- Első
közlemény-
„................... Így csinálunk mi gyakorlati
sociologiát és a mi munkánk segítsé-
gére van a politikai és a közgazdasági
tudományoknak. Nem ismerek, ismét-
lem, sem nemesebb munkát, sem szé-
lesebb körre ható eredményt. A jónak
és a rossznak ura lenni, szabályozni az
életet, szabályozni a társadalmat, meg-
oldani egymás után a szocializmus ösz-
szes problémáit, mindenek felett pedig
az igazságosságnak szilárd alapokat épí-
teni, megoldván a tapasztalat útján a
criminalitas kérdéseit: nemde ez annyit
tesz, mint az emberi munka leghaszno-
sabb és legerkölcsösebb napszámosai lenni?”
„.............Ha az orvostanból, mely mes-
terség volt, tudomány lett, miért ne vál-
hatnék az irodalomból is tudomány a
kísérleti módszer segítségével?”
(Zola: Le roman experimental
24. és 30. oldal.)
**
A
Zola mindig esemény számba menő regényei közül alig volt egy is, mely olyan
mély és általános hatást keltett volna, mint legújabb regénye Fécondité. S talán nem tévedünk, ha ezt
a szokatlanul nagy érdeklődést és hatást nemcsak a regén sokat ígérő tárgyának
tulajdonítjuk – mely a legkülönbözőbb intellektuális és morális fokon álló
olvasónál, az államférfiútól a varróleányig, élénk érdeklődés felkeltésére
alkalmas s nemcsak szerzője még emlékezetben álló szereplésének a század egyik
legjellemzőbb és legbiztatóbb történetében, hanem egy távolabbi s az emberekre
inkább öntudatlanul ható oknak, annak a jelenségnek, hogy ebben a regényben a
típus élességével és határozottságával emelkedik ki korunk irodalmi evolúciójának
egyik érdekes és jellegzetes tüneménye, mely Zolával éri el legteljesebb
kifejlődését s amelyet vele szemben („le roman experimental”) – azt hisszük – kifejezőbben szociológiai regénynek
nevezhetünk, amely a regény eddigi keretét szétrepesztve, szándékát, módszerét
és sajátságait elnyomva, átalakítva vagy újakkal felcserélve, mint egy új
irodalmi műfaj áll előttünk.
S
midőn szükségét éreztük annak, hogy azt a nagy hatást, melyet ránk ez a regény
gyakorolt, azokat a különböző s gyakran egymásnak nagyon is ellentmondó
benyomásokat, érzelmeket, gondolatokat és sejtelmeket, melyeket bennünk
keltett, elemezzük és tisztába hozzuk – Ihering
oly mélységesen igaz „Sich klarschreiben” megfigyelését követve - csakhamar be kellett látnunk, hogy az a kép,
melyet e regény puszta megbeszéléséből magunknak alkotnánk, nagyon is
tökéletlen volna s hogy megnyugtató eredményekhez csak úgy juthatunk el, ha
kellő megvilágosításba helyezzük azt az irányt, melynek ez a regény csak egy
fejlődési foka s azt az új irodalmi műfajt, melynek ez a könyv csak tipikus
kifejezője.
Szóval
fő feladatunk a szociológiai regény műfajának elemzése lesz: kimutatni az elmék
irányzatának azt az általános evolúcionális fokát, melynek ez az irány a
szépirodalom terén megfelel; körülírni tartalomkörét és módszerét; megvizsgálni
igényeit, melyeket a tudomány és feladatai tekintetében formál; mérlegelni
hatásait, hasznosságát vagy esetleges káros voltát az emberiségre vagyis
moralitásának vagy immoralitásának kérdését; számba venni esztétikai befolyását
és sajátságait; körvonalazni – amennyire lehet – a jövő fejlődésének irányait.
I.
Az
előrebocsátottakból már látja az olvasó, hogy visszautasítjuk azt a felfogást,
mely ez új irodalmi áramlatban visszaesést, hanyatlást vagy egy múló, beteges
irányzatot lát. Ellenkezőleg abban a véleményben vagyunk, hogy az új műfaj –
legalább alapjellegében, ha nem is módszereiben – a regénynek, helyesebben az
elbeszélő költészetnek, egészséges, természetes evolúciója, ami nem azt akarja
jelenteni, hogy Zolában legmagasabb és legtökéletesebb fokát érte el, vagy azt,
hogy vele az elbeszélő költészet legfényesebb korát éli.
Csak
azt az álláspontunkat jelezzük vele, hogy a fejlődés iránya egészséges és
normális, ami nem zárja ki azt – mint látni fogjuk -, hogy ez a fejlődési fok
még korántsem befejezett, számos múló és zavaró elemmel vegyített, hogy pl.
esztétikai hatás szempontjából alul marad az új irány nem egy úttörője
alkotásainál. De ez nem a fejlődés egészséges menete ellen szól, hanem csak azt
mutatja, hogy az új irány még Zolában nem találta fel azt a teremtő erőt, mely
az új elemeket a történelmi fejlődéssel egy teljes egészbe összeforrasztani
képes. A fejlődés új elemeit látjuk, érezzük, de a fejlődési fok még nem
teljes. Ha úgy tetszik, egy fejlődési fok embriója előtt állunk: látjuk az
anyag nagymérvű külön különzékülését, de a részek összefüggése laza, még
korántsem befejezett, a bonyolultság nagyobb lett, de mintha az összhang
rovására ment volna.
És
valamint egy magasabb faji variáció embriója a biológus előtt a fejlődés
határozott tüneteit hordja ugyan magán egy alsóbbrendű variációval szemben, de
azért mégsem lehet mondani, hogy a magasabb variáció embriója egészben véve tökéletesebb, mint egy alacsonyabb rendű
variációnak teljesen kifejlett
példánya: egészen úgy a szociológiai regény is, mint az Zolánál megjelenik, bár
a fejlődés alkatelemeit magán hordja, egy magasabb rendű faji variáció tüneteit
mutatja, mégis az csak embrionális stádiumban levőnek tekinthető s azért nem
nevezhetjük a maga egészében tökéletesebbnek, mint egy Daudet, egy Bourget, egy
Turgenjeff, egy Balzac legjobb alkotásait, sőt sok tekintetben – mint azt
kimutatni alkalmunk lesz – azok alatt áll.
Hogy
a szociológiai regényt a maga egészében felfoghassuk, jelentőségét
mérlegelhessük, a fejlődés vagy a visszaesés jelenségeit rajta megállapíthassuk:
szükséges előzményeit, a fejlődés korábbi szakait kellő megvilágításba
helyezni.
A
szociológiai regény a maga eredetét abban az irodalmi mozgalomban találja,
melyet a Balzac nevével szokás megjelölni: a realisztikus vagy naturalisztikus
irányban. Az összefüggés vele oly szoros, hogy a felületesebb szemlélő előtt
könnyen elmosódhatnak azok a határvonalak, melyek a szociológiai regényt
közvetlen elődeitől megkülönböztetik.
Ezekkel
a szerintünk a műfaj határozottságával fellépő sajátságokkal külön fogunk majd
foglalkozni; egyelőre csak azokkal a változásokkal kell tisztába jönnünk,
melyek a regényben a század első felében beállottak, s melyeket – néhány újabb
jelenség mellett – a szociológiai regény is magában foglal. Előttünk úgy
látszik, hogy ezek a változások csak egy egyetemes és kezdettől fogva működő,
az emberi szellemet átalakító fejlődési folyamatnak az irodalom terén való
jelentkezései. A regény mind fokozottabb mértékben veszi fel magába a szellemi
evolúció fő jellemvonását: a világ tudományos szemléletét.
Hogy
ennek a folyamatnak mik voltak következményei, főleg esztétikai következményei,
az bennünket e helyen nem érdekel. Egyelőre pusztán csak a fejlődés azt a
menetét akarjuk megvilágítani, melynek egyik foka az új irányzat a regény terén
is.
A
világ tudományos felfogásának fő jellemvonása, a törvényszerűség egyetemes uralmának felismerése a Mindenség összes
jelenségeiben.
Az
emberi szellem fejlődésén ez az irány félreismerhetetlenül végighúzódik és az intellektuális haladás jórészt ezen
alapszik.
A
priori következik ebből, hogy az
emberi szellem minden nyilvánulásában több-kevesebb határozottsággal ennek a
fejlődési folyamatnak érvényre kellett jutni s így a regényben is.
Ennek
a dolgozatnak a kerete nem engedi meg, hogy ezt a jelzett átalakulást a regény
egész fejlődési történetén végig kísérjük. Azt fokról-fokra kimutatni, az
itt-ott mutatkozó ellentmondások valódi okait kinyomozni, a ritmus törvényének
itt is kétségtelenül közreható befolyásait szemmel kísérni oly feladat volna, melyhez
alighanem évek munkája és kötetek megírása volna szükséges. De ha a mesés és
természetfölötti elem kikopására – legalább a való életet feltüntetni akaró
alkotásokban – az önkényes jellemalakítások esztétikai megrovására, a jellemzési
gond egyre nagyobb növekedésére és mindinkább öntudatos törekvéssé válására
gondolunk: alig lehetnek kétségeink az iránt, hogy a világ tudományos felfogása
a regény terén is szembeszökő módon éreztette hatásait. Ez a fejlődési folyamat
a század első felében jelentkezett mozgalomban különös erővel domborodik ki,
mert összeköttetése az emberi szellem általános irányzatával – részint a kor
közelsége, részint a tudomány korszakos felfedezései következtében – egyenesen
szembeszökővé válik.
Mert
csak ekkor keletkeztek vagy részben csak ekkor éreztették szélesebb, körre
kihatólag a tudomány újabb vívmányai hatásukat. Mert ha az anorganikus világ
törvényeinek kutatása és fokról-fokra való felfedezése már több évszázad óta
folyamatban volt: az organikus világ, az élet s különböző jelenségeinek
vizsgálata csak újabb keletű.
Mélyebbre
menő ismeretét pedig éppen csak ez a század hozta meg.
A
regény legújabb fejlődésének irányát azok a nagy felfedezések szabják meg,
melyek egy Darwin, egy Lamarck, egy Haeckel, egy Spencer, egy Claude Bernard,
egy Helmholtz stb. neveihez fűződnek.
A
század nagy természettudományi felfedezései átgyúrták az emberi szellem minden
kifejezését, átalakították részben az érzelmeket s így módosították magát az
emberi természetet. Ennek a nagy és korszakos átalakulásnak szükségképp meg
kell, hogy legyen a maga irodalmi áramlata.
Ha
ezt a nagy átalakulást jellemezni akarjuk, abban foglalkozhatjuk össze, hogy az
emberiségben felvirradt az általános kauzalitásról, a természettörvények
egyetemes uralmáról való meggyőződés.
Ha
az eddigi kutatás a külvilág antropomorf felfogását döntötte meg, úgy a
természettudományi század az ember és az emberi társadalom felett uralkodó
törvényeknek, ha nem is teljes felfedezéséhez, de a tények és egyes törvények
olyan megismeréséhez jutott el, mely az emberi önkényt ezen tér jelenségeiben
is száműzi.
Az
ember megszűnt a világmindenség központja lenni, hanem szerényen elfoglalja az
ő fajbeli variációját megillető helyét s az organikus világ egyéb nyilvánulásai
felett uralkodó törvényekben keresi a maga létének, fejlődésének és haladásának
törvényeit. A dogmatizáló teológia végóráját éli, a transzcendentális
magyarázatoknak és szabályoknak tekintélye megszűnt.
A
szociológia a század jellegzetes filozófiai áramlatává válik, mely elsősorban a
nagy természettudományi felfedezéseket igyekszik az emberi és társadalmi élet
tudományában érvényesíteni. Emellett az érzelmi átalakulás szembeszökő. Az
ember most ébredt először összetartozóságának valódi tudatára, mely nem hiten
vagy elvont bölcselkedéseken, hanem tudományos alapokon nyugszik. Az Isten
kegyelméből való dinasztiát, majd az ezt felváltó nemzeti államokat támogató
érzelmek mellett – mely utóbbiak még jelenleg is uralkodók –m ind nagyobb
erővel és terjedelemben jelentkeznek azok az eszmék és érzelmek, melyek „a lehető legtöbb ember lehető legnagyobb
boldogságát”, mégpedig földi boldogságát állítják oda, mint az egyedül
jogosult társadalmi törekvés mértékét.
S
akkor, mikor az altruisztikus érzelmek eddig szinte példátlan hevétől eltelve,
melynek a természetes fejlődés menetét bevárni türelme nincs, a
szocialisztikus, sőt kommunisztikus eszmék rohamosán terjednek az uralkodó
társadalomban is: másrészről az egyéni jogok, a személyiség, az egyenlőségi
eszmék szinte vallási erejű tiszteletéhez jut el e kor.
S
az emberi szellem ilyen óriási és minden térre kiható megváltozása mellett nem
naivitás-e azon sopánkodni, hogy a költészet s különösen annak az emberi
élethez legközelebb eső faja, a regény ezen eszmék, ezen törekvések s érzelmek
kifejezője lett?
Emberek,
akik nem látnak abban semmi bajt vagy természetellenest, hogy pl. a középkor
költészete a kor vallásos eszméit, lovagi erényeit, madonna-kultuszát tükrözi
vissza, vagy abban, hogy a reneszánsz klasszikus eszmeirányzatának megfelelően
az a klasszikus termékek utánzatába merül, vagy abban, hogy a francia
forradalom költészete az enciklopédisták eszméit visszhangozza: a múlt
tradícióitól elvakítva, a régit a jónak tartva, az újtól való ősi irtózatot
örökölve egy csodálatos irodalmi konzervativizmusba esnek, mely azt várná, hogy
az emberi szellem nyilvánulásai közül éppen csak a szépirodalom legyen az, mely
mint egy élettelen rocher de bronze
álljon meg az új eszmeáramlatok tengerében, érzéketlenül a kor törekvéseivel és
legjellemzőbb szellemi irányzatával szemben!
A
regény a század elejétől kezdve mind nagyobb mértékben veszi fel ezen általános
eszmeirányzatok tulajdonságait. jellemző vonásává válik, hogy a törvényszerűség
alapján áll. Az író fő gondja a jellemzés felé irányul, kimutatni az emberi
akaratalakulás bonyolult folyamatát, lehetőleg minél teljesebb pontossággal. A
mese, a külsőségek, az események mellékesek lesznek: a szereplő személyek belső
élete törvényszerűségének, a miliő hatásának, a különböző egyéni és társadalmi
erők összeműködésének minél gondosabb feltárása a fő, a legnagyobb írói
feladat.
S
az új irány különböző művei között csak árnyalati különbségek vannak, megfelelően
a természettudományi eszmék gyarapodásának és mind nagyobb körökre való
hatásának, lépést tartva a tudomány új eredményeivel.
Az
új eszmék inkább öntudatlan, mint tudatos hatása alatt a regény kezdetben csak
a lélektani elemek gondosabb kidolgozásában különbözik az előbbitől. Majd
mindinkább lélektani tanulmánnyá lesz. Rendszerint egyetlen főalak lelki
életének monográfiájává.
Később
a miliő öntudatos tanulmányozása következik be. Az író regénye egész körének
teljes és pontos rajzára törekszik. A regényíró mindinkább tudatos
pszichológiai tanulmányokat végez. Rendszerint a naturalista regény névvel
jelölik meg ezt a fokot. Ez a fok lassacskán nem elégíti ki többé az elméket.
Egy személy vagy egy kisebb kör életet törvényszerűségének kimutatása a mindig
nagyobb és távolabbi igazságokra törekvő korszellemet nem nyugtatja meg az
esztétikai alkotásokban sem. Az egyén élete törvényszerűségének megfestése után
a tömegjelenségek törvényeinek is irodalmi eldolgozására vágyik. És ezzel
eljutottunk addig a fokig, mely Zolában érte el tipikus képviselőjét s amely
műfajnak vizsgálata e dolgozat tulajdonképpeni feladata.
Mielőtt
azonban a szociológiai regény elemzéséhez fognánk egy érdekes jelenségre kell
rámutatnunk. Az itt vázolt átalakulás, az evolúció törvénye szempontjából nézve
a dolgot, annak mint egy esete jelentkezik. Az evolúciót úgy fogva fel, mint
átmenetet, egy összefüggéstelen és határozatlan homogenitásból egy összefüggő
és határozott heterogenitásba (Spencer) be kell látnunk, hogy e jellemvonásokat
a regény itt vázolt átalakulása is magán hordja.
A
laza szerkezetű, a részletek látszólagos nagy tömege dacára csekély mértékben
különzékült (differenciálódott) és részeiben csak látszólagos kapcsolatot
mutató regény az új irány némely alkotásában – nem a szociológiai regényben –
eddig legmagasabb evolúcióját érte el (ismét hangsúlyozzuk, hogy a fejlődést
itt csak általános természettudományi s nem esztétikai szempontból vesszük). Az
anyag eléri eddigi legnagyobb különzékülését (gondoljunk az érzelmek, gondolatok,
hangulatok páratlan bőségére, mely az új regényt a régivel szemben jellemzi) és
a heterogenitásban annyira gazdaggá lett részeket (a művészien megfestett annyi
eltérő és jellegzetes alakot, a régi regény egy mintára szabott hőseivel
szemben) a törvényszerűség szerves szálai fűzik össze, az eddigi önkény, deus
ex machina laza kötelékei helyett. Valóban az új irány nagy alkotásaiban a
különbözőségben oly gazdag részeket a legteljesebb kölcsönhatás tartja össze.
Minden
egyes rész életet és változásait megérzi az egész s az egész visszahat
részeire. A kauzalitás élő viszonylatait érezzük. Míg a régi regényből
kényünk-kedvünk szerint elválaszthatunk részeket, kiszakíthatunk alakokat,
eseményeket, hangulatokat, anélkül, hogy ez az egészben nagyobb belső kárt
okozna (egészen úgy, mint az alsóbbrendű organizmusokat megcsonkíthatjuk,
megoszthatjuk azok életének sérelme nélkül) addig az új irány nagy alkotásainál
minden rész az egészet szolgája, annak sérelme nélkül semmi belőle el nem
vehető és hozzá nem adható. Minden résznek megvan a maga határozott működése és
szerepe és a jelentőségben legnagyobbak köré szerves összefüggésben sorakoznak
a többiek. Az egész pedig nyer világosságban, szabatosságban és
körülhatároltságban.
Ha
az olvasó – hogy a hazai irodalomból vegyek példát – a természetismerő Kemény
valamelyik regényére gondol a regélő Jókaiéval szemben, könnyen át fogja látni,
hogy ezek a kiemelt sajátságok tényleg jellemzői a természettudományi iránynak
a romanticizmussal szemben.
Félreértések
kikerülése végett meg kell jegyeznünk, hogy az elmondottak nem azt jelentik,
hogy a természettudományi kutatás közvetlenül az író jellemzési gondját
megteremtette vagy azt, hogy a modern világnézet nélkül nem lehet a regényben
belső igazság, szerves összefüggés, mélyreható jellemzés. ez teljesen hibás és
tarthatatlan álláspont volna, mellyel szemben nemcsak a múlt századbeli nagy
angol regényírókra, hanem a távolabbi századok nem egy alkotására is lehetne
utalni.
Sőt
tovább lehetne menni. Azt lehetne sok meggyőző bizonyítékkal támogatva mondani,
hogy az állandó értékű költői alkotások mindenha a kort és az egyént jellemző
hűséggel bírtak s éppen ez az, mi az ilyen alkotásokat maradandókká teszi. Amit
mi a fentebbiekben kimutatni törekedtünk csak az, hogy a költői géniusz ezen
úgy látszik örök jellemvonása a regényben mindinkább öntudatos írói törekvéssé
válik, mind nagyobb körre terjed ki, mind jobban áthatja a regény összes
részeit, és a kor tudományos világnézete által részben öntudatlanul
determinálva, részben annak egyes eredményeit felhasználva, az általános
törvényszerűség, a miliő, az erkölcsi és gazdasági erők, az egyén és a
társadalom bonyolult összefüggésének minél teljesebb, minél pontosabb s az
önkényt minél jobban száműző megrajzolására törekszik.
Forrás: Huszadik Század 1901. 1. sz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése