2015. okt. 14.

Szophoklész (Kolokithu, Kr. e. 497 vagy 492. – Athén, Kr.e. 406-405.)








Görög drámaíró.

Jómódú családból származott, részt vett a drámai versenyeken, első győzelmét Aiszkhülosszal szemben aratta 468-ban Triptolemosz c. drámájával. Politikai tisztséget is betöltött 443-442-ben a déloszi szövetség kincstárnokainak egyike volt.

441-440-ben a samosi háború idején sztratégosznak választották. A 411-es arisztokrata államcsíny idején állítólag őt is beválasztották az állam vezető testületébe. Halála után az isteneket egész éltében buzgón tisztelő drámaírót mint héroszt, magát is vallási tiszteletben részesítették.

Körülbelül 120 darabot írt (a források nem egybehangzóak). Legalább harmincszor lépett fel drámai versenyen, hússzor, más forrás szerint huszonnégyszer nyert első díjat, másodiknál rosszabbat soha. Drámákon kívül írt elégiákat és más költeményeket is, ezekből azonban csak kevés töredéket ismerünk. Drámái közül hét maradt fenn töredékesen. Aiasz, Trakhiniai, Antigoné (Keletkezés dátuma valószínűleg: Kr. e. 442), Oidipusz türannosz (talán Kr. e. 426),Elektra, Philoktétész (Kr. e. 409), Oidipusz Kolonoszban (Kr. e. 401), Ikheneutai (Nyomkeresők).

Hatása az utókorra nagy volt, de nem egyenletes. A korok változó ízlése is igen figyelemreméltó. Szophoklész már az ókorban is iskolai szerző lett, s ennek köszönhetjük a ránk maradt darabok kiválasztását és fennmaradását is. A rómaiak utánozták, ezek között a legnevezetesebb Seneca Oedipusa. Érdekességként megemlítendő, hogy Iulius Caesar is írt egy Oidipust. A bizánciak különösen az Aiaszt, az Oidipusz királyt és az Elektrát kedvelték. Nyugaton a görög írók olvasásának folyamatos hagyománya a középkorban megszakadt, s csak a reneszánsszal kezdődött újra. Ekkor, különösen a 16. századtól igen olvasott szerző lett. Első nyomtatott kiadása 1502-ben jelent meg. Melanchton Wittenbergben 1534-ben Antigonét, 15454-ben az Elektrát magyarázta. A Melanchton-iskola számára a darabok elsősorban erkölcsi tanulságul szolgáltak, és ebben a szellemben dolgozta át magyar nyelvre az Elektrát Bornemissza Péter 1558-ban.

A legérdekesebb Hölderlin Antigoné- és Oidipusz-fordítása, amelyet nagyon sokáig rossz fordításnak tartottak, s csak az elmúlt évtizedekben ismerték fel, hogy a „félreértések” összefüggő rendszert alkotó átértelmezései a görög drámáknak, alkotó újraköltések. Antigonét 1949-ben operaként is feldolgozta Orff, alapjául Hölderlin fordítását használta fel. A századfordulótól kezdve írók, rendezők, majd filológusok is fáradoztak azon, hogy új módon közelítsék meg a költőt.

A nagy görög drámaköltő triász Aiszkhülosz (Kr. e. 525-456), Szophoklész, Euripidész (Kr. e. 480-406), mint látni lehet, a három nagy költő között annyi a korkülönbség, hogy Aiszkhülosz java férfikora egybeesett Szophoklész serdülőkorával és Euripidész születésével. Szophoklész első korszakában Aiszkhüloszhoz hasonlóan fenségesen ábrázolta az isteneket, míg végül eljutott oda, hogy a stílus a lelki magatartásokat juttassa kifejezésre. Emberábrázolásáról is fennmaradt egy kijelentése, mely szerint ő olyannak ábrázolja az embereket, amilyennek lenniük kell, Euripidész olyannak, amilyenek.

S élettörténete zárásaként két történetet ismerjünk meg, amel talán a száraz adatoknál jobban mutatja, hogy vélekedtek a görögök Szophoklészről és a drámaíró triászról.

Kr. e. 406-ban halt meg Szophoklész, Athénban. Holttestét szülőfalujába – Oidipusz mondai sírjának a közelébe – akarták vinni, de az a vidék akkor már a várost szorongató spártai sereg kezén volt. A monda szerint maga Dionüszosz isten jelent meg éji álom képében az ellenséges hadvezér előtt, s megparancsolta, hogy engedjen utat a nagy költő hamvainak. Másodszori parancsára így is történt, s a költőt családja közös sírboltjában helyezték örök nyugalomra.

Egy másik hagyomány pedig a három költő életét kapcsolja össze, a görögök egy csodálatos tettével.

A szalamiszi csata győzelme után óriási ünnepséget rendeztek a csatában részt vett bátor férfiak tiszteletére. Aiszkhülosz személyesen vett részt a csatában, Szophoklész az ifjak kórusában zengte a győzelmet, s ezen a napon született Euripidész.


A dráma születése

A görög drámajáték születése is isteni segédlettel történt, hiszen a drámajáték őse Dionüszosz, a bor és vidámság istenének tiszteletére rendezett színelőadásokat is a dionüsziák napjain rendezték.

A Dionüszosz isten tiszteletére rögtönzött énekben előadott kardalból, a dithüramboszból alakult ki a dáma. Ez az eleinte rögtönzött ének a Kr. e. VI. században vált önálló műfajjá.

Benedek Marcell irodalmi hármaskönyvében így ír a dráma születéséről:

„A dráma ősi alapja a pap elbeszélése volt az istenvoltának elismeréséért küzdő Dionüszosz viszontagságairól, s ez az elbeszélés váltakozott a résztvevők kórusával. Színjátszásba úgy siklott át a szertartás, hogy a pap első személyben kezdett beszélni. „Én,Dionüszosz.” A kórus szerepének a másik ága a „kecskeének” (tragédia) a dionüsziák mulatozásával függ össze. A kórus tagjai a bujaságot jelképező bakkecske bőrével álcázták magukat. Azt, amit ma tragédiának nevezünk, a monda szerint Theszpisz, a kordéjával kóborló színész találta fel. Fennmaradt emlékek híján a regés kezdetekre minden átmenet nélkül következik a tragédia fénykora, amely a Kr. e. V. századra tehető.”

Dráma

A drámai cselekmények egy adott feszültséggel terhes szituációból (alaphelyzet) következő emberi magatartási lehetőségeket bontakoztatják ki. Középpontjában gyakran az ellentétes célokat (eszméket, értékeket, érdekeket) képviselő főszereplők összeütközése, konfliktusa áll. Állhat a dráma középpontjában egyetlen drámai hős is. A válságszituációra magatartásával adott válasza egyben állásfoglalás valamilyen lényeges emberi kérdésben, mely a kor érdeklődésének középpontjában áll. Mivel minden szereplő valamiként állást foglal az összeütközésben, illetve a középpontba állított kérdésben, a dráma emberi magatartásokat szembesít kiélezett helyzetben. Két alapműfaja a tragédia és a komédia, később más műfajok is létrejöttek.

A dráma szerkezete:

- Expozíció: alaphelyzet, körülmények bemutatása.
- Bonyodalom: késleltető mozzanatokkal egészen a tetőpontig a válságig.
- Végkifejlet: tragédiában katasztrófát eredményez, más drámatípusokban feszültségoldás következik be.

Thébai mondakör

Ez a mondakör a Labdakida-nemzetségbe kalauzol el minket. Labdakosz fia, Liosz átkot és jóslatot kapott: gyermeke fogja megölni. Ezért amikor megszületett a fia, átfúratta bokáját, és kitetette a Kithairón hegyére. A megbízott szolga azonban Polübosz, korinthoszi király pásztorára bízta a csecsemőt, aki átadta a gyermeket királyának, és Oidipuszt sajátjukként nevelték fel. Valaki egyszer lelencnek nevezte, és nevelőszülei hiába biztosították az ellenkezőjéről, elkezdte nyomozni a múltját. Delphoiba ment, hogy Apollón jósdájában választ kapjon kérdéseire. Ott azonban csak annyit tudott meg, hogy meg fogja ölni apját, és feleségül veszi saját anyját. Laiosz király ugyanebben az időben ment a delphoi jósdába, hogy megtudja, fennáll-e még a jóslat, életben maradt-e a fia? Az úton összetalálkozott a kocsijuk, és a két kocsis összeszólalkozott azon, hogy ki álljon félre. A vitába Laiosz is bekapcsolódott, és Oidipusz dühében agyoncsapta. Egy szolga viszont megmenekült, és azt újságolta Thébaiban, hogy a király rablók áldozata lett. A jóslattól megrémült Oidipusz minél messzebbre akart kerülni korinthoszi szüleitől, ezért Thébaiba ment. A város szélnél Szfinx, az asszonyfejű, oroszlántestű, madárszárnyú szörny talánnyal gyötörte a polgárokat, s mindenkit fölfalt, aki nem tudott választ adni.

Laiosz távollétében az ideiglenes király, Kreón annak ígérte a királyságot és húga kezét, aki megmenti a várost. A szfinx talánya a következő volt:

- „Melyik az az élőlény, aki reggel négy lábon jár, napközben két lábon, este pedig három lábon,” Oidipusz megválaszolta: az ember ez a lény. Az ember csecsemőkorában négykézláb megy, felnőttként két lábon, öregkorában bottal, tehát három lábon. Miután Oidipusz megfejtette a talányt, a Szfinx halálra zúzta magát egy szakadékban. Oidipusz pedig elnyerte Iokaszté kezét és a királyságot. Húsz évig éltek boldog házasságban, négy gyermekük született: Polüneikész, Eteoklész,Antigoné s Iszméné.

Húsz év múltán pestis kezdett pusztítani a városban, és Delphoiból azt a jóslatot hozták, hogy addig dühöng a kór, amíg ki nem nyomozzák,, ki volt Laiosz gyilkosa.

Az emberek újra Oidipusztól várják, hogy megoldja a rejtélyt. Oidipusz vállalja a gyilkos kinyomozását, és megátkozza azt, aki rejtegeti.

Mivel Oidipusz abban az időben, amikor megölték Laioszt, Thébai véneit kérte, hogy mondják el neki pontosan, mi történt. Teiresziász a mindent pontosan látó vak jós először kétségbeesetten könyörgött, hogy ne kelljen beszélnie.

Oidipusz azonban elkezdett fenyegetőzni, hogy ne titkoljon el a király előtt semmit. Teiresziász ekkor kiáltja Oidipusznak, hogy ú a gyilkos. Felháborodottan utasította vissza Oidipusz Teiresziász vádjait, sőt Kreónt gyanúsította, hogy ő bérelte fel a vak jóst, mert ő akar király lenni.

Kreón persze tagadta a vádakat, és a két felindult férfi verekedni kezdett. Iokaszté békítő szándékkal állt férje, Oidipusz és testvére, Kreón közé.

- Kár lenne egy vak jós beszéde miatt két királyi személynek egymás ellen fordulnia. A jóslatok hamisságára éppen Laiosz halála a példa. A delphoi jósda szerint Laioszt a fia fogja megölni, és Thébai és Delphoi között, Phókisz környékén ismeretlen rablók ölték meg.

Felesége szavai halálra rémítették Oidipusz királyt, hiszen Iokaszté szavai eszébe juttatták azt a régi eseményt, amikor a delphoi jósdából hazafelé tartva, összeszólalkozott egy ismeretlen kocsissal, és megölte a kocsi utasát.

Egyetlen szó tartotta Oidipuszban a reményt, Iokaszté rablókat mondott, míg ő egyedül ölte meg az idegent.

Oidipusz rögtön azt tudakolta, él-e még az a személy, aki hírt hozott Laiosz haláláról. De az az ember, aki tanúja volt Laiosz halálának,amikor visszatért a király halálának hírével, mikor Oidipuszt találta a királyi székben, elhagyta az udvart, és a pásztorok között a hegyekben élt.

Még elő sem tudták keríteni a hajdanvolt hírhozót, amikor egy hírnök jött Korinthoszból, hogy meghalt Polübosz király.

- Na látod! Püthia, Delphoi jósnője azt jövendölte, hogy te leszel apád gyilkosa, s anyád férje. S lám, apád békében hunyt el, miután földi ideje lejárt – mondta Iokaszté.

De a korinthoszi hírvivő közbeszólt:

- Attól ugyan nem kell tartanod. Polübosz nem volt az apád, s Meropé nem volt szülőanyád. Csecsemőkorodban találtalak meg a Kitharon hegyén, Laiosz király pásztorától vettelek át, mert megesett rajtad a szívem, s elvittelek Polübosz királyhoz, s Meropé királynőhöz, akik mint fiukat, felneveltek.

Oidipusz egyre nagyobb rémülettel hallgatta a hírnök szavait, azonnal megparancsolta, hogy keressék meg neki Laiosz király egykori pásztorát.

Amikor megtalálták a pásztort, a korinthoszi hírvivő rögtön ráismert, hogy ő az, akitől ő elhozta a csecsemőt. A pásztor volt az egyetlen, aki tudta a szörnyű titkot, hogy Thébai trónján Laiosz fia ül, aki megölte apját, s anyját vette feleségül.

Iokaszté amikor meghallotta a pásztor szavait, visszarohant a palotába, és felakasztotta magát. Oidipusz hiába sietett utána, már nem tudott rajta segíteni. Iokaszté köntöséből kivett egy aranytűt, és kiszúrta szemeit, hogy ne kelljen többé látnia a számára már elviselhetetlen világosságot.

Oidipuszt megfosztották minden királyi díszétől, s száműzték Thébaiból. Két fia, Eteoklész és Polüneikész sem tudta megbocsátani önhibáján kívül elkövetett bűnét, kigúnyolták és megalázták. Ezért Oidipusz megátkozta őket, hogy egyikük sem fog békében uralkodni Thébai fölött, és egymás kezétől fognak elesni.

Antigoné volt az egyetlen, aki végig apjával maradt száműzetésben. Megöregedve, lerongyolódottan érkezett Athén határához, Kolonosz szent ligetébe, ahol véget értek szenvedései. Thészeusz, Athén igazságos királya volt az egyetlen, aki látta azt a helyet, ahol Oidipusz nyugszik. Isteni kijelentés ígérte, hogy ismeretlen sírhelye áldást fog árasztani Athénre.

Közben Thébaiban a két fiútestvér megfogadta, hogy elkerüljék apjuk átkát, felváltva fognak uralkodni. Az első évben Polüneikész uralkodott, s az év végén átadta a királyi pálcát testvérének, Eteoklésznek. Eteoklész azonban túlságosan beleszokott az uralkodásba, s nem volt hajlandó  átadni a királyi pálcát, bezáratta Thébai összes kapuját, s Polüneikész nem tudott hazatérni.

Poluneikész Argosz királyától kért és kapott segítséget, s erős sereggel támadt Thébai ellen.

Thébai Megareusz önfeláldozásának árán hősies harcok közepette győzedelmeskedett, de az apai átok beteljesedett. A két fivér, Polüneikész és Eteoklész egymás kezétől esett el.

Forrás: Herman Anna: Kötelező olvasmányok elemzése 1. – Az ókor, a reneszánsz és a barokk irodalmából – Puedlo Kiadó


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése