Az Előőrs egyik
legutóbbi
száma csúnya támadást
intézett Benedek Elek
ellen…
A
„mesemondók mosolygásával” arcán, lelkében székely népének százados regéivel
jött le hozzánk a fiatal Benedek Elek. Ma, másfél emberöltő múltán regélő apák
szemében tükröződik az Ő mosolygása, gyermek ezreinek lelkében visszhangzik az
Ő mesemondása. Mindnyájunknak jutott valami az „osztály”ból. A vadlibára
fölneszelő tanyai, a karácsonyfás városi gyerekek egy emlékezéssel ismerik egész életükben. Elek apót, egy ösztönnel érzik a magyar népmese
valóságát. A magyar népmeséét: az utóbbinak irodalmi formáját ugyanis Benedek
Elek alkotta meg.
Általában
német versikék gyatra, Kindermärchen-ek színtelen fordításai elégítették ki
őelőtte a városi ifjúságot; földmívelők fiai pedig szűkebb hazájuk
mesekincsében lelték műveltségük sokszor egyedüli forrását. A nemzetek
egészének közös hagyományaiból édeskeveset ismertek pl. a mi alföldi
magyarjaink. Benedek elhozza Krizát,
elhozza a családja, népe szellemi örökségét, önmagában újjáalakítja a különböző
vidékekről származó gyűjtéseket; közérthető keresetlen, de irodalmi nyelvűvé
olvasztja őket; végül pedig sorra veszi a magyar nemzeti, történelmi mondákat s
hozzáidomítja őket a népmese tartalmaz és alakjához. Ehhez természetesen oly
kivételes tehetségre, oly stílusbeli és gondolkozásbeli kiválóságokra volt
szükség, mint amilyennel Benedek bírt. Meggondolt, szinte azt mondhatnók,
szemérmes bekezdések, meg-megiramló ártatlan pajzánság, meserészletek, amikben
szinte leheletét érezni a csodálatos rengetegnek, az aranybarna áprilisi
szántóföldnek; bölcs beszédszünetek, recitatioszerű, balladás szólamok: - ezek
amúgy is jellemzői a székely mesének. De Benedek volt az, aki ezeket a székely
(és egyéb magyar) értékeket csorbítatlanul áthozta az irodalomba. Csorbítatlanul,
hiszen levegőjüket egynek az eredeti székely népballadákéval.
Így
vált lehetségessé, hogy a népmese tárgyköre és formája az úgynevezett művelt
osztály számára ma éppoly eleven valami, mint ahogy a nép szélesebb rétegeinek
tudomásuk lett pl. Botondról.
Petőfin
és Kossuthon nőtt széles, nemzeti demokráciától áthatott műveltségünk nyilván
föllélegző elégültséggel fogadta ezt az üdvös szellemi szintézist. És Benedek Eleket a kiegyezés utáni
Magyarország nemzeti egyöntetűségének kialakításában bizonyára nem
jelentéktelen szerep illeti meg. A képviselőház, melyben az ifjúsági
irodalom mellett lándzsát tör, vállvonogatva, sőt bizonyos megütődéssel
hallgatja ugyan – hisz fontosabb a véderővita… De a mag immár el volt vetve.
Benedek a Néptanítók Lapjában
segít kifejteni a magyar képességeket. Fölvilágosít, ismertet, megszeretteti
öreggel, fiatallal a hagyomány és a nép monumentumait. A Nagy magyarok életé-ben sokrétűen, különböző vonatkozások útján
fejeződik ki Benedek jellemének három vonása: a 48-as, munkás, emberi alapú
hazaszeretet, a székely nép fiának életerős fajimádata és a sajátosan
mélaszínezetű férfiasság.
A
tradíció e művészi kerekdedséggel való újjáélesztése szempontjából nem
közömbös, hogy Benedek annak a törzsnek sarjadéka, melyben a történelmi öntudat szinte
arisztokratikus intenzitással él és gyümölcsözik napjainkig. (Benedek családja
maga is 700 évről tud számot adni.) Így akár Szenczi Molnár Albertről, akár Berzsenyiről
vagy Széchenyiről ír, valamiképpen
hivatkozhat egy időtől független vérbeli, szellembeli azonosságra; más szóval:
öröklött jogai vannak a magyar történelem kérdéseiben. Népének, az erdővidéki
atyafiságnak sorsa csontjáig az övé. A jobbágyok felszabadulásának egyik
megpecsételője, hiszen az úri házakat a nép történeteivel hódítja meg. De
egyébként is: székely elbeszéléseiből csak úgy árad a lófő vitézség, a
leányarcú bajnokok virtusának a levegője.
Másként
áll szemben a nép egyéb rétegeivel, a pappal, a dzsentrivel, tanítóval. Ezeket
átható tekintettel veszi szemügyre, tragikumot lát alágördülni életük
folyásában, de – tán századvégi általános vonás ez – mintha kitérne a
megsemmisítő végkövetkeztetés elől. Ilyenkor hangulattal csitítja önmagát és az
olvasót. Tiszta példa erre Falusi
bohémek c. novellája, melynek tragikumát az enyhíti, hogy visszaemlékezés
csupán, a révbe jutott ember elégikus visszatekintése.
De
nem is ez utóbbi területen van Benedek magvető, - vagy az ő kedves gondolata
szerint – gyümölcsfaültető hivatása.
A gyermekek Magyarországa: ez az ő örök és dús gyümölcsöskertje.
Sorsszerű,
hogy önmagát a leggyönyörűbben Testamentumában
szólaltatja meg, melyet fiának, gyermekének szánt. A családi költészetnek, a
tűzhely bensőségében megizzított poézisnek gyöngye ez a munka. A meghiggadt,
tevékeny férfiember, az apa, gyermeke elé teríti örökbe kapott és kiharcolt
erkölcsi tartalmát – a legnemesebb tartalmat Kölcsey óta. – Benedek lefelé
erősen gyökerezik: halott apját odagondolja legszebb perceihez őrző angyalnak,
anyjára a legtisztább rajongással emlékezik vissza, de jövőt járó
álmodozásaiban is ugyanennyi a hév és áhítat. Az Őserő papja ő, olyan, ki a
csírázó vetésben, a tavaszi életújulásban szereti Istenét. A szántó-vető ember
életimádatával veszi körül nevének és szellemének örököseit. A Csöndes órák hitvespárja néhol
himnuszos hangulatú, - a szentimentalizmustól mérföldnyire tartja az anyaföld
szerelme, mely minden érzelmi motívumot sajátságosan nemessé mélyít. És Benedek
szeret kaszálni, kapálni, gyümölcsfát ültetni…
Az
Édes anyaföldem!-ben írja ezt a
mondatot: „… attól a pillanattól fogva, hogy tollamon beszélhetek az én
népemhez, mind a mai napig magamat papnak
éreztem”. Az mondja ezt, aki mindnyájunk kezébe adta a Magyar mese- és mondavilág-ot. Itt ismerszik meg, mennyire távol
állott Benedektől a folklorisztikai
szempont (Herder!). Ő tudta, érezte, hogy missziót teljesít, hogy szükséges
nemzeti működés végrehajtója. Sőt több: nincs írónk, aki nagylelkűbben,
személytelenebbül adta volna vissza népének kultúráját költészetében.
Ízig-vérig egy fajtájával. Ha ő mesél, a székely esték regehangját véljük
hallani. A népből indult, a nép közt élt, a nép számára munkálkodott: nem
szakad el tőle pillanatra sem s így súrlódás nélkül mozgató, eleven ereje
magának a népnek. Székely testvérei szemében bizonyára ő leghatalmasabb regős,
aki valaha élt. Ha ehhez hozzávesszük, milyen átfogó intelligenciával tudott
megfelelni az integer magyarság szellemi követelményeinek, mennyire lelkünkből,
az anyaországi magyarok lelkéből írta általános érdekű műveit, világossá válik
előttünk, hogy Benedek Elek azért hatott oly széles körökben és oly mélyen,
mert benne önmagunk legtisztább megszemélyesülését éreztük. Hatásának értékét
az adja meg, hogy népköltészetet közvetített. Népünk legsajátosabb lelki
alkatát rögzítette egyének százezreinek szívébe.
Külön
nevelői jelentősége, hogy leszűrt nemes erkölcsi tartalmat adott vissza,
illetőleg hangsúlyozott munkáiban. Igen fontos ez: hiszen egyedül a mesemondó
az a nevelő, akinek hatását a gyermek a maga egészében elfogadja. Mert: „mese”…
A
háborút követő összeomlás Benedeken tán nagyobb sebet hasított, mint bárki
máson. Mintha a kart vágták volna ketté, mely összeölelte a Királyhágón túli
nemzetet a Királyhágón innenivel. Menekülnie kell ősei kisbaconi portájáról.
Cserben kell hagynia a facsemetéket… A forradalmak mintha kigúnyolnák az ő
élete törekvését: „hát ezeknek írtam
én a könyveimet?!... A kommün betiltja a Jó
Pajtás-t. A kétségbeesés már-már kiüti kezéből a munkás tollat. De íme,
egyszer csak újra megmozdul benne valami ősi ösztön: megalkotja „egy nép és egy
ember” regényét, az Édes anyaföldem!-et.
Utolsó könyvének hiszi és „régi adósságát” véli leróni papírosra vetésével.
Ahogy föleleveníti a saját és népének múltját, tán áhítatos emlékezés ejti meg:
és kiadja a legszebb székely népballadákat. Megint egy részlet a „régi
adósságból”. Közben hívja valami, követelve hívja – haza Erdélyországba. A
székely Anteusz újra dolgozni akar – írni, ültetni, kaszálni. Búcsúzik tőlünk:
„Most pedig a fehérhajú dalnok sietve siet, röpülve röpül haza, leborulni ennek
a szomorú földnek a kebelébe.” Otthon van Benedek Elek ismét. Dolgozik.
(Szeged)
Szeri Endre
Forrás: Széphalom, (2).
pp. 463-465. (1928)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése