A
budapesti publikumról szerző, színész és kiadó misztikus szorongással azt
szokták suttogni, hogy a legnagyobb igényű s legszigorúbban kritikus a világon.
Ez gyönyörű lenne, ha így lenne, sajnos, nem igaz. Igazság az, hogy legkisebb
igényű s legkevésbé kritikai érzékű a világon. Senki nem meri bevallani, hogy
ez a publikum, különösen ennek a publikumnak speciálisan budapesti, tehát
terézvárosi, erzsébetvárosi, lipótvárosi és belvárosi mellékuccákból rekturált
csoportja, tehát az a polgárság, amely népgyűléseken a haladás és
felvilágosultság zászlait szereti lobogtatni, a legrosszabb indulatú és
legcinikusabb tömeg a világon. Leküzdve azt a babonás félelmet, mely
felségsértésnek érzi, ha ebben a városban publikumról mer nyilatkozni valaki s
amely csak farkcsóválva és sűrű talpnyalások közepette mer közeledni az isteni
pesti plebs pénztárcája felé, budapesti színházi estéim tapasztalatai alapján
igenis állítom, hogy ez a publikum rosszindulatú, felületes, alázat és áhítat
nélküli s annak, hogy így elkanászodott, csak részben oka az, hogy nagyban és
egészben elkanászodtak a színházak és a kritika is, másik részében igazibb oka
a budapesti publikum jellemsajátságai, az a zagyva, félig-civilizált,
negyedművelt s mindenekelőtt argot-ban okosodott cinizmus, mely megteremtette a
budapesti nyelvet s büszkén hivatkozik a „budapesti ízlésre”, - az a nyegle,
felkészületlen, jogosulatlan virtuskodás, amely minden körúti kereskedősegédet
feljogosít arra, hogy „a pénzéért” hozzászóljon valamihez, amit nem ért. Ez a
gyönyörű szó: „a pénzemért”, melynek pesti crescendóját az az átmeneti kiadó
fejezte ki legpontosabban, aki azt mondta munkatársairól: „az urak az én
pénzemen írnak” – bírálati jogalap e városban, ahol három pengőért mindenki úgy
érzi, hogy jogot váltott a műélvezet megbírálására
is, holott valójában csak arra váltott jogot, hogy a műélvezet tessen neki,
vagy ne tessen. Ami kettő. De nem, a budapesti publikum bírál. A nézőtéren a
Kerrek és Strowskyk és boldogult Soudayk és Kesslerek zárt sorai ülnek, akik
nemcsak azt tudják, hogy nem tetszik, hanem meg is tudják magyarázni, lehetőleg
már előadás előtt, hogy miért nem fog tetszeni nekik, mit kellene kihagyni és
mit kellene beletenni. Ez persze ideális lenne, ha az, amit mondnak, nem is
felkészültség, műveltség, hozzáértés tekintetében, de legalább jóindulatú
érdeklődés és ügybuzgalom túltengése lenne. Éppen ellenkezőleg, a rosszindulat
túltengése az, ami eltölti a pesti publikumot. Sajátos jelenség, s félős, hogy
éppen azok, akinek a bőrére megy, a színházak népe nem látja ezt elég
világosan. Ők azt hiszik, hogy ez a publikum túl kényes és túl szigorú, innen a
válság, többek között. Azt hiszem, ez a publikum egyáltalán nem kényes, csak
rossz ízlésű és elbizakodott. Amiben megint a színházak népe ludas jórészt, -
ez a vád persze körbemegy.
Hogy
is mondjam, minden városnak olyan színháza van, amilyet megérdemel. pesti
színházban gyakrabban ülök most már úgy, a publikum felé fordulva, azt
figyelve, az arcokat bámulva s megjegyzéseket lesve el, - izgalmasabb és
tanulságosabb mesterségbeli ember részére, legalábbis itt Budapesten, mintha a
színpadot nézné! Amin nevetnek, spontán és ahogy nevetnek! amit fagyos
közönnyel elengednek a fülük mellett! Minden tömeg kiszámíthatatlan, de ez a
pesti tömeg már szinte kiszámítható, - valami bonyolult mesterségbeli
logaritmus alapján már sejteni lehet, hogy pontosan az nem fog tetszeni nekik,
azt ütik agyon hallgatással, azt bámulják fagyos közönnyel,amire szerző,
színész és rendező a lelküket tették, - s valami, amit csak benne felejtettek,
egy kis röstelkedéssel, egy meghajlás, egy banálisnál is együgyűbb szójáték
kiváltja majd a nyílt színi tapsot. Megrendítő ez, ha az embernek köze van
hozzá. Hallani megjegyzéseiket szünetben és ruhatárban, figyelni arcukat, azt a
naiv kajánságot, amellyel – csupa vészbíró – lesben ülnek helyeiken! Minden
tömeg infantilis,műveltség és hozzáértés kedvezőbb arányszámú rétegeződése nem
dönti el a tömeg kritikáját, - de az a német, az a francia, az az angol tömeg,
a maga tömegében bizonnyal nem műveltebb, nem szakemberebb, mint a pesti s
mégis, mennyivel csendesebb, figyelmesebb, jóindulatúbb, alázatosabb, az újat
és szokatlant a maga világképéhez hozzáállítani iparkodóbb, mennyivel
áhítatosabb! Mi itt a hiba?A város karaktere ütközik ki, ennek az összetákolt,
sietősen egybehabart ex-világvárosnak komplexuma, amelyet cinikus fölénnyel
iparkodik leplezni, az az ál-fővárosiasság, amely nem tud eléggé orrhangon
odaállni a naprendszer elé, vagy a produkció nívótlansága, melyet elébük
tárnak, oly állhatatosan ingerlő, hogy a publikum végül is megvadul és veszélyt
szimatol ott is, ahol egy kis elnézéssel meg kellene látnia az értéket?
Nem
tartom véletlennek, hogy a Nemzeti Színház és Kamaraszínház sorozatos sikerek
színhelye. Eltekintve az előadások nívójától, mely, hála az ensemble-nek,
csakugyan különb, mint a magánszínházak előadásainak átlaga, az a publikum,
mely a Nemzeti Színház és Kamaraszínház törzspublikuma, kétségtelenül
jóindulatúbb, áhítatosabb, hálásabb és fogékonyabb, mint a magánszínházak
publikuma. A budapesti középosztálynak az a rétege, mely a két állami színház
törzspublikumát kiadja, igaz, hogy jórészt nem vesz föl mást, mint a maga
konzervatív és romantikus világképének illúzióit, de szívesen megy a
színházába, mert biztosan tudja, hogy azt kapja ott, amire vágyakozik s jóhiszemű a viszony az állami színházak
és publikumok között. Ez a jóhiszeműség
hiányzik elsősorban a magánszínházak s a pesti publikum egyéb rétegeinek
viszonyából. Teljes zűrzavar és tájékozatlanság tölti el egy-egy premier előtt
a színházlátogatót (a berlini pontosan tudja, hogy mit kap a Volkstheaterben
mit Reinhardt-nál és mit a Kurfürstendammon) s ez a tájékozatlanság kiváltja azt
a fölényes és á tout prix-ellenzéki tömeghangulatot, amely mindenkit megejt egy
pesti színház nézőterén.
Minden
publikumot nevelni kell. Egypár rajongó és makacs ember nevelte, igen nagy
áldozatok árán, évtizedek munkájával, azt az áhítatos és türelmes színházi
tömeget, mely ma estéről-estére megtölti a New York-i, berlini, párisi
avantgarde színházak tekintélyes térfogatú nézőtereit. Ez a nevelés nálunk
elmaradt. Ki hiányzott? Az a néhány rajongó és makacs ember? A rajongók és
kételkedők városában (középfajta ember alig lé itt a nyilvános berkekben)
biztosan akadt és akad rajongó elég. Csak éppen, talán nem rajonganak és nem
rajongtak elég makacsul. Ma aztán minden itt van, színház, publikum, színész,
szerző és rendező egymás nyakán, csak éppen kölcsönösen nem bíznak egymásban. A
színháznak olyan publikuma van, s a publikumnak olyan színháza van, amilyet
megérdemel.
Forrás: Képes Hét 2.
évf. 52. sz. 1929.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése