Erdős Renée nagy új
regénye egyenes folytatása Az új sarj-nak,
amely néhány év előtt jelent meg s második része egy regénysorozatnak, amely
nyilván még folytatódni fog.
Az első regény Éblen
Bettyjéből, a vidéki kis zsidólányból, aki elindul Budapestre színésznőnek,
időközben Érseki Benoite lesz, hírneves írónő, aki forró, érzékien szenvedélyes
szerelemben van Bártfy Lászlóval, a nála is hírnevesebb íróval. A szerelem több
szenvedést hoz a költőnőnek, mint örömöt: csak az érzékiség forrásából
táplálkozik, a két lélek erkölcsi összhangja nélkül, tehát mértéktelenül forró
szerelmes órák, heves zengésű, hol zaklatottan vibráló, hol siváran lecsüggedő
hangulatok és kínok civakodások, meddő szakítási tervek végletei között
hányódik. A férfi szeszélyes, cinikus, kíméletlen, morális fék nélküli, a nő is
erősen érzéki, de a magasabb rendű erkölcsi érzés csírája benne v an, folyton
fejlődik, mindjobban kiszélesíti a közte és szerelmese közötti szakadékot.
Bekövetkezik a
természetszerű szakítás, a férfi sértett, hiúságában és fekete lángú
szerelmében vesztére tör a nőnek, szerelmük titkait a közbeszéd pellengérére
viszi, megrágalmazza, beszennyezi az egész világ előtt s még kenyérkeresetében
is lehetetlenné teszi a nőt, terrorral, rábeszéléssel elijeszti a kiadókat,
hogy kéziratait megvásárolják. A nő mozdulatlanul tűri az inzultusokat,
teljesen tehetetlen velük szemben, néhány nem nagy befolyású barátja hiába
igyekszik segíteni rajta s végre mikor már a nyomor kezd nála kopogtatni, egy
derék barátnője segítségével elindul külföldre.
A regény itt csak
megszakad, folytatása a ciklus harmadik részére marad. A regény érdekességet
kettőben van: a két művészember szerelmének részletes, valószerű, néha már
fotográfia-szerű rajzában, amely nincs ugyan egy egységes felfogás által
szorosan összefogva, részleteiben azonban az emberi természet nem egy titkát
leplezi le, másfelől pedig a tizenöt-húsz év előtti budapesti irodalmi
viszonyok sok tekintetben memoire-szerűen ható jellemzésében, amely egyoldalúan
van ugyan nézve s megvan benne az a hajlandóság, hogy egy bizonyos irodalmi
csoportot azonosítson az egész irodalmi világgal, de tele van olyan vonásokkal,
amelyekből nagyrészt rekonstruálni lehet ama kor irodalmi levegőjét s amelyek
magyarázatát adják, hogy miért volt a kilencszázas évek elejének sajtó körüli
irodalma olyan sekélyes és koncentrálatlan.
A regénynek
tagadhatatlan értékei és érdekessége mellett egy nagy baja van: nagy terjedelme
dacára is meglehetősen szűk körét foglalja be az életnek, nagyon is hozzátapad
a részletekhez, nincs meg benne az összefoglaló nagy kontúr s épp ezért aminek
a fődolognak kellene lenni, a hősnő morális világfelfogásának kifejlése,
megtisztulása és megszilárdulása szinte teljesen elvész a részletek mögött.
Forrás: Vasárnapi Ujság 67. évf. 4.
sz. (1920. február 22.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése