Azok,
miket legutóbb előadtunk az új irányzat általános jellemzésére szolgáltak,
addig a fokáig, amelyet a realizmus vagy a naturalizmus nevével szokás
megjelölni.
Most
kizárólag arra a mozgalomra fogjuk figyelmünket irányítani, amely a Zola
nevéhez fűződik s amelyben mi az eddigi fejlődés mellett annyi új és különálló
elemet látunk, hogy egy új fejlődési fok – még ugyan teljesen ki nem forrott –
jellemvonásait véljük benne feltalálni.
A
fejlődés mente nyilvánvalóan összeesik a természettudományi felfedezések egyre
nagyobb eredményeivel.
Fő
jellemvonását a naturalisztikus regény legújabb válfajának abban látjuk, hogy
az író érdeklődése és jellemzési gondja az egyes alakokkal szemben csökken: a
társadalom élete általános törvényeinek, a természeti erők a tömegekben való
jelentkezésének, az emberiség haladásának és boldogságának nagy problémái azok
amik foglalkoztatják.
Míg
az új irány eddigi alkotásainál az író fő gondja az egyes alakok életének s
jellemének minél teljesebb kidomborítása, az akaratalakulás törvényszerű
alakulásának minél pontosabb feltárása volt, amely célból felhasználta a
tudomány eredményeit, a lélektanának, a miliő hatásának, a pszichológiának megállapított
tényeit és megfigyeléseit: mindez Zolával megfordulni játszik. Őneki az alakok,
az egyes jellemek mellékesek, az általános törvények, az általános társadalmi
hatások a fontosak, amelyek bizonyítására, amelyek feltüntetésére szerepelteti
a regény összes alakjait, akik rendesen mint egy széles társadalmi kör tipikus
képviselői vagy egy általános igazság kísérleti tárgyai jelentkeznek.
Az
egyén elenyészik, a társadalom élete szokatlan erővel érvényesül. A
tömegjelenségeknek ezen eddig páratlanul erős kiemelkedésében látjuk, mi az új
műfaj alap jellemvonását, azt a jegecesedési központot, mely egész alakulását,
sajátságain megítélésének szempontjait megadja s amely miatt a szociológiai
regény elnevezéssel akarjuk azt megjelölni. Zola különben több tanulmányában
(különösen „Le roman expérimentel”-jében)
részletes elméletét nyújtotta új iskolája céljainak és módszereinek. Azt
gondoljuk, helyesebb lesz ezeket a fejtegetéseket követve behatolni a
szociológiai regény vizsgálatába, természetesen szem előtt tartva, hogy mit
igazolt ezen programból a gyakorlat, vagy esetleg minő oly elemeket tüntetnek
fel a regényíró alkotásai, melyekről az esztétikus elméleteiben nem számolt be?
Zola, Claude Bernard, a nagy természettudósnak a kísérleti orvosi tudományról írt bevezetésében új iránya összes
alkatelemeit, feladatait, programját feltalálja úgy annyira, hogy többnyire
csak az orvostudomány szót kell a regényével felcserélnie.
A
kísérletezés emelte fel az orvostant a tudomány magaslatára, a regény is benne
találja újjászületését. Amint az orvos az élő organizmuson lesz
megfigyeléseket, nyomozza ki bizonyos okok pontos hatásait, keresi a betegségek
okait, belegázolva ezekért vérbe, szennybe, hogy így azokat feltalálva a
bajokat megszüntethesse: egészen úgy a modern regényíró bizonyos körülmények
hatásait kutatja bizonyos emberekre, „az emberi tünemények mechanizmusát”
keresi, „a szellemi és érzéki jelenségek gépezetét, úgy, ahogy azt a
pszichológia megmagyarázza, az átöröklés és a környező jelenségek hatása
alatt”, megmutatva „az élő embert a társadalmi miliőben, melyet ő maga
teremtett meg, amelyet minden nap változtat és amelynek közepette saját
részéről is állandó átalakuláson megy keresztül.” Itt van a nagy feladat:
kutatni a társadalom munkáját az egyénen és az egyénét a társadalmon:
„behatolni a dolgok okaiba, hogy azok felett uralomra jussunk és azokat
engedelmes gépek szerepére juttassuk.”
Minek
folytatnám? A modern szociológia összes problémája minden törekvése itt van.
Más következtetésre nem juthatunk ezek után, mint arra, hogy Zola a regényíró
munkáját a társadalmi tudományok részének tartja.
És
ezt expressis verbis ki is mondja
azokban a büszke szavakban, melyek a villám fényével világítanak be az új
irodalmi áramlat méhébe, törekvéseibe és meggyőződésébe, amelyeket e dolgozat
homlokára írtunk, mert kulcsot nyújtanak nekünk az új iskola teljes
megértéséhez.
A
regény tehát az új iskola szerint megszűnt elméletben is irodalmi műfaj lenni,
a tudomány birodalmának kapuját sikerrel ostromolta meg a regény „hála a
kísérleti módszernek, egy tudomány” lett.
Ez
az eszme, melyet így az elméletben felvetettek s amelyet a regényeikkel
beigazolni akarnak, nagy fontosságú kérdést tartalmaz, melyet tisztába kell
hoznunk, mielőtt tovább egy lépést is tehetnénk.
Minő
alapokon állanak a szociológiai regény igényei a tudomány tekintetében? Van-e
joga maga számára ilyeneket vindikálni?
Hogy
a szorosabb értelemben vett természettudományok, melyekkel ő magát együtt
munkálkodónak mondja, ilyen igényeket nem ismerhetnek el, az kétségtelen.
A
szorosabb értelemben vett természettudományoknak (fizikai, kémia, pszichológia
stb.) az a sajátsága, mely őket más tudományoktól elválasztja az, hogy
kísérleteiket tényleg végrehajtják.
Ebben van éppen vezető helyzetüknek titka. Valóságos tények, melyeket valóságos
tárgyakon vagy organizmusokon észlelnek, a ható okok pontos, előre és a
kísérletező tetszése szerint megszabott arányokban való működtetése mellett.
Nyilvánvaló,
hogy a szociológiai regény a tudomány ezen birodalmában működési kört nem
követelhet magának. Nem ilyen egyszerű a felelet arra a kérdésre, nem
osztozhatik-e tényleg a szociológiai regény a tágabb értelemben vett
természettudományok azon ágaival, melyeket társadalomtudományoknak
nevezünk és amelyek terén a szűkebb értelemben vett természettudományok
eredményei következtében és azok hatása alatt váltak a metafizikai
töprengésekből vagy a dogmatikai szőrszálhasogatásokból természettörvényeket
nyomozókká, vagyis tudománnyá?
A
szociológiában és különböző ágaiban (közgazdaság, erkölcstan, politika, állam-
és jogbölcsészet stb.) a szociológus által közvetlenül és tetszése szerint
végrehajtható kísérlet nem létezik. Tényekben és eseménykomplexusokban magának
kell kihámozni az azokat előidéző okokat vagy a természettudományi igazságokból
levont dedukcióinak igazolását keresni a tényekben. Kutatási köre a szűkebb
értelemben vett természettudományinál végtelenül bonyolultabb leven, pozitív
eredményei ritkábbak. De a természettudományok eredményei és módszerei
segélyével több téren ő is pozitív eredményekhez jutott el (különösen a közgazdaságban)
vagy legalább új igazságok felfedezése reményével dolgozik, amelyekre – talán
egy igen messze jövőben – a társadalmi törvényhozást alapítani fog lehetni,
mint amilyen biztossággal lehet már most is bizonyos szerek hatását az egyéni
organizmusra meghatározni.
Vajon
a szociológiai regény nem követelhet-e magának részt a társadalmi tudományok e
munkájában, más szavakkal nem gyarapíthatja-e ő is maga részéről, saját
eszközeivel, ezen tudományágak eredményeit? Erre a kérdésre azt hisszük, csak
nemmel válaszolhatunk.
Ezt
az álláspontunkat általános elemzés helyett talán meggyőzőbben igazolhatjuk, ha
egy gyakorlati esetből indulunk ki.
Egy
szociológus (Malthus) megállapította a népesedés törvényeit. Biológiai,
statisztikai, történelmi adatokkal támogatta azt a véleményét, hogy a népesség
gyorsabban szaporodik, mint az ellátására szükséges javak. Ebből a tanából
számos nagy horderejű gyakorlati és politikai tanulságot vont le.
Nem
bocsátkozva bele annak vizsgálatába (ami nem ide tartozik), hogy mennyire bír e
tan tudományos értékkel, egyszerűen felvetjük a kérdést, tekinthető-e Zola „Fécondité”-ja, melyben Malthussal egy
homlokegyenest ellenkező tant visz keresztül, ama közgazdasági tantétel hiteles
és komoly, tudományos cáfolatának? Megcáfolta e Zola Malthus-t azáltal, hogy
hőse a termékeny Mathieu Froment, az ő csodálatosan szapora nemzetségével
legyőzi és meghódítja a kevésbé szapora vagy az utódok produkálásától tartózkodó
családokat?
Semmiképpen.
Miért? Mert a tömegjelenségek törvényeit egyes esetekkel (még ha azok a való
életből is volnának véve, amihez a regényben mindig kétség fér) sem
dokumentálni, sem megcáfolni nem lehet. S minthogy a regény, ameddig egyáltalában
megmarad regénynek, mindig csak egy aránylag igen csekély kör életét tüntetheti
fel, mondhatjuk, hogy már magánál műfaji
természeténél fogva ilyen feladatra nem alkalmas.
Különben
erre a kérdésre a priori is nemmel
felelhettünk volna az esztétikai és tudományos alkotások állandó, biológiai
törvényeken nyugvó belső ellentétéből, ami nem azt jelenti, hogy az esztétikai
hatásnak nem lehetnek tudományos elemei, hanem azt, hogy esztétikai célzatú
termék nem lehet egyszersmind tudományt kutató.
Tegyük
fel, hogy az átöröklés törvényét nem ismertük volna, vajon tekintené-e valaki a
Rougon-Maquart ciklust, ahol ez a
törvény hatása a regény alakjain a legapróbb részletekig ki van mutatva, az
átöröklés törvénye tudományos beigazolásának?
Ha
így volna, akkor a Spencer-Weismann-féle nagy vita már rég eldöntött volna.
Csak egy esetet ismerünk, melyben a regény a tudományt gyarapítani látszik!
Nagy regényírók némely lelki elemzése fényt derít valamely igen bonyolult
pszichózis lefolyására. A modern pszichológusok nem egyszer hivatkoznak ilyen
regénybeli elemzésre. Csakhogy itt tulajdonképpen az író saját énjének sikerült
elemzéséről van szó, vagy ha nem is, a pszichológus módszerét követte, az
eredmény nem a regényhez fűződik, mint műfajhoz, hanem a lélektanhoz. Nem a
nagy regényíró, hanem a finom pszichológus nyilatkozik meg ezeken a helyeken.
Ezek
szerint a társadalomtudományok a szociológiai regény tudományos igényeit a
maguk részéről épp oly határozottan visszautasítjuk, mint a szűkebb értelemben
vett természettudományok; Zola elmélete tehát alapjában hamis, az esztétikai, a
tudományos és a politikai szempontok összekeverésén alapszik. ennek az
eredménynek két nagy jelentőségű gyakorlati következménye van. Az egyik az,
hogy az új iskola tagadhatatlan előszeretetét a fertelmes vagy immorális dolgok
feltárásában „tudományos eredményekre” való törekvéssel nem indokolhatja meg.
Az ő tolla sohasem az anatómus vagy a sebész kése, mely őt új eredményekre
vezetheti a tudomány szolgálatában. ezzel nem azt mondjuk, hogy a fertelmes
vagy immorális jelenségeit nem szabad körébe vonnia, csak azt, hogy a jogalapot
ehhez tudományos szólamaival nem teremt, pedig kétségtelen előttünk, hogy ez a
jóhiszemű önámítás gyakran viszi őt ezekre a terekre. Hol, mikor s mily
terjedelemben nyerhet jogcímet ehhez? Oly kérdés, melyre akkor adhatunk
választ, ha majd a szociológiai regén hatásait vesszük számba. A másik ezzel
párhuzamos következtetés az, hogy a tudományra való hivatkozás esztétikai
fogyatkozásainak, a részletek a harmóniát sértő felhalmozásának, bizonyos
szempontokon való örökös nyargalászásnak, nyers adatok feltalálásának stb.
mentségéül nem szolgálhat.
A
tömegjelenségek törvényeinek kutatásából következik a szociológiai regénynek
minden más jellemző tulajdonsága: az egyes alakok elmosódottsága, a filozófiai
elmélkedések gyakorisága, a végletek szerfölött éles kiemelése (ami igen
gyakran a régi romantikusok istenileg jó és ördögileg rossz alakjait juttatja
eszünkbe, mert az író az illető természettől vúny hatását plasztikusan csak a
szélsőségekben mutathatja ki), azonos s az író célzatát szolgáló részletek –
ezek az ő úgynevezett bizonyítékai „documents
humains” – a monotonságig fokozódó felhalmozásai, az író jellemzési
gondjának az egyes emberrel szemben való csökkenése (melyben gyakran bármely
másod- vagy harmadrangú regényírón is alul marad), a nagy társadalmi körök s
érdekellentétek szokatlanul erős és élethű kidomborodása, a stílus
aláhanyatlása a megfigyelés és elemzés finomságaiban és fejlődése erőben,
tömöttségben s szónoki lendületben. És ebben a képben egyszersmind benne vannak
az új műfaj árny- és fényoldalai, fejlődés szimptómái és a visszaesés
jelenségei. Ha az evolúció törvénye szempontjából nézzük, kétségtelen a regény
anyagának újabb jelentékeny különzékülése; új érzelmek, új törekvések, új
hangulatok. Az ember a szépirodalomban még sohasem jelentkezett ily szerves
összefüggésben mindennel, ami a világon volt, van és lesz, sohasem jutott el a
társadalmi szolidaritás, mi több, a természettel való összeforrottság ilyen teljes
és öntudatos felfogásához.
soha
irodalmi műben a társadalom organikus felfogása és az ezzel kapcsolatos,
változatos és bonyolult eszmék és érzelmek soha irodalmi műben nem törtek elő
olyan elemi erővel, mint a szociológiai regényben.
A
fejlődés egyik eleme a nagyobb heterogenitásba való átmenetei tehát a
szociológiai regényt épp úgy jellemzi, mint általában a regény eddigi
evolúcióját.
Vajon
a fejlődés másik fő eleme: a heterogenitásban növekedett részek között a
kapcsolat is emelkedett-e?
Aligha.
Ellenkezőleg
a szociológiai regény ebben alul marad számos eddigi regényen.
A
részletek laza és felszaporodott tömege nem egyesül egy harmonikus egészbe, a
világosság s az áttekinthetőség kisebb lett. A fejlődés másik alkateleme nem
kíséri mindenütt az elsőt.
Azért
hisszük mi, hogy a szociológiai regény még nem érte el végleges befejezését
Zolában: a fejlődés új elemeinek teljes összeforrása egymással s a régiekkel
még nem ment végbe.
Mikor
fog ez végbe menni?
Mik
az akadályai?
Azt
hisszük akkor, mikor az új irány tudományos igényeivel felhagy, mikor
megszületik az a par excellence költői egyéniség, ki nem tudományos
eredményeket keres, hanem elsősorban a költői alkotásvágytól hevítve ír, a
költő, kinek lelkéből az új világnézet összes eszméi s érzelmei szinte
öntudatlanul törnek elő, nem pedig elméleteihez bizonyítékokat kovácsolva,
akinek műveiben természettörvények kutatása nélkül is az egyén és a társadalom
szerves összefüggése jelentkezik, aki a fáradtsággal összegyűjtött
szociologikus adatok nélkül is a géniusz egyszerűségével és intuíciójával képes
az emberi élet nagy problémáit feltárni, aki szóval először szólaltatja meg a
természettudományok és a szociológia által megtermékenyített új világnézet
nagy, öntudatlan, esztétikai akkordját.
Forrás:
Huszadik Század 1901. 2. sz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése