2016. szept. 11.

Tóth Lőrinc: Garay János emléke






(...)
Ma fél éve, hogy Garay János társunkat, Kont és az Árpádok és Szent László ihletett költőjét kora sírjába kísértük. Ott mentünk az egyszerű koporsó után, mely annyi szeretetet, annyi nemes érzelmet s oly magasztos költői tehetséget zárt magába; hallottuk az ősz derétől lepett hideg hantok zuhogását, melyek alatt e hő kebel, e szerelemteljes szív elhamvadatott. A ravatalt, hű barátok könnyűs szeme seregén kívül, kiket e jó, nemes szívű, kedélyes, gyermekded emberhez szeretet és barátság fűzött,  nagyszámú lelkes ifjúság koszorúja környezé, a tisztelet kegyeletes hallgatagságával, azon ifjúságé, mely Garay műveiből nem csak édes és nemes élveket merített, miket minden emelkedettebb költői mű áraszt olvasóira, hanem legfenségesb emberi érzelmeket, magasztos honszeretetet, jog és szabadság iránti fellengő lelkesülést, tiszta áldozatkészséget, nemzeti nyelv és szokások, s ősi erények iránti mély kegyeletet, az aljas ösztönök és szennyes önzés iránt pedig üszke megvetést, vagy sajnálkozó mosolyt tanult, azon ifjúságé, mely itt személyesen talán nem is ismert, de azért jól értett s érzett, felejthetetlen mesternek, az ember-, hon- és szabadságszeretet ékesszóló hirdetőjének rótta le a végső tisztelet adóját. Láttunk ott honleányokat is, égő könnyekkel elborult szemeikbe, kik Garayban a hű szív tiszta szerelmének, a családélet boldogító örömeinek édes énekesét gyászolák. Őszi ború fedte a komor égboltot, hideg őszi szél szárnya vitte tova a keblekből szakadt sóhajtásokat, méla összhangzatban a gyászkíséret borongó érzelmeivel.

Oh mily keserű, mily mondhatatlanul keserű érzelmek cikáztak át lelkemen, tiszte Akadémia! midőn ez egyszerű koporsónál állottam, melyet a haza egyik leghűbb szívű, s legtehetségesb költőjének, a szegényen megholtnak, a családjára csak bút és ínséget hagyottnak, néhány jó barát részvéte szegeztetett össze!Midőn láttam a halvány özvegyet, környezve síró árváitól, tántorgóléptekkel kísérni e koporsót, melynek árát nem volt képes megtakarítni, két évtizedes munkás életen át, azon költő, ki megéneklé Szent László s az Árpádok dicsőségét! – Egy pillanatra, de csak egyre, derülni kezdett lelkem, midőn láttam e népes, e részvevő gyászkíséretet, az ifjúság kegyeletét, a hölgyek könnyeit; azonban csak ismét azt kérdém magamtól: „Tehát meg kelle halnia, nyomorban s ínségben, adósággal terhelve, tehát özvegyet s árvákat kelle hátrahagynia, kiknek holnapja sincs biztosítva, hogy a nemzet kitüntesse: milye volt,  mennyit ért neki e testromban lakozó szép szellem, mely Hedervári Kontot annyi magyar ifjú ajkaira, a szűz szerelem s égi könyör lángoló dalait annyi magyar leány lelkébe ülteté?!

De megnyugszom a sorsban, mely úgy rendelé, hogy a nemes önmagában találja fel jutalmát; a valódi költőnek, bármily sanyarúk legyenek külső körülményei, megvan saját irónja, s gazdagsága, melyet ő fel nem cserél a basák hatalmával, s a nábobok kincseivel. Egyszerű kényelmetlen szobáját tündér palotává varázsolja a mindenható képzelet, s még oldalát szende, szomorú neje, kopott öltönyű gyermekei környezik, rózsa fellegeken látja maga mellé szállani a legédesb házi boldogságot, melyek közöl mosolygó angyalarcok néznek reá:


Mert kincset és fényt
Nem bírhatok,
Ki mondja, gazdag
Hogy nem vagyok?

A képzeletnek
Dics mezején
Királyi joggal
Járkálok én,

S van népem: álmok
szülötti mind,
Kormányzom őket
szívem szerint;

Van díszpalástom,
A tudomány,
Rám ölthető ez
Későn, korán;

Királyi pálczát?
azt is bírok:
A toll az, mellyel
Munkát írok.

De mindenek közt
A korona:
Szívem szerelmes
Menyasszonya.

Megnyugszom tehát a sorsban, s nem akarom vádolni nemzetemet, annyi nemes akarat összességét. Jobb későn mint soha! – Eljött s átment sírja felett a tél, mely a sír hantjait megkeményíté, és íme a magyar szívekben lágy részvét termékenyítő melege ébredt, a boldogultnak kezdeményező baráti s a hazafi érzelmű lapok által szétpattantott szikra fogékony nemes anyagra talált, s jótékony tűzzé erősödött, mely felvilágítá s megmelegeíté a költő hátramaradt árváinak rideg tűzhelyét; és eljött a tavasz, elhozva csalogányait, melyek a költő sírjára csendes hajnalokon leszállának eldallani egyet-eget szép szerelmi dalai közöl, elhozva fényes csillagait, melyek a költő sírjára lemosolyognak; s a tavasz éltető lehelete, mely mindenütt teremt, fejt és tenyészt, még magasbra szítá a részvét lobogó lángjait. Garay árvái a nemzet árvái lettek; jövőjök a legnagyobb szükség ellen máris biztosítva van; elhozta filléreit a föld szegény népe, s forintjait a vagyonosabb középosztály; felállíttatott a részvét oltára, s vetélkedve járulnak hozzá a remegő öregek, kik a múlt szép emlékeiben élnek, s ismerik az Aranykort, Árpádokat, s azokhoz írt Vezérhangot, és Szent Lászlót; az erőteljes férfiak, kiknek szíve Kont szavain büszkén feldobog, a szelíd de lelkes anyák, kik ismerik a Részvét gyöngyét, a Legszebb hölgyet, a Családi képeket, s gyermekeiket ilyen leckék nyomán könyörre s hazaszeretetre tanítják; a kis gyermekek, kik anyjaik jobbján tanulják áldozatul hozni névnapi és születésnapi kedves aranyaikat; a lánglelkű ifjúság, mely ismeri az országgyűlési Szózatot,a „Kelet népéhez” s „Hazához” címzett verset, a Polgárszót, „A haza búját”, s mindazt, mivel Garay lantja a hazai haladás minden egyes tényezőjét fáradatlanul, s a leghívebb buzgalommal dicsőíté és halhatatlanítá; a virágzó fiatal leányok, kiket édes-bájos álmokba ringattak Garay szerelmi és tavaszi dalai, s „Parlagi rózsái”, kiknek fogékony kebelét átvillanyozá a „Hölgyeinkhez” írt szent dal tanulsága, és mindezeknek egyesülése megáldja a költő emlékezetét, s megdicsőíti a jóra, szépre fogékony fajt, melynek ő egyik felkent jósa, s leghívebb híve vala.

A Tek. Akadémia, mely Garayt tagjai közép számítá, s legbuzgóbb és munkásabb tagjai közé mindaddig, míg teste lelke meg nem törött a szenvedések súlya alatt: csak az összes haza tisztelet-adójához csatolta a maga részét, midőn Garay emlékének megülését kedves feladásául tekinté, s a Tek. Akadémia megbocsát nekem, ha Garayról szólva, szavam inkább fölmelegszik, mint a mathesis és jogtudomány tételeinek fejtegetésénél.

Íme a külső fényben szegény, de belértékben s hatásban dúsgazdag életnek rövid rajzolata.

Garay János született 1812-dik évben Szekszárdon, Tolna megyében, hol atyja, azon még most is élő érdemes férfiú, kihez a költő mind halálaig gyermeteg szeretettel s kegyelettel viseltetett, kisebb vagyonú kereskedő s a városnál árvagyámi hivatalnok volt. Fia János, tanult először születéshelyén, Szekszárdon, azután 1823-1828-ig Pécsett, 1829 óta pedig a pesti egyetemben. Szellemének már kora fiatalságában kitűnő fő iránya, költészet iránti vonzalma, melyből később annyi jeles virág fejlett ki, már Pécsett laktában mutatkozott. Folyvást olvasott és írt, legelőször Rájnis magyar Virgilje által ébresztetve, hexameterekben s iskolai latin feladatait magyarul is el szokván készíteni; azután, főleg Virág Benedek ódáinak befolyása alatt inkább a líra felé hajlott, melyet későbben annyi bájjal s erővel tudott pengetni. Első nyomtatott verse „Emlék-áldozat” című alkalmi vers, társai közköltségén jelent meg, kik már akkor méltánylák szép tehetségét, melyet csakhamar magasb kifejlésében, méltányola egész hazája. Pécsett kezde megismerkedni a német irodalommal s költészettel, mely korábbi lírai dolgozataira nagy hatással volt; későbben ezek mindinkább magyarok, eredetiek s nemzeti színűek lettek. Szépirodalmi tanulmányait azonban Pesten folytatá csak teljesebben, hol az egyetem könyvtárát buzgón látogatá, s a kitűnőbb esztétikai írókból sokat jegyezgetett. Horvát István filológiai leckéi által Révai s a magyar nyelv kincseinek búvárlására serkentve, s emellett a már akkor teljes fényében ragyogó Vörösmarty hőskölteményeivel is megismerkedve, még tanuló korában készítette Csatár című hőskölteménye tervét, mely 1834-ben jelent meg, s legelső nagyobb műve volt. Már egy évvel előbb az akkorában keletkezett Regélő-Honművész szerkesztőségénél segédül vétetvén fel, e lapnak, mely a mostani haladásokhoz mérve tökéletlen zsenge volt ugyan, de a fiatal tehetségek ébresztése s a dolgozatoknak nyitott térmező által tagadhatatlan érdemet szerzett, munkás dolgozó társa maradt 1836-ig, a szépirodalom több ágában, különösen a lírában kísérgetve erejét. 1837-ben a Rajzolatok című folyóirat szerkesztésében vett részt, melyet számos dolgozattal gazdagított. Ugyanekkor szerkeszté a Trattner-Károlyinál megjelent Hajnal című almanachot, és Shakespeare tanulmányozása s a M. Akadémia jutalom-kitűzései által buzdíttatva, a nehéz drámai mezőn is sok erőre mutató, és szép reményekkel biztató kísérleteket kezde tenni.  1835-ben Csáb című öt felvonásos szomorújátékkal kezdte meg drámai pályáját, melyen azonban kevesebb szerencsével járdalt, mint a lírain; azonban e műve is az akadémiai bírálók által dicséretre méltattatván, későbben Jós-ige cím alatt a budai színésztársaság által színpadra hozatott. E mezőn találkoztam először a szerény, de hivatását melegen érző, s ritka lelkességű ifjúval a pesti Vármegye utca egyik kis házának kis udvarszobájában, melynek egyetlen ékessége: gondosan gyűjtött könyvtára, s kegyelettel tisztelt egy-két emberének arcképe volt. Velem ugyanis, és Szigligetivel, Gaallal és Vajdával eredeti történeti színművek írására szövetkezvén, a társulatunk által kiadott gyűjteménynek második kötetét írá, melynek tartalma: Árbocz, szomorújáték öt felvonásban. – A Hajnal zsebkönyvben „Országh Ilona” című történeti szomorújátékát adá három felvonásban; pályázott egyszersmind az akadémiai drámai jutalomra is, „Az utolsó Khán” című öt felvonásos szomorújátékával, mely ismét dicsérettel említtetett. Később még Bátori Erzsébet történeti drámát írta, mely Nagy Ignácz boldogult társunk Színműtárában jelent meg. Emellett termékeny tolla elárasztotta a zsebkönyveket s folyó iratokat részint már klasszikus, részint még ekkor gyengébb, de a nagy tehetség jeleit mindenkor magukon hordó lírai s rokon nemű költeményekkel; s ezeknél aránylag kevesebb becsű beszélyekkel, úti és életrajzokkal, genre-képekkel, esztétikai s bírálati cikkekkel. Elhintve ezek az Auróra, Hajnal, Emlény zsebkönyvekben, az Árvíz- s Kliegl-könyvben, a Regélő, Rajzolatok, Természet s több folyóiratok hasábjain. 1838 elején szigorú sorsa a Hírnök politikai lap szerkesztőségéhez űzte Pozsonyba, hol az 1839-diki országgyűlés kezdeteig segédkedett, szentebb hivatása ellenére, s unalommal forogván e száraz, gépies foglalatosság sivár mezején.

1939-ben, a fővárosba visszatérte után a Magyar Akadémia s majd a Kisfaludy-társaság tagságával tiszteltetvén meg, körülbelül innét számítható Garaynak lírai költészetének aranykora. Munkáiban mind több és több kellem, erő és zamat, a művészi formára is nagyobb s nagyobb figyelem. Szerkesztése alatt jelent meg 1841-től 1842-ig az Emlény zsebkönyv három évi folyama. Küzdve a magyar költő szegénységével, mely mellett csak egy gazdag és ihletett kebel ellenállhatatlan ösztönéből lehet magyarázni a hű kitartást, mivel a nemzet néhány csalogánya a költészet kertében oly fáradhatatlanul énekel, kénytelen volt, míg egy részről bájos költeményeit zengé, családja fenntartása végett Landerer Honi Vezérének több évi folyamát szerkeszteni,s azon kéz, mely Szent Lászlót írá, nem kevés időt fordított a hazai és külföldi vásárok, a t. ns. megyék esküdtei, a cselédbér és kamatláb korrektúrájára. Hasznosb, bár géniuszának szinte meg nem felelő munka volt „a magyar és német beszélgetések kézikönyve”, mely két kiadást ért. A Regélőt 1842. 43. s 44-ben szerkeszté, nem nagy hatással. A Kisfaludy-Társaság Évlapjaiban jelent meg értekezése „Lírai költészetünk késő kifejlésének okairól”. 1843-ban jöttek a közönség kezébe „Versei”, 1845-ben beszélyei s egyéb prózai dolgozatai gyűjteménye a „Téli rajzok” cím alatt, s Frangepán Kristófné költő beszély; 1847-ben, s egy év múlva második kiadásban jelentek meg az „Árpádok”, történeti legendák s mondák, kincse az irodalomnak; és ismét „Újabb versei” s a „Balatoni kagylók” költemény-fűzér. Legutolsó bevégzett nagy műve végre Szent László, tizenkét énekbe, hattyúdala Garaynknak, s koronája költői munkásságának, mely 1852-ben látott napvilágot. az 1840-től 1848-ig oly vidáman s erőteljesen pezsgő magyar nemzeti élet, az egyleti tevékenység virágdús tere, a politikai mozgalmak lelkesítő tengerhullámzása, mely ez említett években a magyar történetet zománcozza, s pestet a szárazföld egyik legérdekesb pontjává tette, nem maradhattak mély és termékenyítő hatás nélkül e forró hazaszeretettel dobogó, minden szép, jó, nagy és nemes iránt nyíltan fogékony költői kebelre. E forrásból buzogtak ama szent költemények, melyeket jól ismer a magyar ifjúság, s a magyar hölgykoszorú, melyek irányköltemények ugyan a szabadelmű iskola szellemében, s hatalmas emeltyűi politikai és nemzeti céloknak, de azért általános költői beccsel is bírnak, mint bír Vörösmarty Szózata s Hontalana, Élő szobra s Fóti Dala, magasan emelkedve túl az egyhangú divatos hazafiúi ömledezéseken, mikben annyi kezdő kísértgette gyarló erejét; s a rímekbe foglalt, költőietlen s csak a jó szándék által menthető politikai leckéken, mikben annyi versíróvá fajult táblabíró tetszék magának. E hazafiúi költeményeket, a szent akaraton s üdvös irányon felül megragadó melegség, itt-ott lélekrázó erő, s mindenkor valódi költői kedély ajánlja.

E jeles és hőkeblű költő, ki több éven át kénytelen volt, hogy családjának enni adhasson, hírlapi dialógusokat szerkeszteni, másodrendű lapoknál másodrendű szerepet vinni, 1850-ben az egyetemi könyvtárnál nyert nyugalmas, őt legalább a legnyomasztóbb szükség ellen biztosító hivatalt. De már ekkor elbetegesedett; elhagyta őt testi erejének, szemei világának, szelleme rugékonyságának jobb része. Mert annyi nemes fáradozás, oly folytonos lelkes munkásság közepett ezer bajjal kelle küzdeni Garaynknak, melyek előbb testi erejét, majd szellemét is megtörék. A szegénységhez, melynek nélkülözései neki nem annyira szerény és igénytelen önmaga, mint szeretett családja, reménydús gyermekei miatt voltak fájdalmasak, hozzájárult gyakori gyöngélkedése, későbben vaksággal fenyegető szembaja, s köszvényes bántalmak által megtámadott agyrendszere. Ki nem emlékezik közülünk a szomorú jelenetre, midőn Pest utcáin járva találkozott egy félvak, homályos és merev szemű, tapogatva s ingatag léptekkel tántorgó, roskadt, dúlt arculatú férfival, ki olykor neje s gyermekei, majd szánó barátai által vezetetett, majd csak vastag támaszbotjára bízta magát. Ha ismerőssel akadt össze, nem ismerte meg annak alakját, mert félsötétben élte le élete végső éveit azon költő, ki annyi lángot gyújtott, annyi fényt terjesztett; de megismerte a szíves hangot, mely üdvözlé, s ekkor mosolygott, nevetett. Jaj, de e mosoly fagylaló, e nevetés kínos volt. Szeretett kezet szorítni, mint hajdan, mert epedett a barátság, a szeretet után, de kézszorítáa hideg volt, benne a közelgő halál jegével; szeretett ölelni és csókolni, mert roskatag keblében nem aludt ki a holtiglan meleg szív szeretetgazdagsága, de leheletében ott volt a közelgő halál szele. Rekedt, kellemetlenül hörgő és sípoló hangon mondott gyakran ízetlen dolgokat s rossz tréfákat a beteg férfi, kinek ép és dús lelkéből annyi édes dal, annyi talpraesett gondolat fakadott. Szegény, szegény költő! és téged még szellemed e szomorú ellankadásában, midőn előbbi létednek csak töredékesen visszhangozó roma s kísértetes árnyéka valál, még ekkor sem hagyott el a hő részvét  hazád és barátid, és nemzetiség, nyelv és irodalom iránt; még ekkor is  élt és buzgott benned a bár sikeretlen törekvés, újra meg újra nagyot és dicsőt teremteni! Legélesebb fájdalmai közt sem hagyta el természetes jószívűsége, kedélyessége, sohasem szűnt meg szeretni istent, hazáját, barátit; mindenkor édes vigaszt s enyhületet tudott találni a részvétnek legcsekélyebb jeleiben is. Ha tapasztalta, hogy nemzetének, legalább nemzete néhány jobbjának gondja s részvéte virraszt fájdalmai felett, nem érzé e fájdalmakat; ha hallotta, hogy egyik vagy másik tisztelt embere, szeretett barátja szíves melegséggel tudakozódott hogyléte után, vaksága éjjelét felvilágosítá az öröm sugára. Oh, ha tudta volna halálos ágyán, hogy imádott nemzete, mely őt élve nélkülözni és szenvedni hagyta, s melyet ő egy percig sem szűnt meg imádni, egy leheletével sem vádolt soha, hogy ezen olykor feledékeny s mozdulatlan, de minden nemes érzelemnek nyílt, s a jónak és szépnek fölemelt zászlaját örömest követő keleti faj, családjáról – keserű gondjainak féltett tárgyáról – gondoskodni fog, Garay az éktelen testi fájdalmak közt mosolyogva fogott volna meghalni.

Sok szenvedésének 1853. nov. 5-ikén vetett véget a halál, szélhűdés alakjában, - melyet keresztyéni türelemmel s megadással várt és fogadott.

Garaynk, mint költőnek, az őt őszinte, bár nem mindig tetterős rokonszenvvel kísérő, s most özvegyéről és gyermekeiről gondoskodó magyar haza régebben kimutatta már az előkelő helyet,mely őt azon Pantheonban illeti, hol a Kisfaludyak, Kölcsey, Berzsenyi, Vörösmarty nevei arany betűkkel írva díszlenek. Ő főleg későbbi éveiben mély eszmékkel, meleg képzelettel, szép és tiszta nyelven írt költeményei által minden nemzet kitűnő költői közt foglalna helyet, mert műveit valódi költői szellem lengi át, s azok nem csak szép eszméket adtak szép alakban, hanem a költészet legmagasb célját is elérik: édes vigasztalást s enyhülést nyújtanak a jelenben, s erőt adnak a jövőre, míg dicsőség sugáraival özönlik el a múltat, s így valóban vezetik, tanítják s jóra, szépre lelkesítik az emberiséget; ami azonban honfitársai szeretetét s tiszteletét főleg megnyerte számára, az különösen lángoló honszeretete, s hű nemzetisége, mely őt kiválólag jellemzi. Mondhatni, hogy őt főleg e meleg hazafi érzés ihlette s avatta költővé, mert korábban költeményei, bár szinte legnagyobb részben jelesek, korántsem állanak a tökélynek azon magas fokán, melyre 1840. óta emelkedett. Minden egyes dalának, annyival inkább nagyobb költeményeinek alaphangja ezen kifogyhatatlan hevű hazafiság, mely azonban a költői lélekben valóban emberivé, s a legnemesebb tisztaságra, salaktalanságra s férfiasságra emelkedett. Az ő költeményeiben nem a gyáván siránkozó, céltalanul epekedő, írósvaj-lágyságú és csüggeteg s szárnyaszegett világfájdalomba olvadozó hazafiság sóhajait, s nem is a bunkós modorú, nyers, a magyar hazaszeretet minden külföldinek megvetésével s gyűlöletével azonosító, hogy úgy mondjam, csikóbőrös hazafiság hetvenkedéseit; hanem azon valódi, megtisztult, emelkedett, tetterős hazafiság hangjait halljuk zengeni, mely iránt lehetetlen rokonszenvvel nem viseltetni még annak is, ki a kozmopolitikai téveszmék felé hajlik, s melynek e nemzet testére általános szétáradásának lehet egyedül biztos üdvünk s jövendőnk. Nemzetiségével egyetemesség, magyar igazságaiban s érzelmeiben, örök igazságok s általános emberi érzelmek sugárzanak vissza. – alig volt köztiszteletű név hazánkban, melyet lantja meg nem énekelt: ott látjuk József nádort, Széchenyit, Wesselényit, Deákot, Csapó Dánielt, Bezerédit, b. Eötvöst verseinek homlokán, alig egy nemes, közérdekű haladási eszme, melynek felkarolására lantja nem buzdított; megénekelve az örökválságot, szabad földet, szabad sajtót, a nemzeti nyelvet, színeket, egyleteket, ünnepélyeket, vállalatokat egész a gőzerőig, a vasutakig. Ezen jellemző irányból következik, amit Garayról méltán jegyzett meg egynémely a hazafi irány által magát elkapatni nem engedő komoly ítész, hogy költeményeiben, azoknak nagy összegét véve több a gondolat, a reflexió, a didaktus elem, mint a lírai érzés; mely szabály alól azonban egyes gyönyörű dalaiban elég kivételt találunk. De nála ott sem hiányzik soha betegesség s érzelgés nélküli valódi mély érzelem, hol az ész látszik túlnyomónak, s versei többnyire egyszersmind szép lírai művek, és tartalmas tanköltemények. – A jelesb német és angol költők kedélymélységét a franciák eszmedús, életre való költészetével párosítja. Nyelve, modora nemesen egyszerű, dagálynak, fárasztó piperének nyoma sincs rajta. – Több költészetfajban kísértette erejét; legkisebb sikert eszközlött a drámában, legtöbbet azon fajban, melyre utóbbi időben szentelte napjait s éjeit, a balladában, melynek összefűzött zamatos virágai nagy hőskölteményekké csoportosultak az Árpádokban, s Szent Lászlóban, egész történeti korszakot foglalva át. Ha az ezen versekben foglalt történettan, históriai hívség s pontosság tekintetében meg nem felel is a szigorú ítészet kívánalmainak, - ami a költőnek úgysem feladása, mert hiszen a legnagyobb költő tengeri hajókat köttet ki Csehországban, s egyik legnagyobb festőművész kámzsás barátokat vezet föl az ótestamentomban: - de szentül megfelel a nemzeti költő hivatásának, mely nem más: mint tanítani örökhű, fáradatlan, tetterős hazaszeretetet.

Szabad legyen még Garayról, mint emberről néhány szót mondanom. Költészete hű kifejezése volt emberi tulajdonainak. Benne egyesült mindaz, amit szép léleknek szokás nevezni. az erények, a szív, a könyör dalnoka tiszta és nemes lelkű ember volt. Szeretett mindenkit, nem volt haragosa, nem volt ellensége. Őt is szereté mindenki, aki egyszer beszélt vele, s betekintett nyílt lelkének tiszta tükörébe. Barátihoz melegen ragaszkodott;az irodalmi pártoskodás mérge nem fért szelíd lelkéhez. Közelebbi környezete rövid időre, a Regélő szerkesztése idején oly útra ragadta, mely neki sok kellemetlenséget termett,d e jó szíve, mely haragot s bosszút nem ismert, kegyelete a férfiak iránt, kiket mestereiül tisztelt, csakhamar visszavezeté az egyetértés sima útjára. Megbocsátóbb kedély sohasem lakott férfiszíven, ő nem ártott soha senkinek, s könnyen kezet fogott azokkal is, kik neki ártottak; az ellenfeleket szerette kibékíteni; rosszul érezte magát ott, hol viszálykodtak; önzéstelen szószólója volt a gyöngébbnek, kegyeletes tisztelője pályaelődeinek s vezéreinek. A kedélydús, teli szívű embernek mély szeretete első, s ennek kora elvesztése után, második neje s ettől lett gyermekei, s fogékonysága a családi boldogság iránt, mely bájos „családi képeiben” oly elevenen tükrözi magát – egészen természetéből folyt: nem volt abban a maga olykor álérzelmeket hazudó affektációnak de csak egy szikrája sem. Kedves, jó férj, nyájas, gyöngéd atya házi körben, csak ott érezte magát egészen boldognak. Gyermekeire nagy gondja volt, s tudott is ezekért szorgalmasan, fáradatlanul dolgozni. Éjjel s nappal munkálkodott, míg ereje engedé. Ha nappalprózai munkáit végezé, csöndes éjjeleken megnyitotta hajlékát a Múzsa látogatásának, mely őt íróasztalánál, halvány arcát a mécs rezgő sugaraiban fürödve találta. Ez életmód ölte meg; családatyai kötelességeinek hű teljesítésében merült ki ereje. – Nem lehet a legélénkebb részvét nélkül tekinteni e kedélyes, szenvedő háznépet, hol a legkeserűbb fájdalommal szeretet s magasztos költészet lakott egyesülten, mely utóbbiak amannak sebeit ernyedetlen hűséggel orvosolák.

Tekintetes Akadémia! nem akarok hosszas lenni. Mindazok, kik a valódi költészet becsét s hatását méltányolni tudják, kiknek a magyar nyelv művelése s virágoztatása, s e nyelven, őseink zengzetes szép nyelvén, a magasztos nemzeti érzelmek, fajhűség, szilárd önérzet, nemes büszkeség ápolása, s az anyagiakon túl emelkedő szellem gazdagítása szívükön fekszik, mindazok, kik nincsenek elfogulva azon egyoldalú nézetben, mely míg a mathesis száraz igazságait, a természettudományok gyakorlati becsét, a múltnak titkaira fényt derítő történetbúvárlást, a társaság s állam jóllétének üterét tapogató társadalmi tudományokat kellőleg méltányolja; másrészről a lelket és szívet, kedélyt és jellemet, az életnek s az embernek, anyagi s gyakorlati irányokon túlszárnyaló magasabb s nemesebb részét emelő s ébresztő költészetet hiú gyermekjátéknak, s álmodozó leánykák időtöltésének tekinti csak – mindazok, mondom, örömest hintik velem a tavasz egy emlényvirágát  Garay sírjára, s örömest mondják el vélem: Áldott legyen a költő emlékezete, s áldott a nemzet, mely gyermekeivé fogadta a költőnek árváit. Mert itt, a komolytudományok, de egyszersmind a magyar nyelv s nemzetiség egyik asylumában nem kell soha felejtenünk, amit egy hű barátja a öltőnek s összes munkáinak kiadója oly helyesen s találólag mondott: hogy valamint azon nemzet, melynek még csak költészete van, éretlen gyermekkorát éli, úgy ellenben a nemzet, melynek már nem kell a költészet, a lélek ezen ifjúsága, - ily nemzet haldoklik s közel van eloszlásához. – De mi, kik a komoly tudományokbani előhaladás érett gyümölcseinek örülünk az utóbbi korszakban, nem akarunk még nemzetileg elöregedni, s meghalni, és azért örömmel és megelégedéssel látjuk a mély történetbúvár gr. Teleki nevével egy koszorúba fonva s egy pantheonban egyesülve Vörösmarty a költő nevét, s idvezeljük Toldyt, ki mindkettőnek külön úton járdaló, de egyazon célra vezető érdemeit a magyar irodalom történetében kellőleg méltányolja. – Tegye mindenki, mit isten tudnia s tenni adott, csak gyáva tétlenség s elcsüggedés ne zsibbassza inainkat! s nemzeti egyetértés olvassza harmóniába a rokon cél felé irányzott törekvéseket. – Ezt énekelte Garay hű lantja szebbnél szebb változatokban; s ily komoly fogadás a legszebb ünnep, mely a hazafi-költő emlékezetére tartatik.

Forrás: Uj Magyar Muzeum. Kiadta Toldy Ferenc. IV. évfolyam II. kötet 1854.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése