2019. máj. 25.

Egy „veszedelmes ember” – Kölcsei Ferenc centenáriumára



Az újkor magyarjai közül hárman indultak el az Értől: Kölcsey, Wesselényi és Ady. Talán nem véletlen, hogy mindhármójuk forradalmár volt a szó legnemesebb értelmében s hogy üldözöttek voltak a szó legkeservesebb, legszégyenletesebb értelmében. Mindhárman a magyarság haladását akarták s ezért kortársaik részéről gyűlölet és kiátkozás volt a fizetség

Hogy az utókor mindhármuknak elégtételt szolgáltatott?! Hogy szobrot kaptak s hogy műveik iskolakönyvekbe kerültek?!

Sovány vigasz az élők számára, akiket kortársaik megfosztanak követi megbízásuktól, holott hivatásuk lett volna az országgyűlést alkotó tettekre ébreszteni; sovány vigasz annak számára, akit a hatalom börtönbe csukat és megnótáz, s aki szemevilágával fizeti meg a merészséget, hogy előbbre mer gondolni, mint tespedt kora; és sovány vigasz annak a számára, akit az ország első funkcionáriusa állít pellengérre és sajtójával vad hallalit kezd a törött egészségű költő ellen!

Szörnyű sors: magyar látónak lenni!

Ennek a fekete végzetnek állít most gyújtogató szavú emléket Kornis Gyula, az állambölcselő (Kölcsey Ferenc világnézete. Franklin-Társulat, 117 oldal). Könyve – bárminő mérséklettel kívánja is írója a Hymnus és a Zrinyi második éneke költőjének emlékezetét felidézni - már magukkal a tényekkel is egyetlen vádirat Kölcsey kora s a magunk kora ellen. Mert kell-e lesújtóbb vád annál, hogy mindazok a sorskérdések, amelyek Kölcsey agyában mint az ország létét fenyegető rémálmok ködlöttek fel, ma éppoly megoldatlanok, akár csak száz évvel ezelőtt?! Kell-e súlyosabb vád annál, hogy a Kölcsey legrajongóbban vágyott eszményeit: a szabadelvűséget és a demokráciát ma henye felületességgel sárba tiporják a senki-legények?! Kell-e gyilkosabb szatíra annál, hogy Kornis nyomatékkal mutat rá: lám, Kölcsey volt az első magyar falukutató, s ma azokat, akik ugyanolyan idealizmussal és igazságérzéssel végzik ezt a munkát, bíróság elé állítja a hatalom s börtönnel jutalmazza a nemzet jövőjéért való kétségbeesett felelősségérzetükből fakadt törekvésüket?!

Kornisnak, a gondolkodónak egyik legjellemzőbb vonása az a belső feszültség,  az az égető nyugtalanság, amely most immár évről-évre mindjobban eluralkodik rajta: a jákobi harc a politikai optimizmus vagy pesszimizmus eszmevilága között. Mint elvont állambölcselő kénytelen megállapítani, hogy minden nemzet történetének legnagyobbjai éppen a „bajlátók”, a pesszimisták soraiból kerültek ki, akiknek korbácsa nélkül végképp eltespednének a nemzetek és az egyesek egyaránt. Mint gyakorlati politikus úgy érzi, hogy nincs teremtő alkotás optimizmus nélkül, csak az optimista reménykedés ád a legnehezebb időkben is erőt az államférfiúnak arra, hogy a jövőre függessze a tekintetét s bizakodással építgesse a jövendő útjait, lehetőségeit.

Petőfi, Madách, Apponyi egyéniségének beható kutatása jelzi azt az utat, amely szüntelen vajúdások közepette irányítja Kornis lelkiismeretét ennek a sorsszerű nemzetpolitikai kérdésnek a szüntelen mérlegelése felé. Most újabb stációhoz érkezett ez a megrendítő lelki küszködés az igazságért: Kölcsey alakja csakugyan döntésre érleli az elmélyülten gondolkozót. Itt minden-minden, egy élet minden bajlódása, ifjúság, kortársak, politika, egyéniség szinte programszerűen együvé dolgoznak egy pesszimista világszemlélet kifejlődésére. Csak néhány adatot soroljunk fel.

Kölcsey már kisgyermek korában teljes árvaságra jut, s Panna néninek, a gazdasszonynak minden szeretete sem tudja az apa és anya hiányát pótolni. – Fiatal gyermek, amikor a himlő kiaszalja Kölcsey fél szemét, s ettől kezdve mindholtáig fél szemére vak marad. -  A debreceni kollégiumi évek csak fokozzák a diák életuntságát: tanárai ridegek, diákember a kollégiumi könyvtárból magyar könyvet nem kaphat kölcsön. Úgy megundorodik Kölcsey a debreceni kollégiumtól, hogy amikor fiatalember korában tanárnak hívnák meg oda, kétségbeesetten tiltakozik a megtiszteltetés elől: inkább meghalna, semhogy Debrecenben kelljen élnie! – Első nagy szerelmében bántó visszautasítás sérti fel a lelkét: ha nem csalódunk, alighanem a fél szeme lehetett a kosár alján. – Amikor az irodalomnak próbálkozik neki, idealista módjára azt véli, hogy Magyarországon lehet becsületes, független, igazságos kritikát művelni, tekintet nélkül emberekre, sógorságokra és komaságokra. Csakhamar rá kell jönnie nevezetes tévedésére. Pergőtűzszerűen rontanak neki, mégpedig nem kisebb emberek, mint Pálóczy Horváth Ádám, Fáy András és Szalay László. Kölcsey egyszerre az ország egyik legnépszerűtlenebb emberévé leszen (úgy, mint húsz év múltán másik pesszimista poéta-társa, Petőfi). – Következik az Iliasz-pör, az első magyar plágium-pör, amely – bármennyire százszor is igaza van benne Kölcseynek – mégis csak azt eredményezi, hogy életének eddigi bálványa, Kazinczy is haraggal fordul vele szembe.  – Sor kerül politikai kiábrándulására. Követ; csak a nép, csak a nemzet javát akarja. S akkor ugyanez a nemzet ellene fordul: a kormány csöndes pressziója alatt megvonja tőle a bizalmát, megváltoztatja Kölcseyvel adott utasításokat, éppen abban a pillanatban, mikor Kölcsey már úgy érezné, hogy lángoló szavával a haladás, az igazi haladás útjára terelhetné az országgyűlést. Félbemaradt ábránd keserű szájízével vonul el a közéletből a „csekei bölcs”, akit saját megyéjének emberei ettől fogva „veszedelmes ember”-nek titulálnak. – A „veszedelmes embert” most már könnyű elintézni. barátai első alispánnak jelölik, de a főispáni erőszak – valljuk be, sokak örömére – rövid úton elüti még ettől a korlátozott hatalmi körtől is. – S amikor politikai tapasztalatait szeretné kortársai és nemzete javára közreadni s ezért igen szelíd hangon megírja Országgyűlési naplóját, a cenzúra még itt is szájkosarat rak a „veszedelmes emberre”, naplója nem jelenhetik meg, sőt még halála után tíz esztendővel is csak titokban, egy „földalatti titkos nyomdában” láthatja meg az ólombetűk fekete napvilágát.

És itt csak személyes vonatkozású olyan okokat soroltunk fel, amelyek váltig indokolhatják Kölcsey pesszimizmusát. Hol vagyunk még attól a szinte már kozmikusnak nevezhető pesszimizmustól, amelyet Kornis megrendült lélekkel szűr fel a költő-politikus hagyatékából: „Mondanám: imádkozzatok e népért, de ezért talán már imádság sem használ. Mert hiszen önmaga miatt akar elveszni”.

Kornis, a pedagógus és a gyakorlati politikus, önmaga is kétségbeesetten ejti el szellemének éles fegyverét Kornis, az állambölcselő előtt. Az állambölcselő előtt, aki nem a ma és a holnap, hanem a messzi múltak és a távoli jövendők horizontjára függeszti a szemét s kétségbeesetten kutatja a magyarság sorsának peripétiáit… Lelkét véresre szaggatja a biblikus kérdés: „mi az igazság?” S a válasz csak a máért remegő felelős államférfinak félénken kimondott optimista reménykedése, amely mögött ditirambikusan zúg el a holnapokért is felelő: gondolkodás szívbemarkoló szkepszise!

Kornis Kölcsey-könyve nemcsak ennek az idei centenáriumnak ünnepi megnyilatkozása: ennél sokkal több, - a nemzet lelkiismeret vizsgálata a közvetlenül előttünk álló tűzkeresztség előtt, amely dönteni fog lét és nemlét fölött. Ezt nagyon mélyen rögzítsük bele ezekben a napokban és hónapokban a szívünkbe!
s. g.

Forrás: Literatura - Beszámoló a Szellemi Életről, 13. évf. 187. sz. Bp., 1938. augusztus 1.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése