2019. máj. 25.

Aradi Zsolt: Az ég a rács mögött



(Révai-kiadás. 342. oldal.)

Egy ártatlanul elítélt politikai fogoly börtönélményeit meséli el finom hangulatú, elmélyedő regényében modern katolikus irodalmunk publicistája, aki átélte a történteket, mert 15 hónapig szenvedett egy másik állam börtönében, de a regény hősét nem önmagáról mintázta. A hős: az elkényeztetett, nagy luxusban nevelt „fiatal herceg”, aki számára rendkívül súlyos megpróbáltatás a börtönélet, de mégis termékenyítő hatással van rá, mert itt ébred önmagára, itt találja meg életcélját és itt tanulja meg értékelni a lélek szabadságát. Aradi Zsolt megrázó portrékat fest cellatársairól és hiánytalanul érzékelteti a börtön „társadalmának” furcsa levegőjét. Igen érdekes pszichológiai momentumokra mutat rá. Ilyen például az, hogy a börtön lakói közül egyik sem ismeri el vétkes voltát. őszintén ártatlannak hiszi magát valamennyi. A bűn ténye szinte kiesik emlékezetükből. „Mintha különös átmeneti, ködös,transzállapotban markolták volna meg a kést, törték volna fel a kasszát, nyúltak volna bele a pénztárba… A bűn, mint „külön dolog” lebegett felettük, amely véletlenül szólt bele életükbe.” – Különös és meglepő tény, hogy az első hetek feldúlt idegállapota után a fogoly – már nem vágyódik vissza a világba. Szinte jól érzi magát. Nem hiányzik neki a külvilág. Valahogy jólesik neki a fegyelem, a nélkülözés, a szenvedés. Mi ez? Erőpróba, hogy mennyit bír ki az ember? Pszichoanalitikus talán az önkínzás örömének mondaná ezt az állapotot az ártatlan fogolynál és a bűnhődésvágy kielégülésének a vétkesnél. A filozófus inkább azzal magyarázná – és az író is erre hajlik -, hogy a szabadság nagyon relatív dolog. Illúzió csupán. Mert alig veszti el egyik béklyóját az ember, illetve egy társadalom, máris másikat kap helyette. A börtönben a falak és a zár akadályozza szabadságában, odakinn – a más emberek akarata, a törvény, a rendeletek, a szokások, az előítéletek. Számtalan tilalomfa áll utunkban a legegyszerűbb cselekvésnél is, az élet majd minden vonatkozásában. De megszoktuk azokat és már ritkán vesszük észre őket. Mi hát a szabadság? – tűnődik a fogoly és mindenkitől más választ kap rá. Az egyik azt feleli, hogy „a szabadság a jóakaratú emberek között van és ezért csak a jóakaratnak van joga uralkodni a földön”, a másik azt válaszolja. „Isten a legnagyobb szabadság”. A fiatalember csak azt tudja, hogy „nem azok a szabadok, akik kinn vannak és nem azok a rabok, akik a rács mögött alszanak”. És amikor kiszabadul: elindul, hogy megkeresse az igazi szabadságot, amelyet érzése szerint a lélek régióiban kell megtalálnia.

Forrás: Literatura - Beszámoló a Szellemi Életről, 13. évf. Bp., 1938. július 1.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése