2019. máj. 25.

Megtérés és megigazulás. Földi Mihály: A miniszter


(Athenaeum-kiadás 301. oldal.)

Földi Mihály nem ötletszerűen választja témáit, hanem egész oeuvre-je a céltudatos kompozíciót bizonyítja: a ma emberét világítja meg különböző síkokon. A mindennapi élet, a misztikum, a realitás és a metafizika útjain közeledik feléje, hogy minden vonatkozásban felismerje titokzatos lelkét.

Új regényében minden eddiginél fontosabb szerepet szán a lélek legmélyebb rezdüléseinek, és amint eddig az ember különböző kapcsolatait boncolgatta, úgy most arra utat rá, hogy addig nem élhet nyugodtan, amíg Istennel való viszonyát nem rendezte önmagában, amíg a hitetlenséget ki nem irtotta lelkéből, amíg alázattal meg nem hajol az Úr előtt.

A miniszter, akiről a regény címét kapta, csak passzív szerepet játszik a történés során, mert a cselekmény elején meghal. Mégis körülötte folyik minden, ő okozza bizonyos fokig a konfliktusokat. Két legjobb barátja: a prelátus és az orvosprofesszor harca körülötte zajlik le. Tulajdonképpen két hatalom viaskodik itt a lélekért előbb a miniszter, aztán a felesége lelkéért -, a hit és a tudomány állnak szemben egymással. de gyakran úgy érezzük: az angyal és az ördög harcát látjuk, az ős-mesemotívumot.

Tudományos aprólékossággal rajzolja meg a pszichoanalitikus kórképet a tudós professzor lelkében kifejődő „betegségről”. A professzor még barátja életében tudat alatt szerelmes a miniszter feleségébe és úgy érzi, hogy boldogságának útjában áll a férj. De ezt az érzést nem engedi tudatossá válni és lelkiismeretesen kezeli a beteget. Tudja, hogy menthetetlen, de ezt nem árulja el legjobb barátjuknak, a prelátusnak sem, akit eltávolít a beteg közeléből, mert nem akarja, hogy az feladja neki az utolsó kenetet. Utóbb azzal indokolja ezt a cselekvését, hogy nem akarta halálfélelemmel megrontani barátja utolsó óráit. Az első harcban a professzor akarata győzött. A minisztert „átcsempészte” a túlvilágra. Ez a tette erősen megrongálja a prelátussal való évtizedes barátságát, aki szemére veti, hogy nem volt joga ahhoz, hogy a haldoklót elüsse a hit vigaszától, a feloldozástól

Most megkezdődik a második harc kettőjük között: az özvegy lelkéért. A prelátusnak az a törekvése, hogy az asszony a férj emlékét ápolja, a professzoré pedig az, hogy az élőt eltávolítsa a halottól és visszavezesse az élethez. Megint tudományos önigazolással él, de lappangva, tudat alatt, az dolgozik benne, hogy önmagához édesgesse az asszonyt, az ő személye jelentse számára az életet. A halottól való elfordulását azzal segíti elő, hogy megrendíti lelkében azt az ideált, amelyet ő férjéről alkotott magának. Annyira kívánja a bálványrombolást, hogy önmaga is elhiszi: csak bálvány volt a nagyember. Téveszmékbe lovagolja bele magát, csak azért, hogy önmagát igazolja, és hogy minél szuggesztívebben meggyőzze az asszonyt arról, hogy méltatlanra pazarolta érzelmeit, ő, mármint a professzor sokkal méltóbb hozzá. Körmönfont ravaszsággal állít be egy jelentéktelen kis manikűröslányt úgy, mintha bűnös viszonyt folytatott volna az elhunyttal. Itt ütközik meg másodszor a prelátussal, aki bebizonyítja, hogy tévedett, de – a véletlen folytán – mégsem győzheti meg igazáról a két elvakult embert. A harc eldöntetlen egyelőre közöttük.

A professzor tovább megy hadjáratában és már-már úgy érzi, bekerített az asszonyt, akivel sikerült elhitetnie, hogy a férje megcsalta, hogy az alacsony sorból feltört férfi nem érthette őt meg igazán, hogy annak nagysága csak látszat volt. Közben téveszméje már odáig fejlődik, hogy a híres kiváló diagnoszta téves diagnózissal azt állapítja meg, hogy az asszony szerelmes lett belé. Utolsó tromfnak azt szánja, hogy magyarázni kezdi: a miniszter nem volt államférfi, csak ügyes politikus, aki a folyton változó áramlatokkal úszott a felszínen, ahelyett, hogy irányította volna az eseményeket. Itt éri az első meglepetés: a politikában iskolázott asszony ellentmond neki. Ezután sorra érik a vereségek, végül teljesen elveszíti az asszonyt, aki a szomszéd birtokos grófba szeret bele, mialatt a professzor – diagnózisának csalhatatlanságában bízva – válni akar, hogy feleségül vehesse őt.

A feszültség csúcspontján álló férfi most tébolyultan a kis manikűrös lányra veti rá magát. Ha már az ideális szerelmet, az igazi boldogságot nem kapta meg: a pótlékot akarja, akiről azt hiszi, hogy elhalt barátjánál is a pótlék szerepét játszotta. Egész életen át elnyomta volt magában a boldogságvágyat: most, Torschlusspanikjában nem képes lemondani róla. Néhány forró szerelmes napot tölt a leánnyal, aztán szívattakot kap... A halállal vívódik és most ébred rá bűneire, most kívánja az Istent. A prelátus hozzásiet és ő meggyónja bűneit, amelyek között talán legsúlyosabb mérhetetlen gőgje és hitetlensége volt. Gyönyörű optimizmus az írótól, hogy nem halállal végződik a regény, hanem azzal, hogy a professzor megtisztulva, gyógyultan, új életet kezd. A harc véget ért. Az angyal legyőzte az ördögöt. Nem, sokkal több történt: az angyal megváltotta az ördögöt…

**

A neokatolikus regényirodalom többször foglalkozott a megtérés problémájával, de Földi regénye azzal emelkedik ki ebből a termésből, hogy a mélylélektan eszközeivel világít rá arra az útra, amelyet a lélek a bűnbeesésig és onnan a megtisztulásig végigjár. Ez a nobilis, hangú, magasfeszültségű” írás nemcsak új színfoltot, de újabb emelkedést is jelent Földi oeuvre-jében.

(r. m.)

Forrás: Literatura - Beszámoló a Szellemi Életről, 13. évf. Bp., 1938. július 1.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése