„Minden tudományos ismeretnek és a forma
minden szépségének Görögországban rakták le az alapját.” Herder jellemezt
így a görög művészet hatását az emberiség kultúrtörténetében. Az ókori
Görögország a múzsák otthona és a tudományok bölcsője volt. Itt alakultak ki az
irodalmi műnemek: a líra, a dráma és az epika.
Görögországból
erednek a tudományok, melyek közül sokat ma is görög terminológiával illetünk.
Itt fejlődött ki szoros kapcsolatban a természettudományokkal a filozófia, a
történetírás, a földrajz és az orvostudomány. Elég csak Hérodotoszra, a „történetírás
atyjá”-a, vagy Hippokratészre gondolni. Görögország a bölcsője a beszéd
művészetének, a retorika kialakulásának is, amelyet a politikai viszonyok
hívtak életre.
Ezeken
a területeken a görög irodalom a kezdetekben teljesen eredeti, független idegen
hatásoktól. Görögországban négy nagy nyelvjárást különböztetünk meg
(természetesen emellett még számos kisebb nyelvjárás is létezik.) A
legelterjedtebb négy dialektus az irodalomban is megtalálható: Homérosztól
kezdve az ión volt az antikvitás
végéig az eposz nyelve, és a régebbi próza nyelve is, a dór nyelvjárás a líra nyelve volt, az attikai
dialektus volt a dráma és a filozófia, a történetírás nyelve, míg végül az attikai nyelvjárásból és több
más dialektusból, például az ión dialektusból a hellén szellem létrehozta a
világnyelvet, akoinét, amely az
általa létrehozott kultúra közvetítő eszköze lett.
A görög irodalom négy
nagy korszakra osztható.
-
A kezdetektől a perzsa háborúig.
Kr. e. 6-5. sz. fordulójáig, az ión felkelésig tart, és archaikus kornak is
nevezik. Az irodalmi tevékenység központja az aiól és ión Kis-Ázsiában van.
-
A perzsa háborúktól Nagy Sándorig.
Ez a korszak kb. Kr. e. 480-Kr. e. 323-ig tart. Görögország a hódító háborúk
után agrárállamból kereskedelmet űző tengeri hatalommá fejlődött. Kr. e. V.
század Athén és az attikai dráma fénykora, Periklész korszaka. Aischylos,
Szophoklész, Euripidés, Aristophanés korszaka.
- A
hellénizmus kora. Nagy Sándor halálától számított korszakban a
tudományé, a filozófiáé lesz a vezető szerep. A költészet sem tűnik el, nyelve
részben a már említett koiné, és részben egy mesterségesen megújított attikai
nyelv.
-
A császárkor. Alexandria
bukásától az antikvitás végéig terjed az utolsó időszak, Kr. e. 30-Kr. u.
529-ig, az athéni Platón-akadémia bezárásáig tartott. az Akadémiát Iustinianus
záratta be.
A
görög szellem azonban nem tűnik el, hiszen még közel egy évezredet élt tovább,
a bizánci birodalom művészetében, igaz, kissé megmerevedett formákban. nyugaton
a keresztény egyház is sok mindent átvett a görög bölcselőktől és tudósoktól,
például a középkor filozófiájának, a skolasztikának alapjai Arisztotelész
filozófiájában jelentek meg először. A középkor elfelejtett görögül, de a
reneszánsz és a humanizmus korában újra föléledt a görög szellem, de ez már egy
másfajta kultúra és más művészet volt.
Forrás:
Herman Anna: Kötelező olvasmányok elemzése 1. – Az ókor, a reneszánsz és a
barokk irodalmából 5-6. l. – Puedlo
Kiadó
Archaikus kor –
Költészet. Homérosz előtti korszak
A
régészeti kutatások szerint a görög nyelvtörténet a mykénei korban kezdődik, az
irodalomtörténet szempontjából azonban ennek nincs jelentősége, irodalmi
alkotások nem maradtak fenn. A görög irodalom Homérosszal kezdődik, de vannak
arra utaló jelek, hogy Homérosz előtt is létezett részben epikus, részben lírai
költészet. Görög emberek életében központi szerepet játszott a zene, életük
szinte minden lényeges eseményét végigkísérte a dal. A menyegzőn a nászdalt, a
thrénost énekelték kórusban a család nőtagjai. Mindennapi tevékenységüket a
munkadalok kísérték. Az ünnepségeken és felvonulásokon az ifjak és leányok dal-
és lantkísérettel táncoltak, az isteneknek himnuszokat adtak elő.
Ezek
mellett már igen korán voltak különböző kisebb mitikus és hősi tárgyú elbeszélő
költemények, melyek istenek és emberek tetteit dicsőítették, emellett
rekonstruálhatók kisebb Homérosz előtti eposzok is. Az Iliászban is találhatunk
utalásokat egy ősi Hérakész-eposzra, más kiseposzok pedig a trójai mondakörből
vették témájukat. Az Iliász történetéhez különösen hasonlít az ún. memnonis, a
kyklikus eposzhoz tartozó Aithiopis egy része.
Ez
az eposz beszámol Nestor megmeneküléséről, és többek közt arról, hogyan
jövendöli meg Thetis fia közelgő halálát. Homérosz előtti epikus költeményeket
hivatásos énekesek adták elő nemesi udvarokban lakomák alkalmával a vendégek
szórakoztatására. Gyakran választották ezt a mesterséget olyan vak emberek,
akik más munkára alkalmatlanok voltak. Tehát Homérosz előtti korban is volt a
görögöknél egy nemzedékről nemzedékre öröklődő költői technika. Vagyis a
Homérosz előtti hősdalok a szóbeli költészethez tartoznak. Az énekes, aki
előadja a mondát, nem ragaszkodik egy rögzített szöveghez, hanem a szóbeli
előadás során változtat, rögtönöz, fordulatokat cserél fel.
A
görög hősmonda már mykénei korban is létrejött. A városközpontok pusztulása
után főleg Thesszalia emelhető ki. A régi hősdalok formájáról fennmaradt
források híján nem sokat tudunk. A hexameter, az eposzok versformája azonban
igen régi, elképzelhető, hogy már a görögök előtti versforma, mely szorosan
kapcsolódott az epikus költészethez.
Küklikus eposzok
Az
Iliászon és az Odüsszeián kívül voltak még epikus költemények, és később ezeket
nevezték az irodalomtörténészek epikus kyklosnak. E költemények szerzőjének is
Homéroszt tartották. Először Hérodotosznál bukkantak fel kételyek Homérosz
szerzőségét illetően, a 4. századtól azonban már meghatározott régebbi
költőknek tulajdonították ezeket a műveket.
Csak
felsorolásszerűen ismerjük meg ezeket a műveket!
-
Titanomachia, melynek szerzője a
korinthosi Eumélos vagy a milétosi Arktinos volt.
-
Oidipodeia, Thébais, Epigonoi. Ez a
három mű a thébai mondakörhöz tartozik, míg az összes többi a trójaihoz.
-
Kypria, melyet Stasinosnak vagy
Hégésinosnak tulajdonítottak.
-
Aithiopisa Arktinos műve.
-
Ún. kis Iliás, ezt a négy könyvből
álló művet a mitilénéi Leschésnek tulajdonították. Arisztotelés szerint ez a mű
nyolc eposznak adhatna anyagot.
-
Iliupersis, ezt a művet is
Arktinosnak tulajdonsították.
-
Télegonia, a mű szerzője
valószínűleg kyrénéi Eugammón, műve két könyvből áll, és ez a kyklos befejező
része.
Komikus eposzok és
himnuszok
Két
komikus eposz is volt, amelyet Homérosznak tulajdonítottak. Az egyik a Margités, főhőse egy „félnótás”, aki
mindenhez értőnek találta magát, de mindent elrontott. Ez az első olyan mű,
amelynek főhőse egy ügyefogyott, kissé nevetséges ember. A mű valószínűleg az
5. század elején keletkezhetett.
A
másik komikus eposz, melyet Homérosznak tulajdonítottak, a Béka-egér harc. (Ez a mű szerepel később Homérosz művei között.)
Homéroszon kívül a kariai Pigrés neve is felmerült mint író. A mű
tulajdonképpen az Iliász paródiája.
Nagyon
sokan próbálták utánozni, a magyarok közül Csokonai próbálkozott vele.
Ezeken
kívül Homérosznak tulajdonítottak még különböző himnuszokat is: Apollón-himnusz, Hermész-himnusz,
Aphrodité-himnusz, Démétér-himnusz.
Hésiodos
Az
archaikus korszak másik nagy egyénisége az epika műnemén belül Hésiodos. Az ő
világa merőben más, mint Homérosz hőskölteménye. Hésiodost megismerjük a művein
keresztül, ő az első megragadható
költőegyéniség az ókori görög irodalomban. Például a Munkák és napok költeményéből megtudjuk, hogy apja szegénysége
miatt vándorolt ki Kiméből.
Stílusa
szikárabb, mint Homéroszé, bár ő is a hagyományos epikus nyelvet használja.
Korát nem tudjuk pontosan meghatározni. Az ókorban Homérosz kortársának
tartották, de mivel mind a két eposzt jól ismerte, fiatalabbnak kell lennie
Homérosznál. Művei keletkezését Kr. e. 700-ra teszik. Valószínű, hogy ő csak a
két teljesen ránk maradt költeménynek, a Theogonia-nak,
és a Munkák és napok-nak a szerzője.
A
Theogonia című műve tulajdonképpen
az istenek családfáját mutatja be. A családfák katalógusszerű felsorolását
mítoszi betétek szakítják meg.
A
Munkák és napok című alkotásában
több témakör jelenik meg. Először egy paraszti naptár, amely az évszakokhoz
tartozó különböző mezei munkákat adja meg.
Van
a műben egy függelék a hajózásról és egy olyan lista, mi nem tőle származik, s
amely azokat a napokat sorolja fel, amelyek nem alkalmasak bizonyos munkák
elvégzésére. De természetesen itt is találkozunk mítosszal.
Aisópos
Az
arhaikus kor epikus irodalmában még egy alkotót kell megemlíteni, Aisópost,
akinek az első prózában írt állatmeséket tulajdonítják. Persze az állatmese nem itt jelent meg először,
hiszen már a Munkák és napok-ban is
találkozhattunk a sólyomról és csalogányról szóló állatmesével.
Hérodotos
szerint Aisópos a 6. század derekán élt Samoson, és rabszolga volt.
Homérosz (?Kr.e.
VIII.sz. - ?Kr.e.VIII.sz.)
Görög
költő. Személyéről szinte semmit sem tudunk. Az ókori görög irodalom első két
fennmaradt eposza szerzőjének tekinti a hagyomány. Egyes források szerint vak
énekes volt, az ókori művészet vak aggastyánnak ábrázolta. Egy epigramma
szerint hét város versengett, hogy melyik nevezheti szülöttjének, valójában
azonban sokkal több várost fel a hagyomány.
Lehetséges,
hogy Iosz szigetén halt meg, itt egy hónapot is elneveztek róla, sírját pedig
kultikus tisztelet övezi.
Fordítások
Devecseri Gábor
-
Odüsszeia 1947. (A teljes mű fordítása.)
-
Iliász 1952. (A teljes mű fordítása.)
-
Homéroszi költemények 1960.
Nem teljes fordítások:
Csokonai
Vitéz Mihály
Vályi
Nagy Ferenc
Baksay
Sándor
Kemenes-Kempf
József
Vértesy
Jenő
Csengery
János
Télfy
Iván
Gulyás
Ferenc
Juhász
László
Mészöly
Gedeon
Homéroszi kérdés
A
homéroszi epika egy ember műve-e? Az Iliász és Odüsszeia egy ember alkotása-e,
vagy csak összeillesztették? Ha Homérosz élt, valószínűleg Kr. e. VIII. sz.
második felében élt. Az ókorban már ismerték. Életéről semmi pontos adat nem
maradt fenn.
Az
Iliászon és az Odüsszeián kívül más darabok szerzőjének is tekintették.
Nézzük
meg, melyek azok a művek, amiket szintén neki tulajdonítanak:
- Küklikus
eposz. – Azoknak a ciklusoknak a köre, amelyek a trójai háborúhoz
kapcsolódtak. A hősökkel és leszármazottaikkal foglalkozik. Ezek nem maradtak
ránk. Csak később született görög művek említik.
-
Margitész. – Komikus eposz,
fennmaradt.
-
Béka-egér harc. – Csokonai
fordította magyar nyelvre.
Hét
életrajza is volt, de ezek mind a római császárkor vége felé születtek, tehát
elég későn. Ezekben nagyon sok a legenda. Talán a legmegbízhatóbbnak tartott
Homérosz-életrajzot Plutarkhosz (Kr. u. 1-2. sz.) írta. Még az életkoráról is
viták vannak.
Hérodotosz,
a Kr. e. V. században élt történetíró legalább 400 évvel saját kora elé
helyezi. Theopomposz, a Kr. e. IV. században élt történetíró szerint Homérosz
Trója bukása után 500 évvel élt. Pausziánsz a római császárkorban élt, ő
bejárta Görögországot, és egy útikönyvet írt. Eben a Kr. e. VII. században élt
görög költőre, Calliánoszra hivatkozik, aki eposzszerzőként említi Homéroszt.
Bár Pausziánsztól ez a rész nem maradt fenn, de ez is a VIII. sz. második felét
támasztja alá.
Az
első Homérosz-magyarázó Theogenész volt, műveiről csak későbbi utalásokból
tudunk.
A
XVIII. századik azt tartották, a két eposz szerzője Homérosz. De a középkoron
keresztül Vergiliust többre tartották. Görögül ugyanis a középkorban nem nagyon
olvastak. A reneszánsz kezdi újra felfedezni az ókori görög művészeteket, Janus
Pannonius például egyes részeit latinra fordította.
A
XVIII. században változott a helyzet. 1795-ben
Friedrich August Wolf Bevezetés
Homéroszról című munkájában először vonta kétségbe tudományos érvekkel a
közös szerzőséget. Wolf szerint élt Homérosz, írt valamilyen Iliászt és
Odüsszeiát, ám mire lejegyezték, abban többen közreműködtek. Egyes részeit ő
írta, de más részei ismeretlen szerzőtől származnak.
Wolf
nyomán két iskola alakult ki: az analitikus és az unitárius. Az analitikusok
elfogadták Wolf érveit. De akkor magától értetődő a kérdés, hogyan lehet
kiszűrni, hogy mi tekinthető Homérosz alkotásának és mi nem. Nem tudtak közös
nevezőre jutni. Wolf divattá vált, szélsőségesei eljutottak odáig, hogy
Homérosz nem is élt. Hősdalokból illesztették össze az eposzt. A mű ismeretlen
ember hősdala, valaki által összeszerkesztett eposz.
Az
unitáriusok úgy gondolták, a két mű egyetlen ember, Homérosz alkotása. A XX.
században ez annyiban változott, hogy talán két ember munkája. De egy ilyen
költeményt egyszerűen nem írhatott meg egy redaktor.
Nézzük,
mik azok a tények, amelyek mégis azt bizonyítanák, hogy két költő alkotásáról
van szó.
-
Az Iliász szerzője nem ismerte Szicíliát, míg az Odüsszeia alkotója igen.
-
Az Iliász, ami 100-200 évvel korábban keletkezett, az archaikus társadalomnak
állít emléket. Más erényt testesít meg
a két főhős, Akhilleusz a bátorságot, a
hősiességet. Ezek az archaikus kor eszményei, amikor a problémákra
legtöbbször az egyedüli megoldás a harc volt. Odüsszeusz egy cselekvő, gondolkodó, kíváncsi, olykor hibázó ember,
akinek legfőbb erénye az okosság.
-
Az Iliász szereplői királyok, hősök, harcosok, míg az Odüsszeiában szerepel
dajka és kondás is, tehát a nép is megjelenik.
-
Az Iliász cselekménye lineáris, egyenes idővonalú, míg az Odüsszeiáé
összetettebb.
-
Az Odüsszeia kidolgozottabb, csodálatos tájleírásokat olvashatunk, az Iliászban
csak elvétve találunk tájleírást.
-
Az Iliászban lényegesen kevesebb hasonlat van, mint az Odüsszeiában.
-
Az Iliászban sokkal nagyobb szerepet kapnak az istenek, irányítják az
embereket. Az Odüsszeiában sokkal kevesebb szerephez jutnak, inkább csak
segítenek.
A
XX. századra annyira közeledett egymáshoz a két álláspont, hogy nem lehetett
eldönteni, ki fogadja el az analitikus, ki az unitárius iskola nézeteit.
1929-ben
Milman Parry az epitheton ornanszokról, a homéroszi
jelzőkről írt. A homéroszi szövegekben vannak ún. tipikus elemek. Csata
után mindig esznek. Tipikus szituációk után a szöveg mindig ugyanazt mondja:
„Miután elteltek étellel és itallal”, ez az 1-1, 5 sor 25-30 esetben fordul elő
az Iliászban. Több ilyen ismétlődést
fedezett fel Parry, és ezeket a már meglévő elemeket nevezi el formuláknak, formuláris elemeknek.
Kutatásait
tovább folytatja a 30-as években is, de főleg Amerika tartja számon. Európában
csak a második világháború után fedezik fel.
A
két eposzban különböző folklorisztikus művek nyomát is megtaláljuk: lakodalmas
énekek, siratóénekek, munkadalok, himnuszok. Az ókorban ismertek voltak a rhapszódoszok, az énekmondók, akik a
különböző eseményeken szórakoztatták az embereket énekben előadott verses
történetekkel. És amíg a rhapszódosz az állandó formulákat használta a
csatajelenet leírására, nyugodtan gondolkozhatott az új részeken.
A
vita a mai napig sem dőlt el, a tankönyvekben sem találkozunk mindig egységes
szemlélettel.
Mítoszok
A
görög mitológia az írásbeliség előtti korok naiv társadalmi tudatformáját
őrizte meg. A mítoszok adták a nagy görög eposzok és drámák témáját. A görögök
szerint a világ az istenek nászából jött létre, s fejlődése az istenek harcának
eredménye. Ezt az időszakot mutatja be Hésziodosz:
Az istenek eredete című könyve. – Theogónia,
Kr. e. VII. sz. A homéroszi eposzok alapja a trójai mondakör, tehát ahhoz,
hogy értsük az eposzok világát, először a trójai mondakörrel kell
megismerkednünk.
Trójai mondakör
Réges-régen,
még amikor az istenek szívesen keveredtek az emberekkel, Péleusz, a mürmidonok
hős királya feleségül vette az egyik tengeri istennek, Néreusznak a lányát,
Thetiszt Thetisz először vonakodott, hogy halandó felesége legyen, de Zeusz
döntése előtt neki is fejet kellett hajtania. A Pélion ormán, Kheirón
barlangjában tartották meg lakodalmukat. Először az emberek, maj az istenek
adták át ajándékaikat, elsőként a vendéglátó kentaur, Kheirón az erdő
virágaiból font koszorúkat, és a Pélion egy szép szál kőrisfájából faragott
dárdát. Poszeidon, a tenger istene két széltől fogant halhatatlan paripát,
Xanthoszt és Balioszt ajándékozta Péleusznak. Az ünneplők között volt Zeusz és
Héra, Aphrodité és Peitho, a rábeszélő hízelgés istennője, Pallasz Athéné és
Arész, meg Apollón, a Múzsák kara élén. Majd a három Moira, a sors istennői
mondtak jóséneket, miközben a Végzet fonalát pergették orsókon: feltárva a
jövőt, míg a még meg sem született Akhilleusz hőstettét hirdették.
A
pompázatos vendégseregből egyetlen isten hiányzott, Erisz, a viszály istennője,
akit senki sem hívott meg. Sértődötten ült márványszékében az istennő, és azon
tanakodott, miképpen állhatna méltó bosszút a rajta esett sérelmen.
Eszébe
jutottak az aranyalmák, amelyeket a Heszperiszek őriznek ott, ahol a nap este
lenyugszik.
Szakított
egyet a Heszperiszek almái közül, egyetlen szót karcolt rá, és a lakodalmas
házba gurította. Gyönyörűen csillogott az aranyalma, rögtön felborult a rend az
istenek, de főleg az istennők között, mert az aranyalmán ez a szó állt: A
legszebbnek!
Engem
illet az aranyalma! – kiáltott fel egyszerre három istennő is. Az egyik Héra
volt, Zeusz, a főisten felesége, a családi tűzhely őrzője. A másik Pallasz Athéné,
a tudományok istennője. A harmadik Aphrodité, a szépség és szerelem istennője.
Mindhárom istennő magának akarta az almát, s Zeusz látva, hogy az istennők
vetélkedése megzavarja a lakodalmat, szólította Hermészt, az istenek követét.
Felszólította, hogy menjen el a legszebb halandó férfiért, Parisért, Priamosz
király fiáért, aki a nyáját legelteti az Ida hegyén. Majd ő eldönti, ki a
legszebb istennő, és a győztesnek ő adja oda az aranyalmát.
Hermész
felöltötte szárnyas saruját, kezébe vette hírvivő pálcáját meg az aranyalmát,
és a három istennővel elindult Parishoz.
Hermész
elmondta Parisnak Zeusz kérését, hogy ő döntse el, a három istennő közül kit
illet az aranyalma. Nagyot nézett Paris, amikor meglátta a három káprázatos égi
asszonyt, és alig tudott szépségükkel betelni. Tetőtől talpig szemügyre vette
mind a hármat, szinte elvakította a ragyogás, de nem akart elhamarkodottan
dönteni. Ekkor közelebb lépett hozzá Pallasz Athéné, és így szólt:
-
Ha nekem ítéled az aranyalmát, minden művészetbe bevezetlek, és szülővárosod
hős oltalmazója leszel!
-
Ázsia uralkodója leszel, ha nekem adod az aranyalmát – ígérte Héra.
De
Aphrodité teljes szépségét feltárta Paris előtt, és ezt mondta:
-
A legszebb földi asszony lesz a tied, ha engem választasz.
Paris
nem gondolkodott sokáig, hanem Aphroditének adta az aranyalmát.
Aphrodité
boldogan távozott birtokában az aranyalmával, és a többiek is követték őt.
Paris újra egyedül maradt. De ettől a naptól kezdve egyetlen percre sem volt
nyugalma, hajót ácsoltatott, és átkelt vele a Hellészpontoszon, és meg sem állt
a spártai király, Menelaosz házáig.
Menelaosz
Krétán volt, a palotában felesége, Heléné volt csak otthon gyermekeivel. Heléné
volt a világ legszebb asszonya, szépsége nem véletlen, hiszen apja, Zeusz az
istenek feje, aki anyját, Lédát, Tündarosz király feleségét hattyú alakjában
csábította el. Léda később két hattyútojást hozott a világra. Az egyik tojásból
Heléné és Klütaimnésztra, a másikból Kasztor és Polüdeukész kelt ki.
Heléné
és Plüdeukész Zeusz gyermekei voltak, Klütaimnésztra és Kasztor a halandó
Tündarósz királyé. Helénát és Klütaimnésztrát két testvér, Menelaosz, Spárta
királya és Agamemnón, Mükéné királya vette el. A két ikerfiú közül Zeusz fia,
Polüdeukész halhatatlan volt, de nem tudta elviselni, hogy testvére meghaljon,
és ezért megosztotta vele a halhatatlanságot. Őket nevezik Dioskuroszoknak,
„Zeusz fiainak”, akik felváltva egy napot az élők között, egy napot a holtak
birodalmában töltenek.
Heléné
két szép gyermekével, Hermionéval és Nikosztratosszal élt férje, Menelaosz
házában.
Paris
elmondta Helénának, hogy a phrügiai Trójában él, ő a dúsgazdag Priamosz király
fia, Zeusz kedves fiának, Dardanosznak a leszármazottja. Elmesélte, hogy apja
nyáját őrizte az Ida hegyen, amikor megjelent előtte három istennő, hogy
eldöntse, közülük ki a legszebb. Azt is elmondta, hogy Héra, Pallasz Athéné és
Aphrodité közül Aphroditét választotta, aki cserébe a legszebb földi asszonyt,
Helénát ígérte neki.
Heléna
erre lesütötte gyönyörű szemeit, és csak ennyit mondott:
-
Ha így van, követem Aphrodité parancsát. Vigyél magaddal, hadd lássam meg én is
a falat, melyet istenek építettek!
Parisnak
sem kellett több biztatás, már vitte is magával Helénát. Mikor reggel Heléna
gyermeke felébredt, sírva kereste édesanyját, akinek eltűnését már a szolgák is
észrevették. Próbálták vigasztalni a kétségbeesett gyermeket, hogy anyja csak
sétálni ment, ám ő nem hitt nekik. Mikor leszállt az este, s Hermioné elaludt,
álmot látott. Az álmok pedig kétféle kapun jönnek az emberekhez: az egyik
fényes szaruból van, a másik hófehér elefántcsontból, ebből csalóka álmok
jönnek ki, de ami az elsőn halad át, az valóra válik.
Hermioné
nyugtalanul forgolódott ágyában, megfoghatatlan álomképek gyötörték, míg
hirtelen anyját pillantotta meg álmában. szemrehányón szólította meg:
-
Itt hagytál tegnap, és én ma reggeltől estig hiába kerestelek!
-
Bocsáss meg nekem! – felelte szomorúan az álomkép. – Az idegen férfi, akit
tegnap házunkba fogadtunk, elrabolt, és elvitt magával.
Hermioné
azonnal felébredt, és kiugrott az ágyából, kifutott a házból, madarak repültek
el fölötte.
-
Szálljatok, madarak, szálljatok! – kiáltott feléjük fennszóval. – Vigyétek el
az üzenetemet apámnak, Menelaosz királynak, hogy távollétében álnok idegen járt
palotájában, s kirabolta házát.
Eközben
Paris a megszöktetett asszonnyal átszelte ismét a Hellészpontoszt, és kikötött
Trójában. Mindenki örömmel fogadta a hazatérőt, kivéve Kasszandrát, aki azt
jósolta, hogy a spártai asszony óriási veszedelmet hoz rájuk, azonban szavainak
senki sem hitt. Kasszandra a jósnő, aki jóstehetségét Apollóntól kapta, de
mivel nem viszonozta az isten szerelmét, az szörnyű átkot szórt rá, lásson a
jövőbe, de jóslatainak senki ne higgyen.
Paris
soha nem tért vissza nyájához, hanem Helénével élt a királyi palotában.
Mikor
hazaérvén Menelaosz megtudta, hogy feleségét a trójai királyfi szöktette meg, s
ráadásul a királyi kincsek javát is magával vitte, felkereste bátyját,
Agamemnont, Mükéné királyát, akinek szavára adott a többi fejedelem.
Mind
egyetértettek abban, hogyha nem segítenek Menelaosznak, akkor holnap bármelyik
görög királyt ugyanolyan sérelem érheti, mint a spártai királyt. Így kezdődött
a görög városok közti háború, mely a legenda szerint 10 éven keresztül tartott.
Ez
a háttere a homéroszi eposzoknak.
Eposz
Eposz:
az epika műnemébe tartozó műfaj. Héroszok, félisteni lények és istenek
történeteiről szóló hosszabb terjedelmű, hexameteres versmértékben írott
elbeszélő költemény.
Megkülönböztetünk
naiv és műeposzt.
Naiv eposz: ősi mondákból indul
ki, szájhagyomány útján terjed, szerzője ismeretlen. Pl.: Gilgames,
Mahabharata, Ramajana, Kalevala, Kalevipoeg.
Műeposz: szerzője ismert,
írásos formája van. Pl.: Zrínyi Miklós: Szigeti veszedelem (barokk műeposz).
Eposzi kellékek
Invokáció: múzsák, illetve
valamely istenség segítségül hívása a mű megírásához.
Propozíció
(tárgymegjelölés):
a főtéma rövid megjelölése.
Enumeráció (seregszemle): hősök katalógusszerű
felsorolása.
Deus ex machina (isteni
gépezet):
természetfeletti lények beavatkozása.
Retardátio (késleltetés): a cselekményt döntően
befolyásoló események híre késve jut el az érintettekhez.
Anticipatio
(előremutatás):
egy későbbi fontos eseményre való utalás.
In médias res (a dolgok
közepébe vágva):
az eposz cselekményét nem a kezdő pillanattól kezdi a szerző. Nem ismerteti a
trójai mondakört, egyszerűen onnan kezdi, ahol a történet szempontjából fontos.
Epitheton ornans
(állandó jelzők):
a történetben szereplő hősöket, isteneket jelzős szerkezettel vezeti be a
költő. Pl.: szőke hajú Menelaosz, hős Odüsszeusz.
Formulák: adott helyzetekben
ugyanazt a szófordulatot használja. Pl.: „Mily szó szökkent ki fogad
kerítésén!”
Forrás: Herman Anna:
Kötelező olvasmányok elemzése 1. – Az ókor, a reneszánsz és a barokk
irodalmából 5-20. l.– Puedlo Kiadó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése