„Istennő (haragot)*
zengj, Pélusz Akhilleuszét,
Vészest, mely sokezer kint szerzett minden akhájnak,
mert sok hősnek lelkét Hádészra vetette,
míg őket, magukat zsákmányul a dögmadaraknak
És a kutyáknak dobta. Betelt hát Zeusz akaratja,
attól kezdve, hogy egyszer szétváltak civakodva
Átreidész, seregek fejedelme s a fényes Akhilleusz.”
(* Kiem. a szerző)
Mint
a prologosz is megjelöli, az Iliász Akhilleusz, a legnagyobb görög harcos
haragjáról fog szólni. Akhilleusz a harc kezdetén 50 hajóval csatlakozott a
görög sereghez az Ilion elleni harcban. Az eposz cselekményét végig Akhilleusz
tettei határozzák meg. Ha megnézzük ezeket a cselekményeket, akkor azt vessük
észre, hogy a legtöbb cselekmény mozgatórugója a harag. Tulajdonképpen az eposz
majd minden tettét átszövi a harag hálója.
Hogy is kezdődik az
eposz?
Apollón
papja, Khürszész megharagszik Agamemnónra, mert hadizsákmányként megszerzi
lányát, és ágyasává teszi.
Apollón
megharagszik Agamemnónra és a görög seregre, mert Agamemnón megsértette papját,
ezért bosszúból dögvésszel sújtja a görög tábort.
Agamemnón
megharagszik Khalkászra, a jóra, aki feltárja az isten haragjának okát, és
elmondja, hogy vissza kell adnia a lányt apjának A jóst Agamemnón haragjától
Akhilleusz védi meg, akinek haragja immáron Akhilleusz ellen is irányul.
Akhilleusz
megharagszik Agamemnónra, mert elvette rabnőjét, Brisszéiszt, ezért bosszúból
sértetten visszavonul a harctól.
És
így Agamemnón haragja, ami egy ember tette ellen irányul, az egész görög
sereget befolyásolja, hiszen megváltoztathatja a csata sorsát.
És hogy is kezdődött a
trójai háború?
Thetisz
és Péleusz esküvőjére nem hívják meg Erünniszt, aki ezért megharagszik. A
vendégsereg közé dob egy almát, A
legszebbnek felirattal. Paris döntése alapján Aphrodité kapja az almát.
Döntése miatt megharagszik a másik két istennő, Héra és Athéné, akik bosszúból
a harcok során a görögöket támogatják.
Az
eposz alapmotívuma a bosszú, és az erre reagáló bosszúcselekedetek. Tehát
Akhilleusz haragja csak csepp a tengerben, mégis az ő haragja, illetve haragja
miatt érzett bosszúja az, ami meghatározza az eposz cselekményeit.
Az
egész sértettség oka tulajdonképpen egy nőügy. És ha már a nőügyeknél tartunk,
azt sem szabad elfelejteni, hogy tulajdonképpen az egész trójai háború egy
nőügy miatt kezdődött. Igaz, a világ legszebb asszonya miatt.
Akhilleusz
megharagudott Agamemnónra, mert elvette szépséges rabnőjét. Ér ennyit egy
rabnő? Amiből egy hadjárat során bármennyit zsákmányolhatna egy vitéz. Itt
azonban ennél jóval többről van szó, hiszen Agamemnón a hadizsákmányát vette el
tőle, vagyis a magántulajdonát, és ezáltal a hősnek a hírnevén esett csorba.
Akhilleusz
az eposz főhőse, mégis az eposz terjedelmét nézve szinte alig van jelen. A
II-IX. énekig nincs jelen; ez az az ének, ahol Odüsszeusz és társai
megpróbálják meggyőzni, hogy térjen vissza a csatatérre. Majd újra hosszú
énekekre eltűnik, és csak Patroklosz halála után, a XIX. énekben tér vissza,
hogy bosszút álljon barátja gyilkosán. Mégis minden szempontból az ő tettei
irányítják a cselekményeket. Miért?
Mert
ha személyesen nem is jelenik meg, az istenek, az emberek állandóan felhívják
rá a figyelmet. Nemcsak azzal, hogy bosszúja tudatosítja hiányát, hanem a
múltbeli tetteinek említésével szitnt állandóvá válik a jelenléte.
Akhilleusz viszonya a
közösséghez
Bosszúja
egy ember ellen irányul, aki elvette hadizsákmányát, megsértette
magántulajdonát, és foltot ejtett hírnevén, becsületén, tekintélyén. A
közösségben él, de nem a közösség részeként. Egyedül dönt mindig és mindenben.
A
fordulópontot Patroklosz halála jelenti. Elveszti legjobb barátját, ami nagyobb
veszteség számára, mintha apját, feleségét vagy fiát vesztette volna el.
A
helyzet gyökeresen megváltozik Akhilleusz számára. Innentől nincs más célja,
minthogy azonnal visszatérjen a csatamezőre, és bosszút álljon barátja
gyilkosán, megölje Hektort. De ez a görög sereg számára is új helyzetet teremt,
hiszen Akhilleusz visszatérésével lehetőségük van a csata megnyerésére.
Most
Akhilleusznak van szüksége közösségre, háttérre, egy seregre. Csata előtt
áldozatot kell bemutatni az isteneknek, és lakomát kell rendezni. Régi
hagyomány, a közösségformálás része, minden csata előtt meg kell tartani, és
minden harcosnak részt kell rajta venni. Akhilleusz azonban nem mozdul el a
tetem mellől, étlen-szomjan virraszt halott barátja mellett. Senki könyörgésére
nem hallgat, és nem vesz részt a lakomán. Egyrészt böjtöl, ezért nem vesz rajta
részt, másrészt szíve szerint már a csatatéren harcolna. Az étlen-szomjan
barátja mellett virrasztó hősre még az istenek is felfigyelnek, és Zeusz
intézkedik. utasítja Athénét, és Athéné madár alakban nektárral és ambróziával
táplálja a hőst. Akhilleuszon kívül senki nem részesülhetne ilyen elbánásban.
Az istenek is elfogadják különállását a közösségtől. De az isteni tettel
véglegesítik is ezt a különállást, hiszen az istenek által táplált félistenhez
nem mérhető senki.
Az
istenek ezzel, hogy megerősítik különállásában, sorsát is eldöntik, és ezt ő is
tudja, miután bosszút áll barátja gyilkosán, Hektoron, ő is meghal, ez az, amit
a csata előtt még Héra által ékesszólóvá tett lova, Xanthosz is elmond neki
(XIX. Ének).
Mikor
elkezdődik a trójaiak és a görögök csatája, kezdetét veszi az istenek harca is.
A harcban Akhilleusznak egyetlen célja van: Hektort megölni. A csatában az
istenek is segítenek. Athéné segíti Akhilleuszt, Apollón pedig Hektort
támogatja. Akhilleusz mint egy kiéhezett vad veti magát a trójai seregre, és
Hektort keresi.
Az
istenek azonban többször közbeavatkoznak, késleltetik az összecsapást.
Akhilleusz szörnyű öldöklést visz véghez, tulajdonképpen a XX. és XXI. ének az
öldöklésének leírása. Olyan pusztítást visz véghez, hogy a költő már csak az
áldozatok nevének sorolására szorítkozik. A görög sereg nem küzd, mindössze
követik az egyszemélyes hadsereget, Akhilleuszt.
Érdekes
egy rövid epizód. Az istenek megmentenek egy eddig névtelen, eddig nem
szerepelt trójai hőst, Agénort.
Miért
pont őt? Hiszen már elesett Szárpédon, Zeusz fia is. A főisten őt sem mentette
meg, mitől ilyen különleges Agénor személye?
Ő
az, aki megfogalmazza Akhilleusz viszonyát a közösséghez, talán a
legkeményebben.
„Már bizonyára remélte szíved fényes Akhilleusz,
hogy ma fogod várát feldúlni a trójaiaknak
ostoba, hisz nagyon is sok baj lesz még körülötte:
mert sok erős harcos van a várban, mind, akik
abban drága szülőinkért, feleségünkért, gyerekünkért
küzdünk és védjük: te meg itt töltöd be sorsod,
bármily rettenetes, nagybátorságú vitéz vagy.”
Nagyon
súlyos dolgokat mondott a vitéz, és csodák csodájára Akhilleusz, aki egy szót
sem hagyott megtorlatlanul, minden sértésre ütéssel felelt, minden ütést
öléssel viszonzott, most néma maradt. Nem kevesebbet állít Agénor, minthogy
Akhilleusz nem veszi be Trója várát. Nem azért, mert nem elég bátor, vagy nem
elég erős, egyszerűen a várban olyanok vannak, akik gyermekükért, feleségükért,
anyjukért, hazájukért küzdenek. Az ő hajtóerejük a hazaszeretet, mögöttük áll a
közösség, Akhilleusz nem a trójaiakat akarja legyőzni, ő csak Patroklosz
gyilkosán akar bosszút állni.
Apollón
segítségével az összes trójai bejut a várba Hektor kivételével, Akhilleusznak
módja lenne bejutni, lerombolni a várat és tettével eldönteni a csata sorsát, ő
azonban ezt nem teszi. Most megoldhatná a közösség sorsát, egyetlen tettével
véget vethetne az évek óta húzódó harcnak, ő azonban ezt nem teszi. Hiszen
Hektor kívül van a falakon. Hektornak módja lenne a várba menekülnie, de tudja,
akkor tette miatt, aminek következménye Akhilleusz bosszúja, az egész közössége
bűnhődne, és ezt nem vállalja, inkább a falakon kívül marad, és szembenéz
Akhilleusszal.
Hektor
tudja, mi vár rá, s csak azért könyörög a görögnek, hogy legalább holttestét
adja ki, aki ezt durva szavakkal megtagadja tőle.
A
két hős összecsapása a megjövendölt véget hozza, Akhilleusz végez barátja
gyilkosával.
És
Hektor halálával hirtelen újra megelevenedik a harctér, a görög sereg most
színre lép, és ütlegelik Hektor holttestét. És Akhilleusz hadvezérként
intézkedik, most újra együtt a közösség, ő dönt, ő irányít: fel hát a harcra,
vegyük be Tróját.
Igen
ám, folytatja szavait, Patroklosz holtteste temetetlen fekszik.
Most
újra elutasítja a közösséget, igaz, pillanatnyi gondolkodás után, mert barátja
teteme várja.
Így
a sereg Trója helyett a tábort, harc helyett a békét választja. Most újra a
közösséggel tart, sőt a nagy görög közösségen belül, saját kisebb közösségével,
a mürmidónokkal, velük alszik, sőt közös étkezést kezdeményez.
Számára
azonban a háború véget ért, ő már nem akar tovább harcolni. Már egyetlen
tennivalója van, barátja eltemetése. Hiába adja meg a végtisztességet
barátjának, gyászában érzett fájdalma nem csillapodik. Hiába hurcolja végig
Hektor holttestét a sír körül, a holttestnek ártani nem tud, hiszen azt védik
az istenek, és éjszaka ambróziával szórják be, fájdalmát nem tudja feldolgozni.
Újra
Thetisz, az édesanyja az, aki segít neki. Az istenek parancsára felkeresi fiát,
hogy beszéljen vele, és elmondja neki az istenek döntését: Hektor holttestét ki
kell adnia, s arra biztatja, egyen, igyon, öleljen, hiszen erre már nem lesz
sok ideje.
Thetisz
háromszor jelent meg, hogy fiának segítsen.
Priamosz
isteni segítséggel jut el Akhilleusz sátráig, ahol ajándékokkal és
tiszteletteljes szavakkal kéri a görög héroszt fia holttestének kiadására.
Akhilleuszt
meghatják az agg apa szavai, hiszen ki lenne, ha nem ő, aki megértené őrjítő
fájdalmát. Patroklosz, barátja gyilkosának az apja az egyetlen, akivel
sorsközösséget tud vállalni, hiszen ő az, aki átérzi mérhetetlen gyászát és
fájdalmát.
Akhilleusz
megvendégeli Priamoszt, és beszélgetnek sorsról, háborúról. Az utolsó két ének
már nem a harcról, hanem a megbékélésről szól.
Akhilleusz,
aki egyedül van, mert barátja meghalt, a sereg közösségéből önmagát zárta ki,
már anyja is csak segíteni tudja, de mély fájdalmát ő sem érti meg, most
barátja gyilkosának apja az egyetlen, akiben azt érzi, hogy tényleg megérti
fájdalmát.
igazi
héroszként viselkedik, kiadja a holttestet, megrendezi barátja tiszteletére a
versenyt, ahol ő nem vesz részt, mert hagyja, hogy más is nyerjen. De ő
irányít, ő dönt, az ő szavai határoznak meg mindent, és minden döntését
elfogadják.
Megértéssel
vesz búcsút Patroklosztól, hiszen azt az istenek sem engednék, hogy együtt
gyászolhasson a gyilkos az áldozat családjával, de a megbékélés megtörtént. Az
eposz Hektor temetésével zárul, a holtak békében nyugszanak, a hérosz további
sorsa pedig már egy másik történet.
Az istenek szerepe az
eposzban
Az
istenek ebben az eposzban óriási szerep jut. Részt vesznek az eseményekben,
irányítják azokat, beavatkozásukkal többször megfordítják a cselekményeket.
Rengeteg
isten vonul fel az eposzban: Pallasz
Athéné, Apollón, Héra, Zeusz, Poszeidón, Héphaisztosz, aki tüzével segíti
Akhilleuszt, elkészíti a hős fegyverét.
Hádész, aki az Alvilág istene,
ebből adódóan sokszor szerephez jut.
Írisz az, aki közvetít az
emberi és az isteni világ között.
A
görögök antropomorf istenábrázolása, hogy isteneik bár halhatatlanok, de emberi
tulajdonsággal ruházzák fel őket, tág teret ad az isteni világ bemutatására.
Szinte
olyanok, mint egy nagy család. Mindenki a neki tetsző oldalt támogatja,
ellenfeleivel próbál „leszámolni”, ha sérelem éri, panaszra megy a főistenhez,
Zeuszhoz.
Amikor
az istenek harcában Héra megüti Artemiszt, a fájdalmát sírva panaszolja el
apjának, a főistennek.
Bár
óriási szerepük van az isteneknek, mégsem mint szakrális szimbólumok jelennek
meg az eposzban, hanem az események alakítójaként.
Egy
igen pontosan körbehatárolt hierarchiában élnek, amely ellen bár próbálnak
tenni, de kitörni belőle lehetetlenség. Gondoljunk a XIV. énekre, ahol Héra
csellel megpróbálja kijátszani Zeusz parancsát, ám ő rájön, és újra
foganatosítja döntését.
Az
isteneket itt tulajdonképpen egyedül a halhatatlanságuk az, ami megkülönbözteti
a földi emberektől, hiszen reakcióik, gesztusaik, cselekedeteik, pontosan
olyanok, mint bármely földi halandóé.
Forrás:
Herman Anna: Kötelező olvasmányok elemzése 1. – Az ókor, a reneszánsz és a
barokk irodalmából 31-38. l. – Puedlo Kiadó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése