A
szociológiai regény hatásainak számbavételénél, moralitásának vagy
immoralitásának kérdésénél, mely a művészet és erkölcs egymáshoz való viszonya
problémájának csak egyik esete, mindenekelőtt a kiindulási pont tisztázandó.
Az
erkölcs fogalmi körének szabatos körülhatárolása elengedhetetlen, ha lehetőleg
pozitív eredményekre akarunk jutni. Az evolucionista filozófia legnagyobb
érdeme éppen ezen a metafizikai okoskodások és teologikus dogmák által oly
szerfölött összekuszált és elhomályosított fogalom megvilágosításában áll.
Legnagyobb érdeme, mert nincs kérdés, aminek olyan messze kiható, a való
életet, az egyéni és a társadalmi cselekvést annyira irányító jelentősége
volna, mint éppen ennek. H kétségek lehetnek is arra nézve, hogy maguk azok a
konkrét és részletes szabályok, melyeket mint az erkölcsös cselekvés parancsait
az evolucionista iskola megállapított, mindenben igazak és elfogadhatók-e: úgy
másrészről nem lehet kétség aziránt, hogy az erkölcs általános fogalmi köre, jelentősége
és feladata végérvényesen tisztába hozatott.
A
biológiai, etnográfiai, pszichológiai s történelmi adatok egész tömege
igazolják, hogy valamely cselekedet erkölcsös vagy erkölcstelen voltának
egyedüli fokmérője: az illető cselekedet vagy hasznos vagy káros volta az
egyénre vagy a fajra, vagy mind a kettőre. Hasznos pedig az a cselekedet, mely
alkalmas arra, hogy az életet mentől boldogabbá, azaz mentől teljesebbé tegye
úgy „hosszúságban, mint szélességben”. (Szélesség alatt az összes emberi képességek
minél teljesebb és minél harmonikusabb kifejezését értve.)
Ez
az evolucionista etika alapelve, melynek gyakorlati keresztülvitelében főleg az
egyéni és faji érdekek gyakran ellentétes volta okoz nehézséget. Kitűzött
célunk szempontjából azonban a részletkérdésekre nem lévén ráutalva, a fenti
alapelvben megtaláltuk azt a mértéket, mely a felvetett kérdés megoldására
képesít.
Mely
művészet tehát az erkölcsös, melyik az erkölcstelen?
A
válasz az előbb kifejtettekben adva van: erkölcsös az a művészet, mely alkalmas
arra, hogy az egyén vagy a faj életére vagy mindkettőjére hasznos legen.
Erkölcstelen az ellenkező, a káros művészet. Ez a választ azonban nem
befejezett, mert benne egy ismeretlen elem van. Éspedig: mely művészet hasznos,
melyik teszi az életet legteljesebbé „hosszúságban és szélességben”.
Míg
erre a kérdésre nem tudunk válaszolni, a problémát nem oldottuk meg, csak
tovább toltuk. Kitűzött célunk szempontjából nem szükséges bonyolultságok
elkerülése és a feladat egyszerűbbé tétele érdekében az alábbiakban a művészet
generikus fogalma helyett, csak a regény faji fogalmával fogunk foglalkozni.
Milyen
regény tehát az, mely az életet legteljesebbé teszi „hosszúságban és
szélességben” egyaránt?
S
minthogy a regény – mint egyáltalán a művészet – ebben az eredményben csak egy
igen szerény ok lehet, a kérdés helyesebben ez: milyen regény az, mely a maga
részéről leginkább hozzájárul azokhoz a ható okokhoz, melyek az élet
teljességét kiteszik? (A testi szükségletek minél megfelelőbb kielégítése,
jogbiztonság, célszerű közlekedés, tudomány, helyes alapokra helyezett
közgazdaság stb., stb.)
Csak
ha a regény lehető hatásait számba vesszük, jövünk abba a helyzetbe, hogy a
felvetett kérdésre válaszolhassunk.
Nekünk
úgy látszik, hogy a regénynek, mint általában minden művészeti terméknek két,
egymástól megkülönböztetendő hatása van.
Az
egyik lényegileg egyéni hatás. (Csak
ha a hasznost teljesen azonosítjuk az erkölcsössel lehet ebből a szempontból
erkölcsösről szó, míg ha erkölcsösnek csak a hasznos bizonyos körét – a
társadalmi hasznosságot – tekintjük, ennek az alább kifejtendő egyéni
szempontnak nincs erkölcsi szankciója. A kérdést eldöntetlenül hagyva nézzük a
következményeket ezen extrém-hedonikus erkölcsi rendszerek szempontjából).
Eredménye abban a felfrissülésben, abban a gyönyörérzetben foglalható össze,
melyet a művészeti alkotás az azt élvezni tudóban ébreszt. Maga az esztétikai
gyönyörérzet a különböző eredetű és fajú gyönyörérzetek összességéből alakul az
egyes egyén esztétikai élvezeti körének megfelelően. Nincs olyan gyönyörérzet a
legalsóbbrendű szenzuális örömöktől, fel egészen a legelvontabb morális
örömökig, amely valamelyik egyén esztétikai élvezetében helyet ne követelhetne
magának. Az esztétikai gyönyörérzetnek ezt a relatív voltát, mely korszakonként,
műveltségi fokonként s egyénenként változik, rendkívül világosan és meggyőző
erővel mutatta ki egy amerikai pszichológus: Henry Rutgers Marshall.
Az
esztétikai mindeddig rendkívül arisztokratikus volt, úgyszólván csak a felső
tízezer, sőt talán csak a szakmabeli kritikusok és művészek esztétikai
érzelmeivel és ítéleteivel foglalkozott, a tömegnek felfogását pedig csaknem
teljesen ignorálta.
Elfeledték,
hogy az az érzelem, mely a juhászgyereket a maga tilinkójához hajtja, mely a
falusi közönséget a vásári bódék kóklerjeinek megbámulásához viszi,mely a
kalendárium képei láttára benne ámulatot kelt, mely a varróleány kezébe
rémregényeket ad éppúgy (ha nem is oly magas fokú) esztétikai érzelem, mint az,
amely a magasabb műveltségű embert egy Wagner-opera hallatára, egy
Duse-előadáskor, egy Van Dyk-kép előtt vagy egy Tolsztoj-regény olvasásakor
elfogja. Merőben kvantitatív különbségekről van itt szó, semmi egyébről, ami
legjobban kitűnik még az ún. „szakmabeliek” egymástól gyakran igen eltérő esztétikai
ítéleteiből, pl. egy Taine és egy Ruskin eltérő felfogásaiból, melynek oka a
két írói agy különbségei, bizonyos eszmeasszociációk uralkodó volta az
egyikben, melyek a másikban hiányoznak, bizonyos eltérések az érzékszervek
alakulásában. Az egyikben a miliő törvénye, a másikban a vallási világnézet
teszi az esztétikai ítéleteknek is a jegecesedési középpontját.
Az
anatómus esztétikai érzékét olyan apró festői hibák sértik meg, melyeket a
botanikus nem vesz észre, míg viszont ő egy-egy fűszál természetellenes festési
módja miatt hiába sopánkodik: anatómus társa nem érzi azt. S így folytathatnánk, vége-hossza se volna a példáknak,
melyek az esztétikai érzés és ítélet relatív voltát igazolják.
Ezzel
szemben szinte hallom az ellenvetést: hogy egyeztethető össze ez az állítás a
művészet „örök” alkotásaival, a Homer, a Shakespeare, a Rafael, a Beethoven
stb. örökéletű mesterműveivel? Ez az ellenvetés azonban csak felszínes
megfigyelésen alapul. Először is csak a „szakbeliek” ítéletéről van szó, mert a
remekművek, kivált a klasszikusak valódi ismerőinek száma rendkívül csekély;
másodszor még ezek között sincs teljes egyetértés; harmadszor tekintetbe kell
venni a hagyomány és a tekintély hatalmát, mely itt tán még nagyobb mint más
tereken, a génét, a véleményt szabadon kimondani, nehogy a művészeti
járatlanság hírébe jusson az ember, az utánzás nagy szerepét stb., stb.
Hát
ez talán igaz – mondják majd mások, de mi közük ezeknek az esztétikai
fejtegetéseknek a regény moralitásának vagy immoralitásának kérdéséhez?
Azt
hisszük ezekkel szemben, hogy a tárgynál maradtunk s ezek elmondása
nélkülözhetetlen volt.
Véleményünk
szerint a művészet fent kifejtett egyéni
hatásának erkölcsi jellege abban áll, hogy az illető egyént a rá nézve kelleme
és öt gyönyörködtető művészeti termék felfrissíti, életerejét fokozza,
szellemét pihenteti, gondoktól elvonja, agysejtjeinek változatos
foglalkoztatását eredményezi, szóval a kifáradt, a napi munka által kimerített
embert a létért való küzdelemre képesebbé teszi ezek által a pszichológiai
jótétemények által.
Caeteris paribus tehát azok a
társadalmak, melyeknek tagjai művészetkedvelők, előnyben vannak a létért való
küzdelemben azokkal a társadalmakkal szemben, melyeknek tagjai nem
művészetkedvelők.
Ennek
a hipotézisnek, melyet szerintünk nyomós fiziológiai és pszichológiai
megfigyelések támogatnak, további bizonyításába e helyen nem bocsátkozhatunk.
De ha ez a hipotézis igaz, akkor igaz az a további következtetés is, hogy (az egyéni hatás szempontjából) erkölcsös az
a regény lesz, mely vázolta az agyat és a szervezet felfrissítő hatásokat
nyújtja, míg erkölcstelen, mely azokat nem nyújtja. S minthogy ez a felfrissítő
hatás legteljesebben azoknál a műveknél látszik fennforogni, melyek a
legnagyobb gyönyörérzetet képesek nyújtani, mondhatjuk (az egyéni szempontnak újból való nyomatékos kiemelése mellett), hogy
legerkölcsösebb az a regény, mely az illető olvasónak az esztétikai élvezet
legnagyobb fokát képes nyújtani. Ezek után nyilvánvaló lesz az olvasó előtt,
hogy az esztétikai érzelem általános vizsgálata miért volt szükséges. A kettő
egybevetéséből következik, hogy a regény erkölcsösségének mértéke (az egyéni hatás kiinduló pontját véve
alapul) éppoly relatív, mint maga az esztétikai hatás.
A
fiziológiai esztétika tudományának fejlődésével talán lehetséges lesz itt
bizonyos szabályokat felállítani. Már jelenlegi fejlődési foka mellett is
hangsúlyozhatjuk az egyoldalú, túl erős hatások, a bonyolultság, a helytelen
elrendezés, az összefüggéstelenség stb. káros s így immorális voltát. De meg
kell jegyezni, hogy ezek a kritériumok tulajdonképpen már nem az egyéni, hanem
bizonyos általános tömeghatásokból vannak levonva, amelyek esetleg bizonyos
egyénre nem állanak.
Bármily
ingadozó és relatív legyen is a művészet ezen egyéni hatása erkölcsös vagy
erkölcstelen voltának mértéke, mégis nem habozunk kijelenteni, hogy a művészet
ezen egyénenként változó hatását tartjuk mi első és legfőbb hatásának.
A
művészet ebből a szempontból is hasznos az igazság egy oldala a művészet
öncélúságának, a l’art pour l’arc-nak
hangsúlyozása az abszolút szabályokat hirdető kritikával szemben. A
mondottakból azt hisszük világos, hogy a szociológiai regény nem kevésbé lehet
erkölcsös, mint minden más regény az egyéni hatás szempontjából. Hisz a
szociológiai világfelfogás mindinkább uralkodóvá válik, tehát esztétikai
visszhangja is mind nagyobb körre örömet okozóvá lesz, hiánya – az érzületben
és a gondolkozásban mind nagyobb körre visszatetszővé.
De
ebből az egyéni szempontból is károsnak kell neveznünk a szociológiai regény
némely kiemelt tulajdonságát: a végletek szerfölötti hajszolását, a részletek
felhalmozását és ismétlését, a részek kapcsolatának gyakran laza voltát stb.
Ezek
után a művészetek s ezekkel a regény másik
fő hatását kell megvizsgálnunk, mely nézetünk szerint világosan
megkülönböztetendő az egyénié, mint
ilyenre való hatásától s amelyhez csaknem – a köztudat szerint és azt hisszük a
tudomány szempontjából is helyesen – kizárólag fűződhetnek olyan megítélések,
melyek a moralitás vagy immoralitás kérdésére vonatkoznak.
Minden
művészeti termék az azt élvezőben nemcsak gyönyörérzetet kelt és ezáltal benne
bizonyos, az életre kedvező fiziológiai processzusokat ébreszt, hanem ezen
eredmény előzőjeképpen benne különböző értelmi és érzelmi folyamatokat idéz
fel.
a
társadalomra, melynek az egyén tagja nem lehet közönyös, hogy micsoda ezen
értelmi és érzelmi processzusok tartalma, mert minden értelmi vagy érzelmi
folyamat, ami az egyénben végbe megy kisebb vagy nagyobb mértékben
akaratalakulása folyamata egyik motívumát képezheti.
Minél
nagyobb lesz ezen értelmi vagy érzelmi processzusok asszociatív energiája s
minél sűrűbben lépnek fel az egyén életében, annál nagyobb lesz azoknak a
cselekvést determináló ereje.
Hogy
ezek a szempontok a regénynél sokkal nagyobb mértékben fennforognak, mint
bármely más művészeti terméknél, az azt hisszük, minden mélyebb elemzés nélkül
is nyilvánvaló. Hisz az emberi élet változó viszonylatai, a különböző jellemek
egymásra való hatásai képezvén fő tárgyát, hatása bármely más műfajénál (talán
az egy dráma kivételével) közvetlenebb, mivel már jól kiképzett idegfolyamatokat
hoz mozgásba.
Ki
ne tudna esetekről, melyekben az illetők olvasmányai, különösen
regényolvasmányai, nagy hatással voltak jellemük alakulására.
Bár
nem vagyunk hajlandók az emberi élet legnyomósabb szükségleteinek tusája
közepett az egyén olvasmányait a cselekvés alakulására olyan döntő hatásúaknak
tartani, mint ezt némelyek állítják, mégis habozás nélkül elismerjük, hogy
azoknak igen jelentékeny szerep jut abban osztályrészül.
Ebből
a szempontból az a regény lesz, mely az olvasóban olyan érzelmeket és
gondolatokat kelt, melyek a társadalomra kedvezők, annak céljaival
egybehangzók, melyek azt eme célok elérésében elősegítik.
Nyilvánvaló,
hogy az erkölcsösség problémájának mértéke e társadalmi hatás szempontjából korántsem olyan relatív, mint mikor
azt az egyéni hatás oldaláról néztük.
A
regény erkölcsisége mértékének megállapítása mégis nehézségekbe ütközik, de
ezek nem a felvetett kérdés különleges nehézségei, hanem az általános etikai
alapelvek megállapításának akadályai.
Világos,
hogy az, ki az állam és a társadalom fejlődését, boldogulását és helyes
alakulását az individualizmus
irányában reméli más érzelmeket és gondolatokat tart a társadalomban
kifejlesztendőknek, mint az, ki a szocializmus ideáljában bízik.
Mégis
a jelen társadalmának az adott viszonyok között szükséges, legalább relatív
erkölcsi szabályai elég tisztán láthatók, hogy ezekből a regény
erkölcsösségének megítélésére néhány következtetést levonhassunk.
Mindenki
előtt első pillanatra világos lesz, hogy egy regény, mely a gyilkolást, a
vérengzést, az esküszegést stb. támogató érzelmeket és gondolatokat táplálná, a
társadalomra káros s így erkölcstelen volna.
Épp
így – bár tán kevesebb abszolút érvénnyel – állíthatjuk, hogy a monogámiát, a
vallást, a nemzeti érzést stb. támadó gondolatokat és érzelmeket istápoló
regény erkölcstelen. Sőt nem csak jelenlegi társadalmunkat, hanem a jövő
fejlődését tartva is szem előtt, meglehetős biztossággal állapíthatjuk meg az
erkölcsösség mértékét.
Az
érzelmek általános evolúcióját és az emberi fejlődés eddigi menetét véve
alapul, alig lehetnek kételyeink az iránt – egy kérdés, melyben az
individualizmus és szocializmus legszélsőbb tanait hirdető próféták is
megegyeznek -, hogy az emberi érzelmek fejlődésük eddig legmagasabb stádiumát
érték el az altruizmus érzelmeiben egyrészről, másrészről a társadalom
érdekeinek az egyén érdekei fölé való helyezésében, mégis egyidejűleg az egyéniség
jogainak olyan kiterjesztésével és tiszteletben tartásával, mely példátlanul
áll az emberi nem eddigi történetében. Ezekből következik, hogy ezeket az
érzelmeket visszatükröző és erősítő
művészeti termékek magas morális jellege kétségtelen.
Ebben
a konklúzióban egyszersmind a szociológiai regény általános etikai igazolása is
bennfoglaltatik, mely – mint láttuk – eddig teljesen példátlan erővel és
melegséggel tükrözi vissza ezeket az emberi evolúció koronáját képező
érzelmeket. Ha így, a szociológiai regényt, jellemző irányzatát tekintve,
etikailag igazolva is látjuk, továbbra is kérdés tárgyát képezi, vajon
módszereiben és tényleges hatásaiban erkölcsös művaj-e? A fentebbiekben
kimutattuk, hogy a regény tudományos igazságokat fel nem fedezhet soha, hanem
azoknak csak egyes eseteit demonstrálhatja, vagyis csak tudományos eredményeket
népszerűsíthet. Kérdés az igazságok meztelen feltüntetésének, micsoda erkölcsi
hatás tudható be?
Ebben
a szociológiai regény a naturalista irányzattal osztozik, tovább fűzve azt
annyiban, hogy ezt csak eszközül tekinti, mint ő mondja, a tudományos igazságok
kutatása munkájában, vagy mint mi mondjuk, a tudományos igazságok
népszerűsítésében, mert a szociológiai regény tulajdonképpen csak az
irányregény egy faja, mely az emberek cselekedeteit egy szociológiai vélt vagy
valóságos törvénynek megfelelően igyekszik alakítani, őket megfelelő
eljárásokra rábírni.
Azt
hisszük, hogy az élet leplezetlen, való feltüntetése erkölcsi hatásának kérdése
abszolút módon nem dönthető el; minthogy azonban itt csak a nagy tömeghatásokat
akarjuk vizsgálni, erre nem is törekszünk. Ha az élet való feltüntetése alatt
az aljasságokban és az obszcenitásokban való elmerülést érti valaki – amire az
új irány nem egy alkotásánál tagadhatatlanul nagy a hajlandóság -, úgy ennek
erkölcstelen hatása kétségtelen, mert az ilyeneknek a tömegre való ún.
„elrettentő” ereje aránytalanul csekély ahhoz a sajátságos pikáns örömhöz
képest, melyet benne a társadalmilag tiltott dolgok nyomtatásban való látása
kelt.
Akik
az alsóbb néposztályok olvasmányait és olvasási módját ismerik, bizonyosan meg
fogják erősíteni azt a tapasztalatunkat, hogy azok lapokat és fejezeteket
hagynak olvasatlanul éppen a finom pszichológiai megfigyeléseket és
elemzéseket, hogy aztán a pornográfikus részletekben annál hosszasabban
kéjelegjenek. Még inkább áll ez a szociológiai regényről, melynek mély
tudományos célzatát és az annak védelmére felhozott adathalmazt élvezni s
elfogni nem bírják. Sőt a szociológiai regénynek – jelenlegi alakjában – még
egy további veszedelme is van. Míg ugyanis a célzat nélküli naturalista
alkotásokban gyakran a műveltebb körök teljes művészeti élvezetre találnak a
finoman keresztül vitt jellemzésben és miliő-festésben: addig a szociológiai
regény, mely a kevésbé művelt néposztályokra – mint láttuk- hatástalan marad
azért, mert túl magas régiókban jár, az irodalmilag művelt elemekre sem lesz az
élvezet forrása, mert azoknak, kik tudományos szomjuk kielégítésében az eredeti
forrásokra visszamenni képesek – pl. egy Darwinra, egy Spencerre, egy Maltusra
stb. – a szociológiai regény tudományossága túl alacsonynak fog feltűnni s nem
tudományos adatok népszerűsítését, hanem esztétikai élvezetet keresve, azt
könnyen bosszankodva fogják félretenni, így úgy látszik előttünk a szociológiai
regény jelen alakjában főleg a félműveltek körében fogja legteljesebb hatását
elérni. Félreértések kikerülése végett ki kell emelnünk, hogy ez az utolsó
következtetés nem a Zola alkotásainak kritikája – melyekben igen gyakran egy
hatalmas erejű költői egyéniség elragadó módon nyilatkozik meg -, hanem inkább
az általa inaugurált műfajt általános átlagos hatásainak számbavétele, amire
bizton süllyedni fog a kisebb tehetségű epigonok kezében.
Az
eddig mondottakkal azonban az idealizmus és realizmus vitája még koránt sincs
előbbinek javára eldöntve.
Hisz
a való élet festése egyáltalán nem esik össze az aljasságok és obszcenitások keresésével.
Az író figyelmét a való élet nemesebb tereire és rugóira is irányíthatja, mely
a rosszat, nemtelent csak a hűség kedvéért veszi észre s annak szerfölött
előtérbe állításától visszariad. Csak gondoljunk egy Daudet, egy Dickens, egy
Thackeray, egy Tolsztoj számos alkotásaira.
S
hogy a szociológiai regény műfaja ezt nem neszi lehetetlenné azt magának
Zolának nem egy fejezete igazolja. Ha a „tudományos aspirációk” és jelszavak
hitelüket vesztik és a tudományos irányregények törekvése megszűnik, a haladás
természetszerűen ebbe az irányba fog terelődni, mert a visszataszító és
borzalmas extrémek keresésének fő indító oka: a tézisnek az ellentétekkel való
dokumentálása el fog esni.
A
való élet festését így fogva fel, értve alatta az emberi élet hű leírását a
célzatosság kerülésével, az emberi természet nemesebb rugóinak előszeretettel
való feltárását – ami végeredményében biológiai szükséglet -, a rossznak és
aljasnak ha nem is elkerülését, de az azokkal való szükségtelen foglalkozás
mellőzését, a való jellemek hű és gondos alakítását stb.: egy percig sem
tétovázunk az így értelmezett új irányt morálisabbnak jelenteni ki a régi
romantikussal szemben, mely képzelt alakjaival, angyalilag jó vagy ördögileg
rossz jellemeivel, önkényes eseményeivel annyira ellentétben áll az élet
tényleges viszonylataival, hogy azokra múló, felszínes hatásnál egyebet aligha
gyakorolhat. Nem hallgathatjuk el azonban, hogy ez az eredmény inkább a
műveltebb, a logikailag kifejlettebb és a tudományok által trenírozottabb agyakra látszik állani, míg a szélesebb
néprétegekre, az élet kicsinyes és alacsony dolgaival elfoglaltakra – kiknek
számára a filozófia, a történelem és a tudomány nem nyújt emelkedettebb
szempontokat – az idealizálás minél nagyobb foka volna szükséges, melyhez az
érdekfeszítőség emelésére talán egy adag romanticizmus sem nélkülözhető.
Vajon
nem egy öntudatlan szükségérzet teszi-e oly kedveltekké a legszélesebb
rétegekre kiterjedőleg egy Dickenst, egy Dumas-t, egy Jókait?
Ez
a megfontolás egyszersmind arra látszik mutatni, hogy a művészeti termékek
egyéni hatásának feltételei, nagy mértékben befolyásolják a társadalmit is.
Csak
az egyéni hatás teljes érvényesülése mellett lehetséges az illető művészeti
termék társadalmi hatása. A probléma titka abban rejlik: a társadalmilag
hasznos érzelmeket és gondolatokat az egyénre nézve a legnagyobb gyönyört adó
formában nyújtani. Az, ami bizonyos osztályokra erkölcsös olvasmány, egy
alacsonyabbra erkölcstelen. Innen az irodalmi mű moralitásának relatív mértéke.
Jelen
esetben az új irány a műveltség magasabb fokán állókra nézve erkölcsösebbnek
látszik, mint a romanticizmus, míg alacsonyabb erkölcsi és intellektuális fokon
állókra nézve az ellenkező áll.
Emlékszünk
egy színházi estre, melyen Sudermann egyik darabjának épp azok a részletei,
melyek ránk a legmélyebb s legmeghatóbb erkölcsi hatást gyakorolták, a karzat
közönségét csak pikáns, vihogó kacagásra késztették.
S
ebben nincs semmi meglepő vagy
természetellenes, hanem épp az ellenkezőben volna.
Ne
feledjük, az a szer, mely egy magasabb rendű organizmus gyógyulását idézheti
elő, egy alacsonyabbét megölheti.
A
művészeti hatások e relativitásában épp azért a mélyebb gondolkozó nem fogja a
művészetek lealacsonyítását látni, hanem impulzust fog találni benne arra, hogy
azok titkaiba és törvényeibe mind mélyebben behatolni igyekezzék.
IV.
Összegezzük
az eredményeket, melyekre jutottunk.
Az
az irányzat, mely a Mindenség törvényszerűségétől áthatva ezt a regény terén is
feltünteti, nem elégedve meg az emberi élet önkényes rajzolásával az irodalom
terén sem, szükséges következménye az elmék jelenlegi fejlődési fokának,
amelyben a világ természettudományi felfogása oly erős, hogy az öntudatlanul
előtör az esztétikai alkotásokban is, éppúgy, mint ahogy pl. a kor vallásos és
lovagias, vagy abszolutisztikus és kurtizán felfogása előtört a középkor,
illetőleg a forradalmat megelőző idők elbeszélő költészetében. Az evolúció
törvényének jellemvonásait vizsgálva az új irányban, láttuk, hogy az az
általános fejlődés összes jelenségeit magán hordja, hogy az eddigi
irányzatokkal szemben, mint határozottan magasabb fejlődési fok jelentkezik.
Ezen
új irány faji változatát a szociológiai regényben fedeztük fel, mely az egyéni
élet törvényszerűségének irodalmi festése helyett a tömegjelenségek rajzolása
felé fordul.
Vizsgálódásunk
kimutatta, hogy az elbeszélő költészet ezen utolsó változata is megfelel az
emberi szelem fejlődése általános irányainak, mely a természettudományok
eredményeitől mind fokozottabb mértékben áthatva és a természettudományokra
alapított társadalmi tudományoktól megtermékenyülve és az azoknak megfelelő
érzelmek által lelkesítve az egyén helyett a faj, a társadalmi organizmus
problémái elé összpontosítja érdeklődését.
Ez
a legújabb általános irányzata az elméknek oly erős – tudományban,
törvényhozásban, vallásban stb. -, annyira mély benyomást tett a lelkekre, hogy
már a priori nézve a dolgokat,
lehetetlennek kellene tartanunk, hogy az esztétikai kifejezésre is ne találjon.
Ismét
a fejlődés általános törvényére visszamenvén, láttuk, hogy az új irány legújabb
műfaja is a fejlődés jeleit magán hordja, de hogy ez a fejlődés nem befejezett,
hogy inkább még embrionális, számos zavaró elemtől túlterhelt, mely az
összefüggést csökkenti és az esztétikai hatást gyengíti.
Az
új irány moralitásának kérdését fejtegetve arra az eredményre jutottunk, hogy
bár az általános jellegében erkölcsileg igazolva van, de módszereiben és
hatásiban – különösen legújabb alakjában a szociológiai regénynél – erkölcsi
tekintetben komoly aggályainak lehetnek. Viszont megállapítottuk, hogy az új
irány némely alkotásaiban nemcsak a regény evolúciójának legmagasabb
fokát,hanem a morális hatás tekintetében is annak legtökéletesebb nyilvánulását
látjuk. Egy esztétikai vizsgálódás ezen szempontok relatív voltát és velük
együtt a morális hatásnak is viszonylagosságát derítette ki, hogy a társadalom
különböző rétegeire az esztétikai hatás törvényei különbözőkés hasznosság
kritériumai is eltérők.
Az
esztétikai hatások személete még egy további eredménnyel járt. Meggyőzött
minket arról, hogy a szociológiai regény jelenlegi formájában a tudományos és
esztétikai szempontok összekeverését mutatja, melyben az új műfaj teljes
kiforrásának legyőzhetetlen akadályait is felismertük.
Ez
az eredmény szerintünk nagyon fontos, mert alkalmas arra, hogy a szociológiai
regény fejlődésének további irányát megvilágosítsa. Ha igaz az, hogy a
művészeti és tudományos törekvések mélyén az emberi természetben gyökerező
ellentétek által vannak elválasztva - ami ellen nem szól ennek a két világnak
egymásra való feltűnő kölcsönhatása, amelynek legalább egyik oldalát ezen
dolgozat keretében is alkalmunk volt kimutatni -, hogy egy művészeti terméknek
nemcsak nem lehet feladata új tudományos eredmények felfedezése, hanem erre
egyenesen képtelen; ha továbbra menve igaz az, hogy a didaktikus költészet a
művészetnek sohasem volt valódi nyilvánulása, hanem inkább alapjában
költőietlen írók múló értékű kísérlete a költészet birodalmában: - melyet
igazol ezen alkotások szerfölött rövid élete s a minden korban elég gyakran
jelentkezett bölcselkedő költemények és irányregények teljes elfeledése, mely
alól csak itt-ott mutatkozik egy-egy kivétel, hol a bölcselkedés dacára is
diadalmaskodott valamelyik nagy költői egyéniség – akkor nem lehet kétségünk az
iránt, hogy a regény további fejlődésének irányát ezen bölcselkedő s soi-disant tudományos irányok romjain
kell keresnünk. Első pillanatra talán azt mondhatná valaki, hogy ezzel a
konklúzióval ellentmondásba jutottunk az eddig kifejtettekkel. Nem áll.
Behatóbb meggondolás nem azt mutatja.
Igenis
– ismételjük -, a regény fejlődésmenetét a tudomány termékenyítette meg, nem
kizárólag ugyan, de jelentékeny mértékben.
De
ez a megtermékenyítés nem volt közvetlen. A tudomány nem módszereivel s nem is
közvetlenül eredményeivel határozta meg a regény fejlődését, hanem azáltal,
hogy megváltoztatta az elmék eddigi irányát, az eszméket és az érzelmeket, a
vágyakat és az aspirációkat. Nagyobbá, változatosabbá, nemesebbé, szervesebbé s
összefüggőbbé tette az ember szellemi és lelki életének birodalmát épp úgy,
mint külső életét. Ezen átalakulás irodalmi kifejezésében látjuk mi a regény
fejlődését.
Ebből
a szempontból a szociológiai regény is fejlődés, mert az előbb vázolt
átalakulásnak még magasabb fokát tünteti fel.
De
nem fejlődés benne a tudományosság, a bölcselkedés. Ellenkezőleg. Ezek az új
fejlődési fok kiforrásának legnagyobb akadályai.
Valamely
új irányzat harmonikus esztétikai megnyilatkozása, úgy látszik, az új szellemi
irányzat teljesebb felszívódását követeli meg, úgy, hogy annak racionalisztikus
szálai minél inkább érzelmiekké erősbüljenek. Ha majd a világ új felfogása a
társadalom közkincsévé lesz, ha majd az emberi együvé tartozóság gondolata egy általános
érzelem erejével fog fellépni; ha majd a mindenség összes részei szerves
összefüggésének sejtelme nemcsak egyes kiválasztott elmék agyában fog élni,
hanem nagyobb körökre is kihat; ha majd az altruisztikus érzelmek az önérdek
ösztönén a mainál nagyobb diadalt aratnak: akkor tudományos érvek és adatok
nélkül, tendenciózus bizonyítások és csoportosítások nélkül esztétikailag is
elérendi legmagasabb fokát a „legújabb” irányzat, mely a Fécondité nemes lelkű és költőileg is nagy írójában még csak a jövő
zenéjét hallatja.
Forrás: Huszadik Század 1901. 1-2-3. sz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése