Remenyik Zsigmond jellegzetes típusa
azoknak az íróknak, akiknek ha új írását olvassuk, óhatatlanul újra meg újra
megéljük az egész írót, egész pályáját, egész fejlődését. Azok közé az igazi írók közé tartozik ő, akik egész
pályájuk során egyetlen művön
dolgoznak, egyetlen mondanivalót akarnak kifejezni. Ezt a fejlődés-élményt,
amelyet teljesen külső körülmények –
az írónak ez a határozott és szuggesztív egy
irányban csörtetése – váltanak ki az olvasóból, Remenyiknél hatásában és
közvetlenségében különösen gazdaggá teszi az író örvendetes termékenysége,
amellyel új meg új műveivel ajándékozza meg olvasóit. A korábbi olvasmányok
emléke oly közeli és oly eleven még, hogy valósággal reflex-szerűen
felfokozódik a külső körülmények-felkavarta emlékrajzás.
Emlékszünk
még Remenyik Bűntudat című könyvére,
amelyben becsületes, de felesleges önmarcangolással – mert korábbi munkássága
felmentette volna alóla – újra számot vetett magával és etikai állásfoglalását
még egyszer tisztázni kívánta az egyébként is félreérthetetlen állásfoglalású
író. Ezt követte a Téli gondok című
kis pamflet, amely a Bűntudat gyónását természetszerűen követő
felszabadultságban – hadd használjuk Remenyik kedvenc szavát – „elementárisan”
sistergő és süvöltő felháborodással, egy európaiságában méltatlanul megbántott
és megsértett ember minden nemes dühével tombol, tiltakozik és őrjöng a galád,
komisz és igazságtalan világ ellen, amelyben élünk. És most: a gyónás után jött
a felszabadulás a fergeteges és kacskaringós tiráda után jött a lehiggadás és a
csend. Az önként kínálkozó képzettársítás mentse a közhelyet, ami most
következik: jött a csendes növekedés, az érzés, a sarjadás titkos, gazdag
csendje.
A
„Sarjadó fű” keretében
a „Bűntudat”-hoz hasonló írás.
Az író elutazik gyerekkora és ifjúsága kedves városába, Egerbe, és leírja, mit
lát, leírja emlékeit. Két napot tölt a városban és e két nap alatt
végigemlékezik nyolc-tíz évet. Ez az a bizonyos „egyetlen mondat”, amellyel
minden mű tartalma elmondható. Egyébként is: az Emlék itt sokkal anyagtalanabb,
mint a Bűntudat-ban és így e ponton
nem is időzhetünk tovább. Ha most feltesszük a kérdést, mennyiben jelent az új
könyv gazdagodást írója pályáján és mennyiben gazdagszik általa az olvasó, erre
röviden így válaszolhatunk: először is egy lépéssel közelebb jutottunk a
Remenyik-problémához. A Sarjadó fű
halk emlékidézéséből nyilvánvalóvá válik, hogy Remenyiket tulajdonképpen nem egy etikai felháborodás lendítette
ki már kora ifjúságában osztályából és állította az elnyomottak mellé, hanem olvasmányai. (Bizonyos fokú
praediszpozíció persze feltétlenül volt benne, mert hiszen vallja és írja, hogy
értékeset-silányat válogatás nélkül olvasott). Így gazdagodott és teljesedett
új, érdekes vonással az író portréja.
Már
most az olvasó? Az olvasó mindenekelőtt megállapítja, hogy a Sarjadó fű-vel új fejezete született
meg a magyar középosztály még megíratlan (ugye még megíratlan?) őszinte történetének. És új, gazdag
fejezete született a magyar tájtörténetnek is. Eger hálás lehet érte.
Szólnunk
kell még valamiről. A könyv nyelvéről, stílusáról. Ha nem tűnnék elvénhedt
tipográfiai tréfának, szívem szerint úgy írnám meg ezt a cikket, hogy egy
függőleges vonallal kettévágnám az oldalt. Baloldalán a könyvben megnyilatkozó
személettel vetnék számot, a jobbon pedig a nyelvi kérdéseket szedném tűhegyre.
Nyelv és mondanivaló: lényeg és forma – ha lehet – még szorosabban eggyé váltak
Remenyik új könyvében. Írtuk már: a Téli
gondok elemi dühét rezignáció és kételkedés váltották fel. Az igazságtevést
követelő szitkokat rokonszenves kételkedéssel vegyes nemes emberi jóremény.
Hogy ez stilárisan hogyan nyilatkozik meg Remenyik új könyvében, itt csak
száraz nyelvtani meghatározásokkal írható körül. A rendkívül sűrűn alkalmazott
megengedő módokban („…-ható, …-hető”) és mellékmondataiban, amelyekkel dúsan,
dúsan rakvák a könyv oldalai és amelyek kivétel nélkül a „ha.. nem is, de talán…
szavakkal kezdődnek. Mindez persze nem modor. Soha és sehol nem az. Nem a
mondanivalóból folyik. Csak így lehet elmondani. Egy vele.
Ennyit
a nagy Remenyik-mű, az „Apocalipsis
Humana” hetedik kötetéről.
ifj. Vajda János
Forrás: Literatura - Beszámoló
a Szellemi Életről, 13. évf. Bp., 1938. július 15.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése