
Hogy
is mondjam, minden városnak olyan színháza van, amilyet megérdemel. pesti
színházban gyakrabban ülök most már úgy, a publikum felé fordulva, azt
figyelve, az arcokat bámulva s megjegyzéseket lesve el, - izgalmasabb és
tanulságosabb mesterségbeli ember részére, legalábbis itt Budapesten, mintha a
színpadot nézné! Amin nevetnek, spontán és ahogy nevetnek! amit fagyos
közönnyel elengednek a fülük mellett! Minden tömeg kiszámíthatatlan, de ez a
pesti tömeg már szinte kiszámítható, - valami bonyolult mesterségbeli
logaritmus alapján már sejteni lehet, hogy pontosan az nem fog tetszeni nekik,
azt ütik agyon hallgatással, azt bámulják fagyos közönnyel,amire szerző,
színész és rendező a lelküket tették, - s valami, amit csak benne felejtettek,
egy kis röstelkedéssel, egy meghajlás, egy banálisnál is együgyűbb szójáték
kiváltja majd a nyílt színi tapsot. Megrendítő ez, ha az embernek köze van
hozzá. Hallani megjegyzéseiket szünetben és ruhatárban, figyelni arcukat, azt a
naiv kajánságot, amellyel – csupa vészbíró – lesben ülnek helyeiken! Minden
tömeg infantilis,műveltség és hozzáértés kedvezőbb arányszámú rétegeződése nem
dönti el a tömeg kritikáját, - de az a német, az a francia, az az angol tömeg,
a maga tömegében bizonnyal nem műveltebb, nem szakemberebb, mint a pesti s
mégis, mennyivel csendesebb, figyelmesebb, jóindulatúbb, alázatosabb, az újat
és szokatlant a maga világképéhez hozzáállítani iparkodóbb, mennyivel
áhítatosabb! Mi itt a hiba?A város karaktere ütközik ki, ennek az összetákolt,
sietősen egybehabart ex-világvárosnak komplexuma, amelyet cinikus fölénnyel
iparkodik leplezni, az az ál-fővárosiasság, amely nem tud eléggé orrhangon
odaállni a naprendszer elé, vagy a produkció nívótlansága, melyet elébük
tárnak, oly állhatatosan ingerlő, hogy a publikum végül is megvadul és veszélyt
szimatol ott is, ahol egy kis elnézéssel meg kellene látnia az értéket?
Nem
tartom véletlennek, hogy a Nemzeti Színház és Kamaraszínház sorozatos sikerek
színhelye. Eltekintve az előadások nívójától, mely, hála az ensemble-nek,
csakugyan különb, mint a magánszínházak előadásainak átlaga, az a publikum,
mely a Nemzeti Színház és Kamaraszínház törzspublikuma, kétségtelenül
jóindulatúbb, áhítatosabb, hálásabb és fogékonyabb, mint a magánszínházak
publikuma. A budapesti középosztálynak az a rétege, mely a két állami színház
törzspublikumát kiadja, igaz, hogy jórészt nem vesz föl mást, mint a maga
konzervatív és romantikus világképének illúzióit, de szívesen megy a
színházába, mert biztosan tudja, hogy azt kapja ott, amire vágyakozik s jóhiszemű a viszony az állami színházak
és publikumok között. Ez a jóhiszeműség
hiányzik elsősorban a magánszínházak s a pesti publikum egyéb rétegeinek
viszonyából. Teljes zűrzavar és tájékozatlanság tölti el egy-egy premier előtt
a színházlátogatót (a berlini pontosan tudja, hogy mit kap a Volkstheaterben
mit Reinhardt-nál és mit a Kurfürstendammon) s ez a tájékozatlanság kiváltja azt
a fölényes és á tout prix-ellenzéki tömeghangulatot, amely mindenkit megejt egy
pesti színház nézőterén.
Minden
publikumot nevelni kell. Egypár rajongó és makacs ember nevelte, igen nagy
áldozatok árán, évtizedek munkájával, azt az áhítatos és türelmes színházi
tömeget, mely ma estéről-estére megtölti a New York-i, berlini, párisi
avantgarde színházak tekintélyes térfogatú nézőtereit. Ez a nevelés nálunk
elmaradt. Ki hiányzott? Az a néhány rajongó és makacs ember? A rajongók és
kételkedők városában (középfajta ember alig lé itt a nyilvános berkekben)
biztosan akadt és akad rajongó elég. Csak éppen, talán nem rajonganak és nem
rajongtak elég makacsul. Ma aztán minden itt van, színház, publikum, színész,
szerző és rendező egymás nyakán, csak éppen kölcsönösen nem bíznak egymásban. A
színháznak olyan publikuma van, s a publikumnak olyan színháza van, amilyet
megérdemel.
Forrás: Képes Hét 2.
évf. 52. sz. 1929.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése