mellét, hogy forradalmat hoz, arra menthetetlenül
kimondják a halálos ítéletet: epigon.
Bizonyos:
a mai ember valóban nem ugyanaz, mint háború előtti őse. Tehát a mai író is más.
Minden valamennyire figyelemreméltó új poéta hozott is új árnyalatokat, hangban
és mondanivalóban egyaránt. De forradalom? Bármily fájdalmasan esik — hiszen
önmagam, a barátaim és bajtársaim ellen beszélek —, megkérdem: kinek van joga
köztünk arról beszélni, hogy ő forradalmat jelent Adyhoz, Babitshoz, Mórichoz
képest? Kassák Lajosnak igen. De az ő kísérletei is nem azt bizonyítják-e csak
a kivétel bizonyító erejével, hogy életerős, szervesen szükséges művészi
forradalomnak még nem érkezett el az ideje?
Mert
úgy látszik, nem lehet bármikor, mihelyt kedvünk szottyan rá, forradalmat
csinálni. Ady megjósolta valaha — ahogy ő mondta: egy „folyton fortyogó
alforradalom” alkalmából, —, hogy magyar földön harminc-negyven évig nem jöhet
hozzá hasonló valaki. Úgy látszik, igaza volt. Úgy látszik, a művészi zseni nem
pusztán személyi képességek, hanem inkább a kedvező történelmi helyzet
produktuma. Például a költészet terén mintha nem kivételes tehetségű egyének
idéznék elő fejedelmi tetszésük szerint a nyelv nagy megújulásait, hanem
fordítva: a megújulásra megérett nyelv virul ki egy sereg újszavú költőben. A
nyelv pedig nem bírja el, hogy minden évben efféle átalakító nagy megújulások
történjenek vele. A nyelvérzékünk és fantáziánk nem bírja el, hogy minden évben
újratanuljuk a nyelvet. Erre az újra-tanulásra egy életben talán csak egyszer
vagyunk képesek.
Ha
csúf és kishitű defaitizmusnak fogják is tartani egyesek, mégis ki kell már
mondanunk: ne tetszelegjünk a forradalmárok szerepében, mikor nem vagyunk
forradalmárok! A tavasznak megvan az ideje. Akármily megalázónak érzik a fa
szeptemberi nedvei, hogy nem rendezhetnek új kikeletet: ebbe bele kell
nyugodniok ...
Gyermekes
előítélet, hogy a művésznek, ha nem éri be az epigonsággal, feltétlenül
forradalmat kell csinálnia. Hiszen van harmadik lehetőség is: folytatónak lenni.
Új láncszemet kapcsolni a régiekhez s nem tagadni meg azokat. A háborúutáni
magyar írók általában folytatók. Miért ne vallanók be, hogy azok vagyunk? Miért
ragaszkodunk töltetlen puskával ijesztő pózainkhoz? Vajda János és Petőfi közt
volt akkora különbség, mint köztünk és a „Nyugat” nemzedéke közt — Gina költője
mégis csak forró hódolattal tudott Petőfire gondolni.
S
ha szabad a legnagyobb példára is hivatkoznom: a Názáreti eléggé új lelket
hozott s mégsem átallt, az epigonizmus vádjától sem félve, így bebeszélni: „Nem
azért jöttem, hogy eltöröljem a törvényt, hanem hogy betöltsem.
(Budapest)
Forrás: Korunk 2. évf. 6. sz. 1927. június
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése