2015. okt. 14.

A barokk korszak irodalmából






A XVI. sz. hetvenes éveiben Rómában egy új templom épült, az Il Gesu, a jezsuita rend főtemploma. A maga korában az épület újnak és szokatlannak hatott. Az Il Gesu ugyanis már a későbbiekben barokknak elnevezett stílusban épült.

Tervezői, Vignola és Della Porta még nem adtak nevet újításuknak, a barokk elnevezést csak jóval később, 1750 után kezdték használni, mégpedig elítélően, gunyoros értelemben. Azokra a művészi alkotásokra alkalmazták, amelyeket mértéktelennek, túldíszítettnek, bizarrnak tartottak.

A stílusmegnevezés azonban hamarosan elvesztette gúnyos értelmű mellékízét. Ettől kezdve alkalmazták a reneszánszot követő korszak (XVII-XVIII. sz.) művészetére, irodalmára, majd a korszak egészére.

A XVI. sz. végétől kezdve Európában újgazdasági, társadalmi folyamatok bontakoznak ki, létrejöttek az abszolút monarchiák. A reformáció támadásai következtében megingott katolikus egyház ellentámadásba lendült híveinek visszaszerzéséért, ez az ellenreformáció. Ezt az olykor erőszakos harcot egy Loyolai Szent Ignác által alapított Jézus Társasága tagjai, a jezsuiták irányították.

Ez volt a társadalmi háttere a barokknak, mely az európai művelődéstörténetben a reneszánszot követő nagy korszak egész kultúrájának, művészetének és irodalmának jellemzője.

A század azzal kezdődött, hogy Giordano Bruno tűzhalált halt olyan gondolatokért, amelyeket Kopernikusz már az előző század első felében kimondott. Keplernek évtizedeken át hallgatnia kellett, és csak óvatosan beszélhetett a nap és föld viszonyáról, Galileinek máglyától fenyegetve kellett megtagadnia az „eretnek” tanítást, hogy  a föld a nap körül kering. Descartes és Newton is veszélyek között vállalja tanait.

De ez az a korszak, amikor eljut az orvostudomány a vérkeringés felfedezéséhez (1628: Harvey), bár a boncolás még vallásellenes bűncselekmény. A máglyák a század végén sem lobbantak utolsót, de a természettudomány, a kozmológia, a filológia, a csillagászat mégis előrehaladt.

Talán elmondhatjuk, a föld mégis forog.

A barokk minden művészeti ágban megjelenik, az alkotások célja a meghökkentés, a gyönyörködtetés, lenyűgöző hatás keltése, misztikus révületbe emelés. Minden művészeti ágra jellemző vonás a festőiség, a kontraszt kihasználása, a dinamizmus, a mértéktelen túldíszítettség, az érzelmek szinte szélsőséges ábrázolása, a borzalmastól az eksztatikusig.

A barokk természetesen nem jelentett merev szakítást a reneszánsz művészettel, sőt sok mindent magába olvasztott abból. Az épületek tervezői szinte a teljes klasszikus kelléktárat felhasználták, de a klasszikus elemeket új rendszerbe ötvözték, zsúfolták, hogy ezt a már említett gazdagságot, ünnepélyességet hangsúlyozzák a konstrukcióval is. A reneszánsz harmonikus nyugalmát, szimmetriáját és geometrikus rendjét a vonalak lendületes hullámzása és a körök alkalmazása, az oszlopok megcsavarása tette nyugtalanná, mozgalmassá, szenvedélyessé.

A barokk kialakulásában és elterjedésében nagy szerepe volt az ellenreformációnak és a jezsuita rendnek. A festményekkel, aranyozott szobrokkal, Rubens és Rembrandt mennyezeti freskóival díszített templomok a hívőkre gyakorolt érzelmi hatás révén segítették az egyház hite és szándéka szerint a protestánsokká lett hívók rekatolizációját, a katolikus egyházba való visszatérését.

A barokk kultúra és művészet gazdasági és társadalmi tényezője a refeudalizálás, a feudalizmus újbóli megerősödése. A feudális osztály a XVII. sz.-ban a polgárság viszonylagos gyengesége miatt, kihasználva az árutermelés és gyarmatosítás előnyeit, lehetővé vált a feudalizmus átmeneti megerősödése.

A barokk, amelynek legszembetűnőbb jegye a pompa, a pátosz, a formák látványos gazdagsága, a monumentalitás, megfelelt a feudális osztály igényeinek.

A képzőművészethez hasonlóan a barokk irodalmi alkotások is kedvelték a bravúros formai elemeket. a merész asszociációkon alapuló költői képeket, a meglepő ellentétekből álló hasonlatokat, a bravúros rímtechnikát.

Kedvelik a bonyolult összetételű körmondatokat, a rokon értelmű, az erős érzelmi tartalmú kifejezéseket, új műfajként ekkor jelenik meg a drámát, zenét, táncot egyesítő opera.

Magyarországon a XVII. sz. elején még a késői reneszánsz személet érvényesült. Az első barokk művészeti és irodalmi alkotások, Pázmány Péter, Apáczai Csere János, Gyöngyösi István, Szepesi Csombor Márton művei a század negyvenes éveiben jelentek meg. 1635-ben felépül a nagyszombati jezsuita egyetem, és Kismartonban az Esterházy-kastély 1764-1766 között. A stílus térhódítását templomok, kastélyok, kisebb paloták egész sora jellemzi. A magyar barokk irodalom legjelentősebb, világszínvonalon alkotó költője és írója Zrínyi Miklós és Pázmány Péter.

Zrínyi Miklós a barokk főúri irodalom kiemelkedő alakja, nemcsak költőként volt jelentős, hadvezéri tehetsége és politikai éleslátása történelmének legnagyobb személyiségei közé emelik. Emberségéről, jellemszilárdságáról már kortársai is elragadtatással nyilatkoztak.

„… akkor magyar virtusos és híres ember hozzá hasonló nem volt” – írta róla emlékirataiban a halálánál is jelen lévő Bethlen Miklós.

Közismert volt rendkívüli műveltsége, hat nyelven beszélt, s még többen olvasott, s egész életében figyelemmel kísérte az európai szellemi élet minden jelenségét, udvara a barokk főnemesi kultúra egyik kiemelkedő központja volt. Kortársai tisztelték fényes udvartartását, a díszkertet, híres könyvtárát és mindezt a török határterület közvetlen közelében, Csáktornyán tudta megvalósítani.

Zrínyi irodalmi munkásságát meghatározta a történelmi háttér: a három részre szakadt Magyarország. Az 1608-as törvényekkel kialakult egy egység a Habsburg-dinasztia és a magyar rendek között, később ez az egység összeomlott. A Habsburg abszolutizmus erőszakos eszközökkel igyekezett visszaállítani a katolikus vallás egyeduralmát, és központosítani a birodalmat.

Forrás: Herman Anna: Kötelező olvasmányok elemzése 1. – Az ókor, a reneszánsz és a barokk irodalmából – Puedlo Kiadó


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése